Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja ki »

Tämäntyyppistä kyllä.Onko itsetehty kolmipyörästä? Mitä olet muuttanut jos on kolmipyörästä tehty?Mielestäni kolmipyörästä saisi vakaamman kallistamalla satulaputkea taaemmas ja vaihtamalla stemmin ja ohjaustangon sellaseksi että ne tulee taaemmas mahdollisesti jonkun lisäpalan avulla?Olisi lisäksi edullinen.Ohjaustankojako ei ole myynnissä sellasia että tekisi valmiiksi 90 asteen kulman.Jos stemmiin kiinnittäisi jatkopalan johon kiinnittäisi ohjaustangon?Eikö tuosta kolmipyörästä saisi muokattua trikehtävän?koska noita saa ostettua aika edullisesti.
Pääsen kyllä pyörän päälle varsinkin kun eiol e ihan matala se ei ole se kriittinen kohta, mutta polkeminen alkaa kipeyttää polvea koska olen kierossa lantiosta siis . Kolmipyörällä polkeminen lähtee sen takia vähentämään kipua koska sitä ei voi polkea vinossa.Polven lisävahingoittuminen kannattaa kyllä estää jotta pystyy huomennakin pyöräilemään.Tuo scorpion on juuri pystympi mutta silti hyvä ajoasento pystäriin verrattuna.Täysnojakissa on just tuo että sillä pystyy painamaan poljinta kovaa mitä ei pystymmällä pyörällä pysty tekemään.
Sähköavustus maksaa ja vaatii huoltoa.Ylämäet voi myös taluttaa ja rasitusta voi vähentää sen lisäksi ajamalla lyhyempiä matkoja.Hikoilulla ei ole väliä, hikoilen sen verran vähän.
Polven kierukkakipuihin tuli tv ssä neuvoa nostaa jalkaa istuessa suorana ja laskea taas niin reisilihas joka tukee polvea vahvistuu ja että kun polvea ei lainkaan koukista tätä tehdessään niin polvi itsessään rasittuu vähemmän. samantyyppistä tein fysioterapiassa. Jos on polvessa vain kierukassa kipua, sen voi pystyä ihan vaan jumppaamalla hoitamaan, koska kun sitä tukeva reidessä oleva lihas on vahva, niin se vie kuormitusta polvelta pois.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja ki »

AeA kirjoitti:
ki kirjoitti:

Jos Hpv scorpionin trikeen laittaa korkeamman penkin niin miten paljon jalat silloin on edessä tai millaseksi ajoasento muodostuu.Saisiko siihen säätämällä crank forwardin ajoasennon?

Korkein istuin suhteessa poljinkeskiöön löytyy ymmärtääkseni Scorpion plussasta (myös leveämpi runko) - valmistajan sivuilla on tästä varsin havainnollinen kuva lähes suoraan sivulta: http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... erk_e.html

Scorpion-malliston esitteen mukaan plus-rungolla ja HS-penkillä (tai "HS plus", epäselvää onko esim. penkin ja rungon välisissä rakenteissa tai kiinnityksessä jotain runkotyyppispesifistä) istuinkorkeus olisi 57 cm, kun vakioscorpparirungossa HS-penkin istuinkorkeus olisi 46 - suunnilleen etupyörien yläreunan korkeudella - ja samalla penkkityypillä normaalikiinnityksillä 38 cm. Noista luvuista voi yrittää mallailla jotain suuntaa-antavia mielikuvia.

Muistelen myös nähneeni oleellisesti samanlaisia poljentogeometrioita deltoissakin - ainakin Hasella näyttäisi olevan Lepus, joka näyttää kuvien perusteella Kettwieseliltä korkeammalla penkillä, ja Takakenobikes (.fi) näyttäisi lupailevan koeajomahdollisuuttakin peräti, jos maantieteelliset asiat järjestyvät.

Voikohan tuossa scorpionissa myös siirtää penkkiä eteenpäin halutessaan vai meneekö liian lähelle etupyöriä ja penkkiä pystymmäksi?MIksi nojakeissa on matalat pyörät ja runko? Ilmanvastuksen takia?Nojaavassa asennossahan voisi ajaa korkeammallakin pyörällä, kun olisi vaan suuremmat renkaat?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mataluus auttaa kaatumisen välttämisessä. Viisaammat kertokoot, onko spekulaationi oikein siitä, että pieni rengas on helpompi säätää aurauskulmaltaan kohdalleen kuin isompi samoin muut renkaiden asennot, millä on ohjauksen väpätyksen välttämisessä iso asia. Väärin säädetty rengas tai deltassa liikaa painoa eturenkaalla aiheuttaa suurissa nopeuksissa renkaan itsestään kääntyilyä nopeasti vasemmalta oikealle ja takaisin. Se on turvallisuusriski.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja vph »

ki kirjoitti:

MIksi nojakeissa on matalat pyörät ja runko? Ilmanvastuksen takia?Nojaavassa asennossahan voisi ajaa korkeammallakin pyörällä, kun olisi vaan suuremmat renkaat?

Tässähän näitä olisi muutama, toiveidesi täyttymyksiä, ei tartte enää speksata: isot pyörät, runko ja istuin korkealla. Välitykset riittää vaikka maastossa, ei ole tarvetta työntää, jos ei nimenomaan jostain syystä välttämättä halua. Ja jos haluaa työntää, niin helppoa on, koska ovat korkeita. Sen penkinkin on valmistaja laittanut valmiiksi oikeaan kohtaan, ei tartte sen kanssa vetkuloida. Ja voi morjens, miten on nääs munakkaita vehkeitä!

Kuva
http://www.icetrikes.co/explore-our-trikes/full-fat

Kuva
http://matix-bike.de/en/glowna/36-fatbike.html

azub.PNG

http://www.azub.eu/azub-fat-recumbent-t ... -mud-sand/

Valmistajia näille fätsäri-trikeille on muitakin, terratrike ja trident ainakin. Iso trendi juuri nyt.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ki kirjoitti:

Tämäntyyppistä kyllä.Onko itsetehty kolmipyörästä? Mitä olet muuttanut jos on kolmipyörästä tehty?Mielestäni kolmipyörästä saisi vakaamman kallistamalla satulaputkea taaemmas ja vaihtamalla stemmin ja ohjaustangon sellaseksi että ne tulee taaemmas mahdollisesti jonkun lisäpalan avulla?Olisi lisäksi edullinen.Ohjaustankojako ei ole myynnissä sellasia että tekisi valmiiksi 90 asteen kulman.Jos stemmiin kiinnittäisi jatkopalan johon kiinnittäisi ohjaustangon?Eikö tuosta kolmipyörästä saisi muokattua trikehtävän?koska noita saa ostettua aika edullisesti.

En ole itse tehnyt. Netistä löysin. Tuohan olisi varsin helppo projekti pystykolmipyörästä.
Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Paljonkohan fättitriken leveät renkaat auttavat vastustamaan korkean painopisteen aiheuttamaa kaatumisriskiä?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Paljonkohan fättitriken leveät renkaat auttavat vastustamaan korkean painopisteen aiheuttamaa kaatumisriskiä?

Ei kai se renkaiden leveys triken kaatumisherkkyyteen vaikuta pätkääkään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Paljonkohan fättitriken leveät renkaat auttavat vastustamaan korkean painopisteen aiheuttamaa kaatumisriskiä?

Ei kai se renkaiden leveys triken kaatumisherkkyyteen vaikuta pätkääkään.

Tukipste ehkä hivenen siirtyy leveämmälle niiden ansiosta, mutta ero on käytännössä olematon. Painopisteen korkeudella on paljon enemmän vaikutusta.
Suurin ongelma melkein kaikkissa noissa läskitrikeissä on että massasta on liian pieni osa vetävällä akselilla jolloin ne sutii liian herkästi jos rengas paineita ei laske älyttömän alas jolloin ne ei taas rullaa mihinkään.

AeA
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 12:49

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja AeA »

ki kirjoitti:

Voikohan tuossa scorpionissa myös siirtää penkkiä eteenpäin halutessaan vai meneekö liian lähelle etupyöriä ja penkkiä pystymmäksi?

Käyttöohjeiden (jotka ovat imutettavissa HPV:n sivuilta myös ostamatta paperikopiota) penkinsäätöosiossa ei ainakaan näytettäisi vihjattavankaan mahdollisuuteen, että kumpikaan penkkimalli olisi kiskokiinnityksellä - ja miksi olisikaan, kun penkin ja polkimien välinen etäisyys on säädettävissä puomin pituudella, ellei nimenomaisesti halua siirtää painopistettä entistä kauemmas vetävästä takarenkaasta ja näillä keinoin heikentää sen pitoa? Selkänojakulman säätöalueet per runkomalli taas löytyvät kunkin runkomallin teknisistä tiedoista HPV:n sivuilta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

http://www.pashley.co.uk/bikes/tricycles.php

Mainostavat itseään Englannin vanhimmaksi pyörävalmistajaksi toimintaa 1926 alkaen. Kaksi pystytrikeä näyttävät mahdolliselta helpolta muutoskohteelta cf ja ehkä rajatapauksena tosi takapainoiseksi deltanojakiksi, jos takakolmio mahtuu jalkojen väliin. Iso jos. Gurut speksatkoon, voisiko leveälanteinen kapeakinttuinen mahtua tuohon ja nouseeko eturengas ilmaan takapainosuudesta johtuen. Vai voisiko toimia muillekin. Melkoiset jatkopätkät saisi laittaa ohjaustankoon, mikä voi tehdä ohjauksesta mielenkiintoisen.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja ki »

vaaka kirjoitti:

http://www.pashley.co.uk/bikes/tricycles.php

Mainostavat itseään Englannin vanhimmaksi pyörävalmistajaksi toimintaa 1926 alkaen. Kaksi pystytrikeä näyttävät mahdolliselta helpolta muutoskohteelta cf ja ehkä rajatapauksena tosi takapainoiseksi deltanojakiksi, jos takakolmio mahtuu jalkojen väliin. Iso jos. Gurut speksatkoon, voisiko leveälanteinen kapeakinttuinen mahtua tuohon ja nouseeko eturengas ilmaan takapainosuudesta johtuen. Vai voisiko toimia muillekin. Melkoiset jatkopätkät saisi laittaa ohjaustankoon, mikä voi tehdä ohjauksesta mielenkiintoisen.

Ohjausta minäkin mietin.Matkaaja- ketjussa kaksi palstalaista on tehnyt matkaajaan jatkopalan.Matkaajassa ongelma on että kädet ei yllä tangolle.jos penkinlaittaataka-asentoon, sitä saa siis liutettua taaksepäin.muistaakseni motonetistä saisi pidennykset kädensijoihin,mutta vaihteet ja jalkajarru pitäisi siirtää kaiketi silloin kädensijoihin myös.Mutta ajattelin että kannattavampaa olisi tuunata jotain halpaa käytettyä jos sattuu että menee pahasti pieleen niin ei mee rahaa niin paljoa hukkaan, koska tuosta ohjauksen toimimisesta ei oo mitään takeita.:)
Kokeilin korkeampaa trikeä ja oli tosiaan paljon helpompi nousta ylös taluttamaan ylämäissä ja kun ottaa vauhtia niin pystyy pienemmällä vaihteella ajamaankin.reittejähän voi myös valita sen mukaan että pääsee kiertämään mäet! Kolmepyöräisissä ero pystärin ja nojapyörän välillä on suurempi kuin kaksipyöräisissä.
Pystyisikö hpv scorpionin tapaisen korkeamman penkin laittamaan periaatteessa mihin tahansa tai useammanlaiseen trikeen jos vaan onnistuu hankkimaan sopivan vai onko hpv scorpionin runko myös erityisesti korkeammalle istuimelle sopiva?
miten ja missä kerrotalossa asuvat säilytätte trikejä? ihan kerrostalon yhteisessä pyöräkellarissa(minä en saa nostettua trikeä pystyyn? vai omassa kanaverkkokellarikomerossa?kerrostalon pihalla vandalismille ja varkauksille alttiina?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja ki »

www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=1821 on tuo savenmaan matkaajaan tehty jatkopala

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja ki »

AeA
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 12:49

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja AeA »

ki kirjoitti:

Pystyisikö hpv scorpionin tapaisen korkeamman penkin laittamaan periaatteessa mihin tahansa tai useammanlaiseen trikeen jos vaan onnistuu hankkimaan sopivan

Useimmissa itseäni kiinnostaneissa trikeissa penkki on ollut erillinen komponentti (vs. Gekkossa kiinteä osa runkoa), jolloin vaihtoehtoiset penkit tai korotuspalat ovat ainakin mahdollisuuksien rajoissa ja loppu riippuu rungon rakenteellisista vaatimuksista ja markkinavoimista. Sattumoisin juuri eilen lisävarusteasioita haahuillessani tuli vastaan ICE:n joihinkin malleihin sopiva korotuspala, think of it what you will: https://shop.icletta.com/de/seat-riser- ... re-hd.html

ki kirjoitti:

vai onko hpv scorpionin runko myös erityisesti korkeammalle istuimelle sopiva?

Lähinnä se HPV:n liikuntarajoitteisille profiloima runkomalli eli plus on jonkin verran leveämpi kuin loput scorpparimallit ja sen johdosta vähemmän herkkä kaatumaan suomalaisille pyöräteille tyypillisen 30-45° ulkokurviin päin viettävän kallistuksen osuessa kohdalle. Korkeampi penkki, painopiste korkeammalla, painopisteen siirtyminen tukipinnan ulkopuolelle aiheuttaa kaatumisen, ja loppu on triviaalia geometriaa, jonka voi johtaa runkojen mitoista, jotka tyypillisesti ovat hyvin selkeästi valmistajien sivuilla tarjolla.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Triken ja pystyn kolmipyörän välimuoto Euroopasta?

Viesti Kirjoittaja ki »

minä sain hitaassa vauhdissa pystykolmepyörän toisen takapyörän ilmaan. Voiko nojadeltatrikella tulla ongelmia kaarteissa vaikka ajaisi hitaasti?vai tuleeko ongelma nimenomaan suuremmilla nopeuksilla?Mulle tuttu joka myös hankkimassa pyörää sanoi että delta olisi tasapainohäiriöiselle vakaampi kuin tadbole ja että alaohjauksessa kädet ei väsy kun ei tarvitse pitää kiinni ohjaustangosta.
http://www.ebay.de/itm/MOBO-Cruiser-Triton-Pro-Liegefahrrad-Dreirad-Liegerad-Rot-221744060982?_trksid
=2047675.c100005.m185&_trk.tässä kiinalaisessa pystyy säätämään pyörän pituutta. Saiskohan istuinta nostettua niin että ajoasento muistuttaisi hasen lepusta tai scorpionin korkeampaa mallia? pyörän mitat 155(max) x71x73.6cm. runko terästä 20kg, etupyörä 20" takapyörät 16"

Vastaa Viestiin