Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti:

esim. venynyt jarruvaijeri on turvallisuusseikka, jonka takia itse olisin sillä kannalla että erillinen seisontajarru on hyvä juttu, vaikka se painaakin joitain kymmeniä grammoja :)

Jarruvaijerit EI veny parkkijarruna käyttämisestä. Kaikki vaijerit voivat tuntua venyvän asentamisen jälkeen, mutta se johtuu kuoren asettumisesta ei vaijerin venymisestä ja parkkijarruna normaalin jarrun käyttäminen on se turvallisuutta lisäävä aspekti että kun parkkijarru ei enää pidä tietää että jarruja on säädettävä jotta niissä on varmasti maksimijarrutusteho tarjolla ihan normaalisti.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Venyy, luistaa kiinnityksessään , kuori painuu kasaan tms. Jotain sille tapahtuu niin että sitä saa olla kiristelemässä useammin kuin jos ei käytä parkkijarruna.

Mutta tuotakin isompi ongelma on, että ainakin noilla Azubin käytämillä kahvoilla (muita en ole etsinnästä huolimatta löytänyt, näyttää samoilta tektron kahvoilta joista joku laittoi kuvan) kahvaa pitää painaa liian pitkälle että se lukitustappi osuu koloonsa -> joko kahvan liike on ihan liian pitkä normaalikäytössä, tai sitten kun jarrut on säädetty hyvin niiden oikeaan tarkoitukseen, kahvaa ei saa painettua tarpeeksi pitkälle että lukitus onnistuu. Pitäisi olla säätö jolla kahvan liikealuetta saa säädettyä niin että normaali jarrutus on herkkä ja seisontajarrun lukitusalue löytyy kun kahvaa painaa tästä vähän lisää.

Minunkin mielestäni lukkotapilla varustettu jarrukahva on paras idea sitten siivutetun leivän, mutta ainoa toteutus siitä, jonka tiedän, ei ole tarpeeksi hyvä. Tätä voi paikata sillä takapyörän erillisellä seisontajarrulla.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Siirrä sitä kahvassa olevaa reikää viilaamalla niin, ettei tarvitse painaa parkkijarruna hampaat irvessä. Pehmeää alumiinia on helppo viilata ja vielä helpomp Dremelillä vinguttaa. Millin siirto vaikuttaa jo paljon jarruvoimantarpeeseen.
Kuva
Tuossa kahvassa tappi tukee kahvaa reunasta, eli vieläkin helpompi viilata. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Grey Cat
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Kesä 2016, 12:26

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Grey Cat »

Mitä vaikutusta poljentaan on penkin ja keskiön välisellä korkeuserolla? Silmämääräisesti katsottuna Advernturssa puomi näytää kulkevan loivemmassa kulmassa ja keskiö on 2,5-7,5cm penkkiä korkeammalla. Gekkossa vastaavat luvut ovat 3,0-13,0cm. 180 cm pitkän oma korkeus esettuisi todennäköisesti noin puoleen väliin mittoja.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Korkea keskiö tiputtaa kampien ala-asennossa kantapään nolla senttiä tai ainakin vähemmän peffan alle ilman vastusta lisäämään kuin matala keskiö. Mitä korkeampi keskiö, sitä enemmän sydän joutuu tekemään töitä veren pumppaamiseen jalkoihin, eli ei onnistu täysin ja happea sekä ravinteita on vaikeampi tuupata ylös. Joillekin se kuulemma aiheuttaa varoittamatta tulevan jaloista voimien loppumisen sopeutumisvaiheessa. Ei käynyt minulle. Muista en tiedä.

Anni
Viestit: 133
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Anni »

Minä tuossa juuri mietinkin että onpa oudon alhaalla tuo keskiö, Härmäpyörässä oli korkeammalla ja se tuntui musta luontevammalta... Toki siitä on muutama vuosi, mutta on näissä kyllä yllättäviä eroja. Sprintissä varmaan kans korkeammalla? Mietin että voisko tuo olla seurausta siitä että Adventure on kaiketi tuollainen maisemien katselupyörä, kun penkkikin on paljon pystymmässä. Eli kun penkki on pystympi, pitääkö sen keskiön jo ihan sen takia olla lähempänä vaakatasoa...

Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->
Nazca Paseo 13.9.2021 ->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lonkkakulma, eli reisiluun ja selkärangan välinen kulma yhdessä polven taiton kanssa ei saa olla liian taitettu, tai etureisilihas ja yläjänne litistyvät liikaa. Tällöin oma kroppa jarruttaa polkemista, kun joka kampikierroksen takaosassa joutuu lyttämään pituussuunnassa kasaan reisilihasta ja jännettä kuin joysta. Siten korkea selkänoja, lyhyt selkänojan ja keskiön etäisyys sekä korkea keskiö on maksimihuono yhdistelmä.

Kisamallien vastusta vähentävä makaava asento ja samoin aeroliukkaampi korkea keskiö jättävät jalan riittävän lähelle suoraa lantiosta toisin kuin korkean selkänojan retkimallit.

Mitä on retkimallius? Onko eduksi pitkällä matkalla lisätä rasitusta lisäämällä vastusta nostamalla penkki pystyyn kysyn vaan? Aloittelijalle kaksipyöräisellä tasapainoilu helpottuu pystypenkillä, trikellä mitä väliä? Niskatuki tuo mukavuutta makaavassa asennossa ajavalle. Vain näkyvyydelle on käsittääkseni merkitystä korkeassa selkänojan asennossa trikessä. Olen ajanut matalahkolla ja keskikorkealla penkillä varustettua trikeä ja en ymmärrä iloa korkeasta asennosta. Niskavammaisen nikamat litistyvät toisiaan vasten enemmän töyssyissä, joten sekään ei ole hyvä. Näkö ympärille laajakulmapeilein.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Lonkkakulma, eli reisiluun ja selkärangan välinen kulma yhdessä polven taiton kanssa ei saa olla liian taitettu, tai etureisilihas ja yläjänne litistyvät liikaa. Tällöin oma kroppa jarruttaa polkemista, kun joka kampikierroksen takaosassa joutuu lyttämään pituussuunnassa kasaan reisilihasta ja jännettä kuin joysta. Siten korkea selkänoja, lyhyt selkänojan ja keskiön etäisyys sekä korkea keskiö on maksimihuono yhdistelmä.

Ahdaskin sylikulma on nojapyörässä hyvin avoin verrattuna nopeisiin pystypyöriin, joten tuskinpa asento jarruttaa. Epämukava se voi kyllä olla(makuasia). Hyvin avoin sylikulma asettaa penkille lisävaatimuksen hartiatuennan osalta että penkillä ei valu ylöspäin polkiessa. Kaupallisissa pyörissä nämä asiat ovat kyllä mietitty jo tehtaalla, joten kelvollisia ovat.
Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Triken runkomateriaali ja muuta pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olisi mielenkiintoista tietää, miten lyttäytyneeksi jänteet ja lihakset menevät eri kampien asennoissa pystäri vs nojakki, kun etureisi supistuu eri kohdassa kammen asentoa maan vetovoimaan verrattuna. Ja johtuuko tiukemmalla kulmalla ainakin nojakissa jäykkyys eri ja pienemmillä lihaksilla kovemmin työtä tehden kammen nostamisesta alhaalta ylös? Vaikka kulma jääkin pystäriä avoimemmaksi. Pystyssä päätyön nostosta tekee takareisi, joka on iso ja vahva. Oletan, että etureisi ja sen myötä sen yläjänne joutuvat supistumaan tiukasti kammen nostossa. Pintakaasu pystärissä samoilla rennoilla paikoilla, kun eivät työskentele vs täyspinkeys ja voiman tuotto nojatessa?

Vastaa Viestiin