käytetty vs. uusi trike

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 341
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja ki » 20 Tammi 2017, 23:10

Käytetty vs.edullisempi uusi itä-euroopasta eli latviasta halvimmilla osilla.Pyörän alhaisempi hinta Itäeuroopassa voi johtua ita-euroopan alhaisemmasta palkkatasosta
Käytetyissä kun on se ongelma , että niitä pitää sitten erikseen metsästää.

Voiko siihen luottaa, että mikä hyvänsä nojakki , lukuunottamatta kiinan halpamalleja, on suht laadukas?

jos käytetyn nojakin huoltovapaat kilometrit on yleensä takana, niin kuinka paljon huoltoa käytetty pyörä vaatii.Kuinka paljon nojakissa ( tai polkupyörissä ylipäätään) on kuluvia osia, jotka joka tapauksessa pitää vaihtaa jossain vaiheessa?
Minulla oli ennen kolmevaihteinen cressu jonka joskus huollatin ja se toimi hyvin ,cressuhan on laadukas pyörä ja kolmevaihteinen lienee toimintavarma?

Uuden nojakin hintaa voi tippua yli kolmasosalla jos sen tilaa halvimmilla osilla, mitäköhän se käytönnössä tarkottaa ajamisen kannalta?renkaatko ei rullaa jne.?

mitä mieltä olette http://bent.lv/comfort-trike.white :n pyöristä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Tammi 2017, 23:31

Jos halvalla pitää saada niin ei jousitettua. Tulee kalliiksi uusia noita iskareita ja niveliä/puslia.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1294
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja ajarmala » 21 Tammi 2017, 01:37

ki kirjoitti:Käytetty vs.edullisempi uusi itä-euroopasta eli latviasta halvimmilla osilla.
Käytetyissä kun on se ongelma , että niitä pitää sitten erikseen metsästää.
Voiko siihen luottaa, että mikä hyvänsä nojakki , lukuunottamatta kiinan halpamalleja, on suht laadukas?


Noh, minulla on kaksi kiinalaista halpamallia, eikä niistä nyt mitään suurempaa valittamista ole:

1. Performer Agenda. Suoraan Taiwanista. Toiminut jo kahdeksan vuotta oikein hyvin. Ainoa ongelma ollut etuputken kiinnityksen pettäminen, joka oli helppoa ja halpaa korjata hydrauliikkaklemmereilla. Mitään muuta fillarille ei tällä aikaa ole tehty (taino, kolarikorjaus sille on toki tehty, mutta minkäs sille mahtaa, kun vasemmalta kärkikolmion takaa ajetaan kylkeen...).

2. Yosemite 20" Folding. Tämä siis aito Yosemite ja suoraan Biltemasta... Kolme kesää ajettu eikä mitään ole vielä tarvinnut tehdä. Tosin, sitä käytetään vain retkipyöränä: heitän sen auton takakonttiin, kun lähden jatseille rilluttelemaan. Silloin ei ole niin nökönuukaa kuinka kaukana hotelli tai muu majapaikka festarialueesta on. Fillarilla matka taittuu nopeammin kuin kävellen - Porissa, Turussa, Hämeenlinnassa ja Tampereella...
Ainiin, pitihän siihen jatkaa satulatolppaa 10 cm, kun se oli liian lyhyt. Mutta se onnistui ihan kivasti.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja Reippailija » 21 Tammi 2017, 08:23

Vai tommoista pienvalmistusta tapahtuu Latviassa.
Firman sivujen kautta näkee mukavia harrastajien videoita.
Rakentelu näyttää olevan suosittua.
Saisikohan noita Nokialle viekoteltua?
Riikaan on reilu 300km Tallinasta ja bussillakin pääsee kympillä!
https://ecolines.net/international/en/b ... Apk88P8HAQ
Autolla olen noilla nurkilla hiukan liikuskellut, viimeksi taittopyörä mukana.
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3959
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 21 Tammi 2017, 08:30

Katselin tuota Latvian poikien pyörää . Turhaan on säästelty jousituksesta . Nuo jouset pilaa pyörän ajon lähes täysin . Niissä ei ole kunnon iskunvaimennusta kuin nimeksi . Hyvä jousitus kyllä nostaa hintaa äkisti liikaa. Takajarrua ei tuossa tarvita . Selvittäs kahdella etujarrulla täysin . Itse vaihtasin nekin hytdalisiin .Huollon tarve vähenisi huomattavasti .Muuten ihan pätevän näkönen kuljin .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Tammi 2017, 14:05

Asenteellisesti oletan että Latviassa pyöräilyreitit on siinä kunnossa että on aidosti tarvetta täysjousitetulle trikelle...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja Reippailija » 21 Tammi 2017, 15:24

Paljonkohan Latvian pajan tuotteet noin ylipäätään maksavat?
En löytänyt hintoja
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2739
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja tm » 21 Tammi 2017, 15:36

Reippailija kirjoitti:Paljonkohan Latvian pajan tuotteet noin ylipäätään maksavat?
En löytänyt hintoja

Jos kiinnostaa, niin kysymällähän se selviää . Jos hinta on kohdillaan, niin sitten sietää vähän vaihdella komponentteja parempiinkin. Kelvollisia iskareita voi löytää alennusmyynneistä melko siedettävään hintaan, jos ei kyljessä välttämättä täydy lukea "Fox"...

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja Reippailija » 21 Tammi 2017, 15:57

Uteliaisuutani vain tuumailin. Ei ollut hellä just kiinostavia malleja.
Yhtenä nojapyöräilyn yleistymisen jarruna näen pyörien hinnan.
Kolpo-osista kasattuja pystypyöriä saa alle tonnilla, mutta nojakki on sitten vajaa kaksi.
Karkottaa tehokkaasti kokeilijat prkl...
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 341
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja ki » 24 Tammi 2017, 01:54

alle pari tonnia hyvillä osilla , halvan käytetyn hinnalla tonnilla halvimmilla osilla.
tekevät tilauksesta sellasen mallin kun haluaa.siinä on vaan se ongelma että pyöräähän ei sillon voi kokeilla valmiina.
jos jousitettuun kuitenkin rahaa laittaa niin mitä tahtia iskareita pitäisi uusia jos ajaa kaupungissa alle 10 km matkoja.
onko kaksipyöräsissä pystypyörissä jousitus?
pystyykö jousitusta lisäämään jälkikäteen?
ajattelin kyllä ihan hesassa ajaa mutta täällä on näitä jalkakäytävän reunoja jne.ja mulla selän lihakset kipeet.
tallinnassa on kyllä routakuoppia toisin kuin hesassa
tossahan on just se että jos saa hyvän rungon ja itselle sopivan ajoasennon niin kaikkea muuta kai voi sitten vaihtaa sitä mukaa kun kuluu?
pitäisi vain tietää että mitä osia ei kannata ostaa edullisina, kun monestihan säästäminen kostautuu
ja tulee lopuksi kalliimmaksi kuin se että heti ostaisi paremmat osat?
minkä osien laadusta voisi rauhassa tinkiä?
olen myös sitä mieltä että ensin kannattaisi ostaa halpa niin sitten kun on ajanut niin tietää paremmin kokemuksen kera mitä haluaa.

riika on kyllä kilometreissä lähellä mutta ajassa silti 4-5 tuntia kun tiet on meikäläisiä huonommat mutta lähellä silti.junallakin pääsee

mä kattelin kanssa noita kiinalaisia malleja 500 eurolla saisi mutta ko malli oli matala ja
minä haluan korkeamman enkä usko että korkeampaa istuinta varaosana saisi

viron keskipalkka on tonnin , latviassa vähemmän.
nokialle tuleminen varmasti kaikista eniten kiinni rahasta.
helsingistä eteenpäin kun on suomalainen hintataso,paitsi jos pyöräilee niin ei tarvi maksaa matkasta:)
tehkää retki heille kylään tuonne jos kutsuvat:).Ainahan voi ehdottaa.
englannin kielen taito ei myöskään ole aina itsestäänselvyys ainakaan vanhemmalla sukupolvella.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja vaaka » 24 Tammi 2017, 10:22

Helsinkiläisenä en ole kipeällä kädellä tyytyväinen routavaurioiden määrään ja muihin tärinän aiheuttajiin. Paksut renkaat auttavat asfaltin epätasaisuuksia vastaan paljon 50 mm luokassa ja yli, mutta raskaampaa on ajo. Kuulemma trike täristä enemmän, en tiedä, kun on vain muutama sata metriä asfalttikokemusta ja muutama kilsaa epätasaisessa hiekka-alustassa.

Paksu pehmustus ei poista hyppyjen ja kuoppien tällejä, mutta vie pahimman terän jousittamattomassa tri pystärissä. Ei riitä asfaltin sadekourun tällöin poistoon yhdessä leveän renkaan kanssa ihan kokonaan jousitetussa luultavasti liian jäykkänä olevalla iskarin säädöllä. 60-406 ja 50-559, molemmissa iskarit. Kaksipyöräiseni on lähes tasainen painojakaumaltaan ja jousituksesta huolimatta eturengas hyppää ilmaan töyssyissä yli kaupunkinopeuden ajaessa sekä joissain katukiveyksissä kävelyvauhdilla.

Koska penkissäni ja ohjaustangossani ei ole paksua pehmustettu, en pysty arvioimaan, saisiko täysin tällittömäksi jousitus, leveät renkaat plus pehmusteet vielä aiemmin painein renkaissa ja iskarissa.

Itse lisättyä jousitusta on täällä tehty naruista, teräksestä ja elastomeereistä. Vaatii rungon, jossa on jotain iskunvaimennuksen mahdollistavat. Jäykkä runko rajaa mahdollisuuksia.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 971
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja samuel » 24 Tammi 2017, 11:13

Jos ajosta haluaa mahdollisimman tärinättömän niin silloin tarvitsee olla mahdollisimman paljon joustomatkaa.
Pisimmät joustot taitaa tällä hetkellä olla Mhelanderin 1. ja 2. version täpärissä.
Tuohon settiin vielä paksukumit niin pehmeämmäksi ei taida päästä...

Kuva
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja vaaka » 24 Tammi 2017, 19:12

Saisi tuohonkin reilusti pehmennystä paksulla penkin ja ohjaustangon päällysteellä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja jooseha » 24 Tammi 2017, 21:22

vaaka kirjoitti:60-406 ja 50-559, molemmissa iskarit. Kaksipyöräiseni on lähes tasainen painojakaumaltaan ja jousituksesta huolimatta eturengas hyppää ilmaan töyssyissä yli kaupunkinopeuden ajaessa sekä joissain katukiveyksissä kävelyvauhdilla.

Tekee mieli sanoa että jos todella on näin, sun halvat iskarit aiheuttaa sen. Ei mun pyörät ole jäykkinäkään hyppineet ilmaan normaaleissa töyssyissä eikä nupulukivellä kävelyvauhdissa. Erikoistilanteen vaativat ilmaan päästäkseen ja vielä sellaisen töyssyn että ei varmasti jää huomaamatta, mikäli vaan pitää silmänsä auki. Silloin voi hiljentää hetkeksi, jos ei halua hypätä ;)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: käytetty vs. uusi trike

ViestiKirjoittaja vaaka » 25 Tammi 2017, 08:53

Nupukivet eivät ole hyppyjä aiheuttaneet, mutta niiden ja muiden epätasaisuuksien pehmentämiseksi löysähkö etuiskari on pohjannut kävelyvauhdissa kanttikiveä suorassa kulmassa ylittäessä. Kun jännitetty jousi ylitti kulman se vapautti kompressioon latautuneen energian hypäten kuin pupu. Pahin tapaus oli tosin 35 mm Kojakilla. Silti 60-406 on myös samalla säädöllä hieman hypännyt. Täällä on 90 asteen kulmassa kanttikiven sivut turhan usein ja korkeita portaita.

Myös routavauriohyppyrikummut ovat suurissa vauhdeissa heittäneet ilmaan hidastetöyssyjen tapaan. En ole hidastetöyssyistä lentänyt tosin, kun niihin hidastanut.

En ole ehtinyt uutta 152 mm ilmatakaiskaria ehtinyt optimoida käsivaivojen ja tri pyörällä pehmusteiden lisäysiteraatioiden tutkimisessa. Kun se on takana, kevät alkaa iskarin pehmeämmäksi säädöllä ja pehmusteiden lisäyksellä nojakkiin. Jos en tee uutta.


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija