Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:

Tästä tuli mieleen, miten raha tappaa luovuuden. Jos meilläkin olisi ollut miljoonat tilillä, niin tuskin olisi tullut itse pyöriä rakenneltua ja pohdittua jättöjä ja emäputken kulmia sellaisella intensiteetillä kuin nyt. Toivottavasti en voita eurojackpotissa päävoittoa :mrgreen:

Ongelma on ettei rahallakaan tahdo saada. Joillain kun ei ole taitoa tehdä tai tiloja joissa tehdä. Tähän pitäis kehitellä joku yhteys että te rakentelijat voisitte tehdä ja keskitetysti myydä tuotoksia.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

http://www.hpvelotechnik.com/shopping/f ... ler_e.html
Hp Velotechnikin sivulla Suomen edustajat haettvissa tuosta linkistä. Sähköpyörä vaan ei toimi enää tuossa osotteessa, käsittääkseni.
http://www.hpvelotechnik.com/shopping/f ... nfo&id=179
http://www.pyorahuolto.com/shop/

Pyörähuolto.com ei edusta enää HPVtä, tai ei sieltä kannata enää mennä kyselee kun Okka lähti sieltä.
Jos saat sähköpyörään yhteyttä niin ei muuta kuin pekkua.
En luokittelis kumpaakaan edes käsitteen pitkällä venytyksellä edustajaksi :/

Okka oli ainakin viime vuonna hi5bikesillä Herttoniemessä.

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Kiitos vinkeistä - tilanne ei siis ole ihan niin huono, kuin luulin, mutta ei tämä nojailuharrastus tunnu olevan vieläkään tavallisen pajattoman harrastajan saavutettavissa helposti. =(

Harmi ettei runkoja pysty 3D tulostamaan titaanista ;-)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Reiska kirjoitti:

ei tämä nojailuharrastus tunnu olevan vieläkään tavallisen pajattoman harrastajan saavutettavissa helposti. =(

Harvalla meistä rakentajista on pajaa. Pyörän voi tehdä mainiosti ulkonakin ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minusta taas alkaa tuntua että tämän harrastuksen suola on just se ettei pyöriä saa helposti valmiina.

Normifillari ostetaan kaupasta vartissa ja tosi harrastaja ostaa netistä kasan osia ja kasaa pyörän iltapäivässä. Sitte poljetaan tuhansien samalaisten pyörien seassa, rasvataan ketjua ja pohditaan että pitäskö stemmiä nostaa sentti vai siirtää penkkiä 8mm eteen. "Ai, sulla on vaan 27 vaihdetta, mä panostin ja ostin kerralla 30, eipähän lopu heti kesken". Mitä keskustelua tommosista valmispyöristä edes keksii?

Niin paljon monipuolisempaa kun harrastus alkaa alusta. Tilaanko valmiin 6kk odotusajalla vai alanko rakentamaan itse ja saan valmiiksi 6kk kuluttua. Ollaan heti sellaisen jännän äärellä mitä normipyörän ostaja ei joudu koskaan kokemaan. Valintojaan joutuu pohtimaan, eikä kuittaamaan kaikkea "no, jos STXRC:n onkin huono niin nakkaan roskiin ja tilaan tilalle STCRX:n".

Mä luulen että siinä vaiheessa kun nojakkeja saa Prisman pyöräosastolta niin osa täällä nyt pörräävistä vaihtaa lajia :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä pohdinta Jukalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No, ihmiset varmaan kokevat tämän harrastuksen/elämäntavan eri tavoilla.

Jos mun olisi pitänyt rakentaa nojapyörä tyhjästä, luulen että koko nojapyörä olisi jäänyt hommaamatta ja kokematta.

Nyttemmin tietty pysyy vähän paremmin työkalut käsissä kuin vuosia sitten mutta silti tökkii ajatus lähteä rakentamaan pyörää täysin nollasta, vaikka jonain päivinä sellanenkin vaihtoehto mietityttää.

Mun mielestä on parempi että edes joitain pyöriä saa valmiina, eihän se estä ketään tekemästä itse. Sen sijaan jos kaikki pitäis tehdä itse, saattaa ajaa kiinnostuneita pois, muihin (ei niin kivoihin) vaihtoehtoihin.

Mä luen itteni ennemmin osien ja palikoiden vaihtajiin eli tykkään että on joku toimiva aihio valmiina ja siihen vaihtaa mieleisensä osat. Siinä usein tietty joutuu tekemään kompromisseja joita ei ehkä tarttis tehdä jos tekisi pyöränsä itse. Toisaalta jos pitäisi valita rakennanko pyörää vai lähdenkö keskelle-ei-mitään ajamaan nojakilla niin ei tartte kovin kauaa miettiä...kyllä se on se ajaminen. Pyörän työstäminen nollasta vaatinee aika pitkiä hermoja, kärsivällisyyttä, ajattelua, hikeä, taitoa mutta antaa varmasti rajatonta riemua onnistumisen hetkellä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Jos mun olisi pitänyt rakentaa nojapyörä tyhjästä, luulen että koko nojapyörä olisi jäänyt hommaamatta ja kokematta.

Sait kuitenkin valmiin pyörän, mutta aikaa meni kauemmin ja rahaa enemmän. Olisitko samanlainen harrastaja kuin nyt, jos olisit ostanut pyörän tavallisella kauppareissulla tai pyörän korjaamisen sijaan olisit nakannut sen vain metallinkeräykseen ja ostanut uuden? Kummanlainen harrastaja olet mieluummin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Premnas kirjoitti:

Toisaalta jos pitäisi valita rakennanko pyörää vai lähdenkö keskelle-ei-mitään ajamaan nojakilla niin ei tartte kovin kauaa miettiä...kyllä se on se ajaminen

Totta, mutta vain hyvällä kelillä. Kun tulee räntää vaakaan, niin valitsen mielummin rakentamisen :D

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

No, me kaikki ei kuuluta siihen jengiin, joka haluaa ihan kaikkea osta väkertää itse kasaan.

Minulle riittää, että harrastan puisten huonekalujen rakentelua vapaa-aikanani ja siihen minimaaliseen vapaa-aikaani ei kertakaikkiaan mahdu enää metallitöitä tai koneiden tunkkaamista. Eikä rivitalon takapihalla nyt muutenkaan voi rälläköidä/hitsata/tms. koska naapurit. Hyvä että saa käsihöylätä ja käsisahata ilman nurinaa melusta.

Minulle nojakki on ratkaisu 'penkki päin persevakoa' ja 'normi tanko satuttaa ranteita' ongelmiin pystypyörissä eikä sen ole tarkoitus tyydyttää miehisiä rakenteluhaluja tai toimia kilpurina. Minulle fillari on kulkuväline koti-työpaikka välillä kauniilla säällä ja viikonloppuisin lasten kanssa jäätelölle menopeli.

Eli lasken itseni sellaiseen kategoriaan nojailijoita, jotka haluavat luotettavan ja toimivan fillarin minimaalisella ylläpito/tunkkausvaivalla periaatteella It Just Works(tm).

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei ole kyllä tapana ensimmäisenä heittää tavaraa roskikseen, oli se sitten mikä esine tahansa. Aina pyrin ensisijaisesti keksimään jotain uusiokäyttöä kun taustalla on kuitenkin joku uus juttu mietinnässä, et voiskohan sitä tällä hetkellä tarpeetonta käyttää jossain muussa yhteydessä :) .

En mä oikeastaan ihan tarkkaan muista miten kauan siinä meni että sain ekan nojakin, pari kuukautta varmaan ainakin. Silloisilla taidoilla en kuitenkaan usko että olisin saanu samassa ajassa nojakkia kasaan, joten pääsin nopeampaa harrastukseen kiinni ja siitähän se miettiminen vasta alkoi.

Pyörän ostaminen tavallisella kauppareissulla? Ei sekään ja maksavat halpoinakin sen verran ettei nyt ihan heti tule kyllä tehtyä mitään heräteostoksia. No cheetah oli tavallaan heräteostos, en mä sitä kauheen kauaa miettinyt, mutta onneksi oli nappivalinta :D .

En siis millään muotoa tarkoita etteikö itse tekeminen olis todella hyvä juttu. Kyllä se on tärkeä osa tätä nojapyöräilyä. Jos halpanojikset tulisivat Prisman pyöräosastolle niin olisihan siinä se vaara että laatu olisi mitä olisi ja se ajaisi potentiaalisia nojailijoita pois kun pyörä ei toimisikaan odotusten mukaisesti.

Mitä siis oikeastaan halusin sanoa...olisi todella tylsää jos tämä harrastus olisi vain teollisesti tuotettujen pyörien varassa. Pidän ehdottoman hyvänä että ihmiset viittii tehdä itse ja kehitellä erilaisia nojapyöriä. Kaikille ei vaan ole ainakaan ihan heti realistista lähteä rakentamaan kokonaista pyörää itse. Luultavasti olisin itekin jo valovuosien päässä tästä tasosta, jos mulla olisi joku paja työkaluineen käytettävissä aina silloin ku lamppu syttyy päässä. Mutta kun ei ole, ja rälläköinti kerrostalon pihalla epämääräisiin kelloinaikoihin on ehkä vähän kyseenalaista, eikä niitä rakennelmia kuitenkaan voi jättää sinne pihalle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja jori »

Viivytetty nautinto... :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Viivytetty nautinto... :wink:

Onko nojapyöräily, pyöräilyn tantramuoto? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja vph »

Niin hienoa kuin tee-se-itse rakentelu onkin, niin aika off-topikkia nyt vedetään, kun aihe on "Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?".

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko Suomessa yhdelläkään laadukkaalla Trikella edustusta?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko off topikkia? Itserakentelu vastaa suoraan otsikon kysymykseen :wink:

Vastaa Viestiin