Apuja nojakin valintaan?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Oppu
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Heinä 2014, 14:32

Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Oppu »

Moi!

Katoitan sopivaa ensimmäistä nojapyörää itselleni ja muutama neuvo tulisi tarpeeseen.

Pystypyöräily on selkäongelmien myötä toistaiseksi nähty, joten haen mahdollisimman ergonomista nojakkia, ehkä jousin varustettuna.

Muut kriteerit:

-Mielummin yläohjaus
-Tavarateline, lokasuojat
-Soveltuva vähintään 185cm pituiselle
-Mahdollisimman kompakti säilytettävä
-Hinta 1500€

Joskus kokeilin HP Velotechnikin Spiritiä, mikä tuntui ihan hyvältä, joskin nojaavampikin ajoasento toimisi.

Tilaaminen ulkomailta voisi tulla kyseeseen, mutta tuleeko näissä veroja tms.maksuja päälle?

Täällä foorumilla on ollut linkkejä asiallisen näköisiin pyöriin, mutta arvostaisin ehdotuksia onnistuneen hankinnan tueksi. :-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sanoisin että mielestäni eka nojapyöräksi pitäis ostaa mikä vain kunhan on kohtuuhintainen. Sitten joidenkin satojen tai tuhansien kilometrien jälkeen ajatus selkeytyy ja paremmin hahmottaa mitä haluaa. Halvempaan pyörään raskii helpommin tehdä mieleisiään kokeiluja ja muokkauksia.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Voi olla väliä selkävamman ja laadullakin siihen, minkälainen pyörä kannattaa hankkia. En ole ajanut yläohjkattua ja niitäkin on varmasti monenlaisia erilaisia ajoasennoiltaan, kun ohjaustankotyyppejäkin on useita. Joistain mallleista jotkut ovat valittaneet, että kädet putuvat yläasennossa. HPVelotechnik Streetmachinen alaohjattuna omistavana voin todeta, että Helsingissä olen muutaman kerran joutunut kiperään tilanteeseen, kun eturengas ei käänny riittävän tiukasti. Sikäli yläohjauksella sellaisella pyörällä, jonka eturengas kääntyy paljon on puolensa.

Käsien kannattelusta yläohjauksessa ärtyvvä selkä saattaa tykätä alaohjauksesta. Sikäli koeajo erilaisilla pyörillä olisi kova juttu päätöksenteon pohjaksi. Pyörän koolla on kerrostaloista osassa väliä ja minun pyöräni on short wheel base ja silti iso kellariimme.

Selkäongelmat korostuvat pystyssä ajoasennossa helposti, kun töyssyt litistävät nikamien välissä sijaintsevia pehmyitä kudoksia, jotka voviat revetä johtaen välilevyn pullistumaan. Makaavammassa ajoasenossa litistystä ei tapahdu yhtä paljon kuin pystyllä ajoasennolla. Paksuilla renkailla ja istuimen pehmusteella saa paljon aikaan iskunvaimennuksessa. Myös kädensijat on hyvä pehmustaa ja käyttää niin isoja kenkiä, että sisään mahtuvat pehmustetut pohjalliset. Tällöin ei iskuja tule maasta kuskiin yhtä kovaa, kun jokainen kontaktipinta pyörään on eristetty.

Olen niin paljon lyhyempi, etten tiedä, onnistuuko ketjujen puolesta säätäminen sinulle koeajoa varten. Pyörä on suunniteltu paljon sinua pidemmille, ketjujen lenkkien määrä ja vaiheiden säätö on ongelmallista, mutta saahan sitä tuntumaa pyörään, jos edes pienellä eturattaalla pääsisi liikkeelle. On vain nihkeää säätää ohjaustangot, jos ei heti sovi. Oletan, että ovat liian takana sinulle ja voi olla ongelmallista jarrujen ja vaihteiden kanssa, jos pidempää kuskia ajatellen paljon siirtää eteen tankoja.

Mulla on kevätsäädöt tekemättä ja uuden takaiskarin säädön optimointi tekemättä, joten en tiedä, miten pehmeäksi kyti menisi. Kun minula käsi on arka, iskunvaimennusta on tehty muuten paitsi pehmustein ja on jo aika hyvä. Pehmustein viimeistään lienee ajotuntuma kuin limusiinissa. Pehmeä on jo.

Minulla on sopimus uden nojapyörän ostamisesta, joten jos et parempaa vaihtoehtoa sa ja ajokokeilulla toimisi pyöräni, voin myydä sen sinulle. On tosi vakaa ajettava ja olisit joko neljäs tai viides foorumilainen, joka on opetellut ajamaan tällä. Pyörä ei vain ole tehdasasetuksissa, kun olen tehnyt siihen custom penkin ja takakotelon, joka ei estä tarakkalaukkujeni käyttöä. Voi estää isomman laukun käytön lukoiltaan ja yläosaltaan. Sen verran tuunausta tarvitsee, ettei mulla ole pyörässä lokareita.

En voi myydä ennen kuin uusi pyörä on minulla ja ajokuntoinen. Tuurilla se selviää ensi viikon aikana.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä minun vaihtoehtoinen totuus tähän keskusteluun:
Käyttötarkoitus ratkaisee valinnan. Jos ajat etupäässä maantiellä, niin lähinnä maantiepyörään verrattavia olisivat matalat kaksipyöräiset low racerit. Niissä ei usein ole tarakkaa taikka jousitusta. Mutta niiden keveys ja loiva nojakulma antaa mahdollisuuden suuriin nopeuksiin.
Jos taas ajelet pääosin kelveillä, trike sopisi varmaan parhaiten. Kolmipyöräisellä on minusta mukavinta ajella ilman kiirettä. Sopii myös matkantekoon varauksin. Jos maantiellä ei ole tärinäraitaa ja leveät pientareet, mikäs on ajellessa.
Yleispyöräksi paras on minusta kaksipyöräinen korkea tai keskikorkea jousitettu malli. Toimii sekä kaupungissa että maantiellä. Ajoasentoon kannattaa kiinnittää suurin huomio. Muutaman kilsan ajelu ei riitä, koska esim. penkin sopivuus selälle ei lyhyellä kokeilulla selviä.

Aloittelijalle suosittelin kokeilemaan esim. Nazca Paseo, Pioneer tai Gaucho- malleja. Vastaavia löytyy mm. Azubilta ja Optimalta (jonka valmistus lienee lopetettu?). Em. HP Velo Streetmachine on varmasti myös hyvä nojapyörä, retkeilyyn etenkin.
Mitään edellämainituista pyöristä en ole omistanut, mielipiteet perustuu 19 vuoden kokemukseen itserakennetuista nojakeista.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oppu kirjoitti:

Tilaaminen ulkomailta voisi tulla kyseeseen, mutta tuleeko näissä veroja tms.maksuja päälle?

EU-alueelta tilatessa ei tule.

Vilijami kirjoitti:

Sanoisin että mielestäni eka nojapyöräksi pitäis ostaa mikä vain kunhan on kohtuuhintainen.

Melkein mikä vaan. Savenmaan 199:- pyörää myydään nojapyöränä, mutta sillä ei kyllä saa oikeaa käsitystä nojapyöräilystä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja PW »

https://m.nettimarkkina.com/spirit-nojapyora/1408304
Halpa Spirit, lähellä Helsinkiä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Usein sanotaan, että ilon kautta, mutta nyt mennään päinvastoin.

Nazca Fuego: 20" eturengas ei rullannut talven jälkeen karkealla asvaltilla, pitkän ketjulinjan huolto alkoi ahdistaa, ajaminen kaupungissa helevetin hankalaa. Ketjut putosivat aina tiukassa paikassa. Pitkän maantiereissun lopussa ylämäessä meinasi aina jäädä rekan alle huojuvan ajon vuoksi.
Mango: Kaupungissa ajo entistä hankalampaa, huolto aivan mahdotonta, varaosien saanti nolla. Hyväkuntoisetkin soratiet sai unohtaa.
Kettwiesel sähköllä ja Rohloffilla: 20" renkaat ilman velomobiilin kuorta ja jousitusta = hidasta menoa. Kaupungissa toki pysyy pystyssä, mutta jokaikinen routaröykky tiessä on iso este ja haita, katukivetyksistä puhumattakaan. Matala, olet kuin pikkulapsi liikenteen seassa. Onneksi en koskaan joutunut selvittämään miten takarenkaiden aurauskulma säädetään.
RANS Hammertruck: Ruostui puhki, ja penkki ruostui kiinni, taitaa olla vieläkin jumissa. Annoin rukin pois.
Boda Boda pystypyörä: Pallit puutuvat jälleen, mutta penkkiä vaihtamalla toimii jotenkuten. Mummis steroideilla, eli hidas ja raskas.
KTM Sähköläski: Kallista menoa, aivan liian kallista. Nastarenkaat maksoivat 215€ kappale. Rataspakka meni vaihtoon jo ennen 2000 km:a. Sormet puutuu ja niin alapääkin, ei onneksi aivan joka ajolla.

Nyt sitten tulossa Cruzbike QX100: Mahdoton ajaa, etukolmio pettää jossain vaiheessa, eikä pysy säädöissä alunperinkään, penkki hajoaa, eikä tarakka kestä. Yllättäin mikään tavallinen pyörän osa ei sittenkään sovi, vaikka pitäisi olla miltei standardit osat. Sopivia lokareita ei löydy, vaikka tilaan kuudet erilaiset. Varaosien tilaaminen Amerikasta maksaa 250$ per lähetys.

Joo, osta vaan nojakki, kele!

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Puusilmä kirjoitti:

Usein sanotaan, että ilon kautta, mutta nyt mennään päinvastoin.

Nazca Fuego:
Mango:
Kettwiesel
RANS Hammertruck:
Boda Boda
KTM Sähköläski:
Nyt sitten tulossa Cruzbike QX100:
Joo, osta vaan nojakki, kele!

Hmm. Sitä on nyt noustu väärällä jalalla pääsiäisenä ryyppäämään. Eh? Eivät nuo nyt noin huonoja ajokkeja ole, että kaikista löytyy kauheita valittamisen paikkoja. Suurin osa noista on aivan kelpo pelejä. Ja tuota Cruzbikeä et varmaan vielä ole edes saanut, niin aika rankkaa haukkua sitä noin kylmiltään. Ajaa ekaksi vaikka 500 km ja kommentoi sitten...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja PW »

Muuten oon mieltä: "Etuveto ja mieluummin mbb" 8) Eli se puusilmän tuleva Cruzbike on hyvä valinta - vaikee arvata minkä sen jälkeen valitset?;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei 20" renkaan ongelmat katukiveyksissä ole tuulesta tempaistu väite. HPVelotechnik sanoo jousituksen olevan pakollista kaupunkiajossa 20" renkailla. Helsingissä on ihanan pystyjä ja korkeita katukiviä muistona vähemmän pyöräily-ystävällisistä ajoista. Ainakin 35 mm Kojak renkaalla edessä Streetmachinessa jousituksesta huolimatta vaatii puristusta ohjaustangosta, kun kääntyy suojatieltä 90 astetta katukiven yli. Tärähtää ja nykäisee helposti kesken käännöksen. 60 mm leveällä Big Applella ongelma on paljon pienempi.

Suositan jokaisen harkittavan mallin suositellun maksimileveyden selvittämistä renkaalle. Virallisesti Streetmachine käyttää vain 50 mm leveitä renkaita. Kun lokari hajosi takaa ja suojelen pyörää sateelta niin paljon kuin mahdollista, en pitänyt lokaria edessäkään, kun käsi tarvitsee suojaa tälleiltä. Mikä 60 mm leveä rengas on levyjarrusta ja isosta etuhaarukasta johtuen mahdollista.

En nyt puffaa omaa pyörääni myyntiin osoittamalla mahdollisia ongelmakohtia Spiritistä Oppun tarpeisiin, koska parin päivän sisään vasta pitäisi uuden pyöräni saapua ja vasta modaamisen ja kokeilun jälkeen selviää, pärjäänkö vain sillä, vai joudunko tilojen vähyydestä huolimatta pitämään Streetmachinenkin.

Spiritin penkki on alhaalla 185 senttiselle selkävaivaiselle. Modaamani penkki on myös alempana kuin tehdasmallissa, joten en tiedä, kumpi on selkäystävällisempi istuutuessa ja noustessa. 20" renkaat edessä ja takana ovat etu yhden koon vararenkaan ja sisäkumien kuljetuksen kannalta, mutta pieni takarengas ei suojaa iskuilta yhtä paljon kuin 26" tai vielä suurempi rengas. En murehtisi vierintävastuksesta pienemmällä renkaalla, kun 50 millin 26" rengaskaan ei suodata tehdasjuositusta paremmalla ilmajousella kaikkia tällejä kunnolla, kun en ole istuinta pehmustanut vielä. Tehon häviöiden minimoimiseksi kisassa. Iskunvaimennus on kipeälle pakollisuus suorituskyvyn kustannuksella.

Mitä ylämäkeen kiemurrellessa hallinnan opiskelun ollessa kesken tulee, se on sama ongelma kaikille kaksipyöräisille. Voiman määrä, selän kestäminen kovaa polkiessa ja vaihteista pienimpien välityksellä on suuri merkitys sille, miten vaikeaa on jyrkimpiä mäkiä kiivetä. Sanoo jatkuvasti Linnanmäkeä ajava. Siksi halusin Streetmachineen kevyen välityksen.

Alussa kovaa polkiessa noin 10-11 km/h noustessa kiemurtelin hieman ja löysemmin 7-8 km/h ajaessa polkunopeus ei hirveästi haitannut polvia, mutta hallinta oli vaikeaa. Pidemmän ajon jälkeen ei voimani riittäneet yli 7-8 km/h vauhteihin, joten vaikeuksia tuli. Siksi en uskaltanut maantielle kuin noin tonnin ajon jälkeen. Riippuu voimista, selän kestämisestä ja reittien mäkien jyrkkyydestä, miten menee.

Streetmachinea on maastopyörän vaihteiden ansiosta kevyempi ajaa ylös kuin maantiepyörän vaihteilla varustetuilla pystypyörilläni, vaikka niissä voin käyttää kropan painoa polkimen päällä. Pystymaasturissani on vielä kevyempi vaihteisto, mutta 5 km/h polvea rikkomattomalla pyöritysnopeudella olisi hankalaa nojapyörällä hallita ylämäessä. Helposti lähtisi kiemurtelemaan kokeneellekin kiipijälle.

Maantiellä 35 mm leveillä 20/26" renkailla tärinäraidat olivat pahoja ja 60-206/50-559 renkailla ei. Vaikka maastopyörän välityksillä varustettu pyörä nousee ylämäet suoraan ajaen, joten pientareelle voi mennä heti, tärinää on koko matka pientareella, kun tärinäraidat eivät mahdu renkaiden väliin. Haastaa pehmusteita, joten leveät renkaat trikeen olisi hyvä saada ja istuimelle lisätä paksu vaahtomuovipatja tjms. Triket ovat leveitä Helsingin keskustassa tulee liikenteessä väkisin ahdasta. Kun monissa malleissa kääntösäde on suuri, liikenteessä pärjääminen on haastavaa ja iskuja/värinää vähentävät leveät renkaat kasvattavat entisestään kääntösädettä.

Trike kääntyessä siirtää painoa vasemmalta oikealle sitä enemmän, mitä nopeammin kääntyy ja ajaa. Jos istuimeen lisää sivutuen, ei tarvitse käyttää keskivartalon lihaksia kallistumisen estämiseen. Mikä haittaa joistain selkävaivoista kärsiviä.

Viimeksi muokannut vaaka, 17 Huhti 2017, 10:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jos uutta pyörää päätyy tilaamaan, niin 20" ja 26" väliltä löytyy myös rengaskoko 24", jolla saa korkean jousitetun nojakin korkeutta vähän matalammaksi. Ainakin Azubilta (Ibex ja Max) ja Nazcalta (Gaucho) löytyy ko. vaihtoehto. Käytettynä ei varmaan tule usein vastaan, koska 26" lienee yleisempi koko niissä malleissa missä valinnavaraa ylipäänsä on.

Tähän joku älähtää aina että eihän tohon kokoon saa edes kunnon renkaita :) Pitää paikkansa kapeiden kisarenkaiden osalta, mutta löytyy esim. Schwalbelta Marathonit (erinomainen yleisrengas, pärjää soratielläkin) ja Kojak (sliksi). Etsivä löytänee muitakin.

Itse voin lämpimästi suositella yleispyöräksi jousitettua takavetoista lyhytakselivälistä kuten mainitut Azub Ibex/Max ja Nazca Gaucho. Pärjää maantiellä ja kaupungissa, jopa helpolla metsäpolulla, kaikenlaisilla alustoilla ja tavaraa saa lastattua tarvittaessa ihan liikaa kyytiin.

Ylä/alaohjaus on makuasia, itse tykkään alaohjauksesta.

Lisäplussana ko. mallille voisi mainita että pyörä on mitoiltaan sellainen että se menee tarvittaessa normaaliin fillarikattotelineeseen auton katolle (sellaiseen johon pyörä kiinnitetään etuhaarukasta), säilytyksessä tilantarve ei ole hirveän paljon suurempi kuin tavallisella pystypyörällä (Triket vie tilaa enemmän), Ajamaan oppii luultavasti helpommin kuin etuvetoisella kääntyväkeskiöisellä (Cruzbike, oliko muita kaupallisia?)

Miinuksia: Pitkä ketjulinja, ketjun uusiminen tulee kalliimmaksi kuin vaikka Cruzbikessa, tarvitaan välirissoja tai ketjuputkia ketjun ohjaukseen (vastusta lisää). Jousitettu pyörä on väistämättä raskaampi kuin jousittamaton.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Annetuilla kriteereillä ei voi antaa hyvää vastausta. Käyttötarkoitus puuttuu :cry: Nopea maantieajo kysyy pyörältä eri ominaisuuksia kuin kaupassa käynti tai sorateillä kruisailu.

Selkäongelmaisen kannattaa välttää ainakin pystyllä selkänojalla olevaa jousittamatonta pyörää. Koska keventää ei voi, lyövät kaikki iskut läpi selänsuuntaisesti.

Oppu
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Heinä 2014, 14:32

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Oppu »

Hei.

Kiitos kattavista vastauksista kaikille.

Jousitettu, noin 45 asteinen malli voisi olla kaikkein taktisin valinta. Yläohjaus voisi olla totuttelun suhteen parempi, mutta jos alaohjaus on selälle parempi, niin se lienee oikea valinta.

Soitin tuon Spiritin myyjälle (jolle olen jo meilannut joskus huonolla menestyksellä), mutta pyörä on jo myyty.

Streetmachinekin vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta, jään odottamaan käyttäjän Vaaka yhteydenottoa.

Trikessä eteen tulee säilytykseen liittyvät asiat, muutenhan se kiinnostelisi kaikkein eniten. Meidän kerrostalon pyöräkellari kun ei ole mikään suunnittelun kukkanen..

Viesteistä tuli esiin hyviä malleja, joita käyn seuraavaksi googlettamaan.

Työmatkallani (jota pääasiassa ajelen) ei ole haastavia rotvaleita tai muita esteitä, joten sen suhteen vaatimukset eivät ole korkealla. Mutta tuo renkaiden paksuus ja koko oli tärkeä tieto.

EU-maasta tilaaminenkin voisi siis tulla kyseeseen ja niitä vinkkejä näyttää palstalla piisaavan, joten tutkitaan sitäkin vaihtoehtoa.

Iso kiitos, luulisin näillä avuilla pääseväni alkuun. Saa myös ottaa yhteyttä, jos on tarjota käytettyä pyörää tähän tarkoitukseen.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja vph »

Käy myös katsomassa Jaanan filmi "2015 hitain nojapyöräilijä", https://vimeo.com/135364058. Siitä saa mun mielestä hyvän kuvan siitä millainen ero on ala-/yläohjauksella ja erityisesti millainen vaikutus on "tillerillä": kun tilleri on iso, niin hitaassa ajossa ohjaustanko (ja kädet) liikkuu pääasiassa vaakasuunnassa. Ohjaustuntumissa on varmasti isoja eroja, vaikka kaikki ovat nojapyöriä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oppu kirjoitti:

Jousitettu, noin 45 asteinen malli voisi olla kaikkein taktisin valinta. Yläohjaus voisi olla totuttelun suhteen parempi, mutta jos alaohjaus on selälle parempi, niin se lienee oikea valinta.

Tarkoittanet penkin kulmaa.

Mun mielestä toi on jo liian pysty.

Kokemukseni mukaan ne menee about näin:

35 astetta = pysty ajoasento, kuapunkimalli
20-25 = retkeilymalli
12-17 = sportimpi malli lenkkeilyyn ja kisailuun.

Se 45 tekee niin pystyn siitä ajoasennosta että sitten alkaa jo lonkan kulma ahdistamaan - joku toki kohta saivartelee että sehän riippuu ihan siitä missä poljinkeskiö on. Mutta kaikilla suht normaaleilla malleilla näin käy :)

Vastaa Viestiin