Ei 20" renkaan ongelmat katukiveyksissä ole tuulesta tempaistu väite. HPVelotechnik sanoo jousituksen olevan pakollista kaupunkiajossa 20" renkailla. Helsingissä on ihanan pystyjä ja korkeita katukiviä muistona vähemmän pyöräily-ystävällisistä ajoista. Ainakin 35 mm Kojak renkaalla edessä Streetmachinessa jousituksesta huolimatta vaatii puristusta ohjaustangosta, kun kääntyy suojatieltä 90 astetta katukiven yli. Tärähtää ja nykäisee helposti kesken käännöksen. 60 mm leveällä Big Applella ongelma on paljon pienempi.
Suositan jokaisen harkittavan mallin suositellun maksimileveyden selvittämistä renkaalle. Virallisesti Streetmachine käyttää vain 50 mm leveitä renkaita. Kun lokari hajosi takaa ja suojelen pyörää sateelta niin paljon kuin mahdollista, en pitänyt lokaria edessäkään, kun käsi tarvitsee suojaa tälleiltä. Mikä 60 mm leveä rengas on levyjarrusta ja isosta etuhaarukasta johtuen mahdollista.
En nyt puffaa omaa pyörääni myyntiin osoittamalla mahdollisia ongelmakohtia Spiritistä Oppun tarpeisiin, koska parin päivän sisään vasta pitäisi uuden pyöräni saapua ja vasta modaamisen ja kokeilun jälkeen selviää, pärjäänkö vain sillä, vai joudunko tilojen vähyydestä huolimatta pitämään Streetmachinenkin.
Spiritin penkki on alhaalla 185 senttiselle selkävaivaiselle. Modaamani penkki on myös alempana kuin tehdasmallissa, joten en tiedä, kumpi on selkäystävällisempi istuutuessa ja noustessa. 20" renkaat edessä ja takana ovat etu yhden koon vararenkaan ja sisäkumien kuljetuksen kannalta, mutta pieni takarengas ei suojaa iskuilta yhtä paljon kuin 26" tai vielä suurempi rengas. En murehtisi vierintävastuksesta pienemmällä renkaalla, kun 50 millin 26" rengaskaan ei suodata tehdasjuositusta paremmalla ilmajousella kaikkia tällejä kunnolla, kun en ole istuinta pehmustanut vielä. Tehon häviöiden minimoimiseksi kisassa. Iskunvaimennus on kipeälle pakollisuus suorituskyvyn kustannuksella.
Mitä ylämäkeen kiemurrellessa hallinnan opiskelun ollessa kesken tulee, se on sama ongelma kaikille kaksipyöräisille. Voiman määrä, selän kestäminen kovaa polkiessa ja vaihteista pienimpien välityksellä on suuri merkitys sille, miten vaikeaa on jyrkimpiä mäkiä kiivetä. Sanoo jatkuvasti Linnanmäkeä ajava. Siksi halusin Streetmachineen kevyen välityksen.
Alussa kovaa polkiessa noin 10-11 km/h noustessa kiemurtelin hieman ja löysemmin 7-8 km/h ajaessa polkunopeus ei hirveästi haitannut polvia, mutta hallinta oli vaikeaa. Pidemmän ajon jälkeen ei voimani riittäneet yli 7-8 km/h vauhteihin, joten vaikeuksia tuli. Siksi en uskaltanut maantielle kuin noin tonnin ajon jälkeen. Riippuu voimista, selän kestämisestä ja reittien mäkien jyrkkyydestä, miten menee.
Streetmachinea on maastopyörän vaihteiden ansiosta kevyempi ajaa ylös kuin maantiepyörän vaihteilla varustetuilla pystypyörilläni, vaikka niissä voin käyttää kropan painoa polkimen päällä. Pystymaasturissani on vielä kevyempi vaihteisto, mutta 5 km/h polvea rikkomattomalla pyöritysnopeudella olisi hankalaa nojapyörällä hallita ylämäessä. Helposti lähtisi kiemurtelemaan kokeneellekin kiipijälle.
Maantiellä 35 mm leveillä 20/26" renkailla tärinäraidat olivat pahoja ja 60-206/50-559 renkailla ei. Vaikka maastopyörän välityksillä varustettu pyörä nousee ylämäet suoraan ajaen, joten pientareelle voi mennä heti, tärinää on koko matka pientareella, kun tärinäraidat eivät mahdu renkaiden väliin. Haastaa pehmusteita, joten leveät renkaat trikeen olisi hyvä saada ja istuimelle lisätä paksu vaahtomuovipatja tjms. Triket ovat leveitä Helsingin keskustassa tulee liikenteessä väkisin ahdasta. Kun monissa malleissa kääntösäde on suuri, liikenteessä pärjääminen on haastavaa ja iskuja/värinää vähentävät leveät renkaat kasvattavat entisestään kääntösädettä.
Trike kääntyessä siirtää painoa vasemmalta oikealle sitä enemmän, mitä nopeammin kääntyy ja ajaa. Jos istuimeen lisää sivutuen, ei tarvitse käyttää keskivartalon lihaksia kallistumisen estämiseen. Mikä haittaa joistain selkävaivoista kärsiviä.