Tw-Bents Mantis -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Tw-Bents Mantis -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Tässä ketjussa keskustellaan Tw-Bents Mantis -nuijapääkolmipyörästä.
Kuva
Kerätään tänne näiden mallien omistajille ja ostamista harkitseville tarpeellista tietoa, kuten kokoamisessa huomioon otettavat seikat, tyyppiviat ja niiden korjaukset, mahdolliset viritysideat, ja tietysti kokemukset siitä millaisia nämä pyörät ovat ajaa.

Ensimmäiset 5 kappaletta saapuivat Suomeen heinäkuussa 2008.
Kuva
Suurenna kuva
Onpas hyvää suunnittelua tämä malli:
-ketjut eivät putoile vaikka rungon kääntää linkkuun.
-istuimessa voi säätää ristiseläntukea.
-poljinpuomia suojaa naarmuilta alumiiniholkki.
lisäksi istuimeen voi tehdä kallistussäädön leikkaamalla alumiinilevystä uuden hahlollisen kiinnityspalikan. Istuin on hyvin kevyt alumiininen irto-osa, josta uskon tulevan nojakintekoa harrastavien suosikkikomponentti. Kysyn hinnan oitis.

Toivottavasti ajomukavuuskin osoittautuu hyväksi ja myöhemmin saatavat lokarit pysyvät paikoillaan.

Manuaali on nyt tarkempi, muttei vieläkään täydellinen.

Tehtaalla on perinteisesti säästetty ruuvilukitetta, joten sitä tarvitaan kootessa. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa, tai maalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kuva
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.

EDIT: 2009 jarruongelmat korjattu ja jarrusatulan merkki vaihtunut, joten piilotin vanhentuneen kuvan linkin taakse.
"Jarrujen säätö on turhaa, elleivät keltaisella ympyröidyt ruuvit ole kireällä - niitä on tehtaan jäljiltä löysällä yhteensä 8kpl:"
Näytä kuva

Laakereissa on välystä, niin kuin urakuulalaakereissa aina on, ja se aiheuttaa levyjarrun laahausta mutkissa. Tehdään laakereista viistokuulalaakeripari kiristämällä ne toisiaan vasten:
Kuva
1: Löysää akselin pääruuvia puoli kierrosta
2: Paina akseli sisään pääruuvista, jolloin puristus kohdistuu laakerien sisärenkaisiin
3: Kiristä akseli paikalleen
4: Kiristä pääruuvi
5: Varmista välyksettömyys yrittämällä liikuttaa pyörää sivusuunnassa
6: Varmista ettet kiristänyt liikaa, panemalla pyörä pyörimään. Jos se pyörii äänettömästi puolisen minuuttia, homma on valmis.

Kokeilin myös vaihtoehtoista menetelmää; löysätä pääruuvia reippaasti, kiristää akseli kevyesti liian syvälle, vetää välykset pois ja akselia ulos kiristämällä pääruuvia, sitten kiristää akseli paikalleen, ja viimeisenä kiristää pääruuvi lopullisesti. Toimi se niinkin.

Nyt kun jarrusatula ja -levy pysyvät paikoillaan, palojen säätäminen on vähemmän turhauttavaa. Jarrupalojen säätämiseen olen kuullut kolme erilaista menetelmää:

  1. Silmämääräisesti: Säätöruuvit heikosti kiinni, niin että jarrusatulaa voi käännellä, satula keskelle suhteessa levyyn, ruuvataan molemmat palat lähelle levyä, suunnataan satula katsoen vaaleaa taustaa vasten, säätöruuvit kiinni estäen satulan kääntyminen niiden mukana, ja säädetään palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

  2. Lähelle liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, ruuvaa ei-liikkuva jarrupala tiukasti kiinni levyyn, kiristä säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

  3. Lähelle ei-liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, pidä jarrukahvaa pohjassa kun kiristät säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.

Pidä huoli että jokaiseen säätimeen jää riittävästi kierrettä sisään, ettei kierre murru säädintä kolhittaessa esimerkiksi pysäköitäessä.

EDIT: 2009 kaikki istuimen kiinnitysongelmat korjattu, joten piilotin vanhentuneet kuvat linkkien taakse. Tarakan rautojen etupään reiät pitää edelleen porata itse, tällä kertaa 10-millisiksi, ja tällöin penkin takakiinnikettä pitää levittää rautojen paksuuden verran.
"Tämä on istuimen takakiinnike:"
Näytä kuva
"Jos et poraa tavaratelineen kiinnitysrautojen reikiä 10,5-millisiksi, tai et asenna tarakkaa ollenkaan, ruuvin päässä törröttävät jouset paikallaan ollessaan estävät kiristintä tekemästä tehtäväänsä."
"Varsinainen syypää on ohueksi lipsahtanut kiinnikepalikka:"
Näytä kuva
"Etukiinnikekin pottuilee, koska jyrsin ei osunut maaliinsa tehtaalla:"
Näytä kuva

Vaihtimet ovat todella jäykkätoimiset, koska vaijerissa on jyrkkiä mutkia:
Kuva
Kuva
Kahvan kumin aiheuttaman mutkan aion korjata kiilalla vaijerin alla kumin sisällä.
Vaijerit kannattaa lisäksi rasvata, tai ruiskuttaa sitkeää öljyä injektioruiskulla ja -neulalla vaijeriputken päästä sen ja vaijerin väliin. Moottoriöljy on haitallista iholle, joten suojaa kädet jotenkin.

Istuimen hihnat pujotetaan näin:
Kuva
Täten tarranauha kokee vähemmän vetoa.
Huomaa huippusiisti, mutta hieman hatara niskatuen päällisen nipistys muovisen niskatuen molemmin puolin lisäämieni isojen aluslevyjen väliin yläputken takana.
Yläputkessa näkyy kaksi korvaketta joissa on M5 kierre, joita ei kai tarvita tässä mallissa mihinkään.

Sopivassa ohjaustangon kulmassa mikään ei osu mihinkään:
Kuva
Kuva
Eivätkä rystysetkään osu eturenkaaseen, kun kääntää jarrukahvaa sopivasti sisäänpäin.

Ohjausvarsissa voi pitää tavaroita:
Kuva

Pitää ilmeisesti mennä nukkumaan, jatkan kirjoittamista huomenna.

Viimeksi muokannut Ydinlaskeuma, 01 Huhti 2009, 11:31. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Hienot ohjeet jo tähän mennessä. Kävin hakemassa omanikin aamulla matkahuollosta ja jospa sitä jo tänä iltana pääsisi kasailemaan.
Tällainenkin löytyi: http://www.tkrat.org/maf/trike/mantis.html

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

---------------------------zzz-------------------------------

Taas näitä yläpuolisia sadevesireikiä:
Kuva
pyöräänhän tulee kilo lisää painoa, jos koko penkki täyttyy vedellä. Teippiä päälle.

Kuvassa tavaratelineen teräslattoihin on porattu 10,5mm reiät, jolloin latat pysyvät istuimen takakiinnityspisteessä myös kun istuin on irti.
EDIT: 2009 tarvittava reikien koko on 10mm.
Kuva
Istuimen kiinnityspalikkaa piti levittää lattojen paksuuden verran. Nyt pikalukon jouset mahtuvat olemaan paikoillaan.
Kiinnityspalikan ruuvit tapaavat löystyä ajossa, käytä lukitetta. Saadaksesi palikan takaisin oikeaan kohtaan, jätä ruuvit hieman löysälle, sovita penkki pyörään, irrota penkki ja vasta sitten kiristä ruuvit lopullisesti.

edit: virheellinen kuva tarakan ruuveista poistettu, en ollut huomannut hahloon sopivaa neliötä pulteissa.

Pieni konflikti ohjausmekaniikassa:
Kuva
Mutterin voi kääntää sellaiseen asentoon ettei osu.

En ymmärrä viirin kiinnikettä.

Hyvä englanninkielinen artikkeli ketjutyökalun käyttämisestä:
http://www.bicyclinglife.com/HowTo/ChangeAChain.htm

Kävin ajelemassa kolmisen kilometriä. Arrowiin verrattuna tuntuvasti kovempi perä, selvästikin pienemmän takapyörän vuoksi, ja renkaatkin ovat ohuemmat kuin Arrowissa.

Penkki on minun hartioilleni vähän liian leveä.

Viimeksi muokannut Ydinlaskeuma, 24 Touko 2009, 14:56. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Pari tuntia ja pyörä ois kasassa. Säätöjä pitäisi alkaa tekemään ja rasvausta.

Viiri kaiketi tulee taka-akselin ruuvin alle.

Taka-akselin lähellä rungossa näytti olevan myös kaksi reikää joille en keksinyt selitystä. Pitäisiköhän ruiskuttaa noista rei'istä varalta autoissa käytettävää kotelon suoja-ainetta joka estää ruostumisen?

Oliko muuten muilla ruostemurskaa laatikossa? Veikkaan että on peräisin ruosteisesta kontista.

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Reikiä tarvitaan hitsauksen aikana laajentuvan ilman ulos päästämiseksi, ettei sula roiskahda käsille, mutta olisi ne reiät voitu sijoittaa näkymättömiinkin.

Kotelosuojatöhnä saattaa valua ulos auringon paisteessa.

Tämä laatikko oli ihan siisti.

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Mihinhän kaikkiin ruuveihin tuota lukitetta sitten kannattaisi laittaa?
Jahans, eihän minulla ole prestan -venttiileille suulaketta.

EDIT:

Nyt kun on saatu ilmaa kumeihin, säädöt kohdilleen, asennusoluet juotua ja niskatuen toisen pultin rungossa oleva vastakappale rikottua eli irroitettua putkesta niin pitihän se pikku lenkki käydä vetämässä. Nopeasti tuolla saa kyllä etureidet tukkoon, liekkö syy pyörässä, miehessä vai asennusoluessa?

Tarakan kirkkaanmetalliset tukivarret kiinnitin pulteilla joiden kierteen loppupää on neliönmallinen. Se sopii juuri sopivasti tarakan hahloon. Liekkö sitten tarkoitettu noin, en tiedä?

Manuska muuten sanoo ensimmäisen sivun lopussa, että mukana olisi pitänyt tulla extra ketju, mutta ainakaan minulla sellaista ei tullut.

Tuleekohan ne rapakaaret muuten jälkitoimituksena milloin?

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Lukitteen tarve ilmenee ajossa sitten, mutta sitä ei tarvita lukkomuttereihin, eikä säätöruuveihin joissa on mutteri lukitsemista varten, joskin raidetangot voi lukitakin, koska eihän niitä tarvitse säätää kuin kerran, auraus/haritus pois mittanauhalla etuvanteiden etu- ja takareunoista tarkistaen.

Etureisien kuumotus on ihan normaalia aluksi. Lukkokengät auttavat, koska ne poistavat tarpeen kannatella jalkoja polkimilla.

Noinhan se tarakka olikin tarkoitettu kiinnitettäväksi. Pitää kehittää uusi kuva tuonne ylös.

Tässä oli 15cm ketjua pussissa, kai manuaali tarkoittaa sitä.

Lokareiden perään en ole vielä kysellyt.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

en malta olla mainitsematta..
muistitko syödä tuon jätskin ennen kuin menit nukkumaan? :wink:

ps, onpas aika komean näköinen kapistus...

ei vissiin varastossa taida teillä olla yhtään 3 pyörästä?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Ydinlaskeuma kirjoitti:

...
Tässä oli 15cm ketjua pussissa, kai manuaali tarkoittaa sitä.

Lokareiden perään en ole vielä kysellyt.

No perhana, minulta puuttui tuo 15cm pätkäkin. Mikä on muuten oikea ketjunkoko, jotta tietää ostaa varastoon muutaman pätkän pahan päivän varalle?

Mikähän noiden jätskitötteröpidikkeitten oikea funktio on?

Ja mihinhän etulokarit on sitten tarkoitus kiinnittää? En kyllä keksi muuta kiinnitystä kuin, että toinen kiinnike tulisi akselin ruuvin alle ja toiselta puolelta esim. jonkun jarrun ruuvin alle. Kumpikaan ei kyllä vaikuta kovinkaan hyvältä kiinnityspisteeltä. Taakse jo kiinnitin varastosta löytyneen lokasuojan, sille kun löytyy kiinntysreikiäkin.

Aikaisemmin mainitsemani ruoste olikin peräisin pyörän rungon sisältä. Huomasin sen kun taitoin pyörän kasaan ja aloin nostamaan sitä autoon jolloin ruostemurskaa valui rungon reiästä, siis siitä joka on saranassa/nivelessä. Imuroin ohuella letkulla rungon reiästä sen mitä pystyin ja lopuksi ruiskutin kotelon suoja-ainetta rungon sisään, jospa se sillä tokenisi.

Onkohan kukaan keksinyt mihin tuohon voisi peilin kiinnittää?

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Helposti muistin tötterön syödä, aina jäätelö mielessä kesällä. Se oli melko hyvä belgialainen tusinajäätelö Lidlistä.

Veikkaan että tuleva lokasuoja napsahtaa magneetilla kiinni tötteröpidikkeen pohjaan, ja jokin haarukka menee ohjausvarteen pitämään lokaria pyörän suuntaisena - tai niin minä sen tekisin.

Yksi oli perunut pyörävarauksensa, ja lisäksi ilmeisesti yksi kolmipyörä on kuviteltu varatuksi, joten kaivelemme sähköposteja kunnes selviää ketkä kaksi onnekasta voittavat pyörän.

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Pari läheltäpiti -tilannetta kun on jo tullut muiden kulkijoiden kanssa risteyksissä, koska kumpikaan ei huomannut toista tarpeeksi ajoissa, niin ajattelin kiinnitää viirin. Viiriäpäs ei saakkaan helposti kiinni taka-akseliin jos tarakan kiinnittää, joten kiinnitin sen takimmaisen penkin pikakiinnikkeen alle hieman takaviistoon.

Jottei vesi keräänny noihin tötterönpidikkeisiin, niin niihin sopii suoraan 19m kalustetulppa ja esim. Pislalla on tällaisia tarjolla.

Peilille olisi kyllä tarvetta, enkä vieläkään ole keksinyt paikkaa kun ohjaussarvien päätkin on varattu vaihdevivuille.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eccumulator kirjoitti:

Peilille olisi kyllä tarvetta, enkä vieläkään ole keksinyt paikkaa kun ohjaussarvien päätkin on varattu vaihdevivuille.

Jossain tällä foorumilla näin viksun ratkaisun. Laajakulmapeili ajohanskassa.

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Huomasinpa että omassa pyörässäni ei tuo ohjaussarvi symmetrinen eli toisella puolella mutka on jyrkempi kuin toinen ja siksi en ole säätöjä saanut mieleiseksi. Pitää joskus irroittaa ja taivuttaa samaan kulmaan nuo.

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

http://www.twbents.com.tw/
Onkohan koko firma lakkautettu kun ei tuonne TW-Bentsin sivulle ole päässyt muutamaan kuukauteen?
Jääkö ne luvatut rapakaaret nyt sitten saamatta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eccumulator kirjoitti:

http://www.twbents.com.tw/
Onkohan koko firma lakkautettu kun ei tuonne TW-Bentsin sivulle ole päässyt muutamaan kuukauteen?

öh? Kyllä minä ainakin pääsen, muuta ku klikkasin tuota linkkiäsi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin