Azub Tricon

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vuokrattiin Ajoulta (Kaarikinneri Oy) pari trikea viikonlopuksi, Yaanan piti päästä kokeilemaan miltä jousitettu tuntuu, samalla minäkin pääsen vähän tunnustelemaan pitkästä aikaa millasta se trikella ajelu olikaan :)

Tämä ketju on osa "paritestiä", ICE Sprint X -triken kommentit löydät täältä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=5317

Tässä vaikutelmia Triconista sadan testikilometrin jälkeen:

Yleisvaikutelma on tukeva, kuten Azubilla yleensäkin. Runko on jäätävän paksua alumiinia, takapään keinuhaarukka samoin. Kaikki yksityiskohdat on mietityn oloisia ja kokonaisuutena yörä on yllättävän yksinkertaisen oloinen takajousitetuksi tadpoleksi, se on kasattu yllättävän vähistä osista.

Yläohjaus: Tässä yksilössä on erikoisuutena yläohjaus, jota ei Azubin trikeissa normaalisti näe. Syynä se että pyörästä tulee isona kinneri :) Tottumattomasta tuntui aluksi että yläohjaus on tolkuttoman herkkä ja heijaa polkemisen tahtiin. Myöskin tuntui, että pyörä haluaa nostaa rengasta melkein joka mutkassa (ei tahdo, tuntuu vaan siltä :) ). Ohjaukseen kuitenkin tottui nopeasti, ja pyörä kulkee suoraan kun pitää tangosta kiinni rennosti, puristaa ei tarvitse eikä pidä. Pyörällä voi ajaa jopa ilman käsiä tasaisella pinnalla, tällöin kääntyy loivasti kallistuksen suuntaan. Ihan todellinen havainto on, että pyörä aliohjaa vähän, tiukoissa mutkissa puskee hienokseltaan.

Jousitus: Tricon on takajousitettu. Tässä jousena on se DNM:n hyppykeppi joka on oletuksena lähes kaikissa maailman jousitetuissa nojakeissa. En tajua miksi... Näin uutena se ajaa asiansa OK, ei pahaa sanottavaa jos ei mitään erikoisen hyvääkään. Nettikommenttien perusteella tuo kuitenkin muuttuu kelvottomaksi suhteellisen lyhyessä ajassa, iskunvaimennus häviää ja jousi on alimitoitettu. Takajousitus nielee töyssyt hyvin. ja geometria on selkeästi mietitty hyvin, pyörä ei niiaile juurikaan voimakkaasti polkaistessa. Etujousitusta ei (vielä, en ole ehtinyt kokeilla täsjousitettua ICE:ta :) ) kaipaa, töyssyt ei lyö pahasti näpeille tai selkään etupyöristä.

Jarrut: Pernteiset Sturmey Archerin rummut. Kun säädön saa kohdilleen, hyvät ja tunnokkaat. Miinuksena se, että kun jarrut säätää oman makuni mukaisesti tarpeeksi herkiksi, lukittavien jarrukahvojen lukitustappia ei voi enää käyttää, eli "käsijarru" menetetään. Sama juttu oli Yaanan Tetriksessä, vissiin näitten kahvojen tyyppivika. Pientä jarruohjausta esiintyy mutta ei niin paljon että se aiheuttaisi sydämentykytyksiä, eli ohjausgeometria on siltä osin kunnossa.

Renkaat: 3x20" Tässä yksilössä rengastuksena Trykerit. Paremmasta tietämättömänä sanoisin että erinomaisen rullaavat renkaat, ei pahaa sanottavaa. Ilmeisesti nää jakaa mielipiteet?

Vaihteet: Testiyksilössä Sram Dualdrive 3x8. Ihan toimivan oloinen systeemi, skaalaa löytyy kivasti. Miinuksena kiertovaihtaja (makuasioita, itse en tykkää) ja ylipäänsä koko vaihtaja ei herätä luottamusta (muovinen). Aluevaihtajan vipu on huonosti suunniteltu mutta sen kanssa pystyy elämään. PITKÄT KAMMET!!! 130-millisiin tottunut löytää ihan uusia lihaksia alakropasta :)

Penkki: Azubin rättipenkki. Jostain syystä Azub ei ole katsonut tarpeelliseksi edes tarjota kuppipenkkä vaihtoehtona trikeilleen. Penkiltä kapaisi jonkinlaista sivutukea, myöskin hanuri puutuu pidemmällä matkalla jos asento on kovin pysty.

Säädöt: Azubin tapaan säätöjä löytyy, enemmän kuin vuokrapyörässä viitsi säätää. Esim Penkin takatuet saa kolmeen eri kohtaan penkkiä ja niden vastakappaleet kahteen kohtaa rungossa -> Penkin saisi aika makaavaankin asentoon jos viitsisi alkaa irrottelemaan osia ja siirtelemään niitä eri paikkaan. Epäselväksi jäi riittäisikö etupuomin säätövara mulle (olen 184cm pitkä) jos penkin laskisi niin alas kun sen saa (sen etureuna tulee samalla eteenpäin) ja laittaisi lyhyet kammet (eli keskiö tulisi senkin takia vielä 40mm eteenpäin). Vuokrayksilössä ketjun pituus rajoitti ajoasennon melko pystyksi, mutta ihan ajettava siitä tuli.

Myöskin Azubin tapaan kaikki vaijerit ovat noin kilometrin liian pitkät, niitä joutui vähän laittamaan nippuun irtoremmillä etteivät ottaneet jalkoihin. kun en viitsinyt vuokrapyörästä alkaa lyhentelemään :D

Kouluarvosanaksi antaisin varmaan 9, pyörä on hauska ajettava ja kulkee hyvin, säätöihin perehtymällä ajoasennon saisi varmasti todella hyväksi. Testirupeaman aikana aloin ymmärtää niitä jotka ovat vaihtaneet kaksipyöräisen trikeen, erityisesti kaupunkiajo on rentoa kun pysäyksiä ei tarvitse jännittää ja tarvittaessa voi ajaa sekakäyttäjän katkokävelyvauhtia ilman tasapaino-ongelmia. Maantielle kaksipyöräinen on kuintekin edelleen nopeampi vaihtoehto, lisäetuina tien kaltevuuden seuraamattomuus ja routavaurioiden väistelyn helppous. Jos oma ajo olisi pääasiassa asiointiajoa ja kaupungissa ahtaissa paikoissa pyörimistä, harkitsisin Triconia vakavasti.

Huomenna vaihdetaan pyöriä päikseen, Yaana jatkaa omat kommenttinsa Triconista tähän sitä kokeiltuaan, minä pääsen testaamaan ICE:n täysjousitettua Sprint X:ää :)

Viimeksi muokannut Mahe, 23 Heinä 2017, 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markus Heikkilä

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja yaana »

Triconilla on suorituspaineita Tetrikseen (T-Tris) nähden. On jännä nähdä, mikä ero perheenjäsenillä on. Lisäksi on hyvä kokeilla, miltä pelkkä takajousitus tuntuu täysjousitettuun tai jousittamattomaan verrattuna. Riittääkö se pehmentämään eturenkaiden ottamia tärähdyksiä tarpeeksi? Jatkuu ensi jaksossa...

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja yaana »

Kun odotukset on kovat, niin hieman pettymyksiäkin mahtuu mukaan. Lähinnä ne liittyvät yksittäisiin osiin, joita voi omaan pyörään valita toisin. Jännä oli huomata, kuinka paljon erilainen ja eri kokoinen polkija arvostivat eri asioita. Kilometrejä ei mulle vielä tullut paljoa, mutta ehkä fiilistelen huomenna lisää.

Perusrunko ja muoto ovat Triconissa ketterät ja tukevat. Hauska vekotin ehdottomasti.

Yläohjaus toimi tarkasti, vaikka en ole sellaiseen tottunut. Tässä yksilössä vaijerit oli niputettu paksun sukan alle ohjaustangon juureen ja se otti sisäreisiin kiinni. Ne pystyisi kiinnittämään toisin ja laittamaan vähän ohuemman sukan, niin kaventuisi ainakin 5 mm. Mulla oli myös penkki aika edessä. Takempana istuessa tuo kohta olisi ollut lähempänä polvia, jossa tilaa on enemmän. Toinen jännä yllätys oli ketteryyden kääntöpuoli: peruuttaessa sisäkurvin eturenkaan sai linkkuun. Alaohjauksessa ohjaustanko stoppaisi penkkiin ennenkuin on noin pitkällä. Ajon aikana tuota tilannetta tuskin käy. Kääntöympyrä on ihanan pieni.

Jousituksesta en ollut miehen kanssa samaa mieltä. Tärinä välittyi penkkiin mielestäni liikaa. Ehkä mekaaninen jousi oli mulle liian jäykkä. Valitsisin Triconiin ilmajousituksen, joita on saatavilla kaksi eri vaihtoehtoa. Alkuperäiseen pohdintaani, tarvitsenko täysjousitetun vai takajousitetun, en nyt ihan saanut selvyyttä. Kyllä tämäkin mukavuutta lisäsi, mutta olisiko ilmajousitus tarpeeksi?

Jarruissa ja renkaissa ei mainittavaa edellisten kommenttien lisäksi. Alamäkeen Trykerit rullasivat erittäin hyvin. Tuntuma oli parempi kuin nurinpäin olleissa Sprintin Duranoissa.

Vaihteita oli riittävästi. Tykkäsin tässäkin kiertovaihtajasta, mutta Sprintissä oli vähän parempi. Sen sijaan aluevaihtajan vipu ei oikein sopinut käteen. Piti keskittyä liikaa. Sinänsä dual drive on hyvä ajatus. Ei tarvitse ährätä eturattaiden vaihtamisen kanssa.

Ajoasentoa saa säädettyä varsin hyvin. Tosin tässä yksilössä ei ollut tarakkaa ja takalokaria, jotka saattaisivat ottaa penkkiin kiinni ääriasennoissa. Verkkopenkistä ei saa juuri sivutukea, mutta muuten se on mukava peruspenkki. Azub on vaihtanut verkon kiristyksen kuminyöristä solkiin, joten mahdollinen irrottaminen, korjaaminen ja vaihtaminen lienee helpompaa. Yläohjauksen kanssa lyhyemmät kammet antaisivat enemmän tilaa.

Arvosana tällä kokoonpanolla on 8. Yksityiskohtien valitseminen on kuitenkin henkilökohtaista, joten sopivilla muutoksilla tämäkin voisi olla 9.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja yaana »

Yksi ero Triconin ja T-Trisin välillä on taittonivelen kohta. Tetriksessä taittonivel on penkin takana eli noin puolivälissä runkoa ja lopputulos on neliskanttisempi. Triconissa taittonivel on penkin etupuolella, joten samalla pikataitolla se vie enemmän tilaa kuin Tetris. Sen sijaan maailmanmatkaajille Triconissa on vielä seuraavakin taittamisen aste, jossa renkaat irroitetaan ja runko taittuu kolmeen osaan. Koko hässäkkä pakkautuu matkalaukun kokoiseen tilaan.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja yaana »

Palautusreissulla sain yksinäni keskinopeudeksi 17,8 km/h. Se on vähän enemmän kuin Tetriksellä, enkä ponnistellut mitenkään erityisesti. Kuninkaantiellä on Vantaallepäin jonkin verran nousua. Googlemapsin mukaan 174 m ylös ja 143 m alas. Suurin ero on varmaan renkaissa: Tetriksessä on ollut Marathonit ja Triconissa Trykerit.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse tykkään kovasti Trykereistä kolmipyörissä. Rullaa hyvin vaikka ei pumppaisi ihan maksimipaineita, jolloin kanttareen ylitykseen saa hieman joustoa. Trykeri toimii ikään kuin vyörengas, kyljet ovat pehmeämmät kuin kulutuspinta. Kojakki rullaa yhtä hyvin kuin Trykeri, mutta ei ole yhtä miellyttävä, koska on yhtä kova joka suuntaan. Big Apple on yhtä mukava ja jopa mukavampi kuin Trykeri, mutta rullaa huonommin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ei Trykerit huonosti rullaa, mutta kokeilkaa ihmeessä Shreddoja niin tiedätte sit miten renkaan kuuluu rullata.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

Ei Trykerit huonosti rullaa, mutta kokeilkaa ihmeessä Shreddoja niin tiedätte sit miten renkaan kuuluu rullata.

Ilmankos sitä ei enää tehdä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ei Trykerit huonosti rullaa, mutta kokeilkaa ihmeessä Shreddoja niin tiedätte sit miten renkaan kuuluu rullata.

Ilmankos sitä ei enää tehdä.

Kuulin jostain että valmistus lopetettiin koska sitä ei saanu käyttää bmx kisoissa ja pelkät nojapyörämarkkinat ei riitä jatkamaan tuotantoa

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja yaana »

Nokialla nähdään miten Tetris kiitää Shreddoilla :arrow:

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Tricon

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti:

Kuulin jostain että valmistus lopetettiin koska sitä ei saanu käyttää bmx kisoissa

Syystä että?

Vastaa Viestiin