Unelmiesi nojapyörä?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mä haluaisin tälläisen isommilla renkailla, pikalukituksella olevilla penkin säädöillä ja paremmalla taakkatelineelä.

Liitteet
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (52.33 KiB) Katsottu 9436 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minulle kelpaisi Cruzbike S40 lähtökohdaksi, vielä tuollaisilla tarakoilla varustettuna:
Kuva
Renkaisiin sellainen mielipide, että vähintään 37-622 pitää mahtua lokareineen.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Öö, miksi te raknnustaitoiset tällaisia pohditta? Senku teettä vaan just semmosen ku haluatta.
Mulla on omaan käyttööni unelmien pyörä jo olemassa, Geopyörä.

Kuva

Eipä tuu vieläkään mieleen mitä tekisin eri tavalla jos nyt alkaisin itselleni samoista lähtökohdista pyörää tekemään.
Tai no, teinhän mä Porkkanan, mutta siitä ei oo vielä oikeen ajokokemusta. Kai sekin kertoo jotakin Geopyörän hyvyydestä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Öö, miksi te raknnustaitoiset tällaisia pohditta?

Noku ois tarkotus tehä jigi ja sarjatuotantona monta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Öö, miksi te raknnustaitoiset tällaisia pohditta?

Noku ois tarkotus tehä jigi ja sarjatuotantona monta.

Näyttäs, ett kaikki haluu erilaisen :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Öö, miksi te raknnustaitoiset tällaisia pohditta?

Noku ois tarkotus tehä jigi ja sarjatuotantona monta.

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Öö, miksi te raknnustaitoiset tällaisia pohditta?

Noku ois tarkotus tehä jigi ja sarjatuotantona monta.

Näyttäs, ett kaikki haluu erilaisen :?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin ja tilitin omia intohimoja.
Voihan se olla että jää taas se yhteinen malli tekemättä.
Tää nojakkiskene on tämmöistä individuaalia.

Jos vaikka kysyy että kuka haluis mustan teepaidan. Niin vastaus kuuluu yleensä että: mä, mutta voisko se musta olla kuiteskin punainen tai sininen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Se jigissä tehtävä rungon osa on kuitenkin todella nopea tehdä, jopa ilman jigiä kun vähän suunnittelee. Miksi tehdä siitä kompromissia jonkun toisen mieltymyksien mukaan? Stemmi, stonga, dropoutit, vaijerien kiinnikkeet, penkin kiinnikkeet, ketjuohjarit, -putket, lokasuojat, tarakat jne jne on kuitenkin samaa nysväämistä sama minkälainen jigi runkoputkelle on.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

jooseha kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:

Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten. :shock:

Tämä kuulostaa tosiaan unelmalta :roll:
Painon säästäminen rungossa johtaa helposti liian velttoon runkoon ja silloinkin painonsäästö verrattuna pyörän lopulliseen painoon on likipitäen merkityksetön.
Enkä tarkoita etteikö painokriittinen voi olla. Keveyden ylikorostaminen vaan runkoa tehdessä johtaa taatusti huonoon lopputulokseen. Mieluummin 100 grammaa liikaa kuin liian vähän ;)

Hiilikuituahan se unelmapyörä varmaan olisi. Realistisempi lienee pakoputkesta ja romufillareista kasattu laitos. :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Eipä tuu vieläkään mieleen mitä tekisin eri tavalla jos nyt alkaisin itselleni samoista lähtökohdista pyörää tekemään.
Tai no, teinhän mä Porkkanan, mutta siitä ei oo vielä oikeen ajokokemusta. Kai sekin kertoo jotakin Geopyörän hyvyydestä :D

Mulla on taas vähän päinvastainen tilanne. Uusi pyörä on periaatteessa just sellainen kuin luulen haluavani. Se ei kuitenkaan innosta ajamaan tai edes virittämään sen jarruja kohdilleen. Pyyttoni kaikkine ongelmineenkin koukuttaa Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin ja tilitin omia intohimoja.
Voihan se olla että jää taas se yhteinen malli tekemättä.
Tää nojakkiskene on tämmöistä individuaalia.

Jos vaikka kysyy että kuka haluis mustan teepaidan. Niin vastaus kuuluu yleensä että: mä, mutta voisko se musta olla kuiteskin punainen tai sininen.

Miten tänne onkin kertynyt nuin hankalaa porukkaa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Miten tänne onkin kertynyt nuin hankalaa porukkaa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Meillä on täällä yli tuhat helppoa käyttäjää, jotka vain nyökkäilevät ruutujensa takana ja sitte me muutamat vastarannan kiisket. Jälkimmäinen ryhmä on se joka pitää itsestään meteliä ja lukijalle jää helposti vääränlainen mielikuva kaikista käyttäjistä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Ei niin täydellistä pyörää tule mieleenkään että yksi riittäisi. Vendettaan kun lisäisi semmoisen keskikokoisen takaboxin (kunnolla tehty eikä mikään räminälaatikko), ohjaustangon saisi muotoilla uudestaan (mullon apinan kädet) ja penkin kulmaa vielä alas pari astetta niin minun maantiepyörä olisi unelmakuosissa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sanoo mies, jolle on tulossa Quattrovelo :wink:

Mitä individualismiin tulee, osoitan taas vajavaisuuteni, kun muisti ei riitä oikein lainaukseen tai sanojan muistamiseen. Jotain asioiden muuttajien ja kompromisseihin suostumattomien olemisesta unreasonable. Mitä sitä hyväksymään status quota, jos itselleen tekee paremman? Parhaat muuttavat koko maailman paremmaksi hyväksymättä kaikkia vanhoja kompromisseja. Valitettavasti kolikon toinen puoli on diktaattorit, jotka eivät tee kompromisseja virheidensä toteuttamisessa. Ei voi virheitä tehdä niin helposti, jos kompromisoi virheensä totuudella epävirheiseksi toiminnaksi. On se vaikeaa. Olla diktaattori, oikeassa ja tehdä ideaalia mitään välttämällä virheet ja rajaavat tekijät. Kuten kitkan. Vie kinneri avaruuteen ja kitkaa on vähän liikkeen jarrutamiseksi, mutta kovaa saa polkea, että kitkaton rengas/avaruuskontakti tuottaa vauhtia ohjauksesta puhumattakaan. :?

Miltä kuullostaa kevyt helposti huollettava aerodynaaminen kinneri, joka on helposti varastoitavissa? Jaettavuus, osin lycrainen kuori, jonka irrotus päästää käsiksi huollettaviin osiin ja rätin roikottama pohjalevy, joka vaihtaa korkeutta osuessaan esteisiin laskeutuen lähelle maata, kun ei ole esteitä. Jos ovelasti tekee, voi levystä huolimatta työntää jaloilla ilman lycran nopeaa kulutusta. Miten? Varmaan tapoja on monia, mutta jos pohjalevyssä on jaloille tilaa koskettaa maahan lycraa kestävämmällä kankaalla, sekä jalanaluskangas, että tarvittaessa levy putoavat maakontaktiin, kun lycra levyn ympärillä venyy.

Kun levyä ympäröi lycra, on olemassa vaara, että esteeseen osuessa levy siirtyy taakse renkaaseen. Edes kaksi rengasta takana ei suojaa osumalta, kun esteitä voi tulla monissa kulmissa, jolloin joskus levy siirtyy taakse ja sivulle. Suojana tuolle on hyväksyttävä joskus maakontakti renkaita levykontaktilta suojaavassa osassa, joten joko tappi renkaan ja pohjalevyn välissä pienellä maavaralla tai Jorin mainostama laatikko renkaan ympärillä voisi toimia. Toki pyörä jarruttaa ja ohjaa suojan osuessa esteen. Minkäs teet aerodynaamisella matalalla pohjalla? Jos ei kompromisoi aeroa lyhentämällä pohjalevyä takaa, jolloin renkaan suojaustarve vähentyy, kun rengaskontaktin riski pienentyy. Mutta kompromissit eivät kuulu ihanteeseen.

Kun rengaslaatikon etuna on syvää kiekon laippaa parempi aerodynamiikka ja etuseinän pitäisi kestää pohjalevyn siirtymä ja esteeseen osuminen, tulee rakenteesta raskas tai kotelo voi itsessään osua hajotessaan renkaaseen. Mitä kauempana laatikon etureuna on renkaan edessä, sitä helpommin kolarissa tulee rengaskontakti. Mitä edempänä laatikon etureuna, sitä enemmän ilmaa pääsee sisään jarruttamaan. Höh ihannetilalle ristiriita. En ole keksinyt ratkaisua.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

QuattroVelo Race Hoodilla mutta 24 tuuman 2.0 tuuman kiekoilla (26 rengaskin kävisi...). Mutta mutta mutta - tietysti Avus Streamlinerin tekniikalla, eli lyhyt ketju edessä ja takaohjaus. Ja tietysti täysjousitettuna.

Ja sähkömoottori apuna, mutta sen verran kevyt moottori, että voi ajella urheiluajoakin, jos jättää 2 akkua kotiin. Eli kahden akun järjestelmä, jotta toimii ikäänkuin köyhän miehen Teslana pidemmilläkin työmatkoilla. Voisin rekisteröidä sähkömopoksi, mutta poistaa kilvet jos ajaisin ilman akkuja. Etu- ja sivukatteet tietysti aurinkokennoille, jotta pyörän seistessä se lataisi akkuja jatkuvasi täyteen.

Sähkömoottori takarenkaisiin (olisi neliveto :D ) ja renkaat samaan linjaan, jotta pienessä lumipöppyrässäkin voisi ajaa - varsinkin tuon sähkön turvin. Levyjarrut kaikkiin renkaisiin, tai 90 mm rummut vähäisemmän huollontarpeen vuoksi, erilliset kahvat taka- ja etujarrulle (eli yksi kahva molemmille etujarruille ja toinen molemmille takajarruille), jotta voisi liukkaalla yrittää pitää värkin suorassa jarruttamalla enemmän takapäätä.

Paino kun vielä jäisi siihen 30 kiloon.... :lol:

Ja olisi helposti huollettava vakio-osilla :roll: vaikka tietysi kaikki renkaat olisivat rungon suojassa ilmanvastuksen parantamiseksi. Erikoisosat 3D tulostettaviksi, jotta voisi aina tarpeen mukaan tilailla hyllyyn. Tubeless kiekot, jotta pyörän irrottamista vaativan rengasrikon todennäköisyys saataisiin minimoitua.

Pituutta sen verran vähän, että voisi kaupungilla ajella, sekä olis helppo säilyttää ja kuljettaa autolla. Ja tietysti pieni kääntösäde noiden kääntyvien takarenkaiden avulla.

Ja eikun CAD-ohjemat rullaamaan! 8) Jahka on tuote valmis ja testattu haen pankista "auto"lainan...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt on jo sotkettu unelmakinnerit, avonojakki unelmiin :mrgreen:
Mukavaa yhdessätekemistä, uuden oppimista, tekniikkojen hiomista - siinä sivussa kehittyy ehkä se unelma pyörä, kunnes kehitämme entistä paremman 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin