Sivu 1/5

Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 12:14
Kirjoittaja Pastori
Juteltiin Virossa Jorin kanssa tästä tavallaan - unelmien AVO nojapyörästä. Pohdittiin siis sitä työpajan pyörää.

Omasta näkökulmastani:
- pyörällä pitäisi voida ajaa pitkiä matkoja - ei ihan kilpuri, mutta maantiepyörän ominaisuudet - ehkä vähän niinkuin gravel henkinen
- helppo korjattavuus = teräsrunko, korjattavissa missä tahansa jossa jokin metallin liittäminen onnistuu?
- karheammat tiet pitäisi jotenkin voida olla käytettävissä

Siis. Randonneur henkinen pyörä, jolla voisi ajaa itsensä kanssa kilpaa Nokialla.

Pohdintojen tuloksena:
- siinä olisi takanapa joka aukeaa ilman erikoistyökaluja ja siis - pinnojen korjaus/vaihto tienpäällä olisi helppoa
- hitusen kilpureita paksummat renkaat = 28-32 milliä - tubelessina = rikkoutumisherkkyys pienempi (mahdollinen valmius vielä paksumpiin renkaisiin?)
- riittävän tanakat vanteet
- simppeli voimansiirto = takana maantiepakka - edessä vaikka Rikun pyörän kaltaisesti 2 ratasta - normaali ja tosi pieni hätävara ikäviin ja jyrkkiin mäkiin. Tykkään siitä että vaihde vaihtuu pienellä erolla.
- istuimen kulma voisi olla simppelisti säädettävissä (tämän vuoden pyörässä mulla on 15 astetta Nokialla ja 25 astetta Virossa)
- hyvälaatuinen napadynamo - jatkuvasti päällä oleva takavalo
- etuveto mbb - ehkäpä siis ranskan henkisesti toi runko ILMAN perinteisiä pyöränosia, ehkä nämä kaksi pyörää yhdistettynä ominaisuuksiltaan:
Kuva
Kuva

Mitäs itse haluaisit unelmapyörääsi? Mitäs mä haluaisin, mutten ole osannut ajatella?

EDIT: Levyjarrut olis kivat. Ainakin sitten niin että kiekkojen vaihto/testaus olis kivutonta.

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 12:50
Kirjoittaja jooseha
Ton ranskiksen geometrian kun kopioi, saa pyörän joka karkaa käsistä heti renkaan luistaessa :( Samat mitat kuin mun Kiiltomadossa oli.

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 12:58
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Ton ranskiksen geometrian kun kopioi, saa pyörän joka karkaa käsistä heti renkaan luistaessa :( Samat mitat kuin mun Kiiltomadossa oli.


Ei nyt ehkä ihan kopioinniksi mene. Olennaista on se että se nivel voisi olla alempana.

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:04
Kirjoittaja jooseha
Eikä se haittaa jos asvalttipyörää haluaa. Sitä mukavampi ajaa, mitä kovempaa menee :wink: Oivallinen geometria sporttiseen ajoon asvaltilla.

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:15
Kirjoittaja Vilijami
Flevo racerin rakennetta tarkastelisin huolella. Siinä on monta asiaa kohdallaan metritavarasta tehdessä.

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:15
Kirjoittaja Nojanalle
Voisi olla että unelma on pieniä muutoksia Stern 7:kaan . Ensin muutaisin 10 pakan eteen . Rengaskoko on hyvä nykyisillään . Ajoasennossa pieniä muutoksia . Tavaran kuljetukseen panostasin sitäkin enenmän . Kunnon laukkutelineen . Teltat ja kaikki painavampi pyörän sivuille penkin alle . Kahteen pitkulaiseen vesitiiviiseen säkkiin . Tällä lähtisin liikkeelle .

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:33
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:Flevo racerin rakennetta tarkastelisin huolella. Siinä on monta asiaa kohdallaan metritavarasta tehdessä.


Hyvä huomio!

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:38
Kirjoittaja Pastori
Nää on kuulemma yhtä hyviä kuin SONin navat - onko jollakulla tarkempaa kokemusta?

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:41
Kirjoittaja Pentti M Reku
Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten. :shock:

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:49
Kirjoittaja mhelander
Pentti M Reku kirjoitti:Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten. :shock:

Tämähän on melkein suoraan mun nykyisen maasturin kuvaus. Keveys nyt suhteellista, 17.3 kg, ja kuormattavuuteen en ole vielä(kään) tehnyt mitään kun on tuo peräkärry.

Pastori kirjoitti:Nää on kuulemma yhtä hyviä kuin SONin navat - onko jollakulla tarkempaa kokemusta?


Mikä SON-dynamon vaihtoehto ? Tämmönenkö :

Kuva

Näitä näyttää saavan myös Bike24:sta eikä ihan mahdottomaan hintaan. Kaveri laittoi tämmösen randonneur-fillariinsa ja ei muistaakseni ole moittinut.

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:52
Kirjoittaja Nojanalle
https://www.bikester.fi/novatec-downhil ... 36655.html Tämmänen napa taakse ja saman valmistajan napa eteen . 622 kiekot alle , tukevat ja noin 20 leveät . Shimanon SLX vaihtajat ja jarrut alle .
Hyvät pinnat niihin , vahvuus 2.35 mm . Siis meikäläiselle .

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 14:23
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Nää on kuulemma yhtä hyviä kuin SONin navat - onko jollakulla tarkempaa kokemusta?


Mikä SON-dynamon vaihtoehto ? Tämmönenkö :

Kuva

Näitä näyttää saavan myös Bike24:sta eikä ihan mahdottomaan hintaan. Kaveri laittoi tämmösen randonneur-fillariinsa ja ei muistaakseni ole moittinut.


Just toi. Täällä näyttäis olevan vielä hitusen edullisemmin. https://www.bike-components.de/en/Shutt ... ub-p42175/

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 14:26
Kirjoittaja mhelander
Rihtasin tuohon kehän kaverille, oli helppo homma ja laadukas vaikutelma jäi koko kiekosta. Ilman levyjarrua oli se.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 16:35
Kirjoittaja Pentti M Reku
mhelander kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten. :shock:

Tämähän on melkein suoraan mun nykyisen maasturin kuvaus. Keveys nyt suhteellista, 17.3 kg, ja kuormattavuuteen en ole vielä(kään) tehnyt mitään kun on tuo peräkärry.


Peräkärryä pitäis päästä kokeilemaan kyllä joskus. Tosin retkeilykäytössä yhdistelmän kuljetettavuus junassa tai bussissa taas laskee. Rakennustarvikkeita olis, intoa, motivaatiota ja taitoa sen verran vähemmän että ajellaan valmiilla toistaiseksi. :?

Re: Unelmiesi nojapyörä?

Lähetetty: 10 Elo 2017, 17:04
Kirjoittaja jooseha
Pentti M Reku kirjoitti:Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten. :shock:

Tämä kuulostaa tosiaan unelmalta :roll:
Painon säästäminen rungossa johtaa helposti liian velttoon runkoon ja silloinkin painonsäästö verrattuna pyörän lopulliseen painoon on likipitäen merkityksetön.
Enkä tarkoita etteikö painokriittinen voi olla. Keveyden ylikorostaminen vaan runkoa tehdessä johtaa taatusti huonoon lopputulokseen. Mieluummin 100 grammaa liikaa kuin liian vähän ;)