Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Huhhuh. Kuten tosta naapuriketjusta luin, ’tää nojakkiskene on tämmöistä individuaalia’. Jokaisella on pointtinsa. Mut ei se mitään, tästä saa hyvät eväät suodattaa oman näkemyksensä :wink:

Vaaka – kiitos painonpuolustuksesta ja pohdinnoista; kiipeilyvertailussasi oli paljon sellaista, mitä oon miettinyt. Hiilikuidun ominaisuuksiin oon hiukan ehtinyt perehtyä; pystäri-sellainen on edelleen lähellä sydäntäni.

Yks asia on selvä. Vaikka olis kaikin puolin mukava ja turvallinen nojapyörä, jolla osaa ajaa ensi-istumalta, mut joka ei ole sporttinen (eikä näytäkään siltä) - niin en mä loppupeleissä siitä innostu. Kaikkiaan eilistenkin kommenttien pohjalta päädyin siihen, että paras vois olla ajaa jotain pyörää jonkin aikaa, eikä hankinnoissa ehkä ihan kalleimmasta päästä kannata aloittaa. Niinpä olen avoin tutkailemaan erilaisia malleja, mahdollisuuksien rajoissa. Wacky – tietääkseni mä olen edelleen tulossa teille? Varmistan privaatin puolella.

Yhteenvetona mainioista ehdotuksista:
1) Baron/Vendetta – mahdollisesti kokeiltavissa; Vendetta kalliinpuolinen ensihankinta, Baron – hinnasta ei tietoa
2) Tricon hiilikuitu- low rider Oulussa – kevyt, edullinenkin
3) Performer. Tarkempi malli ei oo tiedossa – Rikulla ehdotus?
4) High racer, Zockra… – mahdollisesti myöhemmin
5) DIY-hiilikuitupyörä: potentiaalia + paljon riskejä, ei välttämättä tuu kevyt

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun mielestä ei tarvitse ostaa "harjoittelupyörää" kunhan tietää tarkkaan minkälaiseen ajoon pyörä tulee. Kaikilla oppii ajamaan ja opetteluvaihe on äkkiä ohi.
Jollain tapaa vaan pitää tietää minkälainen pyörä on se sopiva ja siihen auttaa vain oma kokemus tai oikean henkilön neuvot ;)
Niin mhelanderilla taitaa vielä olla sporttinen Metabike jouten.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Joo. En mä osta. Paitsi jos se harjoittelupyörä on tarpeeksi hyvä!

1 b) Metabike.

Viimeksi muokannut Grammarian, 13 Elo 2017, 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Tästä terveyspuolesta sen verran että. Mun sairaus on erittäin huonosti tunnettu, vaikka ei lainkaan harvinainen. Olen käyttänyt valtavasti aikaa etsiäkseni tietoa ja keinoja, miten parantua, ja aika pitkälle on tultukin. Jos epäilisin, että joku voisi mua helpolla auttaa (muuten kuin epäsuorasti), niin yrittäisin kysyä, ja ehkä joskus kysynkin. On vaan jo monen vuoden kokemus, mitä ihmiset ensiksi ehdottaa, jne., joten tämä on ehkä toisen keskustelun ja avautumisen paikka.

Mutta en lainkaan pahastu ihmettelystäsi, vaaka, senkään takia, että jos jollain on samoja ongelmia, niin osaan ja haluan auttaa. Jos joku epäilee, että kroppa reagoi liikuntaan tai pelkästään arkiseen liikkumiseen poikkeuksellisen voimakkaasti, niin siinä on jotain mistä lähteä liikkeelle.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja wwhv »

oliskohan tämmöinen sopiva kompromissi:

http://elan.cc/index.php/challenge-fuenda-24-inch.html

(ellen itse ehdi ostaa sitä ensin...)

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Pystykkö kertoon lisää? Saat toki etuosto-oikeuden, jos itse oot ostamassa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

wwhv kirjoitti:

oliskohan tämmöinen sopiva kompromissi:

http://elan.cc/index.php/challenge-fuenda-24-inch.html

Ainakin se on rengaskooltaan sporttipyörää haluavalle tosi hankala. Tuohon ei maantiekumeja löydä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla on Stern 5:ssa ton kokoset kumit ja Kojakit on minun mielestä hyvät ja nopeet renkaat . :twisted:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kojak on aika sporttinen rengas ja vaikka kokemukseni aika-ajopystärillä, maantiepyörällä ja kahdella nojakilla osoittavat alikuntoiselle tuntuvia eroja syntyvän jopa renkaiden vaihdosta, mielestäni jopa sporttista pyörää hakevalle Kojakin ei pitäisi olla deal breaker kenellekään. Kun huomioi 24 tuuman pyörillä varustetun pyörän istuimen nojakulman sopivan aloittelijalle, ei niinkään tykittäjälle.

En tiedä vielä Grammarianin haluttua ajotyyliä, mutta ärtsymmän puolen suuntaanhan viime viestit viittaavat. Siinä onkin ongelmaa kerrakseen, kun ei saa aliarvioida sporttipyörän nojakulman oikeasti vaarallisen sairasta hallintavaatimusta suhteutettuna omaan kykyyni aloittaessa. Jos selkää nojaa penkkiin ja siinä suhteessa tuo 24 tuuman renkain varustettu ei ole epärealistinen aloittajalle istuimeltaan. Puolilussu radalla kisassa sprintissä ja tunnin ajossa, ei niin pahasti 6h kisassa. Vaikka fysiikka sanoo, että 6h kisaa alle maksimiaerodynaamisen pyörän kanssa sattuu enemmän kuin lyhyessä suorituksessa aikakertoimesta johtuen. Niin tekeekin sporttisen pyörän hallitsijalle, mutta tärkeämpiä rajoitteita tulee aloittelijalle korostuen kropan rentona pitämisessä. Se on sikavaikeaa selkä pystyssä aloittajalle. Ohjaamisesta ja sen tarkkuudesta sekä toistettavuudesta puhumattakaan. Monen päivän reissuista puhumattakaan.

Allekirjoitan oikeanlaisen pyörän ja hyvän lajin pariin opastuksen tarpeen. Epäilen vahvasti alle akrobaatin kropan hallinnan omaavien kykyä ajaa hallitusti 2x asteen istuimella. Sellainen olisi hyvä asia sporttisen ajon kannalta. Näppärää olisi pyörä, jonka penkki säätyisi mittavirheellä 45-20 asteeseen. Kova vaatimus.

Harmittaa se, että toisen ketjun perusteella nojakkini ovat samassa kaupungissa asuvalle Grammarianille vain 3 cm pidemmälle säädettyjä ja pääsy pyöräkellariin on tukittu asbestiremontista johtuen. En tiedä kauanko. Luultavasti rospuuttoon asti. Muistaakseni nyt noin 19,5 kg takavetoinen ja noin 15 kgn etuvetoinen löytyy.

Vähän lääketieteen tuntemat tai ei oikein diagnostisoudut vaivat voivat olla hirveitä. Mulla jälkimmäinen muuttui yhdestä käsidiagnoosista kahdeksi 16 v vammautumisesta ja kolmeksi 17 v myöhemmin. Joten nyt kuntoutuskierros x jalalle ja kädelle päällä ja parempia alustavia tuloksia on tullut. Ei mahdollista ilman oikeaa diagnoosia ja toimivia hoitokeinoja.

Pahalta kuullostaa huonosti tunnetun vaivan osalta saada oikeaa diagnoosia ja toimivaa kuntoutusta, mutta vaikeuskertoimen ja selvästi häiritsevän haitan lievittämisestä johtuen on erikoisen tärkeää yrittää löytää apua mistä vain. Täällä on nojapyöräilijöiden stereotypian mukaisesti monta monin tavoin kolhiintunutta, joilta löytyy jos jonkinmoista tietoa. Ei ole takeita järkevien apujen saamisesta, jos avaa tilannettaan täällä, mutta täältä löytyy jos jonkinmoista kokemusta puolesta ja vastaan koulu- sekä vaihtoehtoista lääketieteen osalta monen vaivan suhteen. Esimerkiksi minulla paras käsikuntoutus on suoraan suomaisen lekurin ohjeen vastainen jenkkilekurin ohjeen mukainen. Ja mä olen kai eniten länsimaisen koululääketieteen puolella täällä terveyskeskusteluihin osallistuneiden osalta. Koskaan ei voi tietää etukäteen, mitä muut tietävät, ei ole takeita, että meistä olisi apua, mutta ei voi tietää toisinkaan päin. Vänkää on se, että parhaat vinkit olen saanut kädelle frisbeegolfaajilta ja jalalle juoksijoilta, ei pyöräilijöiltä tai lekureilta. YMMV.

Minulle ei ole uskon kysymys valtavista kropan reaktioista vähän rasittavista arkitoimista. Kilsan kävely sohjossa ennen käden leikkausta johti viikkojen kipuun ja max 2 h uniin päivässä, kun uni katkesi kipuun. Hengitys salpautui kivusta kahdesti, pisimmillään 104 s, vaikka yritin hengittää sisään. Tippa ilmaa sisään ja uudestaan rööri kiinni. Ihan kuin ei olisi jo ekalla kerralla käynyt mielessä, kuolenko nyt, vai pitäisikö puukottaa ilmareikä kurkkuun. Vaivojen vähättelijöitä ja ymmärtämättömiä ei tarvitse isää kauempaa etsiä. En ollut mulkku, kun totesin hänen unia häirinneestä selkäkivusta, että hyvä kun alat ymmärtää, mitä mulla on ollut niskassa vuosia. Juu on selkäkin kolhiintunut ja pelkästä kädestä useampi lekuri on useasti sanonut eläkkeelle joutuvan noin kaikki ja ihmettelevät, miten en vielä ole. Voin joutuakin. Loppuun asti tappelen vastaan. Puolitoista vuotta meni max 3 h/pv unilla ja ei kertaakaan noin pitkällä yhtämittaisella ennen kuin käsi leikattiin. Toi elämänlaatua, unta ja liikuntakyvyn takaisin sohvalla nököttämisen sijaan. Kipu- ym. potilaalle ei tarvitse vakuutella vaivojen todellisuutta tai vakavuutta. Työterveyslekuri määräsi tulehduskipulääkettä, joka on tarkoitettu selkärankareumaisille. Toisen lekurin mukaan he eivät juuri nuki lääkkeestä huolimatta ja pelkäsi yleisterveyteni puolesta, joten käski ostaa ¾ vahvaa. Totesin ennenkin täyden annoksen olevan välillä kokemuksesta huolimatta kivunsietotestin ja otan mieluummin puoliannoksen, jotta tarvittaessa voin ottaa täysannoksen. En ole pilleristi, kun ei tarvinnnut vuoteen ottaa kivuista huolimatta lääkettä. Hampaita on purtu reseptittömien vitsikipulääkkeiden harvoin ottamisen ohella. Enemmän ekaa.

Suositan Kuusijärven tapaamisessa kuun lopussa niin monen pyörän kokeilua kuin mahdollista ja ostopäätösten lykkäystä tuon kokemuksen hankkimisen jälkeen. Jos vain Salsan pyörä säätyy, kannattaa ehdottomasti kokeilla sitä ennen Kuusijärveä a, koska Salsa sai useasta lähteestä vähän aikaa sitten toisistaan eroavia starttiohjeita, joten on tuoreehko oma kokemus ja näkemystä, mikä hänellä auttoi b kun on starttiharjoitus alla, on Kuusijärvellä parempi mahdollisuus saada useampi malli liikkeelle, jotta saat ajokokemusta erilaisista pyöristä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.tori.fi/uusimaa/Nojapyora_O ... ?ca=18&w=3
Olisko tuossa sopiva eka "harjotusnojakki" - urheilullisen näkönen, samankokoset kiekot? Painoo ei kerrota mutta ei varmaan täytä tuota 10kg:n vaatimusta.
Kuva

Viimeksi muokannut PW, 15 Elo 2017, 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Saattaa tehdä tiukkaa saada jalka maahan niin, että pyörä ei kallistu sivulle. Jossain määrin tuota voi lieventää sahaamalla pois etukulmasta osan istuimesta. Kun jalka on pystymmässä kuin etuosastaan leveässä penkissä, ylettyy jalka maahan pyörän ollessa pystyssä korkeammalta korkeudelta. Tuolla pyörällä voi sahailuhommiin joutua riippuen jalan pituudesta. 167 cm pitkälle saisi olla suhteessa pitkät jalat, jotta ylettyy hyvin maahan pyörän ollessa pystyssä.

Pyörä lienee melko sporttinen, kun ei taida olla painavammalla puolella nojakkeja ja selkänoja ei ole vaikein mahdollinen aloittelijalle, jos kisahenkisinkään. Silti ihan vauhdikas peli taitaa olla kyseessä.

Yksi asia ei vielä noussut esiin tässä ketjussa ja se on iskunvaimennus, jousitus, jousituksen huoltotarve ja lisähinta. Monessa sporttisessa nojakissa on niin kapeat haarukat vanteille ja renkaille, ettei kovissa vauhdeissa juurikaan saa iskunvaimennusta renkaasta.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Täältä suositusääni isolle etupyörälle. Sillä on puolensa kun teiden kunto on mitä on, kaupungissa vähän kömpelömpi mutta reunakivet ylittyy helpommin. Lyhyellä kuskilla vaan vaatii lyhyet kammet tai penkki pitäisi saada tosi eteen. Käy koeistumassa toi high baron?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tossahan näkyy olevan takana levarille kiinnitys. Joten pienemmän (559) kiekon saa tarvittaessa taakse heittämällä ja eteen myös toki - mutta jos haluu ne vannejarrut niin vaihtaa vaan etuhaarukan.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Tää on kiinnostava. Ja etupyörä erityisen - vrt. alla - jos vaan jalat yltää. Käyn koestamassa/koeistumassa!

Joten pienemmän (559) kiekon saa tarvittaessa taakse heittämällä ja eteen myös toki - mutta jos haluu ne vannejarrut niin vaihtaa vaan etuhaarukan.

Pikku hiljaa kuvaa tutkimalla valkeni nämä syy-seuraussuhteet. Nyt vaan 'vaihtaa vaan etuhaarukan' tai vaihtoehtoisesti levyjarrut kuulostaa just sillä tavalla näppärältä kuin volkkarihuolto totes autostani: puretaan vaan moottori niin kyllä se alakerta kuntoon tulee :roll:


Sillä välin Vesalassa: Wacky sääti Performerin ketjuihin pituutta lisää ja päästiin ihan kunnon lenkille. Pari havaintoa siitä: a) paino ei tuntunu pahalta b) ohjaus ei tuntunu omalta. Ehkä juuri six että eturengas on pieni ja lähellä istujaa - herkkä ohjaukselle siis. Pienempää paronia en varsinaisesti ajanut, mut samantapaisihan ne on geometrialtaan. Valaiseva kokeilu kaikkiaan ja taas tietää vähän paremmin, mitä hakee.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyt pyörä kevyehkölle naiselle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Grammarian kirjoitti:

b) ohjaus ei tuntunu omalta. Ehkä juuri six että eturengas on pieni ja lähellä istujaa - herkkä ohjaukselle siis.

Nojakin ohjaus ei koskaan tunnu samalta kuin pystypyörän ohjaus. Nykyisissä pystypyörissä kahvat ovat pääsääntöisesti emäputken/stemmin etupuolella, eli kädet siirtyy käänettäessä sisäkurviin päin. Suoraohjatuissa nojakeissa ne ovat taas emäputken/stemmin takapuolella jolloin kädet ja käsien paino siirtyy ohjatessa ulkokurviin päin. Tähän kun lisätään se, että pystypyörässä myös kroppaa ja sen painoa voi siirtää sisäkurviin päin, toisin kuin nojakissa, niin ohajus tuntuu aina erilaiselta. Siihen pitää vain tottua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin