Tw-Bents Attack -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Tw-Bents Attack -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Tässä ketjussa keskustellaan Tw-Bents Attack -nojapyörästä.
Kuva
Kerätään tänne näiden mallien omistajille ja ostamista harkitseville tarpeellista tietoa, kuten kokoamisessa huomioon otettavat seikat, tyyppiviat ja niiden korjaukset, mahdolliset viritysideat, ja tietysti kokemukset siitä millaisia nämä pyörät ovat ajaa.

Ensimmäiset 5 kappaletta saapuivat Suomeen heinäkuussa 2008.
Kuva
Suurenna kuva

Lähes koko pyörä on alumiinia, vain komponenteissa on vähän terästä. Etupuomi on yhtä runkoputken kanssa, ja penkkiä säädetään kuskin jalkojen pituuden mukaan, joten ketjun pituutta ei tarvitse muutella. Eturengas on jopa ketjupyörää edempänä, mutta poljin on pyörän etummaisin osa. Kammet ovat vain 155mm pituiset, mikä onkin ihan fiksua tällaisen yläohjauksen kanssa, polvet pysyvät kauempana ohjaustangosta.
Jarrusatulat ovat hilpeän merkkiset: "Winzip-CE".
Istuinpehmuste on tyyppiä Air Mesh. Sisällä näkyy olevan kolme läpituulevaa sentin paksuista retkeilypatjaa. Tuntuu heti mukavammalta kuin vaahtomuovi.

Kuten kaikissa Tw-Bentseissä, tässäkin tarvitaan ruuvilukitetta. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa, tai maalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kuva
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.

Vaijeripäätteet putoilevat koska niitä ei ole puristettu kunnolla. Muissakin malleissa tätä ilmenee.
Kuva

Oikea ruuvi etulokasuojan kiinittämiseen olisi ollut M6x50, ei kuvassa:
Kuva

Vaijeriputket reititetään eri tavoin riippuen ohjainkannattimen korkeussäädöstä:
Kuva
Viime vuotisissa Adventure-plussissa tarranauha ei halunnut pysyä penkissä kiinni. Attackin tarra on eri merkkistä, mutta nyt kuitenkin pyyhin penkin asetonilla puhtaaksi, ja pidin tarranauhan pätkät mahdollisimman pitkinä. Kuukauden päästä näkee miten käy.

Siistit rungon väriset tulpat V-jarrujen tapeissa:
Kuva
Pitäisi löytää jokin mahtava liima pitämään ne paikoillaan...

Etuvaihdintolpassa on taas yläpuolinen sadevesireikä -> tukkoon.
Kuva

Tarakkaa pitää sahata ja porata jotta sen saisi sopimaan paikalleen, ja kierteittää (M6) lokarin kiinnittämiseksi:
Kuva

Pyörä on hyvin vakaa ajettava, luultavasti korkean painopisteen vuoksi, mutta saattaa johtua myös ohjausgeometriasta tai pitkästä akselivälistä (122cm). Istuinkorkeus on suuri, muttei tuota minulle mitään ongelmia, vaikka vain 170cm pitkä olenkin.
Lyhyistä poljinkammista huolimatta kantapäät käyvät reilusti etupyörän vierellä, minkä huomaa jyrkästi kääntyessä.
Toistaiseksi pidän tästä enemmän kuin Mustangista, tosin Attackin ilmanvastus on varmaan suurempi.

Viimeksi muokannut Ydinlaskeuma, 17 Joulu 2008, 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko tästä muita mittoja? Istuma korkeus ja kampikeskiön korkeus lähinnä kiinnostaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Istuimen korkeus alimmasta kohdasta pehmuste kokoon puristettuna: 66-73cm, joka määräytyy jalkojen pituudesta siten että lyhyempi istuu korkeammalla. Sehän on väärä suunta jalkojen maahan yltämisen kannalta, mutta näkyvyyden kannalta oikea suunta.
Istuimen etureunan korkeussäädön liikevara: 2cm.
Poljinkeskiön korkeus: 80cm
Vaaka ei ole läsnä, mielenkiintoisin tieto myöhemmin.

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Pyörä painaa 15kg kaikkine varusteineen, 14kg ilman tarakkaa ja lokareita.

Vastaa Viestiin