tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

...Enimmäkseen taitaa kyse olla ukon ja kinnerin sovituksen puutteista. Kinneri ei ollut säädöissä Janin mitoille, eikä Jania oltu sovitettu kinnerin ominaisuuksille. Sisäänajo puuttui. :wink: ...

Sillä hetkellä, kun tm:n tallissa päätimme, että nyt se on säädetty ja on iltapalan aika, niin se oli sen hetkinen paras mittauksiin ja tm:n kokemukseen perustuva tieto. Enkä siis lainkaan osoittele tässä tm:n suuntaan (olen edelleen erittäin kiitollinen tästä mahdollisuudesta) enkä edes itseni, koska tämä on täysin kokemusperäistä säätämistä loppujen lopuksi. Yksilöitä kun olemme.

Säädöillä noista ongelmista on osa ratkaistavissa, mutta suuremmat ongelmat (ylipaino, ajokunto (vaikka käyn 3-4 kertaa viikossa liikkumassa, joista osa koviakin treenejä, mutta se ei korvaa ajamista) ja tarpeellisuus (esim. työmatka) tulee ratkaista ensin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä voin tunnustaa että keväällä - kun kinneri kulki alamäessä samaa vauhtia kuin MBB viime syksyä ylämäessä. Mä epäilin että tuleeks tästä mitään. Tuli siitä. Muutama tonni kilsoja ja en vaihtais enää. Ajelen tosin vielä avopyörälläkin. Sehän on kivaa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja janx »

Pastori kirjoitti:

Mä voin tunnustaa että keväällä - kun kinneri kulki alamäessä samaa vautia kuin MBB viime syksyä ylämäessä. Mä epäilin että tuleeks tästä mitään. Tuli siitä. Muutama tonni kilsoja ja vaihtais enää. Ajelen tosin vielä avopyörälläkin. Sehän on kivaa.

Onhan se näin varmasti. Tuolta musiikkimaailmasta olen huomannut, että on paljon helpompi oppia joku soitin, kun ostaa ja omistaa sellainen. Silloin se on jatkuvasti käytössä ja luppoajalla voi harjoitella. Tosin tämä kokeiluna olisi mun mielestä vähän turhan kallis ottaen huomioon myös muut ongelmat kuten säilytys. Sen takia kuumetta ei ole. Ehkä se keväällä taas tulee. Muutama tonni tarkoittaa mulla tällä hetkellä useita vuosia.

Ps. Atlantin yli -tv-sarja voi viedä myös purjehduskuumeen. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

...Sillä hetkellä, kun tm:n tallissa päätimme, että nyt se on säädetty ja on iltapalan aika, niin se oli sen hetkinen paras mittauksiin ja tm:n kokemukseen perustuva tieto. Enkä siis lainkaan osoittele tässä tm:n suuntaan (olen edelleen erittäin kiitollinen tästä mahdollisuudesta) enkä edes itseni, koska tämä on täysin kokemusperäistä säätämistä loppujen lopuksi. Yksilöitä kun olemme...

Joo näinhän se meni, lauantaina illalla tehtiin paras arvaus säädöistä, ja sunnuntaina oli sitten tarkoitus hienosäätää tarpeen mukaan. Näin varmaan olisi käynytkin, jos keli olisi ollut vähemmän märkä?

Samanlainen fiilis oli ylimääräisen massan suhteen myös itsellä, kun taannoin kokeilin kinneriä (Lahtisen Markun Mango) ekan kerran. Avopyörä liikkui paljon kinneriä kevyemmin, jos oli yhtään ylämäkeä. Toki tuolloin ei ollut nojapyöräkokemusta vielä muutenkaan.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hyvä kuulla että kinnerikuumeesta voi parantua ilman monen tonnin rahanmenoakin :)

Itselläni Nokialla tehty nopea Hillsheadin Stradan kokeilu kyllä pikemminkin pahensi tautia. Ilmeisesti siinä on säädöt jokseenkin kunnossa, kun kuskit taisi olla lähes samanpainoisia ja -pituisia. Fiilis oli kaikkien kahden ratakierroksen perusteella että mun käyttöön kinneri voisi toimia. Ilmanvastuksen vähenemisen tuoma etu tuli hyvin selväksi Nokian takasuoralla, kokeilematta on vaikea käsittää miten iso ero oikeasti on. Maantieajossa keskinopeutta tulisi luultavasti lisää ja sääsuoja tarkoittaisi ajokauden pitenemistä. Olisi hauska päästä tekemään joskus pidempi kokeilu todellisissa käyttöolosuhteissa...

Pitkään vaivannut skeptisyys kolmea rengasta (vierintävastukset) kohtaan on myöskin vähentynyt kun olen Yaanan Tetriksellä ajellut alkusyksystä jotain satoja kilometreja. Hyvin säädettynä ja sopivalla rengastuksella trike on mukava vekotin ajaa eikä niin paljon hitaampi kaksipyöräistä kuin monesti väitetään. Sillä on myös paljon etuja kaksipyöräiseen nähden esim. kaupukiajossa tai kun on tavaraa kuljetettavana.

Melun kovuus kinnerin kopassa kyllä yllätti itsenikin. Henkilökohtaisesti en ole kovin herkkä tasaisehkolle taustahälylle, enemmänkin äkillisille äänille, ja luettuani vuosikausia eri ihmisten kinnerimelukokemuksia kuvittelin, että itselleni se ei välttämättä kuitenkaan olisi ongelma. Mutta nyt kokeiltuani on ihan selvää että jotain melunvaimennustoimenpiteitä pitää yrittää tehdä jos itselle kinneri joskus tulee.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hah! Mun kinnerikokeilut on taas olleet positiivisia yllätyksiä melun suhteen. Johtuu varmaankin siitä että olette pelotelleet kunnolla, joten odotin jotain aivan kamalaa :lol:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Käänsin kuulonsuojaimet takaperin niin, että vasen koppa meni oikean korvan päälle ja päinvastoin. Ei auttanut mitään. Kohina vain siirtyi vasemman korvan ympärille. Nuo ovat sellaiset radiolliset kuulokkeet, joten siinä vasemman korvan kopassa on antenni ja säätönupit. Ilmeisesti nuo rikkovat pyörteen niin, että tuon kopan ympärillä ei kohise oikeastaan lainkaan.

Oikean kopan sai hiljaiseksi, kun pitää sormia kopan ylä ja alapinnalla ja jopa laittamalla ajohanskan kopan yläpuolelle myttyyn rikkomaan pyörteen. Pitäisiköhän tuohon oikeanpuoleiseen koppaan liimata antennin- ja säätönuppien muotoiset lisäosat, jotta se hiljenisi. :roll:

Saman tyyppistä ilmiötä huomannut auton kattotelineiden kanssa. Pelkät kattotelineet metelöivät häiritsevasti, mutta jos telineissä on pyöränkuljetusteline tai jotain muuta, niin melu hiljenee.

Sinun kuulosuojain meluun voisi auttaa mikä tahansa möykky? Epämääräinen sinitarramöykky, tai pakkausteippiä/jesaria niin että on vähän rutussa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti:

...Ps. Atlantin yli -tv-sarja voi viedä myös purjehduskuumeen. :lol:

OT. Hyvä sarja. Säästin vajaa 40k€, ettei tarvitse ostaa ranskalaisvalmisteista katamaraania. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja KPS »

Mulla ei ole kinnerillä ajokokemusta eikä myöskään tietoa yleisimmistä rakenneratkaisuista (putkirumko + koppa / itsekantava kori / joku muu). Tuohon ääni-/meluasiaan on muutama teoreettinen kommentti.

Koppa toimii kaiuttimena. Kopan mekaaninen värähtely kytkeytyy (sisä)pinnalla ilmatilan värähtelyksi eli ääneksi / meluksi. Mistä tuo kopan värähtely on sitten peräisin?
1) Voimansiirron mekaaniset herätteet (ketjut, rattaat ja ketjupyörät) sekä renkaat (vierintä) synnyttävät runkoon värähtelyä joka etenee (putki)rungon ja kopan liitospisteiden kautta kopan rakenteisiin. Jos liitoksissa käytetään (voidaan käyttää) tärinäneristimiä siirtyvä värähtelyteho pienenee ja ohjaamon melutaso laskee.
2) Kopan (ulko)pinnan ilmavirtauksen painevaihtelut synnyttävät kopan rakenteisiin värähtelyä. Laminaarinen virtaus lienee tavoitteena myös ilmanvastus kertoimen minimoinnissa.

Meluntorjunnan …. hiljaisemman kinnerin suunnittelun lähtökohta on noiden äänensyntymekanismien ränkkäys, tärkeysjärjestys. Älä modifioi osa rakennetta, jolla ei ole vaikutusta melutasoon:) Lisä haasteen antaa se että tuo kaikki on taajuusriippuvaa.

Aktiiviset kuulosuojaimet ja – kuulokkeet toimivat pienillä tajuuksilla (<500 Hz). Homma on mahdollista, tarvitaan vain yksi (tai kaksi ?) mikrofoni ja kaiutin ja säätöelektroniikka. Kupusuojainten ääneneristävyys huononee pienillä taajuuksilla ja lentokoneen sisämelu on voimakasta pienillä taajuksilla.

Koodi: Valitse kaikki

Useiden ”koti tie elokuvien”, home road movie :) äänenlaatua voidaan parantaa tuulisuojan avulla, vähentämällä ilmavirtauksen pyörteilyä mikrofonin lähellä.

Kasa vaatteita tavaratilassa (jos on samaa tilaa ohjaamon kanssa) toimii hyvin ”ohjaamon akustiikan parantamisessa”.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Kinnerissä voisi ajatella käytettävän vastamelukuulokkeita mikäli ne vaimentavat tämän tasaisen melun. Kuitenkin korkeat ja kovat äänet kuten esimerkiksi sireeni tai auton töötti kuuluvat noista hyvin läpi. Ne siis ideaalitilanteessa vaimentavat vain tuon kinnerin tuottaman "taustamelun" pois.

Optima Baron | 1kw Velogatti

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja KPS »

Joo mikä ettei, jos kuskin pää ei ole ilmavirtauksessa vaan kopan sisällä.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Viesti Kirjoittaja KPS »

Vielä vähän tuosta ilmavirtauksen vaikutuksesta. Mikrofonin tuulisuojat ovat useimmiten avosoluista vaahtomuovia tai hassun näköisiä ”karvakasoja”. Ne on tarkoitettu vähentämään ilmavirtauksen mikrofoniin synnyttämän ”häiriöäänen” määrää. Esim. action kameran mikki, joka on kiinni kuskin kypärässä, joka liikkuu 20 km/h. Jos mikki on lähellä korvaa, kuulohavainto on lähellä kameran tallentamaa ääntä.

Kuvassa on tuulisuojalla varustetun mikrofonin mittaaman äänenpainetason (Sound Pressure Level, SPL, 0 -110 dB) taajuusjakauma (20 Hz – 20000 Hz, logaritminen taajuusakseli) eri virtausnopeuksilla (0 km/h 20 km/h, 40 km/h jne). Alimmainen käppyrä on ilman virtausta. Hassun näköinen taajuusjakauma on taajuusalueella 20 – 2000 Hz mittaustilan taustamelua (ilmastointi, liikenne jne.) ja taajuusalueella 2000 – 20000Hz mittalaitteen kohinaa. Virtausnopeudella / ajonopeudella 20 km/h ja 40 km/h havaitaan selvästi pienillä taajuuksilla suurimmat äänenpainetasot. Kyseessä on siis mikrofonin kalvoon virtauksessa olevien tuulisuojan ja mikrofonin generoima paineen vaihtelu, kohina, häiriöääni.

Vastaavasti jos kamera + mikrofoni on kiinnitetty värähtelevään rakenteeseen (kinnerin runko) kiinnityksen kautta mikrofonin kalvoon syntyvä värähtely on kohinaa, häiriöääntä. Korvakäytävässä tärinän vaikutus kuulohavaintoon lienee vähäisempää.

On mahdollista että action kameroiden mikrofoni viritelmät ovat nykyään tehty kännyköiden kehittelyssä syntynyttä teknologiaa hyödyntäen, josta voi seurata että häiriökohina on vähäisempää kuin ensimmäisen sukupolven kameroilla?

Mittaustulos ilman tuulisuojaa ja sen kanssa virtausnopeuden funktiona olis ollu kiva, mutta sellaista ei löytynyt.

virtauksen melu_2.png
virtauksen melu_2.png (365.01 KiB) Katsottu 15499 kertaa
Vastaa Viestiin