tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1742
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja janx » 21 Syys 2017, 22:01

Minun oli tarkoitus tästä laittaa jo aikaisemmin, mutta ajattelin, että se voi herättää "närää" enkä kokenut sitä enää niin tarpeelliseksi. Enkä olisi tätä varmaan laittanut, mutta jori pyysi. Koeajoin siis tm:n Questia Nokian kisoissa noin 75 kilometriä 6 tunnin kisassa. Kiitos vielä tm suuresta vaivannäöstä! Todellinen ajoaika lienee jotain 3-4 tunnin välillä. Loput pari tuntia kapine ei houkutellut enää. Myös energiat loppuivat jossain 60km kohdalla, kun ei näistä "pidemmistä" matkoista ole niin kokemusta. Joten ei jaksanut enää ajatellakaan säätöä. :roll: Eikä sade myöskään lisännyt houkutusta sääsuojasta huolimatta. Osasyynä, että en nähnyt mitään "tuulilasin" takaa, kun se oli täynnä pisaroita ja lonkka.

Lähinnä kokemuksena tuli mieleen, että ei ole mitään järkeä tuplata ajokin painoa, jos kuskissa on 30kg ylimääräistä ja ajokunto on huono tai välttävä. Myös lonkankoukistajani sanoivat, että ainakin ajoasento voisi kaivata lisäsäätöä. Olivat viikon pari erittäin kipeät (normaalia enemmän). Minun kokoinen ja painoinen kaveri ei Questiin pääse eikä mahdu kovinkaan hyvin. Voin vain kuvitella kuinka rasittavaa on nousta nöyryytysnapin takia kaupunkiliikenteessä. Hartiat olivat kulkuaukon reunan kohdilta melko "hakatut", jota olisi ehkä voinut saada parannettua penkin kulman säädöllä, mutta unohdin koko asian lähtötohinassa. Toisaalta hartiat olisivat nousseet eli levenneet ja tilanne olisi ehkä mennyt huonompaan suuntaan. Meteli on minusta ikävän häiritsevä. Kaipaisi vaimennusta.

Päällimmäisenä siis, että "tämä kapine kaipaisi ehdottomasti sähköt nykyisellä kunnolla", jos sillä aikoisi oikeasti jotain järkevää tehdä. Tai kevyemmän kuskin. Kokonaispaino (kinneri+kuski) taisi olla siellä 155 kilon paikkeilla kaikkine varusteineen.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja vph » 22 Syys 2017, 11:19

Toisaalta, mitä kevyempi ja pienempi kuski, sitä tärkeämpää on pyörän/velomobiilin keveys, sillä
- kevyellä kuskilla pyörän painon lisääntyminen vaikuttaa kuski+pyörä-yhdistelmän kokonaispainoon prosentuaalisesti enemmän kuin raskaammalla kuskilla.
- ison kuskin isompi ilmanvastus häviää velomobiilin katteiden sisään.

Excelillä laskien 60 kg kuski kärsii 20% tehopainosuhteen menetyksestä, kun pyörän paino muuttuu 12 kg -> 30 kg.
100 kilon kuskilla sama pyörän painon muutos vaikuttaa vain 14%. Kuntotaso, eli kuskin W/kg ei vaikuta tuohon %-muutoksen lainkaan.

En siis oikein allekirjoita tuota "vaatisi kevyemmän kuskin" johtopäätöstä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9480
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja jori » 22 Syys 2017, 14:25

Minusta tuo oli tärkeä puheenvuoro kinnerin ominaisuuksista. Ei kinneri aina ole kaksipyöräistä, tai kattamatonta kolmipyörää parempi. Se on erilainen ajettava ja vaatii hieman erilaista ajamisen tapaa ja asennetta kuin avopyörä, vaikka kaikki olisi teknisesti kunnossa.

Enimmäkseen taitaa kyse olla ukon ja kinnerin sovituksen puutteista. Kinneri ei ollut säädöissä Janin mitoille, eikä Jania oltu sovitettu kinnerin ominaisuuksille. Sisäänajo puuttui. :wink:

Erittäin usein näissä kinnereissä ja trikeissä on ongelmia aurauskulmien kanssa. Jani on Teppoa painavampi, mikä saa etujouset painumaan alemmas. Tämä muuttaa aurauskulmaa, joka huonontaa vierintää. Näitä olen nähnyt useamman kerran. Pahimmillaan eturengas kului kankaille alle sadan kilometrin. :shock:

Ajoasento on erilainen, mikä tietenkin vaatii ukolle sopeutumisaikaa, jota ei tässä tapauksessa ollut. Nämä seikat noin näin aluksi tulevat mieleen ennakkomielikuvan ja kokemuksen poikkeavuuden aiheuttajiksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11641
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Syys 2017, 15:14

jori kirjoitti:Ei kinneri aina ole kaksipyöräistä, tai kattamatonta kolmipyörää parempi.


Näin. Vaikka loistaa erilaisissa kilpailuissa kärkisijoilla niin ei sovi kaikille ja kaikkiin käyttöympäristöihin.
Onneksi kukaan ei ole foorumilla niin väittänytkään, vaan täällä on hyvinkin "maanläheinen" suhtautuminen näihin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Syys 2017, 15:47

Niin. Kyllä tuolla maantien laidassa esimerkiksi on joskus kaksipyöräistä ikävä. Ja sitten se melu. Kinneri sopii parhaiten erakolle joka ei juttele. Esim. mulle ja tavastille se ei siis sovi kaikkiin käyttötarkoituksiin :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9480
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja jori » 22 Syys 2017, 15:49

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:Ei kinneri aina ole kaksipyöräistä, tai kattamatonta kolmipyörää parempi.


Näin. Vaikka loistaa erilaisissa kilpailuissa kärkisijoilla niin ei sovi kaikille ja kaikkiin käyttöympäristöihin.
Onneksi kukaan ei ole foorumilla niin väittänytkään, vaan täällä on hyvinkin "maanläheinen" suhtautuminen näihin.

Tämä on sinänsä totta, mutta ei sitä ole kukaan uskaltanut ääneen sanoa. Ovat nuo kinnerit niin kalliita, etteivät kohteliaat foorumilaiset toistensa päätöksiä halua kyseenalaistaa. Sitä paitsi on kinneristeillä ja kinnereillään kuherruskuukauden jälkeen ollut jokaisella omat epäilyn hetkensä, niikuin hyvässä suhteessa kuuluukin olla. :mrgreen: Tyypillisesti näitä epäilyn aiheita nostaa piilevä aurauskulmavirhe, joka huonontaa vierintävastusta ja tekee ajamisesta tahmeaa, muttei heti ilmaise muuten itsestään. Tämä on siis vaarallinen tauti, jonka diagnosoimiseksi pitäisi olla nopea ja toimiva keino. Joskus vuosia sitten tarjosin tähän tällaista laitetta.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Syys 2017, 16:27

Kulumat eli kulmat on hyvinkin erisorttisia eri rakkineissa. Tässä vanha kuva Milanista ja Stradasta:

Kuva

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2445
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja tavasti » 22 Syys 2017, 16:53

Pastori kirjoitti: ... Ja sitten se melu. Kinneri sopii parhaiten erakolle joka ei juttele. Esim. mulle ja tavastille se ei siis sovi kaikkiin käyttötarkoituksiin :)

Jep, melu ja koppa tiellä, ei jutella radalla :-(

Itse olen todennut kinnerin itselleni soveltumattomaksi yksin ajamiseenkin. Kopan sisällä oleva melu häiritsee minua, pitäisi olla paljon eristävät vastamelukuulokkeet, ja sitten ei kuulisi liikenteestä mitään?

Lisäksi itsellä haittana soratie kotoa, kolme pientä rengasta ovat montuissa ikävät. Eikä sekään ole aivan ongelmatonta miten kinneri vaikuttaisi dynamiikkaan: ylämäissä hidastuisi, ja alamäissä nopeutuisi. Nytkin isoissa alamäissä mennään jo melkoisen kovaa /60 km/h menee rikki tuossa 9 km päässä kotoa joka kerta) , ja pyörätiellä ajamiseen kinneri olisi liian nopea. Ja oma kunto olisi taas ajoradalle ylämäkeen liian huono.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9480
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja jori » 22 Syys 2017, 17:58

tavasti kirjoitti:Itse olen todennut kinnerin itselleni soveltumattomaksi yksin ajamiseenkin. Kopan sisällä oleva melu häiritsee minua, pitäisi olla paljon eristävät vastamelukuulokkeet, ja sitten ei kuulisi liikenteestä mitään?

Kinnerissä pitäisi tietenkin olla hyvät kuulonsuojaimet -vaikka sitten nuo vastamelukuulokkeet- ja niihin kytketty suuntamikrofoni, jonka saisi käännettyä haluttuun suuntaan. Ongelmahan on, että kinneristi ei kuule, mitä muut puhuvat, ei niinkään että kinnerin romina muita häiritsisi. Kinneristin korva on paljon lähempänä melun lähdettä. Tällainen suuntamikrofoni voisi olla hyvä myös avopyörällä ajeleville. Voisi jutella hyvin, vaikka välimatka välillä kasvaisi pitemmäksikin. :D

Noita suuntamikkejä on aika nättejä puikkomaisia, joten ei tarvitsisi mitään paraboloidiantennia pyöritellä. Tuollainen mikki voisi olla kiinni ohjaustangossa, niskatuessa tai vaikka käden selkämyksessä, jossa sen voisi kääntää siihen suuntaan, jota haluaa kuunnella.

Omasta puolestani olen niin kyllästynyt ihan tavallisella pyörällä yksinkin ajaessani kuulemaani liikenteen meluun ja jopa tuulen kohinaan, että olen käyttänyt työmatkoilla kuulonsuojaimia. Muuten hyvä, liikenteen melu vaimenee mukavaksi, mutta oikean korvan koppa aiheuttaa tuulipyörteitä, jotka vain pahentavat tuulen kohinaa oikeaan korvaan. Ihme juttu.

Käänsin kuulonsuojaimet takaperin niin, että vasen koppa meni oikean korvan päälle ja päinvastoin. Ei auttanut mitään. Kohina vain siirtyi vasemman korvan ympärille. Nuo ovat sellaiset radiolliset kuulokkeet, joten siinä vasemman korvan kopassa on antenni ja säätönupit. Ilmeisesti nuo rikkovat pyörteen niin, että tuon kopan ympärillä ei kohise oikeastaan lainkaan.

Oikean kopan sai hiljaiseksi, kun pitää sormia kopan ylä ja alapinnalla ja jopa laittamalla ajohanskan kopan yläpuolelle myttyyn rikkomaan pyörteen. Pitäisiköhän tuohon oikeanpuoleiseen koppaan liimata antennin- ja säätönuppien muotoiset lisäosat, jotta se hiljenisi. :roll:

Tuo edellä kuvailemani on tällainen nykyaikainen elektroninen ratkaisu meluongelmaan. Biomekaanisia ratkaisuja on käytetty jo miljardeja vuosia, joten sekään ei voi kovin huono olla. Mitenkähän toimisi jäniksen tai koiran korvan muotoon taivutellut muovilevyt, jotka päällystettäisiin tekoturkiksella. Muovilevy suuntaa äänen ja karva vaimentaa tuulen kohinan. Eiköhän tällaiset toimisi talvella myös viimaa ja kylmää vastaan, kun estäisivät tuulen puhalluksen suoraan korvan ohi. :mrgreen:
fennec-fox.jpg
fennec-fox.jpg (25.27 KiB) Katsottu 2162 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja tm » 22 Syys 2017, 22:04

Hyvä viestiketjun avaus janxilta! Kinneri ei todellakaan ole paras vaihtoehto kaikkeen ajamiseen ja ajoympäristöihin, siitä olen minäkin samaa mieltä. Mitä meluun tulee, niin tuo meikäläisen Quest on jo hiljaisempi kuin aiempi Mango, mikä ei toki tarkoita etteikö Questissakin olisi paljon ääntä... lähiaikoina olisi aikomus lainata serkulta vastamelunappikuulokkeet testiin, kun moiset oli juuri hankkinut (lentomatkoja varten). Kirjoittelen kommentit sitten tänne foorumille.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 909
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja samuel » 22 Syys 2017, 23:26

Jori mää voin tuoda sulle hirven korvat melutestiin kun tuo metsästyskausi polkaistaan käyntiin.
Siinä olis vastaantulijoilla ihmettelemistä....
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14132
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja PW » 23 Syys 2017, 07:48

samuel kirjoitti:Jori mää voin tuoda sulle hirven korvat melutestiin kun tuo metsästyskausi polkaistaan käyntiin.
Siinä olis vastaantulijoilla ihmettelemistä....

Sarvet kans! :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3288
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Syys 2017, 09:38

janx kirjoitti:Lähinnä kokemuksena tuli mieleen, että ei ole mitään järkeä tuplata ajokin painoa, jos kuskissa on 30kg ylimääräistä ja ajokunto on huono tai välttävä.

janx kirjoitti:Päällimmäisenä siis, että "tämä kapine kaipaisi ehdottomasti sähköt nykyisellä kunnolla", jos sillä aikoisi oikeasti jotain järkevää tehdä. Tai kevyemmän kuskin. Kokonaispaino (kinneri+kuski) taisi olla siellä 155 kilon paikkeilla kaikkine varusteineen.

Mulla on suunnilleen sama 30kg ylimääräistä ja Räntäpäivänkinnerin kans kokonaispaino jossain 160kg tuntumassa.
Ajokin painon tuplaaminen on mielestäni siedettävä silloin kun sillä tavoitellaan säänsuojaa, mutta jos taas tavoitellaan kiihtyvyyttä, nopeutta ja ajamisen keveyttä niin silloin ei ole suurtakaan järkeä.
Räntis on hidas, hitaampi kuin muut pyöräni, mutta raskas tai rasittava se ei ole polkea, jos hyväksyy 5-10km/h hitaamman nopeuden. Sähköjä olen kuitenkin harkinnut, koska sillä saisi ennen kaikkea voimaa loskakeleihin ja toissijaisempana tuo nopeuskin korjaantuisi keveän kolmipyörän kesävauhteihin.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 909
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja samuel » 23 Syys 2017, 11:11

PW kirjoitti:
samuel kirjoitti:Jori mää voin tuoda sulle hirven korvat melutestiin kun tuo metsästyskausi polkaistaan käyntiin.
Siinä olis vastaantulijoilla ihmettelemistä....

Sarvet kans! :mrgreen:


Jos sonneja on saantilistalla niin kyllä!
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1209
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: tm:n Questin kokeilu Nokian kisoissa 2017

ViestiKirjoittaja Syväri » 23 Syys 2017, 15:32

Tässä on yksi vaihtoehto kinnerin räminän vähentämiseen:

Kuva

Tämä ei siis ole mitään monta kiloa painavaa bitumimattoa vaan enemmän tuollaista vaahtomuovin tapaista ja hyvin kevyttä. Onkohan kukaan kokeillut kinneriin?
Velokraft VK-HI -2011


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa