tavasti kirjoitti:Itse olen todennut kinnerin itselleni soveltumattomaksi yksin ajamiseenkin. Kopan sisällä oleva melu häiritsee minua, pitäisi olla paljon eristävät vastamelukuulokkeet, ja sitten ei kuulisi liikenteestä mitään?
Kinnerissä pitäisi tietenkin olla hyvät kuulonsuojaimet -vaikka sitten nuo vastamelukuulokkeet- ja niihin kytketty suuntamikrofoni, jonka saisi käännettyä haluttuun suuntaan. Ongelmahan on, että kinneristi ei kuule, mitä muut puhuvat, ei niinkään että kinnerin romina muita häiritsisi. Kinneristin korva on paljon lähempänä melun lähdettä. Tällainen suuntamikrofoni voisi olla hyvä myös avopyörällä ajeleville. Voisi jutella hyvin, vaikka välimatka välillä kasvaisi pitemmäksikin.
Noita suuntamikkejä on aika nättejä puikkomaisia, joten ei tarvitsisi mitään paraboloidiantennia pyöritellä. Tuollainen mikki voisi olla kiinni ohjaustangossa, niskatuessa tai vaikka käden selkämyksessä, jossa sen voisi kääntää siihen suuntaan, jota haluaa kuunnella.
Omasta puolestani olen niin kyllästynyt ihan tavallisella pyörällä yksinkin ajaessani kuulemaani liikenteen meluun ja jopa tuulen kohinaan, että olen käyttänyt työmatkoilla kuulonsuojaimia. Muuten hyvä, liikenteen melu vaimenee mukavaksi, mutta oikean korvan koppa aiheuttaa tuulipyörteitä, jotka vain pahentavat tuulen kohinaa oikeaan korvaan. Ihme juttu.
Käänsin kuulonsuojaimet takaperin niin, että vasen koppa meni oikean korvan päälle ja päinvastoin. Ei auttanut mitään. Kohina vain siirtyi vasemman korvan ympärille. Nuo ovat sellaiset radiolliset kuulokkeet, joten siinä vasemman korvan kopassa on antenni ja säätönupit. Ilmeisesti nuo rikkovat pyörteen niin, että tuon kopan ympärillä ei kohise oikeastaan lainkaan.
Oikean kopan sai hiljaiseksi, kun pitää sormia kopan ylä ja alapinnalla ja jopa laittamalla ajohanskan kopan yläpuolelle myttyyn rikkomaan pyörteen. Pitäisiköhän tuohon oikeanpuoleiseen koppaan liimata antennin- ja säätönuppien muotoiset lisäosat, jotta se hiljenisi.
Tuo edellä kuvailemani on tällainen nykyaikainen elektroninen ratkaisu meluongelmaan. Biomekaanisia ratkaisuja on käytetty jo miljardeja vuosia, joten sekään ei voi kovin huono olla. Mitenkähän toimisi jäniksen tai koiran korvan muotoon taivutellut muovilevyt, jotka päällystettäisiin tekoturkiksella. Muovilevy suuntaa äänen ja karva vaimentaa tuulen kohinan. Eiköhän tällaiset toimisi talvella myös viimaa ja kylmää vastaan, kun estäisivät tuulen puhalluksen suoraan korvan ohi.

- fennec-fox.jpg (25.27 KiB) Katsottu 1799 kertaa