Azub Max 26"

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 05 Loka 2017, 12:50

Ajattelinpa aloittaa tässä osatilausta odotellessa tällaisen ketjun. Suunnittelin jo pari vuotta sitten uuden talvipyörän hankintaa. Silloin päädyin rakentamaan rungon itse. Esikuvaksi otin Azub Maxin. No rakentelu motivaatio loppui sitten siihen, kun Quest saapui. Rakenteluprojekti jäi odottelemaan motivaation palaamista, mutta sitä ei koskaan tapahtunut. Tänä syksynä heräsi uudelleen kiinnostus parempaan talvi/maastopyörään, kun työkaveri osti itselleen hienon maastopyörän ja toinen työkaveri osti uuden hienon sorapyörän. Siinä sitten heräsi itsellekin kiinnostus päästä vähän kokeilemaan maastoajoa. Niinpä tein sellaisen ratkaisun, että myin keskeneräisen rakenteluprojektin ja vanhan Hurricanen pois ja päätin hankkia ihan oikean Azub Maxin. Ajattelin säästää rahaa siten, että ostan pelkän runkosetin ja sitten otan osat siihen jostain käytetystä täysjoustomaastopyörästä. Niinpä etsin fillaritorilta käytetyn maasturin ja tilasin Artsilta Maxin runkosetin.

IMG_1312.JPG
Luovuttajapyörä
IMG_1312.JPG (362.07 KiB) Katsottu 1226 kertaa

IMG_1349.JPG
Luovutetut osat
IMG_1349.JPG (258.16 KiB) Katsottu 1226 kertaa

IMG_1348.JPG
Tämä jäi jäljelle, ostakaa pois!
IMG_1348.JPG (253.61 KiB) Katsottu 1226 kertaa


Tässä vaiheessa alkoi sitten karu totuus paljastua. Kuvittelin, että ei tässä paljon muuta ole, kuin nakata osat vaan paikoilleen, mutta ei se ihan niin käy. Jotta tuon vanhan pyörän osat saa asennettua uuteen pyörään, piti tilata tämän verran lisää tavaraa:
IMG_1347.JPG
Lisää osia
IMG_1347.JPG (308.72 KiB) Katsottu 1226 kertaa

Tuossa käytetyssä pyörässä nimittäin mm. molemmat iskarit vuotaa, joten kaikki tiivisteet ja nesteet piti vaihtaa.
Kun edellinen omistaja oli suuressa viisaudessaan vaihtanut tuohon maasturiin Shimanon jarrun tilalle Avidin jarrun, niin sehän aiheuttaa tällaisessa projektissa hieman ongelmia. Shimano ja Avid käyttää eri jarrunesteitä ja molempiin pitää olla omanlaiset jarrupalat ja ilmaustyökalut. Ja tuo Avidin jarru onkin osoittautunut oikein murheenkryyniksi. Ensin jarrusatulan männät jumittuivat. Vaihdoin sinne uudet tiivisteet. Sitten tajusin, että kun Maxiin pitää laittaa pitemmät jarruletkut, että eihän mulla olekaan oikeanlaisia letkuliittimiä, kun Avidissa onkin letkun toisessa päässä erilainen puristusliitin. (Shimanon letkussa on molemmissa päässä samanlaiset liittimet). Nyt sitten kun lopulta sain Avidin jarrun asennettua, niin ilmatessa huomasin, että se vuotaa nyt kahvan päästä. Eli nyt odotellaan sitten tiivistepaketin saapumista, että voin vaihtaa kahvan päähän tiivisteet.

Älkää ikinä ostako Avidin hydraulisia jarruja!

Paketti Azubilta saapui sitten vihdoin tällä viikolla. Kiitokset Artsille! On kyllä hieno ja hyvin viimeistelty runko.
IMG_1506.jpg
Azub MAx. Hyvin paketoitu.
IMG_1506.jpg (294.28 KiB) Katsottu 1226 kertaa

Pääsin sitten asentamaan osia paikalleen. Heti aluksi huomasin, että mulla ei ole tarpeeksi jarruletkua, joten sitä piti laittaa tilaukseen. Sitten huomasin, että takaiskarin puslat ei tietenkään käy tuosta Maxin mukana tulleesta halppis iskarista Foxin iskariin, joten ne pitää tilata. Sitten huomasin myös, että etuvaihtajan kiinnitys on isommalle putkelle, joten siihen piti tilata adapteripalikat. Niitä tässä nyt ootellaan.

Mutta sain kuitenkin pyörän sellaiseen kuntoon, että sain takavaihtajan ja ketjut paikoilleen, että pääsin vähän pihalle kokeilemaan ajotuntumaa ilman jarruja. Oli niin lyhyt kokemus, että en vielä osaa siitä paljon mitään sanoa.
Päätin ostaa Maxiin parin vuoden takaisten talvipyöräsuunnitelmien mukaisesti Open Cocpit ohjaustangon. Se näyttää nyt aika hassulta, koska tuntuu, että ohjaustanko on lähes yhtä korkealla, kuin Samuelin PYSTY pyörässä :lol: Pitää ehkä katkaista siitä n. 10 senttiä pois, jospa se sitten olisi sopivalla kohdalla. Mutta pitää varoa, että ei laske sitä liikaa, koska sitten tanko osuu reiteen jyrkästi käännettäessä. Mutta toisaalta niin osuu myös kantapää renkaaseen, että se voi olla suurempi rajoittava tekijä.
IMG_1516.JPG
Tässä kuvassa ei vielä ollut ketjua paikallaan.
IMG_1516.JPG (242.42 KiB) Katsottu 1226 kertaa


Ei muuten hirveästi ole takahaarukassa ylimääräistä tilaa. Just mahtuu tämä 2" rengas olemaan, mutta ei tosiaan Ice Spikeriä saa mahtumaan, kuten Nikok jo totesikin omassa Azub Max ketjussaan.

IMG_1515.JPG
Vähän tilaa takahaarukassa.
IMG_1515.JPG (199.17 KiB) Katsottu 1226 kertaa


No paljonko sitten säästin rahaa näin? En osaa kyllä yhtään sanoa. Kokonais hintaa tulee varmaan saman verran, kuin Azub Maxin perusmallilla, mutta tässä on kalliimmat (mutta käytetyt) osat. Hermoja tämä projekti ei anakaan ole säästänyt. Yhtä odottamista, kun pitää kaikkia osia tilata ja taistelua tuon Avidin jarrun kanssa. Mutta ehkäpä saan tämän ennen talvea oikeasti ajokuntoon :D
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2791
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Wacky » 05 Loka 2017, 16:15

Saukki kirjoitti:Älkää ikinä ostako Avidin hydraulisia jarruja!

Oma kokemus on että kannattaa vaan pysyä shimanojen parissa. Shimanolla on miettinyt ne täysin päteviksi ja helpoiksi huoltaa.

Saukki kirjoitti:Ei muuten hirveästi ole takahaarukassa ylimääräistä tilaa. Just mahtuu tämä 2" rengas olemaan, mutta ei tosiaan Ice Spikeriä saa mahtumaan, kuten Nikok jo totesikin omassa Azub Max ketjussaan.

Onneksi mulla oli jo 27,5" kiekko setti jonka haluan siirtää täysjoustomaastonojapyörään joten Azubia ei tullut tilattua. Tuo tila haarukassa on ihan naurettavan pieni kun miettii että monet maastorenkaat on nykyisin heittämällä yli 50 mm leveitä

Saukki kirjoitti:No paljonko sitten säästin rahaa näin? En osaa kyllä yhtään sanoa. Kokonais hintaa tulee varmaan saman verran, kuin Azub Maxin perusmallilla, mutta tässä on kalliimmat (mutta käytetyt) osat. Hermoja tämä projekti ei anakaan ole säästänyt. Yhtä odottamista, kun pitää kaikkia osia tilata ja taistelua tuon Avidin jarrun kanssa. Mutta ehkäpä saan tämän ennen talvea oikeasti ajokuntoon :D

Rahaa tosiaan ei kauheesti säästy tuolla menetelmällä jos ei ole todella tarkka sen käytetyn ostossa, mutta osien laatu on keskimäärin ihan toista. Ihmettelen miksi et vain osta uutta shimanon jarrua siihen avidin tilalle niin pääsisit kerralla aika monesta ongelmasta. Yksittäinen jarru ei paljoa maksa ja ne puuttuvat kilkkeet jarrusta saat kaikki siirrettyä siitä avidista joka mun mielestä tekee parempia jarrulevyjä kuin shimano.
Viimeksi muokannut Wacky, 05 Loka 2017, 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 05 Loka 2017, 16:41

Wacky kirjoitti:Ihmettelen miksi et vain osta uutta shimanon jarrua siihen avidin tilalle niin pääsisit kerralla aika monesta ongelmasta. Yksittäinen jarru ei paljoa maksa ja ne puuttuvat kilkkeet jarrusta saat kaikki siirrettyä siitä avidista joka mun mielestä tekee parempia jarrulevyjä kuin shimano.


Joo-o. Itekin mietin just tätä. Olis pitänyt tehdä kyseinen päätös heti aluksi, koska nyt on tullut ostettua siihen niin paljon varaosia & tarvikkeita, että se on nyt niin kallis jarru, ettei mulla ole varaa luopua siitä :lol:
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 05 Loka 2017, 17:52

Kävin postilaatikolla kääntymässä. Pitemmälle en uskaltanut ilman jarruja. Kyllä sillä ihan pystyy ajaa. Ohjaustankoa on varaa vähän laskea. Nyt se on just keskellä näkökenttää.


Kuva
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9024
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja jori » 05 Loka 2017, 18:25

Mikäs tuossa yläkautta kurvaavassa stemmissä on ideana. Tuohan haittaa vain näkökenttää, joustaa ja painaa enemmän kuin tällainen oikotietä reititetty. Tuohonkin jätin suoraa alapäähän korkeussäätöä varten.
open-cocpit-steering-for-azub-recumbents-5.jpg
open-cocpit-steering-for-azub-recumbents-5.jpg (113.09 KiB) Katsottu 1105 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Jarcco » 05 Loka 2017, 19:08

Onko sarvia varaa kääntää alaspäin? Minusta olisi silloin luontevampi ranteen kulma. Tossa omassa voisi olla otekohta vieläkin pystympänä, mutta sitten ei enää yletä tankoon.
Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 05 Loka 2017, 20:32

Jaa-a. Kai se on joku visuaalinen juttu miksi tuo stemmi on noin päätetty tehdä.
On varmaankin varaa kääntää tankoja alaspäin. Mutta nyt ekaksi lyhensin stemmiä n. 8 senttiä ja pikaisen kokeilun jälkeen tuntuu, että vielä muutaman sentin voisi lyhentää. Sitten kun löytää sopivan korkeuden, niin pitää sitten miettiä tuota ohjaustangon kulmaa.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 18 Loka 2017, 08:38

Noniin. Eilen sain Maxin sellaiseen kuntoon, että uskalsin käydä pienellä testilenkillä. Sain kaikki vaihteet ja Simanon takajarrun toiminaan. Avidin jarrukahvaan edelleen odotan tiivistesarjaa.

Muutama huomio mitä huomasin tuolla lyhyellä testilenkillä illalla pimeässä.

-Penkki tuntuu lyhyeltä. Eli kokoajan on sellainen tuntuma, että putoan etureunalta. Mutta tämä voi olla tottumiskysymys. Questissä on aika leveä penkin etuosa, niin sillä ajaessa on tottunut aika hyvälle. Maxiin tuli myös paksumpi Ventisit pehmuste. Muissa pyörissä mulla on ollut kaksinkertainen ventisit, mutta tässä onkin kolminkertainen. Se voi myös vaikuttaa tähän tuntumaan. Mutta on se ainakin pehmeä
-Ohjaustanko on just näkökentässä. Sieltä takaa joutuu vähän kurkkia, että näkee eteensä. Mutta ergonomisesti se tuntuu nyt olevan oikealla kohdalla. En enää laskenut sitä lisää sen ekan n. 8 cm katkaisun jälkeen.
-Ylämäkeen kovaa polkiessa rungon vääntelehtiminen tuntuu tosi kovin ohjaustangossa joka on pitkän vipuvarren päässä. Ohjaustanko tuntuu myös aika löysältä, mutta se johtuu siitä, että siinä on niin pitkiä ja ohuita putkia.
-Hyvää tuossa open cockpit ohjaustangossa on se, että nyt voi tosi helposti vetää selän penkistä ja nousta pystympään asentoon, kun tarvii. Ja siitä asennosta myös näkee hyvin eteensä.
-Etujousitus tuntuu tosi pehmeältä ja mukavalta. Takana on vielä halppis iskari, kun odottelen vielä sopivien holkkien saapumista, että saa Foxin ilmaiskarin paikoilleen.
-Vaihdeskaala tuntuu ihan hyvältä. Isolla eturattaalla pystyy ihan hyvin päästellä reilua kolmeakymppiä. En vielä sellaista alamäkeä kokeillut, että olisi vaihteet loppuneet kesken, mutta luulen, että johonkin neljään kymppiin pitäisi riittää raskain vaihde. Mutta sellaista vauhtia tuolla ei ole tarkoituskaan mennä. Keveimmillä vaihteilla taas voisi kiivetä vaikka puuhun. Eli luulisi vaihdeskaalan riittävän.

Tällaiset mietteet ekan vajaan 10 km lenkin jälkeen. Nyt vaan lisää kilometrejä...

Kuva
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11190
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Loka 2017, 20:47

Kahvat näyttää olevan sopivalla korkeudella, mutta tanko tekee hankalasti mutkan ylöspäin näkökenttään. Jos kääntäisi tanko niin että ote kahvoista olisi enempi "karttakeppimäinen" ja laskisi sitä vielä alemmas?
Kuva kuskin kans parantaisi hahmottamista...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 916
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Nebulus » 24 Loka 2017, 13:36

Huomasin luovuttajarungon kuvassa tekstin "ostakaa pois". Mulla on muuan täpäripystärisähköläskiprojekti suunnitteilla, johon tarvitsisin tosi halvalla täysjoustorungon pilkottavaksi; epäonnistumisen todennäköisyys on nääs korkeahko. Mahtaakohan tämä runko kuulua "tosi halvalla" -kategoriaan? :mrgreen: Pistätkö vaikka YV:llä ajatusta hintapyynnöstä?
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - uusi pyörä harkinnassa

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 24 Loka 2017, 17:35

Nebulus kirjoitti:Huomasin luovuttajarungon kuvassa tekstin "ostakaa pois". Mulla on muuan täpäripystärisähköläskiprojekti suunnitteilla, johon tarvitsisin tosi halvalla täysjoustorungon pilkottavaksi; epäonnistumisen todennäköisyys on nääs korkeahko. Mahtaakohan tämä runko kuulua "tosi halvalla" -kategoriaan? :mrgreen: Pistätkö vaikka YV:llä ajatusta hintapyynnöstä?

Valitettavasti kerkesin jo myydä luovuttajarungon pois. Yllättävän nopeasti meni kaupaksi fillaritori.com:ssa.

Tässä olis tarjolla sitten vähän videota testilenkiltä. Nyt ajelin vaan sorateitä, mutta pitää koittaa keretä käydä vähän haastavampaakin maastoa kokeilemassa, ennen kuin tulee kunnolla lunta. Siitä tulee sitten videota myöhemmin. Laittakaa kanava tilaukseen.

https://youtu.be/GDb2UlZaE0w

Kirjotin myös tuonne blogiin juttua tästä, mutta siinä on pääasiassa ihan samat asiat, kuin tässä viestiketjussa. Jonkun verran enemmän kuvia tosin.

http://www.saukki.com/2017/10/azub-max- ... frame-kit/
Liitteet
F3C20C1F-896A-47C7-A070-0C4E77C0C62D.jpeg
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2791
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Wacky » 24 Loka 2017, 18:10

Täytyy vissiin tehdä omasta uudesta vastaavan tyyppistä videota kun saan sen.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9024
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja jori » 24 Loka 2017, 20:06

Näyttäisi olevan ihan hyvin varaa laskea ohjaustankoa noin 10 cm pois näkökentästä.
Noissa käännöskuvissa näkyy hyvin, miksi se stemmi on niin oudon muotoinen. Se mahdollistaa polvella väistämättä jyrkän käännöksen, kun polvi mahtuu kääntyneen ohjaustangon alle. Tilaa kuitenkin on sen kymmenkunta senttiä tankoa laskea ja vieläkin enemmän, kun kammet lyhennetään lyhytkampikonsiilin suosittamiin mittoihin. :mrgreen:
Näkökenttä.jpg
Näkökenttä.jpg (90.87 KiB) Katsottu 360 kertaa

Käännös.jpg
Käännös.jpg (40.3 KiB) Katsottu 360 kertaa

Kääännös+.jpg
Kääännös+.jpg (57.24 KiB) Katsottu 360 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11190
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Loka 2017, 20:27

Mä oon ymmärtänyt että teräsmiestangon ideana on kiertää polvien etu-, ei yläpuolelta:

Kuva

Kuva

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub Max 26"

ViestiKirjoittaja Saukki » 24 Loka 2017, 22:13

Joo kyllä sitä on pakko laskea lisää. Valoisan aikaan sen kanssa pärjäisi noinkin, mutta tänään ajoin 30 km pimeässä, niin kyllä oli ärsyttävä, kun ohjaustanko on just keskellä näkökenttää.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa