Sivu 2/3

Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 25 Loka 2017, 20:40
Kirjoittaja Saukki

Lyhensin stemmiä n. 5 cm. Enempää sitä ei ehkä voi lyhentää, koska tiukassa käännöksessä alkaa polvi vastaamaan stemmiin. Siksi tuossa stemmissä on tuo hassu mutka, että polvi mahtuu sieltä alta, kun kääntyy jyrkästi, kuten Jori hienosti bongasi tuosta mun videosta.

Kuva


Re: Azub Max 26

Lähetetty: 25 Loka 2017, 20:58
Kirjoittaja jviirret
Saukki kirjoitti:

Enempää sitä ei ehkä voi lyhentää, koska tiukassa käännöksessä alkaa polvi vastaamaan stemmiin.

Mulla on iän päivän ollu nojapyöriä joissa jalat estää pyöriessään tiukat käännökset. Useinmiten niin että kantapäät ottaa kääntyvään renkaaseen. Mutta kun ominaisuuteen tottuu niin harvoin edes ko. rajoitteen olemassa oloa.

Mut joo, kannattaa ensin tutkiskella ajaessa kuinka tiukkoja mutkia on tarpeen polkiessa tehdä...

Jukka


Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 25 Loka 2017, 22:04
Kirjoittaja jooseha

Nyt on kämmenet olkapään korkeudella. Tuosta jos laskee lisää, lisääntyy otsapinta-ala. Ei taida kyllä tässä haitata :)


Re: Azub Max 26

Lähetetty: 26 Loka 2017, 14:47
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:

Mut joo, kannattaa ensin tutkiskella ajaessa kuinka tiukkoja mutkia on tarpeen polkiessa tehdä...

Joo. Pitää tällä setupilla taas vähän aikaa ajella ja kokeilla. Kyllähän siitä voi vielä esim. 2 cm katkaista ja sitten jos se menee jo liian lyhyeksi, niin sitä on helppo vaan nostaa takaisin. Siinä on siis säätövaraa ylöspäin n. 2-3 cm.


Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 27 Loka 2017, 05:14
Kirjoittaja Wacky

Henk. koht. olen sitä mieltä että tilleri on paras talvella koska se ei ole näkökentässä kuten tuo avoimen ohjaamon ohjaustanko tuppaa olemaan. Tillerillä on toki haittansa, mutta en ole itse kokenut niitä läheskään niin ikäväksi kuin sen ettei vaan näe kunnolla eteensä.


Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 08 Marras 2017, 11:23
Kirjoittaja Saukki

Kävin eilen ulkoiluttamassa Maxia Kokkolan maastopyöräreiteillä. Siellä on tosi hyviä polkuja heti keskustan tuntumassa. Sinne asti joutui mennä, koska täällä Kälviällä ei oikein ole kunnon maastopyöräreittejä. Tuollaisilla hyvillä poluilla on oikein miellyttävä ajaa ja Max pärjäsi oikein hyvin. Kokeilin myös mäennousukykyä ja kiipesin Patamäen päälle. Kyseessä on n. 30 metriä korkea jätemaasta kasattu mäki. Reitti mäen päälle on n. puoli kilometriä keskimäärin varmaan n. 7-8% nousua. Jyrkin kohta ennen huippua on Stravan mukaan 17,5%. Max kiipesi ilman ongelmia ja pitoa riitti huipulle asti.
Video tästä reissusta tulee varmaankin ensi viikolla.

IMG_1657.jpg
Strava-Patamäki.jpg

Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 08 Marras 2017, 21:39
Kirjoittaja tm
Saukki kirjoitti:

...Kokeilin myös mäennousukykyä ja kiipesin Patamäen päälle. Kyseessä on n. 30 metriä korkea jätemaasta kasattu mäki...

Erään paikallisen mukaan tunnetaan myös nimellä "roska-Ruka" :-).


Re: Azub Max 26

Lähetetty: 08 Marras 2017, 23:20
Kirjoittaja Saukki
tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

...Kokeilin myös mäennousukykyä ja kiipesin Patamäen päälle. Kyseessä on n. 30 metriä korkea jätemaasta kasattu mäki...

Erään paikallisen mukaan tunnetaan myös nimellä "roska-Ruka" :-).

Paikalliset tietää myös, että Roska-Ruka sijaitsee n. 2,5 kilometrin päässä Patamäestä ;)

Sitten on vielä Köykärinmäki, joka kuulemma on oikeastikin mäki, mutta sitäkin on ilmeisesti jatkettu jätemaalla.


Re: RE: Re: Azub Max 26

Lähetetty: 09 Marras 2017, 07:40
Kirjoittaja tm
Saukki kirjoitti:
tm kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

...Kokeilin myös mäennousukykyä ja kiipesin Patamäen päälle. Kyseessä on n. 30 metriä korkea jätemaasta kasattu mäki...

Erään paikallisen mukaan tunnetaan myös nimellä "roska-Ruka" :-).

Paikalliset tietää myös, että Roska-Ruka sijaitsee n. 2,5 kilometrin päässä Patamäestä ;)

Sitten on vielä Köykärinmäki, joka kuulemma on oikeastikin mäki, mutta sitäkin on ilmeisesti jatkettu jätemaalla.

Ai korotusta oli harrastettu siellä useammassakin mäessä. Tuo kuvaava nimi oli jäänyt mieleen vuosia sitten, yhdistin nyt väärin heti tuohon ensin mainitsemaasi paikkaan.


Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 14 Marras 2017, 17:58
Kirjoittaja Saukki
Saukki kirjoitti:

Video tästä reissusta tulee varmaankin ensi viikolla.

No tässäpä nyt se mainittu video sitten on:


Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 15 Marras 2017, 14:47
Kirjoittaja Specbike
Saukki kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Video tästä reissusta tulee varmaankin ensi viikolla.

No tässäpä nyt se mainittu video sitten on:

congratulations, good video!
welcome to Latvia for natural offroad !
colleagues from Russia gave this comment: in Russia, asphalt roads are much worse than your roads in the forest :lol: :lol: :lol:
and the roads in the forest are just a direction :lol: :lol: :lol:

ru road.jpg

Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 31 Tammi 2018, 00:29
Kirjoittaja Saukki

Nonniin, nyt on jo jonkun verran kertynyt talvikilometrejä tälle pyörälle. Täytyy kyllä sanoa, että olen erittäin tyytyväinen pyörään. Aluksi oli vähän vaikeuksia löytää ajoasentoa, mutta sitten, kun sain penkin oikeaan kohtaan ja asentoon, niin ajaminen alkoi tuntua tosi hyvältä. Stemmiä olen muutaman kerran katkaissut lisää ja nyt tuntuu, että se on aika hyvällä kohdalla. Vielä voisi ehkä koittaa pari senttiä katkaista, ja jos menee liian lyhyeksi, niin sitten sen voi vielä säätää takaisin tähän samaan kohtaan. Kaiken kaikkiaan ajotuntuma on tosi hyvä. Ainut negatiivinen asia on oikeastaan se, että se on aika korkea. Hyvältä tasaiselta paikalta liikkeelle lähtiessä se ei haittaa, mutta jos on vähän vaikeampaa maastoa, liukasta tai ylämäki, niin liikkeellelähtö on paljon hankalampaa.

Täällä on moneen kertaan mainittu, että Ice Spiker Pro ei mahtuisi Maxin kapeaan takahaarukkaan. NikoK tuossa kuitenkin vähän aikaa sitten ilmoitti, että hän olikin saanut ISP:n asennettua taakse. Ja haarukkaan oli jäänyt vielä peräti 5 mm tilaa. Eli ilmeisesti siihen sitten saakin hyvät nastarenkaat.

Mä oon nyt noilla Continentalin kitkarenkailla ajannut koko talven tähän asti ja aika monenlaisessa kelissä niillä kyllä pärjää. Mutta joskus vaan on niin liukasta, että meinaa tulla nastarenkaita ikävä. Ehkä pitää vielä tälle talvelle nastat käydä ostamassa.

Tässä Azub Max tänään:

IMG_1941.jpg

Väsäsin tällaisen talvipyörävideon. Käykää katsomassa:

IMG_1917.JPG

Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 11:24
Kirjoittaja kissaniitty

Hienoo maisemaa videolla, muutenkin napakasti editoitu :)

Olen myöskin samoilla linjoilla Azubin talvikelpoisuudesta, hiton hyvä veivata sohjossa ja lumessa :) Hommasin Prismasta Continentalin Explorerin (47-406) eturenkaaksi, ja huhhuh mikä pito! Rullaakin kohtuullisesti, mutta sivuttaispito on suorastaan naurettava...en oo kaatunut kun pari kertaa talven aikana, Schwalben Mad Mike lipesi paljon herkemmin. Takana jo yhdeksättä talvea sama Nokian Rollspeed W kitkarengas :shock:


Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 15:24
Kirjoittaja Saukki

Asensin äsken Azubiin Suomi Tyresin Extreme 54-559 nastarenkaat. Hyvin mahtui ja jäi vielä tilaakin. On muuten kokonaisleveys just 54 mm näillä renkailla. Kohta testilenkille 8)

891B16F9-ABEA-486F-A8C3-A46CC5F2CDFD.jpeg
891B16F9-ABEA-486F-A8C3-A46CC5F2CDFD.jpeg (138.05 KiB) Katsottu 7653 kertaa

Re: Azub Max 26"

Lähetetty: 10 Helmi 2018, 15:50
Kirjoittaja jori
Saukki kirjoitti:

Asensin äsken Azubiin Suomi Tyresin Extreme 54-559 nastarenkaat. Hyvin mahtui ja jäi vielä tilaakin. On muuten kokonaisleveys just 54 mm näillä renkailla. Kohta testilenkille 8)

891B16F9-ABEA-486F-A8C3-A46CC5F2CDFD.jpeg

Tämä ei liity Saukin pyörään erityisesti, mutta herätti minussa taas ihmetyksen, miksi takahaarukat tehdään nojapyörissä yhtä kapeiksi kuin pystäreissä.

Eipä pajon tarvitse olla heittoa takapyörässä, kun alkaa jo hangata haarukkaan. Laakereissa ei saa olla liikaa välystä, ettei ketjuvoima vedä rengasta vinoon hankaamaan haarukkaan, puhumattakaan, jos vanteessa on heittoa, tai renkaan istumisessa vanteella. Uusi rengas on sekin aina vähän ohuempi ja venyy käytössä hieman paksummaksi. :?

Oudoksuttaa tällaisen rajoituksen rakentaminen pyörään. Nykymaailmassa, jossa paksut renkaat ovat muotia, on outoa, että vielä tehdään kapeita haarukoita nojapyörien takahaarukoiksi. Nojapyörässähän haarukan ei tarvitse olla kapea väistääkseen poljinkampea, kuten pystypyörässä. Miksi siis tehdä siitä kapea. Leveydestä on hyötyä haarukan laakeroinnin vaativuuden suhteen. Leveä laakeriväli rasittaa vähemmän laakereita, eikä välykset haittaa niin paljon. Lisäksi renkaan paksuus voi olla vapaammin lähes mitä tahansa.

Mistä siis valinta tehdä haarukasta kapea. Onkohan Azubilla vaihto-osana myytävänä (kalliilla) leveämpi haarukka paksuille renkaille. :twisted: