Punakettu - Hase Kettwiesel

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 09:33

Eilinen heräteostos on vielä hesassa ja saapuu toivottavasti pojan mukana junalla.
Tarkotus olis ett tää löytää paikkansa vaimon käytössä. Sähköapukin jo mainittu ;) mihinkäs tuossa moottori kannattas asentaa? Ketjuveto, keskiömoottori, napamoottori eteen?
20171007_145910.jpg
20171007_145910.jpg (218.06 KiB) Katsottu 674 kertaa
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2433
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja tavasti » 08 Loka 2017, 10:08

PW kirjoitti:Eilinen heräteostos on vielä hesassa ja saapuu toivottavasti pojan mukana junalla.
Tarkotus olis ett tää löytää paikkansa vaimon käytössä. Sähköapukin jo mainittu ;) mihinkäs tuossa moottori kannattas asentaa? Ketjuveto, keskiömoottori, napamoottori eteen?
20171007_145910.jpg

Jos ei ole molemmilla pyörillä vetävä, niin ehkä lähtisin siihen etuvetoon. Toiseltaä puolelta vetävä helposti vetelee laitaan.

Eturengas on toki kevyt, eli turhaa ei kannata mitään 1500 wattista laittaa, sutii vaan. Tietysti jos akut ovat myös etuhaarukassa (haarukassa on ruuvinreijät laukkujen kiinnikkeille), niin lisää painoa eteen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 10:12

Juu tää vetää vaan vasemmalta. Tuon oikeen takakiekon tilalle ei taida helpost saada vetävää kiekkoo?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2433
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja tavasti » 08 Loka 2017, 10:35

PW kirjoitti:Juu tää vetää vaan vasemmalta. Tuon oikeen takakiekon tilalle ei taida helpost saada vetävää kiekkoo?

Eipä taida, ja vaikka saiskin, niin kevyen keulan kanssa, onnistuisko se sähkömoottori joskus tekeen hakalaa vetelemistä?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 10:44

Toisaalta en tiedä mikä ongelma siinä toiselta puolen vetävässäkään on kun toimii polkemallakin. Kyllähän sen joissain kohtiin huomaa mutta ohjaamalla korjaantuu :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 350
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 08 Loka 2017, 10:59

Omassani oli aikanaan takapyörissä molemissa veto ja edessä 250W moottori, akku oli penkin alla. Sutimista tapahtui vain jyrkissä hiekkaisissa ylämäissä (siis myös asvaltilla), ei juuri muuten. Talvella en tosin ajellut. Retkiajossa minulla oli tosin 10 l etulaukut, joissa tietysti oli pieniä painavia esineitä, kuten työkaluja.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 11:16

20171008_111123.jpg
20171008_111123.jpg (106.09 KiB) Katsottu 598 kertaa

Ensimmäiseksi tietyst purin pyörästä ylimääräsiä osia. Ketju kulki kahden tommosen rissan kautta, ilmeisesti ketjun pikasäätö systeemi. Pidensin pyörää ni ketju ei enää ylettänyt rissoille.
Onkohan tuo alkuperänen osa, näyttää miun silmään vähän itsetehdyltä?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 11:49

Myyjän (pyöräkorjaaja) puheista ymmärsin, ett edellinen omistaja ois yrittäny sähköavustusta laittaa tai jotain (kieliongelmia). Jotain vikoja kuitenkin oli ja myyjä kertoi korjanneensa ne - no ajokunnossa on, varmaan laittamista löytyy.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3052
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja terppa » 08 Loka 2017, 12:11

Mä laittaisin moottorin eteen, samoin jos akun saa sinne näppärästi myös niin tuleepa muutama kilo etupyörälle lisää painoa ja saa lyhyet/siistit johtovedot. Bafang tms. kampilaakerin paikalle tuleva on näppärä mutta pehmeällä alustalla tai talvella on kiva jos kaksi pyörää vetää ja jos asentaa "käsikaasun" niin vaikkapa ketjujen katkettua voi kaasutella korjaamolle ja ei joudu työntöhenkilöksi.

Muoks. Jos foorumeita on uskominen niin noissa ketjuvetoisissa ketjun kuluminen/venyminen on huomattavasti nopeampaa mutta kuinka paljon nopeampaa se sitten lienee "taajama-ajossa"?.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja ajou » 08 Loka 2017, 12:51

Minäkin näin ton Hasen siinä kaupan edessä. Hyvä, että pääsi asiantuntevaan kotiin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11225
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Loka 2017, 13:09

Kettaieselin oma sähköavustettu malli on etumoottori ja muistaakseni vain 180W. Kuulostaa järkevältä kun tuokin varmasti sutii lumisessa ylämäessä. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa ja akun paino on pienempi tai toimintasäde pidempi.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 13:09

ajou kirjoitti:Minäkin näin ton Hasen siinä kaupan edessä. Hyvä, että pääsi asiantuntevaan kotiin.

Asiantuntemus tulee foorumilta ja hyvä niin :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 13:12

jviirret kirjoitti:Kettaieselin oma sähköavustettu malli on etumoottori ja muistaakseni vain 180W. Kuulostaa järkevältä kun tuokin varmasti sutii lumisessa ylämäessä. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa ja akun paino on pienempi tai toimintasäde pidempi.

Jukka

Siinähän se taas menee sormi suuhun kun googlailee, mistä, millasen moottorin saa - mihin hintaan, millaset akut :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9071
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja jori » 08 Loka 2017, 13:12

Komppaan edellisiä. Joskus kokeilin kädellä nostaa Ketjukärpän tai -lumikon etupyörää kuskin ollessa kyydissä.
Mauswiesel.jpg
Wiesel on saksaa ja tarkoittaa kärppää tai lumikkoa. Kuvassa lumikko.
Mauswiesel.jpg (106.17 KiB) Katsottu 535 kertaa

Ei se tosiaan paljon painanut. Ehkä kymmenen kiloa. Jos siihen laitetaan napamoottori ja akku, nousee etupyörän kuorma varmasti kaksinkertaiseksi ja pito samalla paranee. Eihän se 20 kg vielä mikään iso kuorma ole, mutta kyllä se tavallisissa pito-olosuhteissa pyörää työntää melko jyrkkääkin mäkeä ylös. Tyypillisesti napamoottorin työntövoima on maksimissaan noin 7 kg painovoimaa vastaava voima. 21 kg pyöräkuormalla 7 kg maksimi työntövoima vaatii renkaalta noin 0,3 kitkakerrointa. Lumella (kitkakerroin noin 0,2) ei siis voi paikaltaan vedättää täysillä, mutta vauhdissa ei 250 W moottorilla enää ole ongelmia. Hitaasti soramäkeä ylös sinnitellessä voi myös etupyörä sutaista, mutta en usko tuosta olevan merkittävää haittaa.
abs_diagramm2.jpg
abs_diagramm2.jpg (28.67 KiB) Katsottu 535 kertaa

Helpoin keino madaltaa maksimimomenttia on laittaa 36 V moottori ja sen 36 V akun tilalle 24 V akku. Maksiminopeus tietysti hieman pienenee, mutta niin pienenee myös sähkönkulutuskin, koska hyötysuhde siirtyy paremmalle alueelle. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13401
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

ViestiKirjoittaja PW » 08 Loka 2017, 13:18

Ketuksi luulin (kuullut haukuttavan) mutt se onkin kärppä. Ketterä kyllä, joten ymmärrän.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa