Sivu 1/37

Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 09:33
Kirjoittaja PW

Eilinen heräteostos on vielä hesassa ja saapuu toivottavasti pojan mukana junalla.
Tarkotus olis ett tää löytää paikkansa vaimon käytössä. Sähköapukin jo mainittu ;) mihinkäs tuossa moottori kannattas asentaa? Ketjuveto, keskiömoottori, napamoottori eteen?

20171007_145910.jpg
20171007_145910.jpg (218.06 KiB) Katsottu 10619 kertaa

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 10:08
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Eilinen heräteostos on vielä hesassa ja saapuu toivottavasti pojan mukana junalla.
Tarkotus olis ett tää löytää paikkansa vaimon käytössä. Sähköapukin jo mainittu ;) mihinkäs tuossa moottori kannattas asentaa? Ketjuveto, keskiömoottori, napamoottori eteen?
20171007_145910.jpg

Jos ei ole molemmilla pyörillä vetävä, niin ehkä lähtisin siihen etuvetoon. Toiseltaä puolelta vetävä helposti vetelee laitaan.

Eturengas on toki kevyt, eli turhaa ei kannata mitään 1500 wattista laittaa, sutii vaan. Tietysti jos akut ovat myös etuhaarukassa (haarukassa on ruuvinreijät laukkujen kiinnikkeille), niin lisää painoa eteen.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 10:12
Kirjoittaja PW

Juu tää vetää vaan vasemmalta. Tuon oikeen takakiekon tilalle ei taida helpost saada vetävää kiekkoo?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 10:35
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Juu tää vetää vaan vasemmalta. Tuon oikeen takakiekon tilalle ei taida helpost saada vetävää kiekkoo?

Eipä taida, ja vaikka saiskin, niin kevyen keulan kanssa, onnistuisko se sähkömoottori joskus tekeen hakalaa vetelemistä?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 10:44
Kirjoittaja PW

Toisaalta en tiedä mikä ongelma siinä toiselta puolen vetävässäkään on kun toimii polkemallakin. Kyllähän sen joissain kohtiin huomaa mutta ohjaamalla korjaantuu :?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 10:59
Kirjoittaja Puusilmä

Omassani oli aikanaan takapyörissä molemissa veto ja edessä 250W moottori, akku oli penkin alla. Sutimista tapahtui vain jyrkissä hiekkaisissa ylämäissä (siis myös asvaltilla), ei juuri muuten. Talvella en tosin ajellut. Retkiajossa minulla oli tosin 10 l etulaukut, joissa tietysti oli pieniä painavia esineitä, kuten työkaluja.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 11:16
Kirjoittaja PW
20171008_111123.jpg
20171008_111123.jpg (106.09 KiB) Katsottu 10543 kertaa

Ensimmäiseksi tietyst purin pyörästä ylimääräsiä osia. Ketju kulki kahden tommosen rissan kautta, ilmeisesti ketjun pikasäätö systeemi. Pidensin pyörää ni ketju ei enää ylettänyt rissoille.
Onkohan tuo alkuperänen osa, näyttää miun silmään vähän itsetehdyltä?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 11:49
Kirjoittaja PW

Myyjän (pyöräkorjaaja) puheista ymmärsin, ett edellinen omistaja ois yrittäny sähköavustusta laittaa tai jotain (kieliongelmia). Jotain vikoja kuitenkin oli ja myyjä kertoi korjanneensa ne - no ajokunnossa on, varmaan laittamista löytyy.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 12:11
Kirjoittaja terppa

Mä laittaisin moottorin eteen, samoin jos akun saa sinne näppärästi myös niin tuleepa muutama kilo etupyörälle lisää painoa ja saa lyhyet/siistit johtovedot. Bafang tms. kampilaakerin paikalle tuleva on näppärä mutta pehmeällä alustalla tai talvella on kiva jos kaksi pyörää vetää ja jos asentaa "käsikaasun" niin vaikkapa ketjujen katkettua voi kaasutella korjaamolle ja ei joudu työntöhenkilöksi.

Muoks. Jos foorumeita on uskominen niin noissa ketjuvetoisissa ketjun kuluminen/venyminen on huomattavasti nopeampaa mutta kuinka paljon nopeampaa se sitten lienee "taajama-ajossa"?.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 12:51
Kirjoittaja ajou

Minäkin näin ton Hasen siinä kaupan edessä. Hyvä, että pääsi asiantuntevaan kotiin.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 13:09
Kirjoittaja jviirret

Kettaieselin oma sähköavustettu malli on etumoottori ja muistaakseni vain 180W. Kuulostaa järkevältä kun tuokin varmasti sutii lumisessa ylämäessä. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa ja akun paino on pienempi tai toimintasäde pidempi.

Jukka


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 13:09
Kirjoittaja PW
ajou kirjoitti:

Minäkin näin ton Hasen siinä kaupan edessä. Hyvä, että pääsi asiantuntevaan kotiin.

Asiantuntemus tulee foorumilta ja hyvä niin :mrgreen:


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 13:12
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Kettaieselin oma sähköavustettu malli on etumoottori ja muistaakseni vain 180W. Kuulostaa järkevältä kun tuokin varmasti sutii lumisessa ylämäessä. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa ja akun paino on pienempi tai toimintasäde pidempi.

Jukka

Siinähän se taas menee sormi suuhun kun googlailee, mistä, millasen moottorin saa - mihin hintaan, millaset akut :?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 13:12
Kirjoittaja jori

Komppaan edellisiä. Joskus kokeilin kädellä nostaa Ketjukärpän tai -lumikon etupyörää kuskin ollessa kyydissä.

Wiesel on saksaa ja tarkoittaa kärppää tai lumikkoa. Kuvassa lumikko.
Wiesel on saksaa ja tarkoittaa kärppää tai lumikkoa. Kuvassa lumikko.
Mauswiesel.jpg (106.17 KiB) Katsottu 10480 kertaa

Ei se tosiaan paljon painanut. Ehkä kymmenen kiloa. Jos siihen laitetaan napamoottori ja akku, nousee etupyörän kuorma varmasti kaksinkertaiseksi ja pito samalla paranee. Eihän se 20 kg vielä mikään iso kuorma ole, mutta kyllä se tavallisissa pito-olosuhteissa pyörää työntää melko jyrkkääkin mäkeä ylös. Tyypillisesti napamoottorin työntövoima on maksimissaan noin 7 kg painovoimaa vastaava voima. 21 kg pyöräkuormalla 7 kg maksimi työntövoima vaatii renkaalta noin 0,3 kitkakerrointa. Lumella (kitkakerroin noin 0,2) ei siis voi paikaltaan vedättää täysillä, mutta vauhdissa ei 250 W moottorilla enää ole ongelmia. Hitaasti soramäkeä ylös sinnitellessä voi myös etupyörä sutaista, mutta en usko tuosta olevan merkittävää haittaa.

abs_diagramm2.jpg
abs_diagramm2.jpg (28.67 KiB) Katsottu 10480 kertaa

Helpoin keino madaltaa maksimimomenttia on laittaa 36 V moottori ja sen 36 V akun tilalle 24 V akku. Maksiminopeus tietysti hieman pienenee, mutta niin pienenee myös sähkönkulutuskin, koska hyötysuhde siirtyy paremmalle alueelle. :D


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 08 Loka 2017, 13:18
Kirjoittaja PW

Ketuksi luulin (kuullut haukuttavan) mutt se onkin kärppä. Ketterä kyllä, joten ymmärrän.