Joskus mittasin tuollaisella mittarilla paljonko vaikuttaa pakastimen energian kulutukseen kun imuroi lämmönvaihtoritilän. Tulos yllätti ja kannustaa tekemään hommaa - 17%
Jos pakastin kuluttaa vähemmän sähköä niin siitä tulee vähemmän hukkalämpöä ja taloa pitää sitten lämmittää jollakin muulla enemmän
Pakastimen ja jääkaapien termostaateissa on iso "hystereesi", eli sallii varsin suuret lämpötilan vaihtelut. Pitää olla useamman vuorokauden mittausjakso että tämä ero tasoittuu, mielellään myös mitata että lämötila pysyy samana ennen imurointia ja sen jälkeen.
Meillä on viime kuukaudet lämmitetty pelkällä auringolla. Tai ovat nuo kylmäkoneet ja tietokoneet tietysti lämmittäneet, mutta mieluummin olisivat voineet jättää lämmittämättä. Jos tässä tilanteessa pakastin jättää 17% vähemmän hukkälämpöä taloon, on se tuplaetu, kun ilmalämpöpumppua ei tarvitse käyttää jäähdyttämiseen (niin paljon).
MIttausjakso tuon pölynpoiston jälkeen pitää olla niin pitkä, että pölyn hidas kerääntyminen säleikköön näkyy hitaasti nousevana kulutuksena.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joskus mittasin tuollaisella mittarilla paljonko vaikuttaa pakastimen energian kulutukseen kun imuroi lämmönvaihtoritilän. Tulos yllätti ja kannustaa tekemään hommaa - 17%
Jos pakastin kuluttaa vähemmän sähköä niin siitä tulee vähemmän hukkalämpöä ja taloa pitää sitten lämmittää jollakin muulla enemmän
Pakastimen ja jääkaapien termostaateissa on iso "hystereesi", eli sallii varsin suuret lämpötilan vaihtelut. Pitää olla useamman vuorokauden mittausjakso että tämä ero tasoittuu, mielellään myös mitata että lämötila pysyy samana ennen imurointia ja sen jälkeen.
Jukka
Kämppä on liian kuuma joka tapauksessa Mittausjakso oli kaksi viikkoa ja lämpötila sama.
Saako Kettuun nykyään pakastimenkin? Mahtaa tarvita pitkän roikan.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Eilen ladattu akku "täyteen" ja ajoa kilsa. Vuorokaus taukoa ja tänään ajoin kylällä - noin 8km kohalla loppu sähkön tulo ku seinään Käytin kaasua täysillä melkeen kokoajan mutta poljin myös, pääasiassa isoimmalla vaihteella. Välillä tuntui, ettei moottori vedä mutt oliko vauhti sen verran kova, ettei kierrokset enää riittäny? Vaikee sanoo vauhdista, ali vai yli 25km/h?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eilen ladattu akku "täyteen" ja ajoa kilsa. Vuorokaus taukoa ja tänään ajoin kylällä - noin 8km kohalla loppu sähkön tulo ku seinään Käytin kaasua täysillä melkeen kokoajan mutta poljin myös, pääasiassa isoimmalla vaihteella.
Napamoottori vie "älyttömästi" virtaa jos vääntää kaasun pohjaan kun pyörä on paikoillaan. Jos tämmösiä lähtöjä tulee "kylällä" paljon niin saattaa tyhjetä noinkin äkkiä. Nimenomaan liikkeelle lähdöt ovat niitä joissa pitäisi oikeasti polkea jos pitkää kantomatkaa haluaa. Parempi kun kytkisi sähköavun päälle vasta kun vauhtia on yli 10km/h...
Ainakin minulla trikessä loppuu avustus n 25 km/h vauhtiin. Tämähän riippuu säätimestä, toisissa voi asetuksia muuttaa, esim. voi olla valittavissa amerikkalainen 20 mph eli 32 km/h. Oman säätimeni asetuksia en ole löytänyt vielä, vaikka monia näppäinyhdistelmiä olenkin kokeillut. Kuten jviirret jo kirjoittikin, kannattaa nimenomaan polkea kunnolla starteissa, muuten moottori ottaa paljon virtaa. Kyllä sen kuulee äänestäkin. Välillä unohtuu vaihtaa pienemmälle pysähtyessä, silloin on pakko antaa kaasua että pääsee liikkeelle...
Viime vuonna Ecotripillä ajelin kaikki päivämatkat niin että 36V/15 Ah akun varaustila näytti puolta päivän päättyessä. Pisin väli taisi olla liki 90 km. No, tasaisia maitahan siellä kyllä mentiin.
Vilkasin moottorin tekstiä moottorin kyljessä: BFS 24V 180W, varmaan jelppaa just lyhyellä työmatkalla (2km) ja kauppareissuilla kun maltillisesti käyttää kaasua.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vilkasin moottorin tekstiä moottorin kyljessä: BFS 24V 180W, varmaan jelppaa just lyhyellä työmatkalla (2km) ja kauppareissuilla kun maltillisesti käyttää kaasua.
Eli tuo on ihan alkuperäinen Ketwieselin napamoottori tai ainakin saman tehoinen. Nopeammin se akku loppuisi jos moottori olisi tehokkaampi, isompi moottori ottaa enemmän virtaa. Jos moottori olisi 1W niin akku riittäisi koko kesäksi
Vilkasin moottorin tekstiä moottorin kyljessä: BFS 24V 180W, varmaan jelppaa just lyhyellä työmatkalla (2km) ja kauppareissuilla kun maltillisesti käyttää kaasua.
Eli tuo on ihan alkuperäinen Ketwieselin napamoottori tai ainakin saman tehoinen. Nopeammin se akku loppuisi jos moottori olisi tehokkaampi, isompi moottori ottaa enemmän virtaa. Jos moottori olisi 1W niin akku riittäisi koko kesäksi
Jukka
Niin tietyst.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vähälle uhkaa jäädä tämän käyttö, välillä yritän vähän ajaa, ettei akku jää täytenä seisomaan ja välillä ladata. Taas muutaman päivän käyttämättä, ajoin 300m Vuoksenrantaan - alamäki, välillä käytin sähköä. Pari minuuttii rannassa ja takas, eikä enää minkäänlaista eloa? Ihmettelen vaan miten se loppuu ku seinään?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos se on Lithiumioni akku niin siinä on sisäinen suojauspiiri joka estää akun tyhjenemisen liian tyhjäksi. Virranantokykyä tuolla rajalla vielä olisi, mutta äly puuttuu peliin ja lopettaa kaahailun akkua suojellakseen. Voi siinä olla joku lämpösuojakin joka tekee saman ku akku on aikansa auringon paaheteessa tällaisella helteellä.
Tulee käytettyä talkkarinpyöränä, kun pitää tontin toisella laidalla jotain tehdä ja/tai roudata työkaluja ja tarvikkeita. Kävellen alapihaan n. 100m pyörällä tietä myöten 250m. Postin voi myös hakee tällä alapihasta
Kaunotar kuitenkin ajaa kaunottarella, tää ei oo kelvannu 2,5km työmatkaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tämä on loikoillut tuossa taivasalla ties kuinka kauan - odotellut toista takarengasta. Eilen sitten laitoin renkaan, eihän sitä tiedä jos pyörää joku vaikka ees vähän koittas.
Sähköjä en vielä koittanu ku huomasin, ett etukiekko ei pyöri ku eteen päin Mikähän siellä on jumissa? Uskaltaako sähköjä koittaa?
Vähän suihkautin akselin päästä öljyä, johdon reiästä - haittaks se?
On nää yksiä
Sähkömoottorin purkaminen Napamoottori jumissa huolto pyörii vain eteenpäin yksisuuntalaakeri vapaakytkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.