Punakettu - Hase Kettwiesel

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Hiustenkuivaimella läks kun otin suojapahvin käyttöön - kiitos.
Nyt on 152mm kammet 38 ja 48 rattaat.

Onko 152 riittävän lyhyet?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hiustenkuivaimella läks kun otin suojapahvin käyttöön - kiitos.
Nyt on 152mm kammet 38 ja 48 rattaat.

Onko 152 riittävän lyhyet?

Ei varmaan mutt tommoset oli joutavana, koittakoon nyt noita. Tandemista löytys 145mm kammet, seuraavaks sitten ne.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja yaana »

Annille onnea uudesta menopelistä! Keveitä kilometrejä :D

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

swann
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Loka 2017, 00:59

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja swann »

Kiitos, yaana! Mukava tuolla on ajella, varsinkin jos ei satais.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jviirret »

swann kirjoitti:

varsinkin jos ei satais.

Kuva

:wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Katettu KetjuWesseli olisi kyllä kova sana, varsinkin jousituksella. Se olisi ikäänkuin velomobiilin ja kaupunkinojapyörän ristisiitos. Ja vielä sähköllä.... ja Rohloffilla...

Mutta mutta, uutena ostettuna moisen hinta nousee niin korkealle, että se häviää "kilpailutuksen" QuatroVelo + "halpaläski" arki/talvipyöräksi -kombinaatiolle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
swann kirjoitti:

varsinkin jos ei satais.

Kuva

:wink:

Jukka

Eilen tällä ajoin sateella ja märimmäksi kastui penkin etuosa ja siis persaus sekä reidet alapuolelta. Rouskuiko vesi eturenkaasta, vai myös sivuilta - en oo varma :?
Olkapäille heitti kuitenkin takaa kuraa, lokarit pitää siirtää taaemmas tai tehdä vaan pidemmät. Etulokariin roiskeläppä ja sivukiekkojakin vois koteloida joskus. Jos sitten vielä haluu ajaa ilman sadevarusteita rankkasateessa, pitää ommella kangaskate.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Edestä se roiskuu, Hase huomannut jossakin vaiheessa ongelman ilmeisesti itsekkin kun mun linkkaamassa kuvassa etulokasuoja menee paljon alemmas kuin sinun pyörässäsi ja liäsksi on roiskeläppä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Edestä se roiskuu, Hase huomannut jossakin vaiheessa ongelman ilmeisesti itsekkin kun mun linkkaamassa kuvassa etulokasuoja menee paljon alemmas kuin sinun pyörässäsi ja liäsksi on roiskeläppä.

Jukka

Niin näkyy olevan, no nyt on roiskeläppä tässäkin ja lokarit taaempana. Satas nyt vettä, ni pääsis testaamaan ;) ehkä tuolt viel eilisiä lätäköitä löytyy :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Sen mitä lätäköitä löysin, vaikutti lokarit ja läpät toimivan.
Pari päivää tällä ajellut, ketterä peli - kaupungintalon luiskankin nousi sutimatta ylös, talvella tuskin onnistuu.
Itselle ei tuo penkki vaan tunnu hyvältä, reiden sivut hinkkaa noihin penkin putkiin. Lonkkakulma sais itselleni olla suurempi, penkin nojakulmaa pystyy ilmeisesti loiventamaan mutta sitten penkin putket häiritsee varmast pahemmin.

Kantapolkijaheimonedustaja ?
Kantapolkijaheimonedustaja ?
20171012_163142.jpg (206.83 KiB) Katsottu 4298 kertaa

Toisaalla jo mainitsin kantapoljentakokeilusta, toinen päivä ei ainakaan huonontanut kokemusta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Omaa kroppaahan siinä pitää kuunnella. Kun ajan lukottomilla niin mulla on pedaali kannan etupuolella, eli keskellä jalkapohjaa. Kantapäillä en osaa polkea, tuntuma on polkimiin vähän kuin yrittäisi seisoa jumppapallon päällä. Jos polkee päkiällä tai jalkapohjalla niin nilkkaa pitää jännittää vain yhteen suuntaan, kantapäällä polkiessa nilkka voi muljahdella molempiin suuntiin. Vaatisi opettelua...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja ajou »

Jos kerran ajat lukkopolkimilla, niin pyöritä tasaisesti, tai ainakin vedä. Kyllä nilkka silloin joutuu tekemään töitä molempiin suuntiin.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti:

Jos kerran ajat lukkopolkimilla, niin pyöritä tasaisesti, tai ainakin vedä. Kyllä nilkka silloin joutuu tekemään töitä molempiin suuntiin.

Polkeminen on lopultakin pienivoimaista verrattuna jalan omasta painosta tulevaan rasitukseen. 90 kadenssilla poljinvoima on tavallisessa matkavauhdissa (100 W) keskimäärin vain 100 W/(1,5/s x 2 x pii x 0,17m)= 62N = vain kolmen kilogramman painovoiman verran jalkaa kohti. Jalan painovoima rennolla jalalla polkimella on tuohon verrattuna kolminkertainen. Minulla molemmat jalat vaakasuorana kantapäät vaakalla, näyttää 18 kg. Siksi ne pohkeet rasittuvat nojapyöräilyssä. Jatkuvan nilkkaa taivuttavan painovoiman lisäksi tulee polkemisen aiheuttamat voimat. :shock:

Jalat painavat jatkuvasti alas, joka aiheuttaa nilkan niveleen vakiona pysyvän momentin, joka pitää kumota pohkeella ja voimalla polkaistessa vielä kumuloituu polkaisun aiheuttaman pohjevoiman kanssa yhteen. Siksi nojapyöräilijän klossit ovat taaempana. Tästä kuvasta näkyy, että vaikka Petri polkee aivan kantapäillään, rasittuu nilkka jalan painosta aiheutuvasta momentista, puhumattakaan siitä, että klossi olisi päkiässä.

Nilkan voimat.jpg
Nilkan voimat.jpg (111.71 KiB) Katsottu 4222 kertaa

Jaloilla ei ole mitään järkeä paljon ns. nostaa, koska lonkankoukistajat on "suunniteltu" vain palauttamaan jalka joksussa ja kävelyssä eteen ilman kuormaa. Lonkankoukistajalihakset kiinnittyvät yläpäästään osin lantiorankaan ja niitä kovasti rasitettaessa vetävät ristiselän notkolle, jolleivät vatsalihakset ole kovassa kunnossa –yleensä eivät.

Jalkojen oikea rasitussuunta jalkapohjan lisäksi on kantapään suuntaan. Myös polven oikaisuun on kunnon lihakset, mutta varsinaista vetoa, eli polven nostoliikettä ei kannata kuormittaa liikaa. Pyörittäminen on siis parhaimmillaan polkaisun jatkamista juohevasti kuopaisuksi, joka muuttuu kevyeksi nostoksi samalla kun vastapuolen jalka polvenoikaisulihaksilla valmistautuu polkaisuun.

Näistä syistä voiman suunta on varsinkin nojapyörilyssä hyvin suurelta osin voimakkaimmillaan juuri painovoiman suunnan molemmin puolin ja siis rasittaa nilkkaa joko ajan taivutuksella, vaikkei tuolla jännityksellä ole tehoa tuottavaa ominaisuutta, kuin hetken polkaisun keskivaiheilla. Kantapäällä ja ehkäpä mieluummin keskijalalla polkien nilkan vipusuhde polkaisussa jää pienemmäksi, mutta to

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajou kirjoitti:

Jos kerran ajat lukkopolkimilla, niin pyöritä tasaisesti, tai ainakin vedä.

Jos vetää niin paljon että joutuu nilkaa jännittämään kulman pitämiseksi niin ei saa kuin paikat kipeäksi. Ei oo ihmiskroppaa suunniteltu siihen. Riittää että vähän keventää jotta koko polkaisevan jalan voima vie pyörää eteenpäin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Polkeminen on lopultakin pienivoimaista verrattuna jalan omasta painosta tulevaan rasitukseen. 90 kadenssilla poljinvoima on tavallisessa matkavauhdissa (100 W) keskimäärin vain 100 W/(1,5/s x 2 x pii x 0,17m)= 62N = vain kolmen kilogramman painovoiman verran jalkaa kohti.

Ilmankos ajaminen tuntuu tyhjän pyörittelyltä :lol:

Vastaa Viestiin