Specbike Technics Comfort

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja mhelander » 13 Huhti 2018, 10:43

janx kirjoitti:Pohdin myös jouston nivelien käyttöikää, koska eivät ole mitenkään suojattu. Suojakumit voisi olla tarpeen. Omistaja kertonee kuinka likaantuvassa paikassa ne todellisuudessa ovat, kun pääsee lenkkiä tekemään.

Mulla on maasturissa ohjauspuolella vastaavia niveliä kuin tässä ja ovat edelleen suojaamattomia.

Protossa mokomat kesti noin 10t kilsaa pari, evossa on nyt ajettu noin 20t kilsaa samoilla nivelillä. Opin voitelemaan niitä siten että kun on aika voidella ketjua, niin puhdistan nivelet päältä, pistän tipan Rex-ketjuöljyhyytelöä per nivel ja pyörittelen voiteluaineen nivelen sisään. Sitten puhdistan ja voitelen ketjun, ja lopuksi SquirtLube -ketjuvahaa tippa per nivel jonka pyöräytän sormella koko pallon ympäri.

Näin nivel pysyy sekä voideltuna että vähän paremmin suojassa lialta ja vedeltä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kemppes
Viestit: 85
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja kemppes » 13 Huhti 2018, 12:07

Tuo jarrujen puoltaminen voisi ratketa jos jarrut saisi tasapainoon, esim yhdistäjä hydraulisiin letkuihin etc. Ainao varma keino lieneerakenteellinen eli riittävä negatiivinen olkapoikkeama ettei ole jarruvaikutusta ohjaukseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Vilijami » 13 Huhti 2018, 13:29

jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:Oikea Ratkaisu olisi varmaan hydrauliset jarrut vedettynä yhteen kahvaan, mikä taitaa olla valmistajankin suosittelema, käsittääkseni tuollainen systeemi tasapainottuu automaattisesti? Tai sitten joku 1->2 vaijeriin jakaja, niitäkin kai on olemassa sellaisia missä kahvasta tuleva vaijeri vetää jotain väkipyörä/kiikkusysteemiä jonka kautta satuloille menevät vaijerit kulkee ja joka tasapainottaa voimat.


Kumpikin systeemi tasaa jarrutusvoiman kummallekkin jarrulle, mutta voivat ne silti puoltaa. Esimerkiksi jos toinen vaijeri on huonommin voideltu, joku jarrupala rasvainen/likainen tjsp.

Jukka

Näin on. Kokemusta on lwb tadpolen yhden kahvan etujarruista. Jarruvoima puoltaa aina. Parempi vaan säilyttää erilliset kahvat ja balansoida itse jarruvoimat. Erillisjarruja voi käyttää myös ohjaukseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Vilijami » 13 Huhti 2018, 16:19

Skyliner68 kirjoitti:vielä kivempaa olis jos jarrut toimis ajatuksen voimalla niin ei tarvis kahvoja laisinkaan :D.

Jalkajarrukiekko eteen?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja jori » 13 Huhti 2018, 18:00

kemppes kirjoitti:Tuo jarrujen puoltaminen voisi ratketa jos jarrut saisi tasapainoon, esim yhdistäjä hydraulisiin letkuihin etc. Ainao varma keino lieneerakenteellinen eli riittävä negatiivinen olkapoikkeama ettei ole jarruvaikutusta ohjaukseen.

Tässähän tämä ratkaisu on valmiina. Voi niitä jarruja tietysti yrittää saada samavoimaisiksi, mutta ei se onnistu täydellisesti. Jos ei onnistu täydellisesti jarruvoima kääntää pyörää. Jos olkapoikkeama on positiivinen kääntyy ohjaava pyörä samaan suuntaan, kuin suurempi jarruvoimakin ja vaikutus vahvistuu. Jos olkapoikkeama on negatiivinen. enemmän jarruttava pyörä kääntää ohjausta vastasuuntaan ja kompensoi jarrutuksen "telaketjukäännös"-vaikutuksen, eikä ajoneuvo tunnu lainkaan puoltavalta. Sama vaikutus, vaikka jarruttaisi toinen pyörä jäällä ja toinen asfaltilla. Taas ohjaus kompensoi voimaeron pois. Tadpolessa pitää siis olla negatiivinen olkapoikkeama, kuten tietysti autoissakin. Jousitetun tadpolen keulaan sellaisen tekeminen on erittäin helppoa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 19 Huhti 2018, 19:46

Uusi ohjaustanko tuli valmistajalta viimein. Siinä on keskiosa 25mm putkea ja kahva 22mm kun alkuperäisessä koko putki on 22mm.

Finally a new stiffer handlebar arrived. It has 25mm tube in the middle and only the handles are 22mm, whereas the original is 22mm all over.

Olipahan melkoinen homma askarrella uusi tanko paikalleen. Trikessa on ohjaustangossa kiinni seuraavat:
- Jarrukahvat molemmille etujarruille
- Tangonpäävaihdevivut etu- ja takavaihteelle
- Erillinen vaihdevipu joka on yhdistetty takajarruun, toimittaa seisontajarrun virkaa
- Mittari
- Kello

Kerkesin vain pienen pyrähdyksen ajaa tarkistaakseni että jarrut ja vaihteet on säädöissään. Jäykemmän tangon vaikutuksen huomasin välittömästi, ohjaus tuntuu paljon tarkemmalta ja ylipäänsä tuntuma on jämäkämpi!

Stiffer bar is definitely an improvement. Steering feels much more precise and solid.

Vanha ja uusi tanko, uusi alimpana
IMAG0408.jpg
IMAG0408.jpg (316.2 KiB) Katsottu 1947 kertaa


Uusi tanko ja ventisit (Ibexistä, sama käy molempiin penkkeihin) paikallaan pyörässä
IMAG0409.jpg
IMAG0409.jpg (416.76 KiB) Katsottu 1947 kertaa


Samassa paketissa tuli kaksi hämmentävää osaa, joiden arvaan olevan jonkinlaisia valojen tms ripustimia mutta en keksinyt millään mihin ne kuulusi ruuvata :D Pakko kysyä Latviasta neuvoa. No idea what these are, I'll have to ask manufacturer :)
IMAG0410.jpg
IMAG0410.jpg (267.31 KiB) Katsottu 1947 kertaa
Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3705
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Huhti 2018, 20:18

Mahe kirjoitti:- Erillinen vaihdevipu joka on yhdistetty takajarruun, toimittaa seisontajarrun virkaa

Riittääkö teho mäessäkin?

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 19 Huhti 2018, 20:49

Eiköhän se pelkän pyörän pidä mäessäkin paikallaan. Just ja just riitti liikerata shimpan levyjarrulle, kun säädin palat aika kauas ettei vahingossakaan laahaa.
Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 20 Huhti 2018, 19:19

Mites se haritus/auraus meni tadpolessa? 0 paras, mutta parempi jos pikkusen auraa kuorma päällä, vai? Koitin mittailla kulmia ja jonkun verran taitais harittaa.

Mysteeriosienkin tarkoitus selvisi, ne on valojen pidikkeet jotka saa kiinni etulokareiden kannakkeisiin niin että lamppu tulee renkaan päälle. Itse en noita tarvitse mutta pitänee säilyttää jos niille keksii jotain muuta käyttöä joskus...
Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Vilijami » 20 Huhti 2018, 20:43

Mahe kirjoitti:Mites se haritus/auraus meni tadpolessa? 0 paras, mutta parempi jos pikkusen auraa kuorma päällä, vai?

No takavetoisessa periaatteessa nuin, että hiven aurausta, koska vierintävastus vetää välykset ja tukivarren taipuman taaksepäin, eli renkaat suoraan. Mutta käytännössä en ainakaan lwb tadpolessa huomannut mitään eroa, oliko sitten milli aurausta tai haritusta.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 03 Touko 2018, 19:24

200 km rikki triken mittarissa ja kevään ensimmäinen vähän pidempi vauhtilenkki & kilometrikisan avaus omalta osaltani. 34 km maantielenkki taittui 21,6 km/h keskarilla, mitä voi pitää ihan hyvänä tuloksena tässä vaiheessa kautta :) Jalat vähän ihmeissään täälläkin, pientä krampin uhkaa oli ilmassa koko ajan mutta ei lauennut onneksi.

Tiet on siinä kunnossa että täysjoustosta todellikin on iloa.

Pyörä siis liikkuu jo varsin liukkaasti, väittäisin että aurauskulmien säätö auttoi asiaan. Samalla muuten lähes katosi se taipumus ohjautua kallistuksen suuntaan ja jarrujen vetelykin väheni. Ilman käsiä ajokin onnistuu hetken aikaa. Herkkää on tuon ohjausgeometrian kanssa näköjään mutta pikkuhiljaa tuntuisi säädöt löytyvän.

Muita säätöjä oli penkin ylemmän kiinnikkeen nosto n. 10 cm. Tämä tukevoitti penkkiä, kiinnike oli ihan liian alhaalla, ja penkin selkänoja jousti sen takia ja otti kiinni tarakkaan. Väittäisin että tuo tukavoitus myös osaltaan paransi yleistä tuntumaa.

Myöskin siirsin polkimia sentin verran eteenpäin, tuota etäisyyttä varmaan haetaan vielä jonkin aikaa.

Over 200 km in odometer now. First slightly longer and faster ride of this spring, 34 km with 21,6 km/h average speed.

Adjusting toe-in angle made the trike fly. Angles were slightly asymmetric and a few mm toe-out, when neutral angle or very slight toe-in is preferable. The tendency to steer downwards on angled surface almost disappeared and the brake steer lessened. Steering geometry seems to be delicate, I'm slowly finding the correct settings.

Moved the upper seat support ca 10cm upwards. It was way too low and let the seat flex too much, hitting the rack.
Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 31 Touko 2018, 20:54

Pyörä on nyt ollut kuukauden verran ajamattomana. Syynä rungon pettäminen eturipustuksen alakiinnityspisteistä. Jouduin ekoilla lenkeillä pari kertaa tekemään äkkijarrutuksia kovasta vauhdista ja syystä tai toisesta runko ei sitä kestänyt vaan vääntyi. Tämä lienee ollut syynä myös sekaisin menneisiin aurauskulmiin.

IMAG0470.jpg
IMAG0470.jpg (159.11 KiB) Katsottu 567 kertaa


IMAG0471.jpg
IMAG0471.jpg (246.04 KiB) Katsottu 567 kertaa


Neuvottelin valmistajan kanssa ja päädyttiin siihen että he tekevät minulle pari vahviketta joilla pyörä saadaan pysymään kasassa ja voin jatkaa heikkojen kohtien etsimistä :) Syksyllä kun sesonki on ohi suunnittelevat sitten tarvittavat vahvistukset ja tekevät minulle vahvistetun rungon.

Osat tulivat eilen, ja tänää sain ne asennettua. Ainakin jarrutustestin perusteella näyttäisi siltä että nyt tuo saattaa kestää syksyyn asti. Samalla tuli asennettua ihan vaan kokeilun halusta vähän jäykemmät jouset etuiskareihin, ensivaikutelma oli jämäkämpi, mutta vasta pidempi ajo kertoo totuuden.

IMAG0472.jpg
IMAG0472.jpg (206.18 KiB) Katsottu 567 kertaa


Penkin takana alkaa olla ahdasta, sinne on nyt mahdutettu pumppu, juomapulloteline isoille pulloille sekä u-lukko :)

IMAG0473.jpg
IMAG0473.jpg (346.62 KiB) Katsottu 567 kertaa


IMAG0474.jpg
IMAG0474.jpg (334.96 KiB) Katsottu 567 kertaa


Tänään tuli myös testattua, että Specbike ja Yaanan ICE Sprint menevät molemmat farmariauton perään taitetttuna, Ratareidessä ajellaan siis trikeilla koko perheen voimin :)
Markus Heikkilä

Avatar
yaana
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 465
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja yaana » 01 Kesä 2018, 09:43

Mahe kirjoitti:Tänään tuli myös testattua, että Specbike ja Yaanan ICE Sprint menevät molemmat farmariauton perään taitetttuna, Ratareidessä ajellaan siis trikeilla koko perheen voimin :)


En ois uskonut ennenkuin kokeiltiin. Muiden tavaroiden kanssa saa olla nuuka, mutta tärkeimmät mahtuu kyytiin :D
Opel Astra Sports Tourer on nyt hyväksytty trike-kuljetusauto.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Vilijami » 01 Kesä 2018, 10:11

Ei tahdo mahtua järkeen, että mikä voima tuon on taittanut ja noin paljon? :shock:
Ja tarkennuksena vielä, oliko vain etummainen korva vääntynyt? Kuinka paksua ainetta tuo on?
Tuntuisi, että taaempi tukivarren putki ottaisi jarrutusvoimaa kovemmin vastaan?
Liitteet
795ABFEF-9340-41D9-8F53-EC8D558453EE.jpeg
795ABFEF-9340-41D9-8F53-EC8D558453EE.jpeg (169.9 KiB) Katsottu 472 kertaa

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 572
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja NikoK » 01 Kesä 2018, 10:19

Mahe kirjoitti:Neuvottelin valmistajan kanssa ja päädyttiin siihen että he tekevät minulle pari vahviketta joilla pyörä saadaan pysymään kasassa ja voin jatkaa heikkojen kohtien etsimistä :) Syksyllä kun sesonki on ohi suunnittelevat sitten tarvittavat vahvistukset ja tekevät minulle vahvistetun rungon.


Siinäpä onkin mielenkiintoista hommaa sulle! Ja hyvä että saat uuden rungon. Mutta hajoavia runkoja myydään silti edelleen sesongin yli ? Erikoista.


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa