Specbike Technics Comfort

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 567
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 06 Tammi 2018, 20:13

Yhden renkaan voi jarruttaa hyvästä vauhdista lähes lukkoon, ja ohjauksessa tuntuu vaan hyvin pientä vetoa siihen suuntaan. Ihan täysin neutraali se ei ole jarrutuksen suhteen mutta empä ole semmoista trikea vielä ajanut joka olisi.

Tässä kuvassa näkyy tuo olkapoikkeama, aika lähelle osuu.

IMAG0328.jpg


Jättö on aika iso eli ohjausakseli on taaksepäin kallellaan. Mihinkäs se nyt taas vaikuttikaan näissä?
Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Tammi 2018, 20:54

Mahe kirjoitti:Jättö on aika iso eli ohjausakseli on taaksepäin kallellaan. Mihinkäs se nyt taas vaikuttikaan näissä?


Mun käsittääkseni sen pitäisi silloin just keskittää vauhdissa voimakkaasti.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2917
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Tammi 2018, 11:38

Mahe kirjoitti:Jättö on aika iso eli ohjausakseli on taaksepäin kallellaan. Mihinkäs se nyt taas vaikuttikaan näissä?

Kallistelemattomissa ajoneuvoissa taaksepäin vino ohjausakseli tekee sen, että ohjaus pyrkii kääntymään tien kaltevuuden suuntaan.
Ja iso jättö alkaa keskittää vasta kovemmassa nopeudessa. Pienessä vauhdissa rengas pyrkii kaatumaan jompaan kumpaan suuntaan.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 567
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 07 Tammi 2018, 12:53

About siltä tuo tuntuu. Ohjaus on keskellä raskaahko mutta ei kuitenkaan keskitä kovin voimakkaasti hitaissa vaihdeissa käännellessä jolloin tuon lähinnä huomaa. Kun saa käännettyä niin renkaat pyrkii jonkun verran "kaatumaan". Pyörä kulkee suoraan kiemurtelematta (eli keskittää vauhdissa). Pitää kaivaa se Tetris viereen keväämmällä ja vertailla kunnolla, sen verran eri tuntuisia ovat.

Nää on tietysti yksilöllisiä juttuja että mistä kukakin tykkää. Laitetaan nyt tällainen disclaimer tähän, että ei tuo missään tapauksessa huono ole, ihan onnistunut sanoisin. Kyse on lähinnä siitä että ero verrokkiin on sen verran huomattava että alkoi kiinnostaa mikä kaikki tuohon vaikuttaa, siitä on aikaa kun olen näitä opiskellut omatekele tadpolea varten :)
Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja jori » 07 Tammi 2018, 13:29

Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:Jättö on aika iso eli ohjausakseli on taaksepäin kallellaan. Mihinkäs se nyt taas vaikuttikaan näissä?

Kallistelemattomissa ajoneuvoissa taaksepäin vino ohjausakseli tekee sen, että ohjaus pyrkii kääntymään tien kaltevuuden suuntaan.
Ja iso jättö alkaa keskittää vasta kovemmassa nopeudessa. Pienessä vauhdissa rengas pyrkii kaatumaan jompaan kumpaan suuntaan.

Ohjausakselin kallistaminen on helpoin keino luoda jättöä. Jopa niin helppo, että ohjauksen rauhoittamiseksi tehty kallistus tuottaa liikaa jättöä, joka pitää korjata haarukan offsetilla.

Kaikki jätölliset ajoneuvot pyrkivät kääntymään alamäkeen riippumatta siitä, onko jättö luotu kallistamalla ohjausakseleita tai ripustuksen offsetilla. Tuo on nimenomaan se syy, miksi se jättö luodaan. Sen tarkoitus on ohjata ajoneuvoa "alamäkeen", eli ulos kaarteesta ja tasapainottaa siten kulkua. Kun kaarre lakkaa, lakkaa myös sivukiihtyvyys. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2917
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Tammi 2018, 19:35

Mahe kirjoitti:Nää on tietysti yksilöllisiä juttuja että mistä kukakin tykkää. Laitetaan nyt tällainen disclaimer tähän, että ei tuo missään tapauksessa huono ole, ihan onnistunut sanoisin.

Kuulostaa siltä, että ohjaus on viritetty KULJETTAJAA silmälläpitäen, eikä satunnaista sunnuntaiajelijaa. Tarkoittaa että tuo tykkää määrätietoisesta ajurista ja reipasvauhtisesta mutka-ajosta.
Samanhenkistä ohjausta löytyy myös saksalaisvalmisteisista takavetoautoista :D

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 567
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 07 Tammi 2018, 20:11

Tänää ajeltiin vähän lisää, ja fiilis on, että tuo kaipaa jäykemmän ohjaustangon niin sitten on oikein hyvä, voi antaa runtua rauhassa :)
Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 567
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

ViestiKirjoittaja Mahe » 14 Tammi 2018, 16:50

22,5 km lenkki tänään, Hamarin Seolle munkkikahveelle :) Kiva aurinkoinen pikkupakkanen, paljon ulkoilijoita liikkeellä.

Havaintoja:
- Schwalbe Crazy Bob tuntuisi rullaavan kivasti varsinkin epätasaisilla ja pehmeillä alustoilla. Kuviohan muistuttaa kehuttua Shreddaa, koko rengas on vaan raskaampi rakenteeltaan ja kuvio on vähän karkeampi. Hyvä lähtökohta Tubeless-kokeiluille?
- Jäätynyttä sohjoa, nimismiehenkiharaa, routasaumoja, routakuoppia, viemärityömaita. Ei ongelmia, täysjousitus <3
- Ohjaustangon jousto häiritsee edelleen, valmistajalta lupailivat paksummasta putkesta taivutettua versiota kokeiltavaksi
Markus Heikkilä


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa