Sivu 3/6

Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 13 Huhti 2018, 10:43
Kirjoittaja mhelander
janx kirjoitti:

Pohdin myös jouston nivelien käyttöikää, koska eivät ole mitenkään suojattu. Suojakumit voisi olla tarpeen. Omistaja kertonee kuinka likaantuvassa paikassa ne todellisuudessa ovat, kun pääsee lenkkiä tekemään.

Mulla on maasturissa ohjauspuolella vastaavia niveliä kuin tässä ja ovat edelleen suojaamattomia.

Protossa mokomat kesti noin 10t kilsaa pari, evossa on nyt ajettu noin 20t kilsaa samoilla nivelillä. Opin voitelemaan niitä siten että kun on aika voidella ketjua, niin puhdistan nivelet päältä, pistän tipan Rex-ketjuöljyhyytelöä per nivel ja pyörittelen voiteluaineen nivelen sisään. Sitten puhdistan ja voitelen ketjun, ja lopuksi SquirtLube -ketjuvahaa tippa per nivel jonka pyöräytän sormella koko pallon ympäri.

Näin nivel pysyy sekä voideltuna että vähän paremmin suojassa lialta ja vedeltä.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 13 Huhti 2018, 12:07
Kirjoittaja kemppes

Tuo jarrujen puoltaminen voisi ratketa jos jarrut saisi tasapainoon, esim yhdistäjä hydraulisiin letkuihin etc. Ainao varma keino lieneerakenteellinen eli riittävä negatiivinen olkapoikkeama ettei ole jarruvaikutusta ohjaukseen.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 13 Huhti 2018, 13:29
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Oikea Ratkaisu olisi varmaan hydrauliset jarrut vedettynä yhteen kahvaan, mikä taitaa olla valmistajankin suosittelema, käsittääkseni tuollainen systeemi tasapainottuu automaattisesti? Tai sitten joku 1->2 vaijeriin jakaja, niitäkin kai on olemassa sellaisia missä kahvasta tuleva vaijeri vetää jotain väkipyörä/kiikkusysteemiä jonka kautta satuloille menevät vaijerit kulkee ja joka tasapainottaa voimat.

Kumpikin systeemi tasaa jarrutusvoiman kummallekkin jarrulle, mutta voivat ne silti puoltaa. Esimerkiksi jos toinen vaijeri on huonommin voideltu, joku jarrupala rasvainen/likainen tjsp.

Jukka

Näin on. Kokemusta on lwb tadpolen yhden kahvan etujarruista. Jarruvoima puoltaa aina. Parempi vaan säilyttää erilliset kahvat ja balansoida itse jarruvoimat. Erillisjarruja voi käyttää myös ohjaukseen.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 13 Huhti 2018, 16:19
Kirjoittaja Vilijami
Skyliner68 kirjoitti:

vielä kivempaa olis jos jarrut toimis ajatuksen voimalla niin ei tarvis kahvoja laisinkaan :D.

Jalkajarrukiekko eteen?


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 13 Huhti 2018, 18:00
Kirjoittaja jori
kemppes kirjoitti:

Tuo jarrujen puoltaminen voisi ratketa jos jarrut saisi tasapainoon, esim yhdistäjä hydraulisiin letkuihin etc. Ainao varma keino lieneerakenteellinen eli riittävä negatiivinen olkapoikkeama ettei ole jarruvaikutusta ohjaukseen.

Tässähän tämä ratkaisu on valmiina. Voi niitä jarruja tietysti yrittää saada samavoimaisiksi, mutta ei se onnistu täydellisesti. Jos ei onnistu täydellisesti jarruvoima kääntää pyörää. Jos olkapoikkeama on positiivinen kääntyy ohjaava pyörä samaan suuntaan, kuin suurempi jarruvoimakin ja vaikutus vahvistuu. Jos olkapoikkeama on negatiivinen. enemmän jarruttava pyörä kääntää ohjausta vastasuuntaan ja kompensoi jarrutuksen "telaketjukäännös"-vaikutuksen, eikä ajoneuvo tunnu lainkaan puoltavalta. Sama vaikutus, vaikka jarruttaisi toinen pyörä jäällä ja toinen asfaltilla. Taas ohjaus kompensoi voimaeron pois. Tadpolessa pitää siis olla negatiivinen olkapoikkeama, kuten tietysti autoissakin. Jousitetun tadpolen keulaan sellaisen tekeminen on erittäin helppoa.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 19 Huhti 2018, 19:46
Kirjoittaja Mahe

Uusi ohjaustanko tuli valmistajalta viimein. Siinä on keskiosa 25mm putkea ja kahva 22mm kun alkuperäisessä koko putki on 22mm.

Finally a new stiffer handlebar arrived. It has 25mm tube in the middle and only the handles are 22mm, whereas the original is 22mm all over.

Olipahan melkoinen homma askarrella uusi tanko paikalleen. Trikessa on ohjaustangossa kiinni seuraavat:

  • Jarrukahvat molemmille etujarruille
  • Tangonpäävaihdevivut etu- ja takavaihteelle
  • Erillinen vaihdevipu joka on yhdistetty takajarruun, toimittaa seisontajarrun virkaa
  • Mittari
  • Kello

Kerkesin vain pienen pyrähdyksen ajaa tarkistaakseni että jarrut ja vaihteet on säädöissään. Jäykemmän tangon vaikutuksen huomasin välittömästi, ohjaus tuntuu paljon tarkemmalta ja ylipäänsä tuntuma on jämäkämpi!

Stiffer bar is definitely an improvement. Steering feels much more precise and solid.

Vanha ja uusi tanko, uusi alimpana

IMAG0408.jpg
IMAG0408.jpg (316.2 KiB) Katsottu 9094 kertaa

Uusi tanko ja ventisit (Ibexistä, sama käy molempiin penkkeihin) paikallaan pyörässä

IMAG0409.jpg
IMAG0409.jpg (416.76 KiB) Katsottu 9094 kertaa

Samassa paketissa tuli kaksi hämmentävää osaa, joiden arvaan olevan jonkinlaisia valojen tms ripustimia mutta en keksinyt millään mihin ne kuulusi ruuvata :D Pakko kysyä Latviasta neuvoa. No idea what these are, I'll have to ask manufacturer :)

IMAG0410.jpg
IMAG0410.jpg (267.31 KiB) Katsottu 9094 kertaa

Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 19 Huhti 2018, 20:18
Kirjoittaja jooseha
Mahe kirjoitti:

- Erillinen vaihdevipu joka on yhdistetty takajarruun, toimittaa seisontajarrun virkaa

Riittääkö teho mäessäkin?


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 19 Huhti 2018, 20:49
Kirjoittaja Mahe

Eiköhän se pelkän pyörän pidä mäessäkin paikallaan. Just ja just riitti liikerata shimpan levyjarrulle, kun säädin palat aika kauas ettei vahingossakaan laahaa.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 20 Huhti 2018, 19:19
Kirjoittaja Mahe

Mites se haritus/auraus meni tadpolessa? 0 paras, mutta parempi jos pikkusen auraa kuorma päällä, vai? Koitin mittailla kulmia ja jonkun verran taitais harittaa.

Mysteeriosienkin tarkoitus selvisi, ne on valojen pidikkeet jotka saa kiinni etulokareiden kannakkeisiin niin että lamppu tulee renkaan päälle. Itse en noita tarvitse mutta pitänee säilyttää jos niille keksii jotain muuta käyttöä joskus...


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 20 Huhti 2018, 20:43
Kirjoittaja Vilijami
Mahe kirjoitti:

Mites se haritus/auraus meni tadpolessa? 0 paras, mutta parempi jos pikkusen auraa kuorma päällä, vai?

No takavetoisessa periaatteessa nuin, että hiven aurausta, koska vierintävastus vetää välykset ja tukivarren taipuman taaksepäin, eli renkaat suoraan. Mutta käytännössä en ainakaan lwb tadpolessa huomannut mitään eroa, oliko sitten milli aurausta tai haritusta.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 03 Touko 2018, 19:24
Kirjoittaja Mahe

200 km rikki triken mittarissa ja kevään ensimmäinen vähän pidempi vauhtilenkki & kilometrikisan avaus omalta osaltani. 34 km maantielenkki taittui 21,6 km/h keskarilla, mitä voi pitää ihan hyvänä tuloksena tässä vaiheessa kautta :) Jalat vähän ihmeissään täälläkin, pientä krampin uhkaa oli ilmassa koko ajan mutta ei lauennut onneksi.

Tiet on siinä kunnossa että täysjoustosta todellikin on iloa.

Pyörä siis liikkuu jo varsin liukkaasti, väittäisin että aurauskulmien säätö auttoi asiaan. Samalla muuten lähes katosi se taipumus ohjautua kallistuksen suuntaan ja jarrujen vetelykin väheni. Ilman käsiä ajokin onnistuu hetken aikaa. Herkkää on tuon ohjausgeometrian kanssa näköjään mutta pikkuhiljaa tuntuisi säädöt löytyvän.

Muita säätöjä oli penkin ylemmän kiinnikkeen nosto n. 10 cm. Tämä tukevoitti penkkiä, kiinnike oli ihan liian alhaalla, ja penkin selkänoja jousti sen takia ja otti kiinni tarakkaan. Väittäisin että tuo tukavoitus myös osaltaan paransi yleistä tuntumaa.

Myöskin siirsin polkimia sentin verran eteenpäin, tuota etäisyyttä varmaan haetaan vielä jonkin aikaa.

Over 200 km in odometer now. First slightly longer and faster ride of this spring, 34 km with 21,6 km/h average speed.

Adjusting toe-in angle made the trike fly. Angles were slightly asymmetric and a few mm toe-out, when neutral angle or very slight toe-in is preferable. The tendency to steer downwards on angled surface almost disappeared and the brake steer lessened. Steering geometry seems to be delicate, I'm slowly finding the correct settings.

Moved the upper seat support ca 10cm upwards. It was way too low and let the seat flex too much, hitting the rack.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 31 Touko 2018, 20:54
Kirjoittaja Mahe

Pyörä on nyt ollut kuukauden verran ajamattomana. Syynä rungon pettäminen eturipustuksen alakiinnityspisteistä. Jouduin ekoilla lenkeillä pari kertaa tekemään äkkijarrutuksia kovasta vauhdista ja syystä tai toisesta runko ei sitä kestänyt vaan vääntyi. Tämä lienee ollut syynä myös sekaisin menneisiin aurauskulmiin.

IMAG0470.jpg
IMAG0470.jpg (159.11 KiB) Katsottu 7714 kertaa
IMAG0471.jpg
IMAG0471.jpg (246.04 KiB) Katsottu 7714 kertaa

Neuvottelin valmistajan kanssa ja päädyttiin siihen että he tekevät minulle pari vahviketta joilla pyörä saadaan pysymään kasassa ja voin jatkaa heikkojen kohtien etsimistä :) Syksyllä kun sesonki on ohi suunnittelevat sitten tarvittavat vahvistukset ja tekevät minulle vahvistetun rungon.

Osat tulivat eilen, ja tänää sain ne asennettua. Ainakin jarrutustestin perusteella näyttäisi siltä että nyt tuo saattaa kestää syksyyn asti. Samalla tuli asennettua ihan vaan kokeilun halusta vähän jäykemmät jouset etuiskareihin, ensivaikutelma oli jämäkämpi, mutta vasta pidempi ajo kertoo totuuden.

IMAG0472.jpg
IMAG0472.jpg (206.18 KiB) Katsottu 7714 kertaa

Penkin takana alkaa olla ahdasta, sinne on nyt mahdutettu pumppu, juomapulloteline isoille pulloille sekä u-lukko :)

IMAG0473.jpg
IMAG0473.jpg (346.62 KiB) Katsottu 7714 kertaa
IMAG0474.jpg
IMAG0474.jpg (334.96 KiB) Katsottu 7714 kertaa

Tänään tuli myös testattua, että Specbike ja Yaanan ICE Sprint menevät molemmat farmariauton perään taitetttuna, Ratareidessä ajellaan siis trikeilla koko perheen voimin :)


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 09:43
Kirjoittaja yaana
Mahe kirjoitti:

Tänään tuli myös testattua, että Specbike ja Yaanan ICE Sprint menevät molemmat farmariauton perään taitetttuna, Ratareidessä ajellaan siis trikeilla koko perheen voimin :)

En ois uskonut ennenkuin kokeiltiin. Muiden tavaroiden kanssa saa olla nuuka, mutta tärkeimmät mahtuu kyytiin :D
Opel Astra Sports Tourer on nyt hyväksytty trike-kuljetusauto.


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 10:11
Kirjoittaja Vilijami

Ei tahdo mahtua järkeen, että mikä voima tuon on taittanut ja noin paljon? :shock:
Ja tarkennuksena vielä, oliko vain etummainen korva vääntynyt? Kuinka paksua ainetta tuo on?
Tuntuisi, että taaempi tukivarren putki ottaisi jarrutusvoimaa kovemmin vastaan?


Re: Specbike Technics Comfort

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 10:19
Kirjoittaja NikoK
Mahe kirjoitti:

Neuvottelin valmistajan kanssa ja päädyttiin siihen että he tekevät minulle pari vahviketta joilla pyörä saadaan pysymään kasassa ja voin jatkaa heikkojen kohtien etsimistä :) Syksyllä kun sesonki on ohi suunnittelevat sitten tarvittavat vahvistukset ja tekevät minulle vahvistetun rungon.

Siinäpä onkin mielenkiintoista hommaa sulle! Ja hyvä että saat uuden rungon. Mutta hajoavia runkoja myydään silti edelleen sesongin yli ? Erikoista.