Sivu 1/3

Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 08:56
Kirjoittaja Puusilmä

En löytänyt tälle pyörätyypille omaa ketjua, joten loin sen nyt. Tuotehan on olemassa, mutta sitä ei kai ole valmistettu suuressa mittakaavassa. Idea on mielestäni hyvä, Pinion (https://pinion.eu/en/) vaihdelaatikko pultattuna etu"haarukkaan", jolloin saadaan simppeli ja huoltovapaa vetolinjasto ja samaan aikaan mukava ajoasento, jossa veri kiertää jaloissa. Videossa (https://youtu.be/Fn201iTXnFo?t=26s) tosin minusta näyttää, että polvet ovat liian koukussa.

Toinen syy miksi laitoin tämän ketjun nyt pystyyn oli, että laitoin valmistajalle kyselyn Laidback Low Racer bike:sta. https://kervelo-bike.com/product/laidba ... bent-bike/

Kuva

Kysymykseni olivat seuraavat: Onko ajoasento voimantuoton kannalta niin epäergonominen kuin miltä se näyttää, kestääkö runko 115 kg kuskin + >25 kg tavaraa huonolla soratiellä ajettuna ja saako pyörään kiinni 28x2.00 tubeless renkaat lokarien kera.

Ilmoittelen, jos vastaavat.


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 09:10
Kirjoittaja PW

Videolla miunkin silmään näyttää jalat olevan liian koukussa. Myös sylikulma jää omaan makuun liian pieneks. Jos runkoa ei voi jatkaa, voi pitkälle polkijalle jäädä lyhyeksi :?


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 09:30
Kirjoittaja jviirret

Miten tuo on voimantuoton kannalta epäergonominen? Ajoasento ei paljon poikkea esim. Nocomista

Kuva

Mutta vain pystymmäs käännetty, eli kammet alempana ja penkki pystympänä.

Jukka


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 09:42
Kirjoittaja Mahe

Noissa korkeammissa malleissa näyttäisi ehkä olevan enemmän säätövaraa selkänojan kulmalle ilman että penkin takatuki ottaa renkaaseen. Bonuksena saa takajousituksen niille huonoille sorateille?

Mun silmään näytti että tuossa videossa tyypillä on ohjaustanko liian edessä, joutuu kyyryssä istumaan yläselkä irti penkistä. Säätövarat tuossa taitaa olla aika niukat kun polkimia ei voi siirtää eikä tuo penkkikään taida hirveesti siirtyä pituussuunnassa. Säkästä kiinni siis sopiiko.


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 09:49
Kirjoittaja Puusilmä
Mahe kirjoitti:

Noissa korkeammissa malleissa näyttäisi ehkä olevan enemmän säätövaraa selkänojan kulmalle ilman että penkin takatuki ottaa renkaaseen. Bonuksena saa takajousituksen niille huonoille sorateille?

Mun silmään näytti että tuossa videossa tyypillä on ohjaustanko liian edessä, joutuu kyyryssä istumaan yläselkä irti penkistä. Säätövarat tuossa taitaa olla aika niukat kun polkimia ei voi siirtää eikä tuo penkkikään taida hirveesti siirtyä pituussuunnassa. Säkästä kiinni siis sopiiko.

Jostain jäi mieleen (joku video?), että ovat itsekin sitä mieltä, että olisi hyvä valmistaa runko noin suunnilleen polkijan mittojen mukaan.


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 09:50
Kirjoittaja Puusilmä
Mahe kirjoitti:

Mun silmään näytti että tuossa videossa tyypillä on ohjaustanko liian edessä, joutuu kyyryssä istumaan yläselkä irti penkistä. Säätövarat tuossa taitaa olla aika niukat kun polkimia ei voi siirtää eikä tuo penkkikään taida hirveesti siirtyä pituussuunnassa. Säkästä kiinni siis sopiiko.

Näin itsekin mietin. Mitähän tapahtuisi ohjaukselle, jos stemmi olisi lyhyempi?


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 10:01
Kirjoittaja jviirret
Puusilmä kirjoitti:

Mitähän tapahtuisi ohjaukselle, jos stemmi olisi lyhyempi?

Onkohan tuo tanko ohjattavuuden vuoksi noin ettei otekohdat liiku ohjatessa sivuttain, eli pystypyörätyyliin. Yläohjatulla nojakilla ajamaan tottuneen voisi olla jopa helpompi ajaa kun stemmi olisi lyhyempi ja kahvat liikkuisivat ohjatessa ulkokurviin päin.
Näyttää että on kaikin puolin säädetty muutenkin niin että ajaminen olisi mahdollisimman helppoa. Jalkaohjauskin helpompi hallita kun koivet ei käy ihan suorana ja tasapainottelua helpottaa kun hartiat on irti penkistä.

Jukka


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 11:16
Kirjoittaja Puusilmä
jviirret kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Mitähän tapahtuisi ohjaukselle, jos stemmi olisi lyhyempi?

Onkohan tuo tanko ohjattavuuden vuoksi noin ettei otekohdat liiku ohjatessa sivuttain, eli pystypyörätyyliin. Yläohjatulla nojakilla ajamaan tottuneen voisi olla jopa helpompi ajaa kun stemmi olisi lyhyempi ja kahvat liikkuisivat ohjatessa ulkokurviin päin.
Näyttää että on kaikin puolin säädetty muutenkin niin että ajaminen olisi mahdollisimman helppoa. Jalkaohjauskin helpompi hallita kun koivet ei käy ihan suorana ja tasapainottelua helpottaa kun hartiat on irti penkistä.

Jukka

Eli silloin siinä olisi ainakin yksi mahdollisuus säätää pyörää. Tavaratelineen ovat muuten rakentaneet siten, että se liikkuu penkin mukaan kauemmas. Tämä ei toki ratkaise ongelmaa takarenkaan läheisyyden kanssa tässä 28" mallissa. Ja mistään en vielä löytänyt tavaratelineen kantokykyä. Kysyn sitä ensikerralla, jos vastaavat ensimmäiseen kyselyyn.

Kuva

Jos tuon selkänojan tuen levittäisi alaosastaan sivulle ja kuljettaisi putket alkumatkan renkaan eri puolilta voisi saada lisää säätövaraa penkin kallistukseen. Toki tuolla penkkimallilla tuki voisikin kiinnittyä penkin ulkosivuihin, jolloin V-rakenne ratkaisisi säätöongelman.

Toki tuo 26" versio jousituksella välttää ongelman kokonaan.

Kuva


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 11:31
Kirjoittaja jviirret
Puusilmä kirjoitti:

Jos tuon selkänojan tuen levittäisi alaosastaan sivulle ja kuljettaisi putket alkumatkan renkaan eri puolilta voisi saada lisää säätövaraa penkin kallistukseen.

Näinhän tuo pitäisi muutenkin tehdä. Perä tuollaisenaan on hirveän rimpula, rungossa ei ole minkäänlaista vääntöjäykkyyttä. Takarengas kallistelee holtittomasti puolelta toiselle kun haarukkaputket on noin ohuet.

Jukka


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 11:55
Kirjoittaja Puusilmä

Stemmi muuten näyttää olevan säädettävä myös pituussuuntaan.

Kuva


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 11:57
Kirjoittaja Puusilmä

Koon mukaan rakentamisesta oli mainittu tässä Hiilikuituversion sivulla. Hyvää infoa muutenkin.

https://kervelo-bike.com/carbon-frame-low-racer-bike/

"Marc LeBorgne
10.19.2017 AT 10:59 PM
Hi Oscar,
The wheels of the low racer are 28″ ( 700CC x 25 ).
This bike size has been built to match my size. Other dimension ( longer / shorter ) could be built to meet a specific rider size."

"Marc LeBorgne
10.19.2017 AT 10:56 PM
Hi Aarn, For this frame bike which is built from one piece, it would be better to build a custom size to fit the rider perfectly. The handle bar and the stem could also be adjusted to the rider morphology. The rider should have the best match with the machine to give the best performance in ergonomics, aerodynamics and power transfer."

Alkaa tuntumaan, että tuo 26" malli olisi ehkä käytännöllisin ja sopisi minun käyttööni. Voisin sitten vertailla Kuukkeliin ja myydä "huonomman" pois. :D

Taitaa olla pyöräkuumetta... :roll:


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 12:56
Kirjoittaja jviirret

Tuo 26" se vasta hirveä polkemisergonomian kannalta on :shock: Penkin nokka osoittaa 45astetta yläviistoon ja jalkojen pitäisi mennä 45astetta alaviistoon.

Jukka


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 13:18
Kirjoittaja pikametri
Puusilmä kirjoitti:

Alkaa tuntumaan, että tuo 26" malli olisi ehkä käytännöllisin ja sopisi minun käyttööni. Voisin sitten vertailla Kuukkeliin ja myydä "huonomman" pois. :D

Eikös toi PW:n MBB tavara(-tandemi) http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... &start=120 pyörä olisi hyvä noilla sinun maastoretkillä. Tuntuisi että tuollainen pitkä etuvetoinen olisi riittävän etupainoinen että veto riittäisi ylämessäkin soralla. Niin ja MBB-tavaraan mahtuisi myös kaikki retkitavarat ja tarvittaessa joku liftari, heittämällä mukaan. Tarvittaessa saa myös takapyörään vapaavalintaisen sähköavun, niin pääsee varmasti myös talvella.


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 13:25
Kirjoittaja Puusilmä
jviirret kirjoitti:

Tuo 26" se vasta hirveä polkemisergonomian kannalta on :shock: Penkin nokka osoittaa 45astetta yläviistoon ja jalkojen pitäisi mennä 45astetta alaviistoon.

Jukka

Ja lisäksi se on hirveän ruma! :lol:

Ilmeisesti tuota 28” takaosaa voidaan hieman siirtää pidemmälle, ainakin siinä on kiristysmutterit ja kaulus. Näillähän on myös trike-päivitysmahdollisuus.

Myös palasia voi ilmeisesti ostaa https://kervelo-bike.com/workshop/

P.S. Olisikohan tuo epäilty perän löysyys syy, miksi ovat lähteneet hiilaria tekemään 28”:sta?


Re: Kervelo-Bike.com

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 18:45
Kirjoittaja jooseha

Vekkuli vekotin. Lyhyen ja pitkän kuljettajan ajoasennot ovat täysin erilaiset. Säätöjähän tuossa on sinne, tänne ja tuonne eli jos ei asento passaa niin säädöt ovat pielessä (tai penkin malli väärä) :)