Sivu 6/6

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 15 Huhti 2018, 15:04
Kirjoittaja rosteri
Härski kirjoitti:Rasitushuiput johtuu luonnollisesti rakenteen epäjatkuvuuskohdista. Tossahan päärunko loppuu yht äkkiä, jonka kylkeen nojaputki puolestaan liittyy.

Onnistuisko sellainen mallinnus jossa päärungon vaakaputki litistyy nojaputkea vastaavaan leveyteen ja putket liitetään toisiinsa päittäin? Näin voimat saisi jakutumaan tasaisemmin ilman runkoputken sivuun kohdistuvaa piikkiä.
.


Kyllä vain, tuo on oikein hyvä idea ja siinä palkkiversiossa se olikin noin. Minulla oli ajatuksena tehdä nyt tuosta isosta runkoputkesta pieni säilytystila pumpulle, paikkarasialle ja ehkä ketjulukolle, joten tuo putki loppuu siksi mallissa noin tökerösti. Mutta tuo on helppo kokeilla ja katsotaan miltä näyttää!

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 15 Huhti 2018, 15:26
Kirjoittaja Härski
Mä kans kiinnitin huomion emäputken ylisuuriin kuormituksiin. Selvästi näkee että klampit ei vastaa todellisuutta. Äkkiäkös tohon mallintaa jonkunvaan haarukantapaisen ja kiinnittää siitä..

Ja turha niitä työkaluja tonne on puoliväkisin änkeä. Esimerkiksi kampikeskiön ja tangon yhdistävä puomi tarjoaa huomattavasti reilummin siistiä säilytystilaa. Siellä mullakin pumppu lymyää!

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 15 Huhti 2018, 16:39
Kirjoittaja rosteri
Etuhaarukan vipuvaikutus itseasiassa kasvattaa emäputken kuormaa — mallin kiinnitykset antavat emäputken jo nytkin kiertyä.

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 14:15
Kirjoittaja mhelander
Hienoja kuvia !

Vahvistavat mun käytännön kokeen tulokset, mutta vähän yllättävällä tavalla:

Kuva

Tässähän penkin alla oleva takimmainen runkoputki on ratkennut yläpuolelta ! Samoin penkin ja rungon välissä oleva tosi tukevaksi tehty hiilikuitu+kevlar levy menetti nopeasti kimmoisuutensa.

Syynä (tosissaan polkemisen aiheuttamat) polkimet-hartiat voimavektorit. Ja kun tuo iskunvaimennusta varten laitettu levy menetti kimmoisuutensa, alkoi pyörä kulkea myös tosi paljon paremmin ylämäkiä, ja sitten tuli niitä reviteltyä tasamaalta ylös tasavauhtia ja avot, kohtahan se tuosta ratkesi.

Varsinainen syy tietysti on hitsaussaumat ja alumiinin karkaistuminen, mutta tämäkin kannattaa huomioida runkoa tehdessä.

Minun silmää miellyttää tämä design aika lailla, ja jos nuo takakolmion alaputket ja penkin taakse tuleva putki ovat voimien suhteen aika lailla linjassa, tulee rasitus tuohon paksuun päärunkoputkeen mutta eri suunnasta kuin kuskin paino / iskut renkaisiin.

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 16 Huhti 2018, 14:21
Kirjoittaja mhelander
Ai niin, en tiedä olenko sanonut selvästi, mutta itsellä on ollut ajatus tehdä seuraava runko vähän M5 CrMo lowracer tyyliin takaosaltaan, eli takahaarukkaputket eivät muodosta kolmiorakennetta. Samoin penkin ylätuelle tulisi erillinen putki tai putket.

Kuva

Tässä ajatuksena oli yrittää saada siitä kevyempi, aerodynaamisempi, ja ehkä vähän mukavampi (kun takapyörän iskut ei tule suoraan penkkiin ja sitä myöten lavoille ja päänsärkyä lisäämään). Todennäköisesti olen kaikissa muissa kohdissa väärässä paitsi jotakin toivoa on viimeisen suhteen...

Mullahan tulee sitten mekaaniset levyjarrut molempiin päihin, ja olen todennäköisesti hitsaamassa satulalle korvakon myös oman lowracerin takahaarukkaan. Miten tuo sitten ottaa jarruvoimat, no M5:n runko sen kestänee mutta oma pisaraksi puristettu haarukkaputki-pläni voi olla jo lujilla...

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 22:31
Kirjoittaja rosteri
mhelander kirjoitti:Hienoja kuvia !

Tässähän penkin alla oleva takimmainen runkoputki on ratkennut yläpuolelta ! Samoin penkin ja rungon välissä oleva tosi tukevaksi tehty hiilikuitu+kevlar levy menetti nopeasti kimmoisuutensa.

Syynä (tosissaan polkemisen aiheuttamat) polkimet-hartiat voimavektorit. Ja kun tuo iskunvaimennusta varten laitettu levy menetti kimmoisuutensa, alkoi pyörä kulkea myös tosi paljon paremmin ylämäkiä, ja sitten tuli niitä reviteltyä tasamaalta ylös tasavauhtia ja avot, kohtahan se tuosta ratkesi.

Varsinainen syy tietysti on hitsaussaumat ja alumiinin karkaistuminen, mutta tämäkin kannattaa huomioida runkoa tehdessä.


Jep, just näin! Kiitoksia Mika taas kommenteista ja vinkeistä! Polkemalla saa omaa massaa suurempia kuormia aikaiseksi ja sen lisäksi se on paljon syklisempi. Takahaarukan käyttö jousituksena ei välttämättä ole se kevyin vaihtoehto, mutta ainakin suoraviivainen toteuttaa. Väittäisin osan tehdastekoisten takahaarukoista juontuvan valmiiksi muotoillun putkisarjojen saatavuudesta, ovat yleensä pituudelta tavallisiin pyöriin sopivia.

Löysin muuten mukavan pätkän polkupyörän FEM analyysista vuodelta 86, siinä runko on mallinnettu aikakautensa palkkimallilla ja ovat listanneet kuormituksen hyvin yksinkertaisesti. Hyviä ajatuksia rungon tehokkuudesta ja sivuttaisjäykkyyden tarpeesta polkemista ajatellen. Siitä saa erinomaisia datapisteitä:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/fea.htm

Ja vähän tuoreempi, lähinnä alumiinirungon väsymissuunnittelusta. Tästä saa väsymissykliin kuormat - käyttivät kahta päätapausta, eli pystysuuntainen mikä minullakin jo oli ja vaakasuuntainen etuhaarukasta:
https://web.wpi.edu/Pubs/E-project/Available/E-project-042612-124752/unrestricted/Material_and_Design_Optimization_for_an_Aluminum_Bike_Frame.pdf

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 20 Huhti 2018, 00:36
Kirjoittaja rosteri
Mallinnus on edennyt taas hieman, nyt on cromo runko ja alumiininen etuosa. Ohjainputken kulma on vielä haussa.

R20 p3.jpg


R20 p4.jpg


Edit: Grabcadistä löytyi lisää Shimanon komponentteja... eiköhän tämä riitä mallinnuksen osalta, nyt on kaikelle riittävä mitoitus ja simulointimalli sisältää nyt myös keulaosan. Seuraavaksi materiaalivalinnat - nyt alkaa näyttämään siltä, että Cruzbiken useamman sukupolven tuotosta on kyllä hyvin vaikea päihittää kotikonstein.

Edit2: Paitsi jos vaihtaa suosiolla hiilikuituun. Tässä mielenkiintoinen rakentaja: https://cruzbike.com/forum/threads/mbb-on-a-diet-9-kilograms.12094/

R20 p5.png