Sivu 3/5

Lähetetty: 16 Elo 2008, 19:43
Kirjoittaja jviirret

Taitaa olla jarrujen asettama rajoitus tuo 150kg? Eli jarrutusmatka pitenee jossakin maassa "liian pitkäksi" jos tuo paino ylitetään.

Jukka


Lähetetty: 16 Elo 2008, 20:12
Kirjoittaja John75
jviirret kirjoitti:

Taitaa olla jarrujen asettama rajoitus tuo 150kg? Eli jarrutusmatka pitenee jossakin maassa "liian pitkäksi" jos tuo paino ylitetään.

Sitä onkin tarkotus tuollasella yhdistelmällä hurjastella ihan sikana varsinkin alamäessä tuhatta ja sataa kurveihin :D

Noihinhan vissiin saa tilattua paremmat jarrysydeemitkin.

Paras varmaan, kun kysyy valmistajalta suoraan, että Whaaat? että jos laittaa tukevamman tarakan sun muuta niin meneekö ihan extremeksi koko touhu.

  • J

Lähetetty: 16 Elo 2008, 20:42
Kirjoittaja jviirret

Jep, eipä siinä välttämättä ole kuin yksi osa joka rajoittaa tuota kuormaa, iskari, jarru, joku nivel tms. jonka valmistaja ei anna takuuta ilman tuota painorajaa (selviää kysymällä). Voisi kuvitella että oikein kuormattuna peräkärry ei kyllä merkittävästi lisää mitään kuormitusta pyörässä, kunhan vähän ennakoi liikenteessä.

Jukka


Lähetetty: 16 Elo 2008, 22:02
Kirjoittaja axe

Scorpionin manuaalihan on kaikin puolin hirmuista varoittelua ja kieltoa täynnä ilmeisesti siksi että vastuu siirtyy valmistajalta (erityisesti amerikkalaiselle) asiakkaalle, joten en osaa kovin vakavasti suhtautua noihin painorajoituksiin.

Scorpion fx on varsin jämäkkää tekoa enkä keksi varsinaista syytä alhaisille rajoille varsinkaan trailerin osalta. Sen ymmärtää toki että pyörän päälle ei aivan älyttömiä kuormia kannata laittaa kun lasti tulee jousitetulle osalle, mutta trailerihan on kiinni jousittamattomassa osassa. No, itse en ole traileria vielä hankkinut joten eipä ole kokemusta.

Jarrutehosta ei ainakaan ole kiinni, Scorpionin levyjarrut ovat hirmuisen tehokkaat, riittävät taatusti minkä tahansa lastin kanssa. Paniikkijarrutuksia peräkärryn kanssa tai muutenkin on syytä toki välttää, olen pari kertaa säikäyttänyt itseni kun on tullut jarrutettua äkkinäisesti sillä seurauksella että takapyörä on noussut maasta.

Muuten olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen Scorpioniin , kirjoittelen jossain vaiheessa paremmalla ajalla tarkemmin kokemuksia.


Lähetetty: 16 Elo 2008, 23:09
Kirjoittaja John75
axe kirjoitti:

mutta trailerihan on kiinni jousittamattomassa osassa.

No sitä just. Luulis et jos runko on tukeva niin sillä vetää mitä vaan. Silti mun järjen mukaan siellä manuualissa lukee että ehoton max kokonaisuuden paino myös trailerin kanssa on se 150 kg mikä on sama rajotus kun vaan: ajokki + kuski + laukut :D

Että ompa vaarallista trailerilla ajelu ;)


Lähetetty: 17 Elo 2008, 08:41
Kirjoittaja jviirret
John75 kirjoitti:

Greenspiidiä vertaillessani törmäsin hauskaan reissuun, kun kanadalaismimmi päätti myydä asuntonsa ja lähtee GTO:lla on the road. Tällähetkellä matkaa on takana 7,067 km. On mennyt Jenkkien läpi Meksikoon saakka ja GTO siinä välissä matkannut busseissa, junissa ja lentokoneissa.

http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... ontext=all

Aika mukavan olisia päivämatkoja ajellut. Alkupäästä jonkun matkaa lueskelin, niin näytti kilometrit pyörivän siin 60km/päivä, jollekkin päiville yli 80 ja toisille n. 40. Ei kuulosta mahdottomilta vaikka olisi kärry perässä, minulla yksi 15kg:n poika ja kärry on pudottanut matkanopeutta 25%(keskinopeus 22-23 --> 16-17km/h). Uskoisin että triken nopeuteen vaikutus samaa luokkaa, eli keskinopeus pyörisi siellä 14-15km/h poika perässä?
Tuollaisella kuormalla ei kaksipyöräisen pystyssä pitäminen ylämäissä täällä pohjanmaalla tuota vielä vaikeuksia, mutta jos kuvittelen muutaman kymmenen kiloa kuormaa lisää ja jyrkempiä ylämäkiä, niin voi tosiaankin olla että lähtisin trikellä matkaan. Vaikka triken valinta tietää yhtä pyöritettävää pyörää ja 10kg lisäpainoa lisää. Täällä ei taida muilla kuin joe67:lla olla kokemusta kärryn vedosta trikellä?

Jukka


Lähetetty: 17 Elo 2008, 15:41
Kirjoittaja John75
jviirret kirjoitti:

voi tosiaankin olla että lähtisin trikellä matkaan.

Joo huomasin, että vaakakuppi on kääntymässä parhaillaan Triken puolelle. Kun laskee tällähetkellä plussat ja miinukset yhteen niin plussat jää trikessä voitolle.

En nyt välttämättä hae mitään ultimate mukavuutta ja helppoutta, siitä ei ole kysymys, mutta jos ajattelee vastaan tulevia ylämäkiä ja tollasta ylimäärästä kuormaa niin trikessä ylivoimainen etu on se, että milloin vaan voi pysähtyä ja huilata +voi mennä ylämäkiä niin hitaasti kun huvittaa.

Vois sillon ajatella melkeen et on: "Nojatuolimatkalla Suomen ympäri"

Sitkun yhdistelmä on kokoajan balanssissa niin laukkujen irrottaminen ja kiinnittäminen sun muu on myös helpompaa. Eikä tarvitse vaivata päätään kaatumisilla vaan voi nauttia maisemista ja fiiliksestä. Kakspyöräsellä saattas olla niin ja näin pahoissa paikoissa tollasen kuoraman kanssa.

Liäksi liukkailla keleillä / talvella pysyy pystyssä.

Mitäs muita plussia siinä nyt onkaan.... niin joo liikennevaloihin tultaessa ja lähdettäessä ei tartte joka välissä tehdä jalkashow'ta ees taas mikä sekin saattaa kakspyöräsellä ison kuorman kanssa olla haasteellista.

Niin mitkäs ne triken miinukset olikaan :D eipä muista enää, sehän on melkeen täydellinen laite. Hitaampi toki, mutta kuulemma pidemmällä aikavälillä nopeempi, kun jaksaa ajaa pitempiä päivämatkoja, kun ei tarvii tressailla sivuttaisbalanssista, on silleen rennompaa.

Triken koko kuljetuksissa on miinus, mutta noi 2 mallia mitkä mielessä, molemmat saa suitsait kokoon ja pakettiin.

RUNKO:

Greenspeedin runkoa mainostetaan melkeeen pettämättömänä ihmeenä. Ja valmistettu sellasesta teräksestä, että jos jotain haavereita sattuu niin sen voi korjata missä tahansa pajalla maailmassa.

Sitten taas muistaakseni Scorpparissa on alumiinirunko ja heti sen manuaalissa varotellaan ja näytetään miten runko murtuu liitoskohdastaan, jos rungon pituuden (jalkojen pituus) säätöruuveja vähän väärin säätelee :D

Onkohan taas hätävarjelun liiottelua vai onko tosiaan niin heikkoa tekoa, että muutamasta säädöstä kiinni kestävyys :D

Onko kellään mielessä seuraavanlaista trikeä:

  • Teräsrunkoinen
  • Takajousitettu
  • Saa jollakin tavalla kasaan

JA jos se vähintään takajousitus on lähes välttämätön kapistus niin mitä ihmettä sitten puoli maapalloa ja varsinkin noi ultimate trikeilijät ajelee päänsäätösesti Greensppeedeillä? WHAAAAAT?

Kai siihenki joku syy on?

  • J

Lähetetty: 17 Elo 2008, 15:43
Kirjoittaja John75
jviirret kirjoitti:
John75 kirjoitti:

Greenspiidiä vertaillessani törmäsin hauskaan reissuun, kun kanadalaismimmi päätti myydä asuntonsa ja lähtee GTO:lla on the road. Tällähetkellä matkaa on takana 7,067 km. On mennyt Jenkkien läpi Meksikoon saakka ja GTO siinä välissä matkannut busseissa, junissa ja lentokoneissa.

http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... ontext=all

Aika mukavan olisia päivämatkoja ajellut. Alkupäästä jonkun matkaa lueskelin, niin näytti kilometrit pyörivän siin 60km/päivä, jollekkin päiville yli 80 ja toisille n. 40

Jooh se on siin alussa kun totuttelee, sitten myöhemmin menee ihan kunnon päivämatkoja 150 - 200 km saakka muistaakseni.

  • J

Lähetetty: 17 Elo 2008, 16:21
Kirjoittaja jviirret

Joo, on siellä näköjään yli 100km:n päiviäkin, mutta ennen niitä tai niiden jälkeen on poikkeuksetta yksi tai useampia päiviä ilman merkintöjä(lepopäiviä vai onko summattu usean päivän ajot yhteen?). Yksi 180km:n ajo mun englannilla oli koko viikon ajot yhteensä? Tuo reissu nyt kestänyt yhteensä noin vuoden ja kilometrejä n. 7000km. Keskimäärin siis viikossa 135km ja päivässä 19km. Olisiko tuossa yksi syy miksi pärjää ilman jousitusta?

Jukka


Lähetetty: 17 Elo 2008, 21:11
Kirjoittaja Jarcco
John75 kirjoitti:

Onko kellään mielessä seuraavanlaista trikeä:

  • Teräsrunkoinen
  • Takajousitettu
  • Saa jollakin tavalla kasaan

JA jos se vähintään takajousitus on lähes välttämätön kapistus niin mitä ihmettä sitten puoli maapalloa ja varsinkin noi ultimate trikeilijät ajelee päänsäätösesti Greensppeedeillä? WHAAAAAT?

Kai siihenki joku syy on?

  • J

http://www.ice.hpv.co.uk/trikes/t.htm
Tricen päärunko on terästä, takahaarukka ja etuputki alua.
GS on tehnyt kolmipyöriä jo 90-luvun alusta ja vanhempien GTR ym. mallien runko oli(on) varmaan pomminkestävä, niissä istuin on kantavaa rakennetta.


Re: MAX Load

Lähetetty: 17 Elo 2008, 23:10
Kirjoittaja tavasti
John75 kirjoitti:

Noita Scopriooneita tutkailessani selasin myös fx:n manuaalia valmistajan sivuilta ja huomasin, että max load kuskeineen ja laukkuineen oli muistaakseni 130 kg + lisäksi trailerin painorajotuksia jne.

Tuo 130 kg raja on jokseenkin jokaisessa nojakissa. Poikkeukset ovat:

EDIT: Itseasiassa useimmissa raja on 120 kg


Re: MAX Load

Lähetetty: 17 Elo 2008, 23:15
Kirjoittaja tavasti
John75 kirjoitti:

Mihin sitä jousitusta oikeen tarvitsee, jos ajaa päällystetyillä teillä?

Siihen että voi ajaa täysillä töyssyihin? Voi se toki olla, että se on turhaa multimediaa, jäykkä runko on toki simppelimpi, hitsataan jos hajoaa. Ja riittävälä kuormalla riittävän kovaa riittävän isoon monttuun ajamalla jouset kuitenkin menee pohjaan. En tiedä, mutta itse otan mieluusti jouset nojakkiin.


Re: Luotettava peli + traileri

Lähetetty: 18 Elo 2008, 21:44
Kirjoittaja traikisti

Greenspeedin GTO ja GTE ovat varmasti todella hyviä pyöriä, mutta hintakin on varsin korkea. Itse valitsisin Greenspeedin GT5:n, jonka varustelisin niskatuella, etulokasuojilla, tavallisella GS:n tavaratelineellä ja SRAM DD takanavalla. Alkuperäisrenkaina käytetyt Scorcherit vaihtaisin samanmerkkisiin pistosuojattuihin Scorcher TR -renkaisiin. Pyörän perään laittaisin Burley Nomad peräkärryn, johon voisi tarvittaessa hankkiä vielä erikseeen myytävän tavaratelineen.

Perustelut:

GT5 on tuntuvasti halvempi näilläkin varusteilla kuin GTO ja GTE. Jos pyörän perään laittaa kärryn, ei itse pyörän tarvitse olla rakennettu kestämään hirvittäviä kuormia. GT5:n painorajoitus on 120 kg ja perusmallisen tavaratelineen kestoksi luvataan 30 kg.

Burley Nomadin kuorma on mainitsemasi 45 kg ja se aiheuttaa tällä kuormalla vain noin 5 kg aisapainoa, joka tulee siis laskea pyörän kuormaksi. Nomadin tilavuus on n. 150 litraa ja mikäli siihen laittaa päälle oman tavaratelineen pakkaustilavuus kasvaa.

Mikäli painosi on 85 kg tai alle voit hyödyntää pyörän ja kärryn koko kapasiteetin eli 75 kg (todellisuudessa varmaan paljon enemmänkin). Sen pitäisi riittää mielestäni myös kuvaamillasi reunaehdoilla, koska telttailu- ja ruuanlaittokamat eivät voi painaa ainakaan 20 kg enempää (todellisuudessa yhteispaino lienee max 10 kg).

Peräkärry on paljon helpompi lastattava kuin sivulaukut. Kaksirenkainen peräkärry on raskaasti kuormattuna (ja muutenkin) varmasti vakaampi kuin yksirenkainen BOB Yak eikä se rasita ja väännä pyörää samalla tavoin.

Mahdollisena haittana yhdistelmässä on 16" pyöräkoko sekä pyörässä että kärryssä. Sen kokoisia nastarenkaita ei tietääkseni ole saatavilla. Pyöräkoko on myös (ainakin toistaiseksi) harvinaisempi kuin 20", joten renkaiden saatavuus lienee myös hiukan heikompi (valmistajia on tosin jo useita). Vierintävastus kasvaa periaatteessa renkaan halkaisijan pienetessä, mutta käytännössä pienempi rengas on kevyempi ja sen ilmanvastus on pienempi, joten tadpole-tyyppinen trike voidaan rakentaa näin matalammaksi ja kevyemmäksi, jolloin ero taitaa asettua lopulta pienempirenkaisen eduksi. 16" vaikuttavat yleistyvän varsin nopeasti ja ainakaan BROLin testaajat ovat kehuneet niitä erittäin kevyesti rullaaviksi ja muutoinkin toimiviksi. Lumessa kahlatessa ne eivät tosin varmaankaan ole parhaimmillaan. Heikkateillä ja kohtuullisen tasaisilla poluilla ne toimivat aivan hyvin. Kaksipyöräisissä pyörissä pienet renkaat aiheuttavat hiukan epävakaan tunteen, koska hyrrämomentti on pieni, mutta trikessä se ei haittaa, vaan paremminkin parantaa ketteryyttä ja kiihtyvyyttä.

Etuna GT-sarjan trikeissä on todella helppo kokoontaitettavuus (yksi kuusiokoloruuvi ja pikalukitus, n. 2 min) ja pieni kääntösäde (3,7 m eli uu-käännös onnistuu tavallisella pyörätiellä myös kärryn kanssa).

Triken perässä kärry kulkee todella hienosti eikä lisää ilmanvastusta. Olen vetänyt Burleyn Nomadia pystypyörän perässä useita vuosia (tosin enimmäkseen aika kevyellä kuormalla) ja nyt tänä kesänä myös omistamani GT3:n perässä. Vetovastus on selvästi pienempi triken perässä ja kulku muutenkin sujuvamman tuntuista, vaikka hyvin Nomad kulkee pystypyöränkin perässä. Kärry on hyvin rakennettu ja Burleyn laadun maine on hyvä. Uskon kärryn kestävän muuten hyvin, mutta sen alkuperäisrenkaiden ja vetoaisan kiinnitysnivelen kesto hiukan arveluttaa, vaikka itselläni ei ole ollut näidenkään suhteen ongelmia (vararenkaat ja varaosia pitkälle matkalle mukaan). Burleyn kankaat ovat myös hyvin kulutusta kestäviä (verrattuna esim. aikoinaan käytämääni Vantleyn lastenkuljetuskärryyn).

GT3:een olen tyytyväinen, mutta vaativassa ympäristössä GT5:n levyjarrut voivat olla tarpeelliset. GT3:ssa on rumpujarrut, jotka kylläkin toimivat hyvin, mutta raskas kuorma ja pitkät, jyrkät laskut voivat olla liikaa. Kärryn käyttö edellyttää raskailla kuormilla laajempaa välityssuhdetta, joten SRAM DD voisi olla erittäin tarpeellinen. Greenspeedin kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, koska perheemme kaksi GT3:a ovat olleet käytössä vain tämän kesän. Paljonhan niitä kehutaan ja kyllähän ne ominaisuuksiltaan ovat mukavia ajettavia sekä kärryn kanssa että ilman.

Se, että trikellä ei ole rajoittavaa miniminopeutta, on huomattava etu etenkin kärryn kanssa liikuttaessa (etenkin ylämäessä). Yhdistelmän ilmanvastuksella pienuudella on myös todellista merkitystä (varsinkin alamäessä ja vastatuulessa).

Olen lastannut perheemme kaksi GT3:a, peräkärryn ja viikon matkatavarat keskikokoisen farkkumallisen auton tavaratilaan, jonne ne mahtuivat varsin hyvin, kun takapenkit oli taitettu alas. Peräkärrystä riitti, kun siitä irrotti aisat ja pyörät kuljetuksen ajaksi. Uudelleen kokoaminen ja tavaroiden pakkaaminen pyöriin ja peräkärryyn vei aikaa n. puoli tuntia. Lentokoneeseen ja junaan pakkaamisesta ei ole kokemusta. Sekin varmaan onnistuu, mutta totuuden nimessä on sanottava, ettei kokoontaitettu trike ole kuitenkaan kaikkein helpoimmin käsiteltävä paketti, vaikkei se paljon tilaa viekään.

Muina ajateltavina vaihtoehtoina kyseeseen voisi tulla esim. HP Velotechin triket ja mahdollisesti myös Radical Designin peräkärry, mutta niistä minulla ei ole kokemusta.

Ymmärtääkseni Suomeen saa hankituksi minkä tahansa Greenspeedin mallin. Hinta on kaikkialla Euroopassa sama ja esim. Keijo Kansonen myy niitä samaan Euroopassa voimassa olevaan listahintaan, johon ei tule enää muita kuluja (sisältävät siis myös rahdin kaikkialle Eurooppaan). Euroopassa myytävät Greenspeedit kootaan nykyisin Prahassa. Greenspeed ilmoittaa mainosteksteissään toimittavansa myös tarvittavat varaosat kolmessa vuorokaudessa minne tahansa. En ole joutunut tätä lupausta testaamaan.

J


Lähetetty: 19 Elo 2008, 06:56
Kirjoittaja jviirret

Tervetuloa uudelle nojailijalle ja kiitos hyvästä pyöränvalinta viestistä.
Tuo 16" eturengaskoko tekee tadpolesta näköjään aika ketterän. 20" tuumaiset pyörät tuskin mahtuu kääntymään noin linkkuun ilman että ottaa jalkoihin kiinni, ainakaan kokeilemallani tw-bent:llä en noin tiukkaa käännöstä olisi saanut aikaiseksi. Tuo pistosuojauksen valinta varmaan lisäisi renkaan vierintävastusta, kun pintamateriaalia on paksummasti ja osa siitä kasaan painuvaa?
Kangas penkki näköjään kans tekee sen, ettei jousitusta koeta tarpeelliseksi ja pehmeähän se onkin...

Jukka


Lähetetty: 19 Elo 2008, 12:12
Kirjoittaja tavasti