Sivu 2/2

Re: RE: Re: Masa Slingshot tadpole

Lähetetty: 15 Loka 2018, 09:36
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti: Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.

Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?
Poimii montut ja patit vielä tehokkaammin kuin kolmipyörä...

Jukka

Re: Masa Slingshot tadpole

Lähetetty: 15 Loka 2018, 09:44
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti: Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.

Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?

Onhan se noinkin, mutta miksi niiden takapyörien pitäisi olla eri leveydellä kuin etupyörien. Järjestely heikentää sivustabiliteettia. Kapea raideväli takana vaatii taka-akselin sijoittamisen kauemmas taakse, jotta kiekot ja takaripustus mahtuvat selkänojan taakse. Kaukana olevat takapyörät heikentävät vetopitoa ja suurentavat kääntösädettä.

Miksei siis laita takapyöriä leveämmälle ja lähemmäs selkänojaa, tai jopa sen sivuille. Pyörä lyhenee ja sivustabiliteetti kasvaa. Kun sivustabiliteetti kasvaa, voi sitä tuottavaa raideväliä kaventaa, koska pysyy pystyssä vähemmälläkin ja lyhyemmän akselivälin takia etupyörien ei tarvitse kääntyä niin paljon.

Re: Masa Slingshot tadpole

Lähetetty: 15 Loka 2018, 10:08
Kirjoittaja jviirret
Tuo zoxin rakenne on niin ihanan yksinkertainen ;) Ei väliakseleita eikä erikoisosia. Voi tehdä ihan vakio pyörän osista. Nopea suunnitella ja helppo tehdä, mutta haitoista kärsii niin kauan ku pyörä on käytössä.

Jukka

Re: Masa Slingshot tadpole

Lähetetty: 15 Loka 2018, 11:28
Kirjoittaja kemppes
Jos sähköapuun päättää mennä jo suunnitteluvaiheessa niin voi toteuttaa mitä vain painosta välittämättä.
Mutta luomumalli sen pitäisi olla ja sen olen oppinut että pyörän koolla on iso merkitys, mitä pienempi, yksinkertaisempi ja kevyempi sen parempi. Leveysoptimi riippuu kääntyvien pyörien pyöräkoosta ja kääntösäteestä mutta 70 cm luokkaan tai himpun alle olisi päästävä. Nelipyöräinen mahdollistaa selvästi lyhyemmän rakenteen. Jousitus olisi taakse helppo tehdä kahden pyörän keinuhaarukalla jotta voi tehdä kapean kun kallistuksenvaimennus toimii. Ei se tasauspyörästökään paljon maksa eikä paina.

Re: Masa Slingshot tadpole

Lähetetty: 15 Loka 2018, 11:36
Kirjoittaja Vilijami
Tuota zox nelosta ei pidä verrata kaksiraiteiseen nelipyörään, vaan pitkäakseliväliseen tadpoletrikeen. Siinä vertailussa zox 4 on vahvoilla. Ja juuri niin kuin Jukka jo sanoi: vakio-osat käyvät. Nimimerkillä: Räntiksen kampiakselin vahvistusta odotellessa :wink:

Re: Masa Slingshot tadpole

Lähetetty: 15 Loka 2018, 12:02
Kirjoittaja Vilijami
kemppes kirjoitti: Leveysoptimi riippuu kääntyvien pyörien pyöräkoosta ja kääntösäteestä mutta 70 cm luokkaan tai himpun alle olisi päästävä.

Mulla on Räntiksessä raideväli noin 80cm ja vakiokokoinen kaivonkansi kelvillä on 75cm. Tosi tarkasti saa ajaa, että siitä pääsee yli yhdenkään renkaan pomppaamatta. Joskus kun kaivonkansi on jäänyt vähän syvemmälle ja reunat hieman viistot, niin ei edes onnistu. Ja niitä kaivonkansia on normaali pyöräilyreitilläni heti useampi ja monesti vielä ilmaantuvat pareittain. Molemmat kyynärpäät eivät tahdo mahtua katteen sisälle, koska alaohjaus. Talvella kelveille muodostuu kaksi ajouraa, Räntiksen nykyinen raideväli on niihinkin himpun verran kapea. Näistä syistä tekisin nyt (kaksiraiteisen kolmi- tai nelipyörän) raidevälista noin 90cm leveän.