Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei

1
3%

kyllä

22
69%

ehkä

6
19%

en halua vastata

3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

kemppes kirjoitti:

Eikös se klassinen nuojapään painojakauma ole eteen 65 - 70%, ei siinä sataan kiloon pääse takapyörän suhteen. Painoa on laitettava eteen mm. sivustabiliteetin takia. Sen takia etujousituksesta olisi hyötyä. Ks tuo ruotsalisen DI:n diplomityö.
http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf

Totta, Kemppesin mallin mukainen yhdistetty haarukka ei olisi kovin vaikea hitsailla. Rakenne toimii lisäksi nerokkaasti kallistuksen vakaajana.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kemppes kirjoitti:

Eikös se klassinen nuojapään painojakauma ole eteen 65 - 70%,

Ilman kuormaa kuskin kanssa. Kuorma tulee aikalailla taka-akselille ja muuttaa siten painojakauman.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Nuijapäänä tulee takarenkaalle helposti kuormaa lähemmäs sata kiloa :shock: size=85/3+retkikamat[/size]

Ei taida normaaleilla retkikamamäärillä tulla, vaikka ymmärränkin, että tavarat tulevat jopa takapyörän takapuolelle.

Normaalilla tadpolegeometrialla pyörien kuormitus on aika tasan, eli pitäisi olla yhteensä jo 300 kg kokonaispaino. Juuri tästä syystä nuo eivät oikein sovellukaan talvikeleille, kun pienillä kitkakertoimilla vetävää voimaa jää niin kovin vähän. Zox- tai Nuoli-tyyppinen rakenne on asia toinen, mutta sitten on helposti ongelmana kaatumisherkkyys.
Kuva
Varsinkin matala tadpole sysii, erityisesti ison tai jousitetun takapyörän kovin kauas taakse ja etupyörät kuitenkin ovat tuossa kuskin polven, tai jopa puolen reiden kohdilla. Etuakseli on noin takana, jotta siitä tulee sivusuunnassa tukeva ilman että raideväliä täytyy levittää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nuijapäänä tulee takarenkaalle helposti kuormaa lähemmäs sata kiloa :shock: size=85/3+retkikamat[/size]

Ei taida normaaleilla retkikamamäärillä tulla, vaikka ymmärränkin, että tavarat tulevat jopa takapyörän takapuolelle.

Normaalilla tadpolegeometrialla pyörien kuormitus on aika tasan, eli pitäisi olla yhteensä jo 300 kg kokonaispaino.ä.

Heitetääs tuohon esittämääni kaavaan kuskin paino, esikuvan (Podride) paino ja 25 kilon retkikamat.

(115kg+70kg)/3+25kg=86,7kg

Miten lähelle sataa kiloa pitäisi mennä ennen kuin saisi herrojen puolesta noin sanoa? :?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nuijapäänä tulee takarenkaalle helposti kuormaa lähemmäs sata kiloa :shock: size=85/3+retkikamat[/size]

Ei taida normaaleilla retkikamamäärillä tulla, vaikka ymmärränkin, että tavarat tulevat jopa takapyörän takapuolelle. Normaalilla tadpolegeometrialla pyörien kuormitus on aika tasan, eli pitäisi olla yhteensä jo 300 kg kokonaispaino.ä.

Heitetääs tuohon esittämääni kaavaan kuskin paino, esikuvan (Podride) paino ja 25 kilon retkikamat. (115kg+70kg)/3+25kg=86,7kg
Miten lähelle sataa kiloa pitäisi mennä ennen kuin saisi herrojen puolesta noin sanoa? :?

Olin samaa mieltä sen suhteen, että takarenkaalle tulee paljon painoa minun allani - tarkemmin ajateltuna ei ehkä tosiaan sataa kiloa, mutta paljon. Kokonaiskuormarajoituksia nuo ilmoitetut kilot taitaa pyörissä yleensä olla esim. Paseossa max. load 130 kg (rider+luggage), joka luultavasti ylitetään jo ihan iltapäivälenkillä saati sitten retkellä. Podride ei ole tämän projektin suoranainen esikuva (paitsi kuori/katemateriaalin osalta) eikä tadpole. Jos pyörästä uhkaa tulla 70kg edes suunnitelmissa, jätän tämän projektin toteuttamatta ainakin sellaisenaan. Tavoiteltaisiinko 30-40kg painoon, joka voi olla vain utopiaa katettuna nelipyöränä, joten keskustelu saattaa taas palata tadpoleen. Nelipyöräkeskustelu on tullut mukana sivujuonteena ja siinä taakse laitettu paino jakautuukin jo kahdelle kiekolle takana.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoitukseni oli sanoa, että painojakauma on tadpolessa hyvin etupainoinen ja että se ei ole hyvä asia ainakaan talviajossa. Kirkkoherra-asennossa ajettavassa pystärissä se on päinvastoin. Minulla on Baaripyörässäni satula korkealla -siis myös takana, jolloin satulaputkea joutuu aika ajoin suoristamaan. Istun pystyasennossa lähes takapyörän päällä, jolloin takarenkaalla noin sata kiloa, enkä pidä sitä suurena. En edes silloin, kun tarakalla on omenalaatikollinen jouluruokia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä olen ymmärtänyt, että painorajoitukset johtuisivat lähinnä kiekoista? Alumiinirunkoisissa varmaan myös mennään rungon kestävyyteen. Tadpoleen olen ajatellut puolavanteita eteen. Hieman hintavia ne on... 400e pari. Taakse olisi tulossa jo olemassa oleva 26" moottorinavallinen kiekko. Taitaa painaa useamman kilon.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Kyllä se vaan täysjousto tadpole mielessä pyörii. No pitää tutustua lähiaikoina pajan laitearsenaaliin, niin tietää mitä voi tehdä. Tai toisethan tekee mitä haluaa ja toiset mitä osaa... ^_^ Tarpeeksi iso takahaarukka esim. leveimmälle Ice Spikerille. Neliöputkirunko. Visioita... eli harhakuvia.

Lisätty: Ei tääkään nyt kovin pitkältä näytä...
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Mitenhän tuo trike on päätynyt Solidworksin asennusohjelmaan otsikkokuvaksi... :D

Solidworks_asennuskuva.JPG
Solidworks_asennuskuva.JPG (63.67 KiB) Katsottu 4031 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja PW »

Pystyhkö penkki, lyhyehkö pyörä - jos haluu makaavamman, pyörä pitenee.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Kyllä se vaan täysjousto tadpole mielessä pyörii.

Ootko yhtään miettinyt ohjausta, olkatappirakennetta, etukiekkoja ja etujarruja? Hinta, saatavuus ja valmistustekniikka? Nämä ovat se vaikein paikka tadpolessa. Minun mielestäni nämä pitäisi suunnitella ensimmäisenä. Itse joskus laskeskelin, että uusilla osilla ollaan helposti kokonaisen käytetyn tadpolen hinnoissa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Kyllä se vaan täysjousto tadpole mielessä pyörii.

Ootko yhtään miettinyt ohjausta, olkatappirakennetta, etukiekkoja ja etujarruja? Hinta, saatavuus ja valmistustekniikka? Nämä ovat se vaikein paikka tadpolessa. Minun mielestäni nämä pitäisi suunnitella ensimmäisenä. Itse joskus laskeskelin, että uusilla osilla ollaan helposti kokonaisen käytetyn tadpolen hinnoissa.

Helppo se on vaikeita kysellä. Vielä ollaan varsin visioasteella eli harhakuvien kuten sanottua. Suunnittelu pitäisi jäädä mahdollisimman vähäiseksi - käytännössä. Budjettilaskelmia on syytä tehdä. Miksi ei runkosarjakin kävisi ilman kiekkoja. Tosin silti voi joutua tekemään isomman takahaarukan. Tässä ketjussa on tarjottu ainakin yhtä triken alumiinirunkoa. No jos ei keskustele ja suunnittele sitähän olisi aina sormet syvällä suossa. :roll:

Valmiiksi suunniteltuja pyöriä 3D-kuvineen on ainakin pari, joista apinoida osatoteutuksia:

https://grabcad.com/library/aazzaa-free-trike-project-1
Kuva
https://grabcad.com/library/steintrikes ... bent-trike
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Painotavoitesize=85[/size] kuulostaa normaalille kotirakentajalle kovin utopistiselta :? Kantava täysjousitettu alusta ei ole kevyimmästä päästä ja katteen täytyy olla tosi tukeva, koska sitä ei voi kiinnittää jousituksen takia kiekkojen läheltä. Sähköt vielä päälle. En kuitenkaan sano että se on mahdotonta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Painotavoitesize=85[/size] kuulostaa normaalille kotirakentajalle kovin utopistiselta :? Kantava täysjousitettu alusta ei ole kevyimmästä päästä ja katteen täytyy olla tosi tukeva, koska sitä ei voi kiinnittää jousituksen takia kiekkojen läheltä. Sähköt vielä päälle. En kuitenkaan sano että se on mahdotonta.

Onhan näitä muutama Suoemessakin näitä itse tehtyjä sähköistettyjä kinnereitä. Minusta kannattaisi ne käydä läpi ensin, ennen kuin rupeaa muuta suunnittelemaan; saa paremman kuvan asiasta. Mitä mikäkin rakenne painaa ja miten se on itse tehtävissä.

Sakarin SH18 tulee ensinnä mieleen ja nimimerkki JEF-40 kinnerit.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmelle pyörälle DIY - tadpole - kangaskate

Viesti Kirjoittaja PW »

Kinnerin kate à la kuham
Tuossakin foorumilta löytyvä esimerkki, kompaktista kinneristä. Tästä on vaan aika suppee ralenteluketju kuten myös JEF40-kinnereistä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin