Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei
0
Ei ääniä
kyllä
16
76%
ehkä
4
19%
en halua vastata
1
5%
 
Ääniä yhteensä: 21

Avatar
kemppes
Viestit: 161
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kolmelle pyörälle - tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja kemppes » 01 Huhti 2019, 13:59

Olisihan mopoissa isommalla sylinterillä olevia kahvoja, ovat halpojakin. Niissä taitaa olla 10 mm letku ja siis eri kokoiset banjot, ei taida saada samaan nippuun ilman sovitetta. Voipi olla että sylinteri on sitten liian iso...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10297
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jori » 01 Huhti 2019, 20:02

Tässä tuntuu koko ajan jäävän varjoon se perusajatus, että yhdellä kädellä kahden jarrun käyttäminen tarkoittaa, joko vain puolta jarrupalojen liikettä (jää helposti hankaamaan avatessa tai ei jarruta täydellä voimalla), mutta täyttä puristusvoimaa, tai vain puolikasta voimaa per jarru, mutta riittävää liikematkaa hankaamisen estämiseen.

Tilanne ei parane edes tuplakahvalla, sillä sitäkin (niitäkin) pitää painaa yhdellä kädellä, jossa on vain yhden käden voimat. Vain kaksi kättä ja ... kaksi jarrua pelastaa tältä ongelmalta.

Jos tuntuu, että pitää kaivaa nenää ajaessaan, voi laittaa kaksi kahvaa, molemmille käsille erikseen, mutta kytkeä letkut yhteen, jolloin kummalla vain kädellä voi jarruttaa, mutta tietenkin suurin jarruvoima jää puristamatta. Toisaalta jarrukahvoissa on yhteensä riittävästi tilavuutta luomaan jarrupaloille hankaamattoman etäisyyden ja kahdella kädellä puristaessa jarruvoimakin on aivan sama kuin kahdella erillisellä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2225
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 01 Huhti 2019, 22:30

Näin rullahidastimiin ja PRKL- eiku V-jarruihin tottuneena lentäisi varmasti tekarit vielä jonkun bussin kylkeen nestelevareilla yhdelläkin kädellä, jos mulla olis tekarit. Nestelevarit taitaa pian olla. :lol:
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kolmelle pyörälle - tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja Wacky » 02 Huhti 2019, 04:48

jori kirjoitti:Jos tuntuu, että pitää kaivaa nenää ajaessaan, voi laittaa kaksi kahvaa, molemmille käsille erikseen, mutta kytkeä letkut yhteen, jolloin kummalla vain kädellä voi jarruttaa, mutta tietenkin suurin jarruvoima jää puristamatta.

Et ole tainu tutustua hydraulisten jarrujen yleisimpään toimintamalliin polkupyörissä. Kaksi kahvaa samassa jarrussa ei toimi jos molempia ei paina edes vähän koska ne ovat avoimia, eli kahvassa oleva nestesäiliö on auki kun kahvaa ei paineta, eli saisit toisella kahvalla painettua nesteet vain toisen kahvan säiliöön jos toista kahvaa ei ole painettu sen verran että säiliö on eristetty.
Toki on joitakin suljettuja järjestelmiä olemassa, mutta niitä on todella harvassa koska ne ei kompensoi automaattisesti kulumista.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10297
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jori » 02 Huhti 2019, 07:51

Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:Jos tuntuu, että pitää kaivaa nenää ajaessaan, voi laittaa kaksi kahvaa, molemmille käsille erikseen, mutta kytkeä letkut yhteen, jolloin kummalla vain kädellä voi jarruttaa, mutta tietenkin suurin jarruvoima jää puristamatta.

Et ole tainu tutustua hydraulisten jarrujen yleisimpään toimintamalliin polkupyörissä. Kaksi kahvaa samassa jarrussa ei toimi jos molempia ei paina edes vähän koska ne ovat avoimia, eli kahvassa oleva nestesäiliö on auki kun kahvaa ei paineta, eli saisit toisella kahvalla painettua nesteet vain toisen kahvan säiliöön jos toista kahvaa ei ole painettu sen verran että säiliö on eristetty.
Toki on joitakin suljettuja järjestelmiä olemassa, mutta niitä on todella harvassa koska ne ei kompensoi automaattisesti kulumista.

Joo, en ollut tutustunut. Nyt kun sanoit, niin tuohan on tietenkin itsestään selvää, jotta jarrut pääsevät kunnolla irrottamaan ja vuodot kompensoitumaan. Mummoka! :oops:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2225
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 04 Huhti 2019, 21:51

Tukivarret muovikassissa irtaallaan, jospa M6:sien tilalle saisi vähintään M8:sia. Pitää ruuvata mullinsilmät irti ja kattoo paljon on materiaalia poistettavaksi. Etukiekot (tai siis BMX-takakiekot) sain hommattua. Suositeltiin laakeriliimaa jarrulevyadapterin kierteeseen. Samoin hommasin kitkavivun ja mekaanisen jarrulevysetin parkkijarrua varten. Enää puuttuu vaan loput. :roll:
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2225
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 05 Huhti 2019, 18:34

Mä olenkin ollut hieman hakoteillä noita mullinsilmiä toljottaessa. Jotenkin ajattelin, että 7 (M6) oli vääntynyt, mutta vääntynyt olikin tietty 8 (M8) eli jos sen ja vastaavan toiselta puolelta haluaisi vahventaa, pitääkin suurentaa M10:ksi kierre. Pohdinkin tässä, jos vain hommaisin kovempaa tavaraa olevat mullinsilmät ja katsoisi mitä tapahtuu. Korvakot rungosta siis vääntyivät 2 ja 3 kohdalta, mutta mullit pysyi suorana. Aikaisemmin pohdin ääneen, että mullinsilmät kaipaa takkia niskaan. Tätä mieltä olen edelleen ja pitänee keksiä jotain nivelkumia noiden suojaksi. Sen verran santaa oli (1, 4, 5 ja 8 ), kun putsailin irrottaessa.

specbike trike runko edestä 1200 numeroitu.jpg


No pientä edistystäkin. Pohdin kuinka saisi olkatapin suoraan pylväskoneen alle ilman, että sitä tarvitsee turmella puristusleuoissa. Protoalumiiniprofiilia ja läjä muttereita ja pari pulttia. Sopivasti jarrusatulan korvakkeista sai kiinni. BMX-kiekon mutteri mittasuhteina. Kiinnitykseen on ehdotettu myös tuota tapaa, että hitsaisi lapun tuohon mutterin alle ja toisi kiekon akselin läpi asti. Lisähommiahan se olis, mutta lopputulos olis vähintäänkin tukeva. Sopivaa kierretappia (M14x1.0 oletan) ei löytynyt töistä. Kympillä niitä näköjään saisi. Vikasta kuvasta näkee kuinka paljon materiaalia kierrettä varten on. Lieneekö tarpeeksi kestävään kiinnitykseen?

Olkatappi-porausjigi-800.jpg
Olkatappi-porausjigi-800.jpg (103.04 KiB) Katsottu 650 kertaa

Olkatappi-sisalta-800.jpg
Olkatappi-sisalta-800.jpg (90.75 KiB) Katsottu 650 kertaa

Olkatappi-kartiopuoli-800.jpg
Olkatappi-kartiopuoli-800.jpg (95.9 KiB) Katsottu 650 kertaa
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1016
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja eemeli » 05 Huhti 2019, 19:44

janx kirjoitti:Aikaisemmin pohdin ääneen, että mullinsilmät kaipaa takkia niskaan. Tätä mieltä olen edelleen ja pitänee keksiä jotain nivelkumia noiden suojaksi. Sen verran santaa oli (1, 4, 5 ja 8 ), kun putsailin irrottaessa.


Mä mietin joskus kun mangon nivelissä oli klappia ja vaihdoin uudet mullinsilmät niin sopisiko kutistusletku suojaksi. Jäi kuitenkin kokeilematta.
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3885
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Huhti 2019, 20:01

janx kirjoitti: Vikasta kuvasta näkee kuinka paljon materiaalia kierrettä varten on. Lieneekö tarpeeksi kestävään kiinnitykseen?

Kovin hempula tulee kiinnityksestä, jos on vaan nuin ohuen materiaalin varassa.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1016
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja eemeli » 05 Huhti 2019, 20:16

Laitetaan nyt tämäkin ajatus vaikka teoriapuoli hakusessa. Mun silmään mullisilmä taipunut mutterin ulkopuolelta. Auttaisko taipumiseen sopiva mittainen jatkomutteri tai sitten sorvaisi sopivan osan.
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2225
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 05 Huhti 2019, 21:12

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti: Vikasta kuvasta näkee kuinka paljon materiaalia kierrettä varten on. Lieneekö tarpeeksi kestävään kiinnitykseen?
Kovin hempula tulee kiinnityksestä, jos on vaan nuin ohuen materiaalin varassa.

Niin minäkin tuota pohdin. Ehkä sitten vain 14mm reikä akselille ja sopiva prikka. Voihan sen kiinnikin vetää, vaikka SIKA:lla. Pysynee "ikuisesti". Pitää sovitella paljon olkatapin toisella puolella on tilaa ylimääräisillä ulokeille - lähinnä akselille ja mutterille.

eemeli kirjoitti:Laitetaan nyt tämäkin ajatus vaikka teoriapuoli hakusessa. Mun silmään mullisilmä taipunut mutterin ulkopuolelta. Auttaisko taipumiseen sopiva mittainen jatkomutteri tai sitten sorvaisi sopivan osan.

Tota taipumisongelmaa ei ole, kun mullinsilmä on ruuvattu melkein putken sisään, mut olishan se kiva, että on säätövaraa. Luultavasti nyt pitää kuitenkin keskittyä penkin takana olevan putken vahvistamiseen ja kiekkojen kiinnisaamiseen, jos mielii ajoon tälle keväälle.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4114
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jooseha » 05 Huhti 2019, 22:56

janx kirjoitti:BMX-kiekon mutteri mittasuhteina. Kiinnitykseen on ehdotettu myös tuota tapaa, että hitsaisi lapun tuohon mutterin alle ja toisi kiekon akselin läpi asti. Lisähommiahan se olis, mutta lopputulos olis vähintäänkin tukeva.

Tämä pistää miettimään poraatko kartioon epäkeskeisen reiän vai ohennatko olkatukea, jotta saat mutterin akselilinjalle? Sisäänpäin mutteria ei voine riittävästi siirtää ilman että se osuu alatukivarteen. Ensimmäisessä vaihtoehdossa pitää jarrusatuloita siirtää.

Näyttää mutteri olevan sen kokoinen että sen voisi kenties hitsata tuon napaa vasten olevan kartion tilalle :?
janx kirjoitti:Tota taipumisongelmaa ei ole, kun mullinsilmä on ruuvattu melkein putken sisään, mut olishan se kiva, että on säätövaraa.
Kuinka paljolle säätövaralle on tarvetta? Myös tukivarren sisäpäät on säädettäviä. Uloimmat nivelet vain tuplaavat säätövaran.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2225
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 05 Huhti 2019, 23:38

Porata vanhan reiän kohdalle isompi reikä. Tarkoitus on avartaa olkatapin sisältä niin, että 14mm akseli mahtuu vanhan reiän kohdalta kulkemaan. Paljon ei tarvitse ottaa pois. Säätövarasta en tiedä, kun ei ole kokemusta. Arvelen vain. mahen mukaan säädöt saa asialliseksi 5 ja 8 mullinsilmät sisässäkin. Koitin kuvaa vähän säätää, että näkyisi noi sisäosat paremmin.

Olkatappi-sisalta-800.jpg
Olkatappi-sisalta-800.jpg (91.6 KiB) Katsottu 519 kertaa
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3885
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja Vilijami » 06 Huhti 2019, 11:14

janx kirjoitti:Niin minäkin tuota pohdin. Ehkä sitten vain 14mm reikä akselille ja sopiva prikka. Voihan sen kiinnikin vetää, vaikka SIKA:lla. Pysynee "ikuisesti".

Turhan joustava tulee kiinnityksestä, jos et täytä koko reikää holkilla. Nyt kun näki paremmin rakenteen, niin itse leikkaisin kartion kokonaan pois ja tilalle sorvattu holkki, missä on 14mm kierre sisällä. Holkkiin pitää jyrsiä alapallon kiinnikkeen kohdalle (ja yläpuolelle?) kolo. Ympärihitseillä kiinni molemmin puolin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2225
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 06 Huhti 2019, 11:42

Vilijami kirjoitti:Turhan joustava tulee kiinnityksestä, jos et täytä koko reikää holkilla. Nyt kun näki paremmin rakenteen, niin itse leikkaisin kartion kokonaan pois ja tilalle sorvattu holkki, missä on 14mm kierre sisällä. Holkkiin pitää jyrsiä alapallon kiinnikkeen kohdalle (ja yläpuolelle?) kolo. Ympärihitseillä kiinni molemmin puolin.

Prikka on väärä sana, mutta kun tavara on tarpeeksi paksua, niin tuskin se hytkyy? 10mm latasta tekee pyörylän 14mm kierteillä, jos mutteri ei mahdu. Holkkirakenne tietty vielä vankempi. Ehkä tosiaan mieluummin hitsaten kun muuten.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija