Nojapyörän etukate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Nojapyörän etukate

Viesti Kirjoittaja juessi »

Olen harkitsemassa jonkinlaisen etukatteen hankkimista nojapyörääni (HP Velotechnik Scorpion). Ajatuksena olis lähinnä jalkojen säilyminen kuivempana syys/kevätsateissa ja lämpimämpinä talviajossa. Ja toki jos samalla saa hieman aerodynaamista etua, niin ei sekään haittaa. Tosin kaupunkiajelussa tuosta edusta tuskin pääsis suuremmin nauttimaan.

Toistaiseksi werkosta on tarttunut silmään kahden valmistajan versiot:

Mueller Windwrap XT
http://www.mueller-hp.com/xt.htm
paino: 900g (yhteensä; vajaa kaksi paunaa)
hinta: $121 (pleksi) 119$ (pidike)

Streamer
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html
paino: 2185g (yhteensä) 1200g (pleksi) 985g (pidike)
hinta: 229€ (pleksi) 100€ (pidike)

Ensimmäisen etuna olis pienempi paino ja kiinteä asennus --> helpompi kantaa trike kellarivarastoon. Jälkimmäinen tarjoaisi luonnollisesti enemmän (pidemmän) suojan jaloille. Hintaero tasoittuu rahdin ja jenkkilän tuotteessa myös verot huomioiden jonkin verran. Muellerin kate tulis ehkä vajaan sataeuroa halvemmaksi.

Jos jollakulla on käyttökokemuksia noista katteista tai vastaavista, niin kuulusin mielelläni vinkkejä :D Saako tuontyyppisistä ratkaisuista vastinetta rahoilleen?

Joku varmasti ehdottaa, että kate kannattaa tehdä itse, niin säästyis schillinkejä. Itselläni ei ole pleksimateriaalien kanssa askartelusta mitään kokemusta, joten ei se ei ole kovin varteenotettava vaihtoehto. Toki noista kahdesta yo. vaihtoehdosta ensimmäiseen pystyisin varmaan itse hitsailemaan pidikkeen, jolloin siitä kertyis vähän budjettisäästöä mutta samalla myös varmaankin pari sata grammaa lisäpainoa, koska myytävä pidike on alumiinista ja itse tehtynä se olis varmaankin perus huonekaluputkesta.

Jüssi

PS: En tiedä, menikö tämä viesti nyt oikealle palstalle... Mutta kun varusteista ei ole varsinaista nimettyä osiota.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörän etukate

Viesti Kirjoittaja tavasti »

juessi kirjoitti:

Olen harkitsemassa jonkinlaisen etukatteen hankkimista nojapyörääni (HP Velotechnik Scorpion). Ajatuksena olis lähinnä jalkojen säilyminen kuivempana syys/kevätsateissa ja lämpimämpinä talviajossa.

Itsellä on kokemusta Azubin mallista: http://www.azub.cz/en/windshield.php

  • pleksin muoto ja kiinnikkeiden muoto eivät ihan 1:1 menneet, vaan päädyin laittamaan velcron lisäksi pari siipimutteria
  • Kiinnikkeet eivät ole minun makuuni riittävän hyvät. Jotain kumi-prikkoja tms pitäisi virittää, koska muuten pitää räminää.
  • Jalkojen lämpimämpänä pitämiseen ei oikein toimi. Jalat ovat suojassa ajoviimalta katteen takana ehkä 1/3 kierrosta, joten vaikutus on ehkä marginaalinen. Testi-kelit olivat turhan lämpimät etten osaa varmaksi sanoa. Itse en lisälämpöä kaipaa muualle kuin jalkateriin, joten helpoin olisi ehkä ostaa isommat pyöräilykengät talveksi.
  • Aerodynaamisesta vaikutuksesta en osaa sanoa, ehdin ajaa Anthrotechillä kai pari kertaa kevättalvella ennen kuin tuli jo kesäpyörä alle. Paseoon en ole tuota viritellyt, en tiedä pitäisikös keskinopeusjahdissa kokeilla :-)

Tällä kokemuksella en vielä osaa sanoa onko tuo kelvollinen varuste, vai aivan turhake.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Ostin ZOX26 lown mukana myös hpvelotechnikin streamerin, jota olen jo muutamana päivänä kokeillutkin. Se on melko letkeää PETG:tä ja voi jopa rullata melko tiukalle rullalle. Velcro-kiinnikkeet jäykistävät sen muotoonsa ja paikoilleen enkä ole havainnut minkäänlaista irtoilua tai löysyyttä vielä, vaikka tiet eivät ihan tasaisia ole täällä päin.

Kiinnikkeissä on runsaasti säätövaraa, mutta jouduin sahaamaan pois pienen pätkän taaemmasta teleskooppivarresta saadakseni katteen niin alas ja taakse kuin jalkaterät ja ohjaustanko sallivat. Poljinkeskiöhän on ZOX:ssa melko korkealla, jolloin myös kate tulee korkealle ja lähes vaaka-asentoon. Jos kallistaisin istuinta yhtään nykyistä vauhdikkaampaan asentoon, tietä ei näkyisi lainkaan katteen yli. Tämä ei ole iso puute tutulla tiellä, mutta muualla voisi jäädä jokin kuoppa huomaamatta, vaikka katteen läpi näkeekin - parhaiten etukupolin läpi.

En ole vielä kokeillut pimeäajoa katteella, hämärässä kylläkin. Tällä hetkellä Fenix L2D Q5 ledivalaisin sijaitsee ohjaustangossa eli katteen alla. En tiedä vielä, sotkeeko kate valaisua ja kenen kannalta, mutta ainakin katteen kiinnikeputki tulee suoraan valon eteen ohjaustankoa sopivasti käännettäessä.

Pienessä tihkusateessa ajettaessa kate pitää ainakin allekirjoittaneen varpaista napaan asti kuivana. Pysähdyttäessä liikennevaloihin tms. alkaa sitten kastua navasta alaspäinkin. Katteen reunoja kiertää musta muovireunus, joka ehkäisi ainakin tihkun valumisen syliin. Toisaalta lähelle katteen yläreunaa tulevat pisarat kääntyvät ilmavirran mukana kohti ylävartaloa. Rankemmassa sateessa osa reunaan osuvista pisaroista myös pirskahtanee päin näköä. Kate suojaa mun mielestä jalat melko hyvin viimalta, jolloin alapään vaatetusta lienee mahdollista jopa keventää. En tosin ole vielä vertaillut katteella ja ilman ajoa pakkasen puolella, mutta näin uskaltaisin arvioida.

Kate parantaa huippunopeutta niin vähän, että sen lisäpaino painaa valintapuntarissa enemmän. Lyhyellä kokemuksellani suosittelen katetta, jos arvostaa kuivaa ja lämmintä alakroppaa enemmän kuin lisäpainoa, parhaimmillaan työajossa. Hyvin varovainen OK siis tässä vaiheessa ja tällä kokemuksella.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko katetta kokeilleilla kokemuksia sivutuulesta? Kuinka paljon/vähän vaikuttaa pyörän ajettavuuteen/suuntavakauteen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nojapyörän etukate

Viesti Kirjoittaja pikametri »

juessi kirjoitti:

Olen harkitsemassa jonkinlaisen etukatteen hankkimista nojapyörääni (HP Velotechnik Scorpion). Ajatuksena olis lähinnä jalkojen säilyminen kuivempana syys/kevätsateissa ja lämpimämpinä talviajossa. Ja toki jos samalla saa hieman aerodynaamista etua, niin ei sekään haittaa. Tosin kaupunkiajelussa tuosta edusta tuskin pääsis suuremmin nauttimaan.

Minä hankin Spiritin (erilainen kuin scorpionin kate) etukatteen viime syksynä. Kate suojaa varsin hyvin jalkoja tuulelta ja sateelta (mutta yläruumis kastuu joka tapauksessa).

Tuuli ottaa siihen kiinni aika tavalla. Ongelma ei ole ajaessa mutta sitten kun fillari on parkissa niin aina se löytyy töiden jälkeen kumollaan parkkikselta. Kaatuessaan streamerin tukikaaret yleensä vääntyvät (alumiinia) ja ehkä joku päivä vielä murtuvat kun niitä joutuu sitten polvea vasten oikomaan jotta polkimet mahtuvat taas pyörimään. Tämän takia olen ottanut sen pois toistaiseksi.

Pikalukot eivät ole kyllä mitään "pikalukkoja" vaan kiinnikkeet joihin sen kuomun saa työllä ja tuskalla viriteltyä (tämä siis spiritissä).

Spiritissä streamerista on merkittävä nopeusetu. Nopeus nousee noin 10-20%. Tästä jonkin verran mittaustietoa työmatkanopeustilastoissani. Suurin etu saavutetaan noin 30km/h vauhdin jälkeen jolloin pyörän kiihdyttäminen muuttuu todella kevyeksi suhteessa nopeuteen.

Kesällä streameri on ehkä minun makuun turhan kuuma koska sen taakse syntyy jonkinlainen tyhjiön / takaa puhaltavan tuulen ilmasto, tämä ilmasto on ainakin heltellä todella kuuma koska normaali ajoviima ei pääse jäähdyttämään jalkoja / keskivartaloa joista kroppa yrittää pukata syntyvän lämmön pois. Tämän huomaa siinä että hiki valuu virtanaan toisin kuin pleksittömällä pyörällä ajettaessa.

Minua ei kesäinen sade / tuuli haittaa ja muinakin vuodenaikoina voi käyttää keliin soveltuvaa vaatetusta, joten sääolojen takia peleksiä ei välttämättä tarvitse. Aerodynamiikka paranee käsittääkseni vieläkin paremmin lisäämällä pyörään takaboxin (http://www.m5-ligfietsen.nl/uploads/Ite ... 1308.5.jpg. Takaboksi tomii myös tavarasäiliönä joka olisi ainakin minun käytössä tarpeellisempi kuin se etukuomu, joka suojaa kuitenkin vain jalkoja ja alaruumista, naama ja yläkroppa kastuu joka tapauksessa sateella.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kovassa tai navakassa tuulessa en ole vielä kokeillut, mutta muutaman m/s -sivutuulessa en havainnut mitään, mikä olisi eronnut normaalista nojakin huojahtelusta.

Mutuna arvioisin, että mitä lähemmäs etukatteen voi asettaa polkimia ja jalkoja, sitä vähemmän eroaa katteetta ajosta sivutuulessa. Viimeisenpäälle virtaviivainen ja pitkä takakate lienee syytä unohtaa syysmyräkässä.

Olen myös valmis allekirjoittamaan pikametrin havainnon etukatteen kuumuudesta kesäkeleillä.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko nyt niin, että pikametrin kate on kiinni ohjaus pylväässä, ts, kääntyy ohjauksen mukana ja tkartun kate on rungossa, eli ei käänny ohjauksen mukana? Tuollakin varmaan vähän vaikutusta siihen, kuinka tuuli vaikuttaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja pikametri »

jviirret kirjoitti:

Onko nyt niin, että pikametrin kate on kiinni ohjaus pylväässä, ts, kääntyy ohjauksen mukana ja tkartun kate on rungossa, eli ei käänny ohjauksen mukana? Tuollakin varmaan vähän vaikutusta siihen, kuinka tuuli vaikuttaa?

Jukka

Juu, spirittiin on ihan oma versio streamerista joka kiinnitetään ohjaustankoon kolmesta pisteestä (joista yksi on pystypuomissa). En tiedä sitten miten se vaikuttaa ohjaukseen. Ei mielestäni merkittävästi vaikutusta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mukava kuulla. Omassa päässäkin pyörii erilaisia kateajatuksia aina kun sateessa ajelee. Tuo sivutuuliherkkyys on arveluttanut ja lisäksi:
-Läpinäkyvyys pakkasella, lumi/räntä/vesisateella ja pimeässä.
-Kestävyys, kaatumiset pakkasella yms.
-Naarmuuntumisherkkyys ja naarmujen vaikutus kohtaan yksi.
-Sateen suojan laajuus, ilmeisesti jos kate sen mallinen että ajaessa katsotaan kauemmas eteen katteen yli, niin takin yläosa kastuu kuten ilman katettakin?
Mutta näihin tulenee vastauksia tässä syksyn ja talven mittaan. Vähän jäänyt projekteissa taka-alalle vielä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Hyvä juttu etukatteesta

Viesti Kirjoittaja penso »

http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... k_2_d.html

Tuossa jutussa on aika hyvin selitetty hyviä ja huonoja puolia. Arvioinnista löytyy ainakin tuo Streamer.

Itseä kiinnostaisi myös kovasti tuon Streamerin asennus Nazca Fuegoon. Eniten huolestuttaa näkyvyyden huononeminen. Kuvittelin tuossa eilen ajellessa että kuinka näkyvyys muuttuisi jos etukate olisi paikallaan. Aika vaikeaksi menisi kuoppien havainnointi, ainakin jos Fuego olisi säädetty matalaan ajoasentoon. Siinä voisi kimmota helposti ojan pohjalle kun vauhtia olisi alamäessä 60 km/h ja 20 tuumainen eturengas tippuisi monttuun. Etupäässä voisi olla jousitus tarpeen katteen kanssa.

Olisin kyllä kiinnostunut kaikesta huolimatta ostamaan tuollaisen jos jollakin sattuu olemaan ylimääräinen kotona. Lainaksikin voin ottaa.;)

Pyöränä Nazca Fuego

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Re: Hyvä juttu etukatteesta

Viesti Kirjoittaja juessi »

pikametri kirjoitti:

Minä hankin Spiritin (erilainen kuin scorpionin kate) etukatteen viime syksynä. Kate suojaa varsin hyvin jalkoja tuulelta ja sateelta (mutta yläruumis kastuu joka tapauksessa).

Tai siis itse kate on samanlainen, mutta kiinnitys on erilainen. Eikös juu?

penso kirjoitti:

Itseä kiinnostaisi myös kovasti tuon Streamerin asennus Nazca Fuegoon. Eniten huolestuttaa näkyvyyden huononeminen. Kuvittelin tuossa eilen ajellessa että kuinka näkyvyys muuttuisi jos etukate olisi paikallaan. Aika vaikeaksi menisi kuoppien havainnointi, ainakin jos Fuego olisi säädetty matalaan ajoasentoon. Siinä voisi kimmota helposti ojan pohjalle kun vauhtia olisi alamäessä 60 km/h ja 20 tuumainen eturengas tippuisi monttuun. Etupäässä voisi olla jousitus tarpeen katteen kanssa.

Jousitukseen liittyen mietiskelin itse joskus sitä seikkaa, että rämiseekö kate, jos edessä ei ole jousitusta. Mutta jos Streamerin materiaali on letkeää, kuten tkarttu kirjoitti, niin silloin ei pitäis olla ongelma. Vai kuinka?

Jüssi

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hyvä juttu etukatteesta

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Jousitukseen liittyen mietiskelin itse joskus sitä seikkaa, että rämiseekö kate, jos edessä ei ole jousitusta. Mutta jos Streamerin materiaali on letkeää, kuten tkarttu kirjoitti, niin silloin ei pitäis olla ongelma. Vai kuinka?

Jep, ainakin hpvelotechnikin streamer + velcro joustaa sen verran, ettei ole rämissyt, vaikka etujousitus puuttuu.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hyvä juttu etukatteesta

Viesti Kirjoittaja jori »

tkarttu kirjoitti:

Jousitukseen liittyen mietiskelin itse joskus sitä seikkaa, että rämiseekö kate, jos edessä ei ole jousitusta. Mutta jos Streamerin materiaali on letkeää, kuten tkarttu kirjoitti, niin silloin ei pitäis olla ongelma. Vai kuinka?

Jep, ainakin hpvelotechnikin streamer + velcro joustaa sen verran, ettei ole rämissyt, vaikka etujousitus puuttuu.

Kuplamuoto ei sellaisenaan rämise eikä kumisekaan kuin umpikotelona, kuten vain yhteen suuntaan, tai lähes pelkästään yhteen suuntaan, kaarevat lieriö ja kartiomuodot tekevät, puhumattakaan tasopinnoista. Paitsi tietenkin jos kiinnitys antaa periksi ja osat pääsevät hakkaamaan toisiinsa. Kun kannattimet ovat riittävän löysät, ei irtoamista tapahdu eikä sitten myöskään rämise.

Jori

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hyvä juttu etukatteesta

Viesti Kirjoittaja pikametri »

jori kirjoitti:

Kun kannattimet ovat riittävän löysät, ei irtoamista tapahdu eikä sitten myöskään rämise.

Esimerkiksi tuo spiritin etukatteen pleksiosa on kiinnitetty alumiiniseen kehikkoonsa tarranauhoilla (kangastarra), jotka ottavat vastaan osan tärinästä. Originellit tarrat olivat vähän turhankin heikot, joten ne piti vaihtaa uusiin, jotta kuomu pysyi telineessä kiinni.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Eipä juuri em. kirjoitusten pohjalta innosta hankkimaan etukatetta. Kun vielä ottaa huomioon painon lisäyksen ja, että välityksien puutteellisuuksien vuoksi vuoksi ei juuri ajele tasamaalla yli 30 km nopeuksia, on katteesta enemmän harmia kuin hyötyä.

Eikö ole niin, että, jos näkyvyyden vuoksi katteen yläreuna on silmätason alapuolella, roiskii sateella kate runsaasti vettä rintamuksille ja naamalle? :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin