Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Mulla tuo ilmiö on pahimmillaan kun käytetään takapakassa raskaimpia, eli pienimpiä rattaita. Tällöinhän vaijeri on löysimmillään ja vaihteen vaihto aiheuttaa vaijerin kiristyessä kuoren painumista. Kun vaijeri vaihde vaihteelta kiristyy, niin oireet vähenee ja pari keveintä toimii kuten pitääkin, eli peukalovivulla ei tarvi painaa yli pykälän.

Sekä tuo vaijerin löysyys, että se, että pienimmillä rattailla ainakin Shimanon geometrialla vaijeria menee vähemmän per ratas kuin isoimmilla rattailla, molemmat pahentaa tuota ongelmaa juuri siellä pienten rattaiden päässä.

Avid tekee mekaanisia levyjarruja varten kauppanimellä Full metal jacket erityisen vahvaa kuorta, jonka vähäinen kokoonpainuminen parantaa jarrujen herkkyyttä, kun kuori ei syö niin suurta osaa puristusvoimasta. Luulisi, että vastaavaa olisi vaihdevaijerin kuoreksikin. En ole ihan varma uskaltaako jarrukuorta suoraan laittaa vaihdevaijerille, mutta sitäkin voisi tietty kokeilla. Sitten tietty jos rahaa on ihan tolkuttomasti, voi käyttää Nokonin kuorta, joka on ilmeisesti erityisen vähän kokoonpainuvaa. Nokonin ratkaisu on mekaanisesti hieman erilainen, siinä on liukastettu yhtenäinen muoviputki erikseen, ja sen päälle kasataan kuin Legoista itse strukturaalisesti vahva osa sellaisista sentin mittaisista paloista, jotka lukittuvat toisiinsa kiinni.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

juurikin M5:llä on kätevännäköinen nikale joka lyhentää vaihdevaijeria n. 30 senttiä:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/_m5 ... Turn_Away/
Jarruvaijerinkuoren kanssa voi tulla ongelmia koska se sallii vaijerille on enemmän liikettä kuoren sisässä.
Nykyiset pitkittäissäikeiset vaijerinkuoret ovat minusta paljon parempia kuin vanhat kierremalliset, ettei vaan Jukan kokemukset ole vanhoista?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Nykyiset pitkittäissäikeiset vaijerinkuoret ovat minusta paljon parempia kuin vanhat kierremalliset, ettei vaan Jukan kokemukset ole vanhoista?

Olen sekakäyttäjä :D Tuo loppupätkä jonka olen sellaisenaan hyödyntänyt pystäreistä on tod.näk. tuota pitkittäis säikeistä, kun taas tangon puoli päässä on "kierteistä kuorta".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pitkittäisissä vaijerikuorissa on se ongelma, että ne eivät oikein taivu pienemmille kaarevuussäteille. Muutenhan ne ovat varmasti jämptimpiä.

Olen aina ihmetellyt pystypyörissä paljon käytettyä metodia, että vaijeri on suorilla pätkillä paljaana. Eikö sellaisessa ratkaisussa pääse vettä enemmän vaijerikuoren sisään ja ja ruostuta nopeammin vaijeria? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Koeajo.

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Kävin ajamassa TMS:n Shock Proof 559:n. Hieno pyörä! Säätöjä ei vaan saatu ihan niin lyhyiksi kuin olisi pitänyt, eli päkiöillä ajeltiin. Istuinkorkeus oli aivan kohdallaan miun makuun. Penkin kaltevuus oli äkkiseltään aika matala, mutta siihen olisi kyllä tottunut. Ohjauksen kulma ranteiden osalta tuntui omituiselta. Jos halusi pitää koko kämmenellä kiinni kahvasta, niin ranteet oli aika vinkkelissä. Sain taas vastauksia noin tuhanteen kysymykseen, pari tuntia vierähti kevyesti, ehkä kymmenen minuuttia ajaen. (Suhde olisi varmasti ollut toisinpäin, jos sää ja mitoitukset olisivat sen sallineet...) Kiitos TMS!

Ja koeajo vakuutti miut taas kerran siinä että tää on miun juttu!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

irakas kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt pystypyörissä paljon käytettyä metodia, että vaijeri on suorilla pätkillä paljaana. Eikö sellaisessa ratkaisussa pääse vettä enemmän vaijerikuoren sisään ja ja ruostuta nopeammin vaijeria? :roll:

Vaijeri ei ruostu, jos käyttää rosterista vaijeria taikka öljyä kuorien sisällä. Kyllähän tuota kosteutta kondensoituu täysimittaisella kuorellakin varustettujen vaijerien sisään, ainakin vaimoni nexus-vaihteen vaijeri jäätyy joka talvi kuorensa sisään. Eli enpä usko, että vaijerin kuorettomuudella on isompaa merkitystä, itse nääs ajan vuoden ympäri maastopyörällä, jossa vaijerit kulkevat avoimina pidemmän matkan. Kunhan vain syksyllä muistaa laittaa tipan hyvää öljyä joka kuoren sisään, niin vaihteisto pelaa koko talven.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Mulla kans olis toi nojakin hommaaminen listassa. Kävin TMS:n shokin ajamassa (n25kilsaa)(kiitän). Mulle saatiin suunnilleen oikeaksi pituudet, vaikka omasta mielestä olisarvet liian kaukana ja ylhäällä. Kun lähin demonilla takasinpäin kotia, tuntui aika hullulta (alaohjaus). Kyllä se taitaa tommonen olla sit, pitää vaan noita lisäpalikkoja miettiä mitä ottaa mukaan.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo ja minä pääsin koeajamaan Colvillen isän Sinner Demonia, kiitoksia siitä. Koeajo oli kyllä ehdottomasti positiivinen yllätys, pyörä oli todella helppo ajettava, vakaa, tukeva ja muutenkin varsin asiallinen peli. En yhtään ihmettele vaikka Karoliina haikaili alaohjauksen perään, sillä kyllähän se vaikutti hyvältä sekin. Näkökenttä on erilailla avoinna kuin yläohjauksessa ja kädet ei varmasti väsy tai puudu alaohjauksen kanssa.

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

se on yhellä ällällä Colvile

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Onko siitä TMS:n pyörästä kuvaa? Itse olen metsästänyt 26" x 26" pyörää. Vaihto ehdot taitavat olla tällä hetkellä Optima, Challenge tai tuo M5:nen.

VOTE

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Miksei Nazca Pioner:

Kuva

http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/ ... page_id=44

Ois kai perushinnassa kaikki tarpeellinen, loksut, tarakka yms...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Taitaisi olla jo uuden otsikon paikka, mutta edelliseen viestiin vastaan, eli maagiset sanat high racer ei oikein käy tuohon Nazcan pyörään...http://lowride.info/phpBB3/posting.php? ... f685bc7d65#
:P

VOTE

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

En enää ikinä yritä laittaa tuota hymiötä...

VOTE

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

fw7854 kirjoitti:

Onko siitä TMS:n pyörästä kuvaa? Itse olen metsästänyt 26" x 26" pyörää. Vaihto ehdot taitavat olla tällä hetkellä Optima, Challenge tai tuo M5:nen.

Onhan siitä kuvia, vaan ei netissä. Sähköpostiin voin niitä laittaa jos haluat? Voin ottaa uusiakin kuvia jos sinulla on jotain tiettyjä mielenkiinnon kohteita, onhan tuolla M5:n kotisivuillakin jotain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

fw7854 kirjoitti:

Taitaisi olla jo uuden otsikon paikka, mutta edelliseen viestiin vastaan, eli maagiset sanat high racer ei oikein käy tuohon Nazcan pyörään.

No entä jos ottaa lokasuojat ja tarakan pois? Vai mikä tuon erotta aidosta high racerista?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin