jviirret kirjoitti:Mulla tuo ilmiö on pahimmillaan kun käytetään takapakassa raskaimpia, eli pienimpiä rattaita. Tällöinhän vaijeri on löysimmillään ja vaihteen vaihto aiheuttaa vaijerin kiristyessä kuoren painumista. Kun vaijeri vaihde vaihteelta kiristyy, niin oireet vähenee ja pari keveintä toimii kuten pitääkin, eli peukalovivulla ei tarvi painaa yli pykälän.
Sekä tuo vaijerin löysyys, että se, että pienimmillä rattailla ainakin Shimanon geometrialla vaijeria menee vähemmän per ratas kuin isoimmilla rattailla, molemmat pahentaa tuota ongelmaa juuri siellä pienten rattaiden päässä.
Avid tekee mekaanisia levyjarruja varten kauppanimellä Full metal jacket erityisen vahvaa kuorta, jonka vähäinen kokoonpainuminen parantaa jarrujen herkkyyttä, kun kuori ei syö niin suurta osaa puristusvoimasta. Luulisi, että vastaavaa olisi vaihdevaijerin kuoreksikin. En ole ihan varma uskaltaako jarrukuorta suoraan laittaa vaihdevaijerille, mutta sitäkin voisi tietty kokeilla. Sitten tietty jos rahaa on ihan tolkuttomasti, voi käyttää Nokonin kuorta, joka on ilmeisesti erityisen vähän kokoonpainuvaa. Nokonin ratkaisu on mekaanisesti hieman erilainen, siinä on liukastettu yhtenäinen muoviputki erikseen, ja sen päälle kasataan kuin Legoista itse strukturaalisesti vahva osa sellaisista sentin mittaisista paloista, jotka lukittuvat toisiinsa kiinni.