Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Hyvää iltaa!
Tähän pisteeseen ollaan nyt päädytty, että kun veronpalautukset tupsahtaa tilille, niin rahat menee suoraan Herra Moensin tilille. Mutta sitä ennen vielä muutama asia joista en tiedä tai joita en osaa päättää.

Pyörän malli tulee oleman altaohjattava 26/20.

M5:n sivuilla on muutama englannin termi jota en ymmärrä:
Hubs ? (Shimano 105, Deore hubs)
Chainguard? (for app.53/61 teeth), eli siis ketju....jotain?? Onko tarpeellinen juttu?
Low rim? matala...? Ja mikä tämä 'aero rim' on? joku M5:n oma juttu?

Tarkoitukseni on siis ajaa pitkää matkaa, ei suinkaan mieletöntä kyytiä, vaan ympäristöstä nauttien. Joten riittääkö tavan v-jarrut, vai onko jollain jotain sanottavaa Magura Hs33 hydraulisten jarrujen puolesta?

Ja kannattaako jo alussa sijoittaa laakereihin? Eli jos ei ottais ihan just sitä mitä on tarjolla vaan vähän paremmat?

Jos jotain kiinnostaa yhteistilaus, niin ottakaa yhteyttä, joulukuun alussa varmaan pistän homman etenemään.

Kiitos muuten kaikista vastauksista kysymyksilleni silloin Eko-tripin alussa Hämeenlinnassa. Jäin aika kateellisena katsomaan teidän letkaa... Pitää ensi vuonna päästä mukaan!!!!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No heittelempä jotakin...
Googlen kuvahaku on hyvä noiden osien nimien selvittelyyn, sillä katsoin, meneeköhän oikein :D

Hubs=Navat, eli ne jutut joissa on pyörän laakerit ja akselit
Chainguard=Ketjusuoja, on tarpeellinen
Lowrim="normaali" vanne, eli ei aerorim, joka on ilmanvastuksen pienentämiseksi korkea kehäinen.
V-jarrut riittää(mielipide), mutta niissä on muita haittoja: Likaisena ja/tai paljon käytettynä syövät vannetta, jarrutusteho heikkenee jos kastuvat ja varsinkin jos jäätyvät.
Väittäisin että noissa Deore/105 tasoisissa navoissa on jo sellaiset laakerit, että taatusti piisaa. Deore on maastopyöräkäyttöön tehty, keskitasoa parempi osasarja ja 105 on maantiepyöräkäyttöön tehty. Ei taida olle tonnin pystypyörissä olla kumpiakaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Selvennyksiä Jukan viestiin.

Magura Hs33 ovat myös vannejarrut ja kuluttavat siis vannetta kuten V-jarrutkin, mutta ovat vaijerin sijaan hydraulivälitteiset. Tämä takaa sen, että ne toimivat vähemmänkin huollettuna, märkänä, jäisenä ja myös korroosion syömänä. Pitoa riittää varmasti, eikä se huonone aikojen saatossa. V-jarrutkin pitävät uutena ihan yhtä hyvin, jopa aavistuksen paremminkin, mutta vanhemmiten vaijerin kulku huononee, samalla jarrutusteho, kun taas hydraulivälitteiset jarrut säilyttävät jarrutuntuman samanlaisena vuodesta vuoteen.

Aero vanteet ovat, paitsi aerodynaamisemmat eli vähemmän vastusta tuottavat, huomattavasti matalaa vakiovannetta jäykemmät. Tämä tarkoittaa, että aerovanteellisessa pyörässä pinnat eivät joudu niin koville ja pyörä kestää suorana (heitottomana) pidempään ja kovempia mällejä rotvallinreunoihin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Karoliina kirjoitti:

Joten riittääkö tavan v-jarrut, vai onko jollain jotain sanottavaa Magura Hs33 hydraulisten jarrujen puolesta?

Mielestäni V-jarrut riittävät, itselläni on aina ennen loppunut kantti jarruttamiseen kuin jarrujen teho. Pystypyörällä saan takarenkaan ilmaan ihan V-jarruillakin.

Käsittääkseni hs33 ostamalla tavallinen ihminen pääsee lähinnä vähemmällä huoltamisella, jarrupaloja ei tarvitse olla säätelemässä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Kiitos vastauksista,

Lisää kysymyksiä:

Onko niin, että noihin aero rim vanteisiin ei saa ihan standardi kumeja?
Jostain siis luin, että m5:lla on erikoismitoitus joissain rengasmalleissa sellainen että ihan tavallinen standardi rengas ei käy. Eli onko kyseessä juuri tämä aero-vanne?

Miten helppo myöhemmin on itse vaihtaa esim, v-jarrut hydraulisiin tai levyjarruihin, tai vaihdepakkaa laadukkaammaksi jos tarvetta ilmenee? Vai tarvitaanko moisiin jotain erikoistyökaluja?

Hydraulisista jarruista vielä, meneekö jarruneste suomen syysaamupakkasissa jäähän?

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Hei Karoliina,

Toivottavasti olet päätymässä M5:n uuteen 26/20-versioon eli City Cruiseriin tai Raceriin etkä vanhaan 26/20 malliin.

M5:n chainguard on hiilikuituinen eturattaan suojus, joka estää leveälahkeisten pitkien housujen lahkeita tarttumasta eturattaaseen (ilmankin tulee toimeen).

Jarrut ovat ehkä kaikkein tärkein varuste mitä pyörään hankitaan, joten niissä ei kannata tinkiä. Laadukkailla (näitä on monen tasoisia) V-jarruilla pärjää hyvin, hydraulisilla saa ehkä paremman tuntuman jarrutukseen (maku asia?) ja kyllä hydrauliset pitäisi toimia myös Suomen talvessa. Jos haluaa levyjarrut, niin ne kannattaa tilata heti, sillä ne vaativat omat kiinnikkeet, navat ja vanteet. Yksi vaihtoehto olisi tilata eteen levyjarru ja taakse V-jarru, sillä etujarru on se pääasiallinen jarru. Levyjarru toimii vaikka olisi kuinka märkää ja vanne olisi likainenkin, kun taas V-jarrulla voi tulla ongelmia.

Etu- ja takarattaisiin kannattaa myös perehtyä, sillä hollantilaiset laittavat monesti sellaiset välitykset, jotka on tarkoitettu kovaan vauhtiin tasamaastossa. Suosittelen sinulle eturattaiksi joko 48/38/28, jos haluat ajaa reipasta vauhtia tai sitten 44/32/22, jos haluat ajaa rauhallista vauhtia. Takarattaiksi sopisi esim. 11/28 eli pienin ratas 11- ja isoin 28- piikkinen.

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Vielä piti vastata tuohon rengasvalintaan. M5 suosii 20 tuumaisessa koossa 451-kokoa, joka on harvinainen koko, renkaat pitää tilata monesti ulkomailta. Kannattaa valita heti 406-koko, johon löytyy paljon enemmän vaihtoehtoja myös Suomesta.

Yleisesti ottaen aerovanteille saa samalla tavalla renkaat laitettua kuin tavalliselle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Karoliina kirjoitti:

Miten helppo myöhemmin on itse vaihtaa esim, v-jarrut hydraulisiin tai levyjarruihin, tai vaihdepakkaa laadukkaammaksi jos tarvetta ilmenee? Vai tarvitaanko moisiin jotain erikoistyökaluja?

Levyjarruja ei voi laittaa, jos vanteissa ei ole paikkoja levyille, eikä haarukoissa paikkoja jarrusatuloille. Eli käytännössä vannejarrujen tilalle ei voi vaihtaa levyjarruja, eikä päinvastoin, kun levyjarruvanteet ei ole tehty kestämään vannejarrupalojen kulutusta.

Vaihteistokomponentit voinee vaihtaa(ainakin ite olen vaihdellut) perustyökaluilla, takapakan vaihto vaatii erikoistyökalun, jonka saa biltemasta vitosella tai vaihdattaa liikkeesä josta uuden pakan ostaa. Takapakka on muutenkin kulutustavaraa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ilpo kirjoitti:

Etu- ja takarattaisiin kannattaa myös perehtyä, sillä hollantilaiset laittavat monesti sellaiset välitykset, jotka on tarkoitettu kovaan vauhtiin tasamaastossa. Suosittelen sinulle eturattaiksi joko 48/38/28, jos haluat ajaa reipasta vauhtia tai sitten 44/32/22, jos haluat ajaa rauhallista vauhtia. Takarattaiksi sopisi esim. 11/28 eli pienin ratas 11- ja isoin 28- piikkinen.

Taakse ehdottomasti 'Norwegian cassette, 11-34', niin pääsee mäetkin ylös.
Eturattaista jokseenkin samaa mieltä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Mysteerit alkavat selvitä..... Kiitos siitä.

Miuta kiinnostaa tämä alaohjaus niin paljon, että sen takia se vanhempi malli on kiikarissa. Ilpo, onko siinä vanhassa mallissa jotain erityisen huonoa? City Cruiseria ei taida alaohjauksella saada.

Kannattaako siis ottaa Norwegian cassette eikä sitä Irish cassettea? Tottakai halua myös ajaa vähän reippaampaa vauhtia, mutta ajatus on myös päästä näitä Suomen (ja mahdollisesti myös Skotlannin) mäkiä ylös. Enköhän mie näillä teidän neuvoilla pääse jo johonkin lopputulokseen!

Rahaa vaan palaa ihan tautisesti, ja haluan ostaa sellaisen pyörän, jonka kanssa viihdyn vähintään seuraavat kymmenen vuotta. Ja jolla on MUKAVA ajaa piiiitkää matkaa!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Karoliina kirjoitti:

Kannattaako siis ottaa Norwegian cassette eikä sitä Irish cassettea? Tottakai halua myös ajaa vähän reippaampaa vauhtia, mutta ajatus on myös päästä näitä Suomen (ja mahdollisesti myös Skotlannin) mäkiä ylös.

Molemmissa pienin = nopein ratas on sama 11 hampainen, eli huippunopeus ei jää välityksistä kiinni kummallakaan. Ainakin omaan makuuni vaihteiden välit saavat olla vaikka isompiakin, eli minä äänestän sen norjalais-mallisen puolesta.

Eturattaita valitessa sitten pitää päättää kumpi on tärkeämpi: se että pääsee isomman mäen ylös polkien, vai että pysyy alamäessä polkemaan vielä lisää vauhtia?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Karoliina kirjoitti:

Mysteerit alkavat selvitä..... Kiitos siitä.

Miuta kiinnostaa tämä alaohjaus niin paljon, että sen takia se vanhempi malli on kiikarissa. Ilpo, onko siinä vanhassa mallissa jotain erityisen huonoa? City Cruiseria ei taida alaohjauksella saada.

Tässä tulee minun henkilökohtaisia mielipiteitä: Vanha malli 20/26 on 90-luvun suunnittelua ja ulkonäköä, vanhassa istuinkorkeus on 55 cm ja uudessa on 40 cm eli matala on mielestäni mukavampi käsitellä, vanhassa käytetään melko luultavasti erikois rengaskokoa 451, M5:n sivujen mukaan uudempi malli on vähän nopeampi.

Ala/yläpuolinen ohjaus on täysin makujuttu. Itse pidän yläpuolisesta sen takia, että siinä on suorempi yhteys ohjaukseen eikä jonkun pitkän linkun kautta. Lisäksi yläpuolisessa (ainakin M5:n tapauksessa) ilman vastus on pienempi, mikä merkitsee helpompaa pyöräilyä.

Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Toivottavasti olen ymmärtänyt oikein, koska olen katsellut ja kysellyt (myös Bram Moensilta)ja tullut siihen johtopäätökseen juuri heidän alaohjattavansa kanssa, että siinä on suora yhteys eturenkaaseen, eikä minkään linkun kautta. Juuri siksi olen kiinnostunut heidän alaohjattavistaan. Harmi, ettei ole muotoilultaan uudempaa ja makeampaa mallia. Korkeus ei haittaa, näkee ja näkyy hieman paremmin.
Hyviä huomioita kaikki! Kiitos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Karoliina kirjoitti:

Toivottavasti olen ymmärtänyt oikein, koska olen katsellut ja kysellyt (myös Bram Moensilta)ja tullut siihen johtopäätökseen juuri heidän alaohjattavansa kanssa, että siinä on suora yhteys eturenkaaseen, eikä minkään linkun kautta. Juuri siksi olen kiinnostunut heidän alaohjattavistaan.

Joo, suora alaohjaus näyttää olevan, itsekkin sellaista kokeilin enkä tykännyt: http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Vaikka jätetään korkeus huomioimatta niin muitakin haittoja on. Pyörä on hirveän etupainoinen, kun penkki on ohjaustavan vuoksi pitänyt siirtää aivan eturenkaan päälle. Kun paino on eturenkaan päällä ohjaustuntuma on "yliherkkä". Monttujen väistely vaikeaa, kun rengas menee pitkästi jalkojen takana pimennossa. Etujousitusta kaipasi enempi kuin missään muissa pyörissä, takana ei niinkään tarpeellinen. Etujousitus taas nostaa istumakorkeutta. Lisäksi tangosta pakko tehdä leveä, jotta se ei heti ota kuljettajan jalkoihin tai penkkiin kiinni käännettäessä. Leveä tanko on edessä kun jalkoja pitää saada maahan. En yhtäkkiä löytänyt mistään m5:n kuvaa edestä tai tangon leveys tietoa, omassani se oli 75cm. Leveä tanko estää myös kyynärpäiden tukemisen kehoa vasten, ei ole niin rento kuin voisi kuvitella.
Mutta makuja on monia, jos joku tykkää niin en ala moittimaan, hyvin pitkälle makuasia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Vain on suora alapuolinen ohjaus. Niinkuin Jukka sanoi, se tekee ohjauksesta aika herkän. Ja kun otetaan huomioon korkea istuinkorkeus sekä M5:lle tyypillinen alas kallistettu istuin, niin on siinä opettelemista ensimmäiseksi nojapyöräksi.

Vastaa Viestiin