Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Shock Proof 559 vaikuttaisi myös oikein otollisesta vaihtoehdolta. Siinä on isommat renkaat ja hieman korkeampi istuinkorkeus kuin City Cruiserissa. Jostain syystä niin varmana pitämäni 26/20 jäi nyt ihan taka-alalle. Tuli mietittyä sitäkin että joskus sitä haluaa varmaa päästä vähän kovempaakin kyytiä!

Enempi kuin istumakorkeutta huomioisin kampien nousun korkeammalle suhteessa istumakorkeuteen. 26/20 malleissa tuo korkeusero pysyy kohtuullisena, mutta 26/26 malleissa se nousee mun makuun liian suureksi. Vaikeuttaa liikkeelle lähtöä ja nostaa jalat näkökenttään.
Rengaskoko ei tasaisella vaikuta nopeuteen, ajoneuvon korkeus sen sijaan vaikuttaa...

Jukka

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mua taas M5:ssa häiritsee säätöjen vähäisyys, vai onko esim. penkin kaltevuudelle ja tangon korkeudelle säätöjä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Tangon säädöistä en tiedä (mitä tarkoittaa head angle?, se on siis säädettävissä), mutta ainakin penkin kaltevuutta voi säätää.
Huomasin M5:n sivuilta tarjouksen alaohjattavasta 28/20:sta jonka hinta on jo aika kohtuullinen. Pitäis vielä säästää sitä Skotlannin matkaakin varten, joten laitoin heille viestiä siitä ja vähän hintakyselyä.

Mikä ero on double ja triple crank'sillä. Tupla ja tripla rattaat vai? Mikä käytännän ero näillä on?

Ja matka-ajoon sivulaukut vai peräkärry? Mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Karoliina kirjoitti:

Tangon säädöistä en tiedä (mitä tarkoittaa head angle?, se on siis säädettävissä), mutta ainakin penkin kaltevuutta voi säätää.
Huomasin M5:n sivuilta tarjouksen alaohjattavasta 28/20:sta jonka hinta on jo aika kohtuullinen. Pitäis vielä säästää sitä Skotlannin matkaakin varten, joten laitoin heille viestiä siitä ja vähän hintakyselyä.

Mikä ero on double ja triple crank'sillä. Tupla ja tripla rattaat vai? Mikä käytännän ero näillä on?

Ja matka-ajoon sivulaukut vai peräkärry? Mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Head angle on etupään kulma, joka säätyy kun tuota takaiskarin kiinnitystä muutetaan. Nuo alle 30asteen selkänojan kulmat ei ole mitään maiseman katselu asentoja. Paina leuka rintaasi vasten ja yritä käännellä päätä sivuille.
Tupla kammissa on kaksi ja tripla kammissa kolme hammasratasta. Eli enempi tai vähempi vaihteita. Mun mielestä sillä pienimmällä rattaalla ei tee mitään, tai ainakaan itse en ole keksinyt mitään käyttöä sille.
Tutulle reitille kärry, oudolle laukut = mielipide.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Mun mielestä sillä pienimmällä rattaalla ei tee mitään, tai ainakaan itse en ole keksinyt mitään käyttöä sille.

Tällaisia lausuntoja lukiessa on tietty hyvä tietää lausujan mieltymykset poljinnopeuksista. Jukka polkee 60 poljinkierroksella minuutissa. Jos tykkää polkea kovemmalla vauhdilla mutta vähemmällä voimalla, tarvitsee myös pienempiä vaihteita. Itse siis pyörittäjänä (normi ehkä 90-110 rpm) pidän pientä eturatasta nojakilla aika näppäränä, vaikka pystypyörissäni ei sellaista olekaan. Niillä kun voi aina nousta seisomaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Mun mielestä sillä pienimmällä rattaalla ei tee mitään, tai ainakaan itse en ole keksinyt mitään käyttöä sille.

Riippuu etenkin siitä missä ajaa. Hämeessä on mäkiä, skotlannissa samoin. Kolme ratasta takaa sen että useimmat mäet pääsee ylös.
Raahessa ajellen tietysti ei tarvitse kuin 3 vaihdetta: vastatuuli, tyyni, myötätuuli. :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, arvelinkin että muitakin mielipiteitä tulee. Mun viesteistä kannattaa yleensäkkin perkata lauseet joissa lukee mun mielestä, minä olen sitä mieltä, jne jne erilleen ja ottaa ne tosiaankin mielipiteinä. Täällä tasaisella ei tosiaankaan hirmu keveitä vaihteita tarvi, edes talvella, ja jos olosuhteet on sellaiset että tarvis, niin vauhti on jo niin hidas etten pysy pystyssä :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Katteeksi käy nuo Pohjanmaan lakeudet. :mrgreen:

Täällä Keski-Suomessa eikä varmaan Skotlannissa pärjää kammissa millään ilman pientä (esim. 22 hampaan) ratasta ellei halua taluttaa jyrkempiä mäkiä. Tietenkin asia riippuu myös siitä kuinka iso on isoin ratas takapakassa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Karoliina kirjoitti:

Ja matka-ajoon sivulaukut vai peräkärry? Mielipiteitä puolesta ja vastaan.

M5:sen tavaratelineeseen ei sovi normaalit sivulaukut, koska niitä ei saa kiinnitettyä alhaalta tukevasti. Itse olen käyttänyt 30 litran telineen päällä olevaa "top bag:ia" ja sillä olen pärjänyt 5 päivän Ecotripilläkin. Pitkälle matkalle suosittelen pitkiä sivulaukkuja, jotka ovat pääsosin istuimen varassa. Toinen vaihtoehto on sitten peräkärry, mutta siitä tuleva lisäpaino ja muutenkin matkaa hidastavat ominaisuudet (kaksi [tai yksi] ylimääräistä rengasta) voivat olla myrkkyä Skotlannin mäkisessä maastossa.

Suosittelen Radical Designin laukkuja, ne ovat kalliita mutta erittäin laadukkaita. Lisäksi ne on suunniteltu juuri nojapyöriä varten.

http://www.radicaldesign.nl/en/products/products.php

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

En välttämättä suosittelisi juuri 559:ä jos sisäjalan mitta on juuri siinä hilkulla. Kenties ShockProof pienemmällä vannekoolla tai sitten tuo CityCruiser, noiden välillä ei taida suurta eroa siinä kuinka muut tienkäyttäjät sinut havaitsevat. Runko on sama kaikissa ShockProofeissa, CityRacereissa ja CityCruisereissa. Cruiserista voi kenties nähdä paremmin eteensä kun jalat pysyy alempana yläkroppaan nähden kuten jviirret sanoi, itseä ei omassa SP 559:ä ole tuo jalkojen asema kuitenkaan häirinnyt.

Yläohjausta minäkin suosittelen vaikkei alaohjauksesta kokemusta olekkaan (eli tämän kommentin olisi voinut jättää sanomattakin), itsellä ei meinaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia yläohjauksen kanssa ja olen siitä kyllä pitänyt, tuntuma on hyvä eivätkä kädet ole väsyneet tai muuta vastaavaa.

Levyjarru asiasta sen verran että omaan SP559:n sain paikat levyjarruille lisäkorvausta vastaa, ja tarkoituksena on sellaiset aikanaa laittaa kun on vanteet tai kahdet sitten joskus puhki ajanut. Levyjarruja en suoraa mukaan laitattanut sillä mielestäni niiden hinta oli liian kova. Jälkikäteen ajateltuna vähän kaduttaa, mutta ei kuitenkaan paljoa. Yhdet jarrupalat on v-jarruista tosin jo loppuun kuluneet.

Vaihtimet ovat ainakin minun deore osasarjalla varustetussa nojassa Sram Attack kiertovaihtimet, jotka ovat suoraan sanottuna olleet huonot. Sateella niiden kumi on niin liukas ettei kiertäminen/vaihtaminen tahdo onnistua ilman hillitöntä puristamista, joka on todella huono yhdistelmä suht herkän ohjauksen kanssa. Lisäksi en ole takavaihtajaa saanut säädettyä millään ilveellä kohdalleen, vaikka säätämisestä on kokemusta sopivasti. Molemmat ongelmat voisivat poistua öljyämällä vaijerit kunnolla, jolloin vaijeri liikkuisivat herkemmin, en kuitenkaan usko dramaattiseen muutokseen varsinkaan etuvaihtajan kanssa. Takavaihtimen käytös tuntuu lisäksi niin epämääräiseltä/kurantilta että olen sen suhteen menettänyt toivoni. Ratkaisuksi ongelmaan olen ajatellut Shimanon DualControl vaihde/jarrukahvoja. Jos nyt tällä kokemuksella tilaisin uuden pyörän niin kysyisin ehdottomasti mitä vaihtoehtoja kiertovaihtimille on?

M5:sen tavaratelineeseen ei sovi normaalit sivulaukut, koska niitä ei saa kiinnitettyä alhaalta tukevasti.

Sivulaukuista kerran kokeiltuna ainakin ortliebin laukut sopivat minun M5:n tarakkaan? Itselläni on kuitenkin sellaiset tavanomaiset mutta tuunatut versiot jotka sopivat hyvin. Ei niissä muuta eroa ole kuin että yläkoukut on erimalliset alumiinilatasta väännetyt versiot.

Matka-ajoon ottaisin peräkärryn suuremman kapasiteetin takia. Sellainen 2pyöräinen Y-frame (vai mikä se nyt oli) kärry kiinnostaisi itseä. Jotenkin ajattelisin että esim yksipyöräinen BOB Yak ei olisi kaksipyöräisen nojapyörän kanssa hyvä, sillä nojapyörä heiluu kuitenkin jonkun verran enemmän sivusuunnassa kuin tavallinen (tämä oli silkkaa mutua) ja ylämäkeen Yakkia vetäneenä tiedän ettei se seisten oikein onnistu jos pyörää heilauttelee reilusti. Lisäksi yhdistelmän käsittely sujuu varmasti mukavammin jos se pysyy pystyssä ilman erityistoimenpiteitä, tai esim yakin hankalaa parkkiasentoa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

Täältä http://www.carryfreedom.com/index.html siis lisää tuosta Y-framesta. Jossain testissä kehuivat ettei tuo kärry vaikuta pyörän käytökseen juuri lainkaan, tiedä siitä sitten... :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Lisäksi en ole takavaihtajaa saanut säädettyä millään ilveellä kohdalleen, vaikka säätämisestä on kokemusta sopivasti. Molemmat ongelmat voisivat poistua öljyämällä vaijerit kunnolla, jolloin vaijeri liikkuisivat herkemmin, en kuitenkaan usko dramaattiseen muutokseen varsinkaan etuvaihtajan kanssa. Takavaihtimen käytös tuntuu lisäksi niin epämääräiseltä/kurantilta että olen sen suhteen menettänyt toivoni.

Tämä ongelma on omissa tekeleissänikin aina kun vaijerit, tai lähinnä niiden kuoret on pidemmät kuin pystärissä, olipa osat SiS:t tai Deore LX:t. Selkeä etu alaohjauksessa: vaijerit ovat lyhyemmät. 2metrin vaijeri venyy tuplasti sen mitä metrin vaijeri ja metrin kuori painuu tuplasti enempi kasaan kuin 50cm kuori. Kun vaihteiden väli on muistaakseni n. 4mm liike vaijerissa, niin ymmärtää hyvin mitä vähäinenkin venymän/kasaanpainuman lisääntyminen tekee tarkkuudelle.
Ongelma ei taatusti poistu öljyämällä, mutta kyllä silläkin vaikutusta on...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Karoliina
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 14:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Hyviä kommentteja!
Kampiasia on ihan selvää pässinlihaa miulle nyt.
Pääsiskö TMS tuota siun M5:sta koeajamaan? Eihän Vihtiin ole kuin tunnin ajomatka.
Sais vähän tuntumaan siihen kampien korkeuteen, että haittaako se.
Eikä olis tullu mieleenkään kysellä mistään kiertovaihtimien vaihtoehdoista... Hyvä ottaa huomioon tuommoinenkin seikka.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

Jos kyse on tosiaan tuosta kuorien pituudesta, niin eihän siinä sitten mikään auta, ei edes eri vaihtimet. Eipä ollut tuollainen seikka tullut mieleenkään, kiitoksia vinkistä. Olisikohan olemassa jotain jäykempää vaijerin kuorta? Sitä että ongelmat johtuisivat vaijerin venymisestä en kyllä purematta niele, voimat on kuitenkin niin pieniä... Kuori kyllä joustaa tietysti senkin edestä.

Koeajolle pääsee kyllä. Itseasiassa nimimerkki Colville tulee nyt viikonloppuna koeajolle... Voidaan sopia vaikka noilla yksityisviesteillä tarkemmin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Jos kyse on tosiaan tuosta kuorien pituudesta, niin eihän siinä sitten mikään auta, ei edes eri vaihtimet. Eipä ollut tuollainen seikka tullut mieleenkään, kiitoksia vinkistä. Olisikohan olemassa jotain jäykempää vaijerin kuorta?

No siinä mielessä auttaa, että mun mielestä vipukahvoilla nuo ongelmat on helpompi hallita. Toki tähänkin varmaan vaikuttaa se, että käytän muutenkin mieluummin vipuja.
Pystäreissähän nuo lyhyimmät vaijerin pätkät on jotakin "jäykkää", esim se lenkki mikä on juuri ennen takavaihtajaa pysyy muodossa vaikka sen irroittaa.
Mulla tuo ilmiö on pahimmillaan kun käytetään takapakassa raskaimpia, eli pienimpiä rattaita. Tällöinhän vaijeri on löysimmillään ja vaihteen vaihto aiheuttaa vaijerin kiristyessä kuoren painumista. Kun vaijeri vaihde vaihteelta kiristyy, niin oireet vähenee ja pari keveintä toimii kuten pitääkin, eli peukalovivulla ei tarvi painaa yli pykälän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin