Trike vs. kaksipyöräinen

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Jepujep, eli myynti-ilmoitukseeni oli päätynyt kaikenlaista off-topic -materiaalia, joka on poistumassa, joten jatketaanko porinoita täällä jos osallistujia vielä kiinnostaa?

(Tavoitteena siis matkavauhtien kasvattaminen vaihtamalla trike matalaan kaksipyöräiseen)

tavasti kirjoitti:

Itse en oikein usko että pelkästään pyörää vaihtamalla nopeudessa on tuollaista muutosta.

No joo... en mää nyt oikeasti kuvittele pääseväni pelkkää fillaria vaihtamalla noin lujaa, mutta lujempaa kuitenkin... pitkällä matkalla nopeudet putosivat noin 3-5km/h verrattuna Alligtiin. Trike on pirun hauska ajaa, mutta nykyisin, kun pitää tyttären hoitoaikojen vs. omien työaikojen ikävän pienen aikaeron takia mennä matalalentoa töistä 10 km:n päähän, niin triken hitaus alkaa tympiä. Kyllä tuon tykittelyn tekee pari kertaa viikossa mielellään, mutta viitenä päivänä peräkkäin joka viikko alkaa parin kuukauden jälkeen ottaa päähän.

visiopetteri kirjoitti:

Trikellä tuli ajettua noin 10km matkaa 35 keskinopeudella ja matkalla oli muutama ihan kunnon mäki joissa vauhti tippu tosi rankasti.. Aika paljon noi mäet tekee etenemiseen, eli tuskin tuota mun matkaa ainakaan ois ajanu radikaalisti nopeempaa 2 pyöräselläkään. Käytännössä se maksimi nopeus voi rajoittua monella muulla tavalla, kuin (pelkästään) pyörän tyypin perusteella.

Tuo on kyllä tosi kova keskari: omat vauhtirajani on aika hyvin tiedossa, joten pystyn aika hyvin sanomaan, mikä on maksiminopeuteni eri pyörilläni. Käyräsarvisella tunnin lenkin vauhdit olivat keskimäärin 28-31 km/h, maastopyörällä 26-29 km/h, Alligtin nojakilla 28-32km/h ja tällä trikellä 25-27km/h.

visiopetteri kirjoitti:

Vai onko se miten raskas lumella?

En tiedä vielä. Mielenkiinnolla odotellaan.
Viime talvena vain tuli huomattua, kuinka hyvissä säädöissä oleva, kunnollisilla osilla ja 660 nastalla varustettu maastopyörä vain on paras talvipyörä. Reitit pystyi oikomaan halutessaan vaikka luistelukentän poikki, jos mieli teki. Eikä lumi hidasta isoja ja leveitä renkaita läheskään niin pahasti.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kumpi on parempi, traktori vai mopo? Kummallakin on vahvuutensa, käyttötarkoitus ratkaisee. Yllättävänkin kovaa olet trikellä ajellut. Nopeuden puolesta trike on parhaimmillaan kovalla ja liukkaalla alustalla. Ainoa alusta jossa päihittää helposti nopeudessa kaikki kaksipyöräiset. Lumi hidastaa, mitä pienemmät renkaat sitä enempi. Sentti pari ja oot taatusti hitaampi kuin maastopyörällä. Maastopyörällä kun on vieläpä helppo ajaa muiden tallaamaa ajouraa, toisin kuin trikellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Lumi hidastaa, mitä pienemmät renkaat sitä enempi. Sentti pari ja oot taatusti hitaampi kuin maastopyörällä. Maastopyörällä kun on vieläpä helppo ajaa muiden tallaamaa ajouraa, toisin kuin trikellä.

Ihan varmasti Trike on hitaampi lumella kuin maastopyörä: tällä hetkelläkin kun ovat suunnilleen yhtä nopeita (paitsi vastatuulessa trike on nopeampi).
Mielenkiinnolla odottelen kuitenkin tamppaantuneita pyöräteitä (jos ei mene kaupaksi): veikkaan, että trikeä on hauska ohjastaa reippaissa luisuissa. ;)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Käyräsarvisella tunnin lenkin vauhdit olivat keskimäärin 28-31 km/h, maastopyörällä 26-29 km/h, Alligtin nojakilla 28-32km/h ja tällä trikellä 25-27km/h.

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Tuolla laskien noista nopeuksista lähtien, lowracer kisa-varustein tuottaisi ehkä noin 41 km/h, tailboxin kanssa 43.5 km/h

Eli ehkä haaveesi voi olla jopa melkein realistinen.

Nebulus kirjoitti:

Viime talvena vain tuli huomattua, kuinka hyvissä säädöissä oleva, kunnollisilla osilla ja 660 nastalla varustettu maastopyörä vain on paras talvipyörä.

No jos suostut talvet ajamaan pystypyörällä, niin et sinä trikeä mihinkään tarvi. Kesällä kaksipyöräinen nojakki on ehdoton peli.

Sitten on vielä kysymys, että kaupunkialueella, tasamaata liikkuen olisiko Highracer kelvollinen pyörä myös talvella? Ja paljonko kesäkelissä highracer on hitaampi kuin lowracer? Tietysti lowraceria voisi kokeilla talvellakin, siinä ei kaadu kovin korkealta :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Sitten on vielä kysymys, että kaupunkialueella, tasamaata liikkuen olisiko Highracer kelvollinen pyörä myös talvella? Ja paljonko kesäkelissä highracer on hitaampi kuin lowracer? Tietysti lowraceria voisi kokeilla talvellakin, siinä ei kaadu kovin korkealta :-)

Jos higracer=isopyöräinen swb niin taitaa olla parhaita kaks pyörä nojakkeja talvikelille, kunhan:
-varustellaan oikein
-selkänojan saa pystymmäs
-on painojakauma mahdollisimman lähelle 50/50

Lowraceri ei toimi talvella:
-Painojakauma liian etupainoinen
-Pieni eturengas
-Sivuluisut johtaa kaatumiseen. Vaikka jalka ylettää maahan, niin koukussa ollessaan ei riitä pyörän pystyssä pitämiseen.
-Näissä harvoin saa penkkiä riittävän pystyyn jotta kroppaa voisi käyttää tasapainoilun apuna, jos saa niin menee entistä etupainoisemmaksi
-Akseliväli pidempi kuin swb:ssä, hitaasti ajo vaikeampaa kun tämän lisäksi istutaan alempana

Jukka

ps. ihmettelen yleensäkkin tuota highracer nimitystä, minusta se on 26/26swb jossa on vain "nopeammat osat".

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Lowraceri ei toimi talvella:
-Painojakauma liian etupainoinen
-Pieni eturengas
-Sivuluisut johtaa kaatumiseen. Vaikka jalka ylettää maahan, niin koukussa ollessaan ei riitä pyörän pystyssä pitämiseen.

Tuo kaatumisen estäminen jalalla vastaan ottamalla on kyllä tosi herkkä penkin korkeuden suhteen. Fierolla penkki yläasennossa pystyy ihan hyvin ottamaan isommankin kuprun jalalla vastaan kun talvella liukastelee. Pari senttiä alempana ei ole enää mitään mahdollisuuksia, lumikylpy odottaa.

Painojakauman huonouden kyllä allekirjoitan. 55% edessä ja 110 sentin akseliväli on osoittautunut sellaiseksi että perä irtoaa aivan turhan herkästi jopa nastarenkailla ja sitten saa taiteilla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Painojakauman huonouden kyllä allekirjoitan. 55% edessä ja 110 sentin akseliväli on osoittautunut sellaiseksi että perä irtoaa aivan turhan herkästi jopa nastarenkailla ja sitten saa taiteilla.

Puhumattakaan kun 20/26(fiero 20/20) lowracereissa puhutaan varmaankin 65/35 painojakaumasta ja akseliväli yli 130cm...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

ihmettelen yleensäkkin tuota highracer nimitystä, minusta se on 26/26swb jossa on vain "nopeammat osat".

No sama vika Rahikaisella. Highracer on 26/26 swb jossa penkin saa tosi paljon takakenoon, ja keskiö on riittävän korkealla? Mutta onko Azubin Max tai Ibex highracer sopivasti varusteltuna vai ei?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:

No jos suostut talvet ajamaan pystypyörällä, niin et sinä trikeä mihinkään tarvi. Kesällä kaksipyöräinen nojakki on ehdoton peli.
Sitten on vielä kysymys, että kaupunkialueella, tasamaata liikkuen olisiko Highracer kelvollinen pyörä myös talvella?

Eihän nojapyörää yleensäkään välttämättä tarvitse. Sotkastahan saa kivan Garderoobimaisterin alle satasella! Ja autoksikin voi laittaa Ooppelin.
Mutta koska kuitenkin on kivaa ajaa auringonpaisteessa jännällä ajoneuvolla biitsille ja juoda olutta sen ajoneuvon satulassa mukavasti istuen, niin trikellekin alkaa löytyä käyttöä kesälläkin....
Lisäksi trikellä ajaminen on (vauhtia lukuunottamatta) hauskempaa: ei tarvi miettiä tasapainoilua ja mutkat voi ottaa melkoisen lujalla vauhdilla tien pinnan kunnosta riippumatta eikä tarvitse pelätä kaatumista. Ja onhan se pyörä kivan näköinenkin.

Yleensä ottaen harrastusliikuntavälineiden perustelu järkisyillä on mielestäni hieman pöljää. Eiköhän noilla ole päällimmäinen tarkoitus se, että satulaan istuessa tulee hyvä fiilis.

Highracerissa hirvittää tuo satulakorkeus: Tämmöinen persjalka ei tahdo ylttää maahan satulasta edes varpaillaan. :oops:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

[Eihän nojapyörää yleensäkään välttämättä tarvitse. Sotkastahan saa kivan Garderoobimaisterin alle satasella! Ja autoksikin voi laittaa Ooppelin.
Mutta koska kuitenkin on kivaa ajaa auringonpaisteessa jännällä ajoneuvolla biitsille ja juoda olutta sen ajoneuvon satulassa mukavasti istuen, niin trikellekin alkaa löytyä käyttöä kesälläkin....
Lisäksi trikellä ajaminen on (vauhtia lukuunottamatta) hauskempaa: ei tarvi miettiä tasapainoilua ja mutkat voi ottaa melkoisen lujalla vauhdilla tien pinnan kunnosta riippumatta eikä tarvitse pelätä kaatumista. Ja onhan se pyörä kivan näköinenkin.

Yleensä ottaen harrastusliikuntavälineiden perustelu järkisyillä on mielestäni hieman pöljää. Eiköhän noilla ole päällimmäinen tarkoitus se, että satulaan istuessa tulee hyvä fiilis.

Tulee ihan tunne, että taidat pitää triken ja ostaa lisäksi lowracerin :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

[Eihän nojapyörää yleensäkään välttämättä tarvitse. Sotkastahan saa kivan Garderoobimaisterin alle satasella! Ja autoksikin voi laittaa Ooppelin.
Mutta koska kuitenkin on kivaa ajaa auringonpaisteessa jännällä ajoneuvolla biitsille ja juoda olutta sen ajoneuvon satulassa mukavasti istuen, niin trikellekin alkaa löytyä käyttöä kesälläkin....
Lisäksi trikellä ajaminen on (vauhtia lukuunottamatta) hauskempaa: ei tarvi miettiä tasapainoilua ja mutkat voi ottaa melkoisen lujalla vauhdilla tien pinnan kunnosta riippumatta eikä tarvitse pelätä kaatumista. Ja onhan se pyörä kivan näköinenkin.

Yleensä ottaen harrastusliikuntavälineiden perustelu järkisyillä on mielestäni hieman pöljää. Eiköhän noilla ole päällimmäinen tarkoitus se, että satulaan istuessa tulee hyvä fiilis.

Tulee ihan tunne, että taidat pitää triken ja ostaa lisäksi lowracerin :D

Jukka

Harmi kyllä, työpaikka lähtee alta keväällä ja maastopyörän ohella on varaa pitää vain yhtä fillaria. :(
Pakko siis myydä trike pois ennen kuin on varaa ostaa uus... köyhällä ei oo helppoo. :cry:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Mutta koska kuitenkin on kivaa ajaa auringonpaisteessa jännällä ajoneuvolla biitsille ja juoda olutta sen ajoneuvon satulassa mukavasti istuen, niin trikellekin alkaa löytyä käyttöä kesälläkin....

Joo, tuota ei kyllä voi korvata muulla. Jos moiseen on aikaa ja inspiraatiota, trike pitää olla.

Nebulus kirjoitti:

Highracerissa hirvittää tuo satulakorkeus: Tämmöinen persjalka ei tahdo ylttää maahan satulasta edes varpaillaan. :oops:

No helpottaako yhtään jos 26" sijasta otatkin 24" renkailla? Niitä on alkanut nyt tulla markkinoille.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Highracerissa hirvittää tuo satulakorkeus: Tämmöinen persjalka ei tahdo ylttää maahan satulasta edes varpaillaan. :oops:

No helpottaako yhtään jos 26" sijasta otatkin 24" renkailla? Niitä on alkanut nyt tulla markkinoille.

Varmaankin auttaisi... tosin pitäisi istua sellaisen fillarin satulaan ja ihan fiilistellä, mille tuntuu. Jukan SWB:n satulassa vain tuli ontto olo, kun en tahtonut ylettää maahan, ja olettaisin 26" highracerien olevan korkeudeltaan samaa luokkaa.. 26" slicksejä saa jo aika hyvän valikoiman, miten lie 24":n kanssa on? Jotkut juniorikoon kilpapyörät on kylläkin 24", sitä kautta saattaisi löytyäkin sopivia renkaita.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Jukan SWB:n satulassa vain tuli ontto olo, kun en tahtonut ylettää maahan

Tuo johtuu osittain penkistä, istumaosan etukulmat pitäisi olla pyöristetyt. Noissa mun penkeissä jalat ei pääse taipumaan lantiosta alaspäin yhtä hyvin kuin kaupallisissa penkeissä.
Toisaalta oikeissa high racereissa maataan vielä enempi selin, joka vaikeuttaa myös jalan ylettämistä maahan(pöydän reunalla istumalla yletät hyvin jaloilla maahan, mutta koetappas pöydällä selin maaten samaa...). Tuo swb:n penkki on nyt clwb:ssä ja siinä ylettää paremmin maahan kuin swb:ssä vaikka penkki on korkeammalla, koska istuma asento on pystympi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Trike vs. kaksipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Dodi!

Trike meni viime viikonloppuna Turkuun ja tänään lähti Hollannista tilaukseen Optiman Baron XS, meille pätkille tehty lowracer (kuskin kokosuositus 160-175cm) :
Kuva
Sitten vaan kieli pitkällä odottelemaan... toivottavasti tänä vuonna kerkiäisi vielä muutaman viikon ajamaan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin