Pyörän valinta selkäongelmien kanssa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Tintti
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Tammi 2009, 23:06
Paikkakunta: Helsinki

Pyörän valinta selkäongelmien kanssa

Viesti Kirjoittaja Tintti »

Moikka!
Olen ihkauusi nojapyörän etsijä. Oma motivaationi tämmöisiä pyöriä kohtaan on ollut olemassa jo pitempään, mutta nyt pahemman selkäongelman kanssa olen todennut, ettei normipyörällä ajo enää ole mitään herkkua.

Onko siis kellään vinkkejä tai ajatuksia nojapyöräilystä ja selkäongelmista? Itselläni on yksi alaselän välilevy rikki ja selän pyöristäminen ja etunoja-asennot pahoja. Sitämyöten yritän ottaa selvää miten erilaisa nojapöyriä on olemassa ja missä mallissa ergonomia olisi ehkä paras selkävaivaiselle (onkohan näistä ergonomia jutuista mitään tahoa, joka maailmalla tutkinut ja testannut jne?). Olisi mukava palata pyörän päälle työmatkailussa. Kiitos jo etukäteen! :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörän valinta selkäongelmien kanssa

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla selkä helposti alkaa oireilla esim., jos autossa tai nojakissa on kuppimainen istuin, jossa selkä on köyryssä asennossa. Jos nojakissa istuin on liian kuppimainen voi asian helposti korjata asentamalla sopivan kokoinen tyyny ristiselän kohdalle. Tyynyn saa pysymään oikealla kohdallaan kiinnittämällä se tarranauhoin selkänojaan. Tarranauhat voi kiinnittää Bostik-liimalla.

On usein todettu, että nojapyörä ajajalleen sopivalla istuimella varustettuna on selkävaivaiselle paljon sopivampi kulkuneuvo kuin pystypyörä. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valinta selkäongelmien kanssa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Alaselkä vaivoja on minullakin, ilmeisesti jotakin iskias-tyyppistä kun pahaksi äityessään säteilee vasempaan jalkaan.
Pyöräilessä olen itse todennut pahimmaksi pystyt ajoasennot, olipa selkänojaa tai ei. Eli esim. etunojassa ajettava maastopyörä on selälle ok, mutta pystyhköllä selkänojalla oleva jäykkä nojapyörä ei.
Selkänojana sopivasti ristiselän kohdalta ylöspäin pyöristetty on minulla parempi kuin täysin suora. Mitään joustavasta materiaalista tehtyä en ole kokeillut, esim näitä "remmi" penkkejä.
Vaikka mulla vaiva eri asennoissa oireileva kuin sinulla, niin luulisin että riittävän loivalla selkänojalla ja jousitetulla nojakilla vois alkaa kokeileen. Kovin loivalla selkänojalla olevat pyörät vain ei ole mitään raskaan talvikelin nojakkeja :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin