Valinta tehty

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Nazca Fuego tulee helmikuun lopussa. n. 1900 € (All-round malli peilillä ja sivutuella)

  • En ostanut Hp-Velotehcnikin Scorpion Fs mallia, koska liian kallis.
  • Enkä hankkinut Raptobikeä, koska siinä ei jousitusta, sen olisin voinut ostaan Rohloff vaihteella, hinta runsaat 2000 €.
  • Enkä hankkinut Nazca Gauchoa, koska en usko kerkeäväni oikeasti retkeilemään pyörällä. Vain pikaisia päiväretkiä, jolloin nopeus on ykkösasia. Ja nykyään saa nastarenkaat jo koossa 20 ", joten liukkaiden kelien pyöräilykin on turvattu.

Olisin toivonut, että saisin Rohloff vaihteiston, mutta se on hieman liian arvokas tällä hetkellä. Katsotaan nyt pari vuotta miten perusvaihteilla pärjää. Jos eivät toimi, niin sitten vaihtoon.

Niin ja värihän tunnetusti voi olla mikä tahansa, kunhan se on musta. Ja Kuopioon on pyörä tulossa, jos joku haluaa ihmetellä ihan livenä.

Lopuksi pienenä mainoksena kehuisin erityisesti Ronin Nojapyörän loistavaa palvelua! Suosittelen jo nyt, ja vielä enemmän kun on pyörä alla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Ja nykyään saa nastarenkaat jo koossa 20 ", joten liukkaiden kelien pyöräilykin on turvattu.

Tuon pyörämallin huonot talviajo-ominaisuudet ei mun mielestä liity pelkästään renkaiden pitoon. Enempi ongelmia aiheuttaa matala painopiste ja ajoasento. Sellainen sivuluisu tai renkaan luiruaminen lumessa, joka pystärillä on helppo korjata ohjaamalla ja tasapainoilemalla, johtaa tämän tyyppisellä pyörällä hyvin helposti kaatumiseen. Toki karkeakuvioiset nastarenkaat auttavat paljon ja pidentävät pyöräilykautta, mutta niidenkään avulla tuskin hirveän hyvä talvipyörä tulee, kuten ei noista muistakaan vaihtoehdoistasi.
Kerro kuitenkin omatkin kokemuksesi kun saat pyörän alle, itse kun olen noita vertailuja tehnyt pelkästään kesäkumeilla.

Puusilmä kirjoitti:

Lopuksi pienenä mainoksena kehuisin erityisesti Ronin Nojapyörän loistavaa palvelua! Suosittelen jo nyt, ja vielä enemmän kun on pyörä alla.

Tämä on mukava kuulla! Harmittavan vähän on tästä kauppiaasta kokemuksia vaikka on nojakkeja kaupannut jo vuosia. Nazca olisi minunkin valintani jos uutta nojakkia olisin ostamassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Talvipyöräilystä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Olen mielenkiinnolla lukenut talvipyöräily keskusteluita, ja testiraportteja. Olen aina ollut yllättynyt siitä, että keskustelussa tunnutaan puhuvan jossain määrin epäolennaisista asioista esim. etenemiskyvystä lumessa tms. Kuitenkin Kuopiossa käytännössä olisi tarkoitus ajaa vain auratulla ja yleensä myös hiekotetuilla kevyen liikenteen väylillä. Tänäkin talvena on ollut vain 3-5 lumisateista päivää, jolloin olisi tullut ongelmia kotiinpaluussa päivän aikana sataneen lumen vuoksi. Rannikkoa kuivemman mannerilmaston vuoksi ilmeisesti pahoja myräköitä on vähemmän, ja harvakseltaan tullut lumi taas kestää paremmin maassa, kun meri ei täällä lämmitä. (Asuin aiemmin Helsingissä)

Suurin ongelma Kuopiossa ovat vaihtelevat jääolosuhteet. Vaarallisia alueita ovat esimerkiksi alikulkutunnelit, joiden yhteydessä on jyrkkä mäki ja sitten pitää tehdä tiukka kurvi, eikä näkyvyyttä muuhun kevyeen liikenteeseen juuri ole. Talvella näihin riskipaikkohin myös kertyy usein jäätiköitä, joita jalkamiehenäkin on vaikea ylittää kaatumatta.

Näillä perusteilla arvelen, että nastarenkailla talvipyöräily onnistuu Kuopiossa hyvin.

Ja koska ennemmin tai myöhemmin kaadun, niin kaadun mielummin 5 kertaa low-racerilla, kuin 1 kerran pystypyörällä.

Low-racerissa osoittauti olevan myös mukavan lämmin ajoasento Nazcan perus yläohjaustangolla. Lisäksi jousitus söi töyssyt pois, jolloin polanteet eivät rynkytä ja renkaiden sivuttais pito säilyy paremmin.

Mutta täytyy tunnustaa, että kyllä kulkusuunnan suuntaiset jääurat pelottivat, kun teimme koeajoa Marathon racer slikseillä. Nastoilla luulen tilanteen korjaantuvan täysin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Olen mielenkiinnolla lukenut talvipyöräily keskusteluita, ja testiraportteja. Olen aina ollut yllättynyt siitä, että keskustelussa tunnutaan puhuvan jossain määrin epäolennaisista asioista esim. etenemiskyvystä lumessa tms.

Johtunee minusta :D Itse kun vuorotöiden vuoksi joudun liikkumaan aamuisin ennen auraus kalustoa ja myös viikonloppuisin, jolloin aurauskaluston liikkeelle lähtö kynnys on korkeampi. Eräillä tieosuuksilla on lisäksi tapana ajaa kampaterällä hieman koholla, jotta tienpinta jää turvallisen kuohkeaksi(ei tarvi hiekottaa). Tämä on tietenkin sitten pyöräilijälle raskasta ja tasapainon pitokin hankalaa, kunnes tienkäyttäjien toimesta tielle tamppautuu polku.
Jäällä, varsinkin jos se on suhteellisen tasaista, pärjää varmasti kaikilla nojapyörillä, nastarenkailla ja sopivalla nopeuden rajoittamisella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja penso »

Puusilmä kirjoitti:

Nazca Fuego tulee helmikuun lopussa. n. 1900 € (All-round malli peilillä ja sivutuella)

Onnitellut hyvästä pyörävalinnasta. Itse ostin samanlaisen pelin viime keväänä ja tyytyväinen olen ollut. Talvella en ole edes kokeillut ajaa, vaan olen säilönyt pyörän varastoon kevättä odottamaan. Kauppiaalle täältäkin kiitoksia.

Pyöränä Nazca Fuego

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Eikös Ronin Nojapyörät ole paikalla myös fillarimessuilla maaliskuussa?

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Kyllä niin käsitin

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Eli pitäisi olla paikalla. Ronilla on Siilinjärvellä mallipyöriä (Pioneer, Paseo, Fuego... ja joku neljäskin), mutta messuille oli tulossa myös lisää pyöriä.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Kyllä niin käsitin

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Puusilmä kirjoitti:

Eli pitäisi olla paikalla. Ronilla on Siilinjärvellä mallipyöriä (Pioneer, Paseo, Fuego... ja joku neljäskin), mutta messuille oli tulossa myös lisää pyöriä.

Hyvä kuulla! Kiinnostuneita varmasti riittää!

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Samoin täällä, tein tilauksen Challengen Seiranista, tästä 2008 mallista, jossa on SL-ketjunohjain, kammet vähän ylempänä kuin edellisessä mallissa ja lyhyempi akseliväli. Lisäksi otin etujouston ja lasikuitupenkin ja sram X.9 osat. Jos osaa englantia vähänkin on palvelu huippu ystävällistä. Toimitusaika on viisi viikkoa... saa nähdä pitääkö paikkansa. :shock:

VOTE

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Valinta tehty

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Seiran on täällä jo ehkä parin viikon päästä JEEEEEEEEEEEEEE :roll:

VOTE

Vastaa Viestiin