20" vai 26"

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tässä olis aika perusteellinen essee LWB-Tour Easystä:

http://www.beezodogsplace.com/Pages/Art ... rEasy.html

Omat kokemukset vielä odottavat tuloaan, pyörä vielä tekemättä :lol:

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

20 tuumanen edessä 26 tuumanen takana on oikein hyvä pyörä eikä kaipaa etujousitusta. mulla on 4 vuotta ajettu witsard täysjouskari istunkorkeus 52 cm mukava pyörä mihin ajoon tahansa.Tässä nojakissa olen käyttänyt edessä 35mm sileetä ja takana 32mm sileetä ajannut kauas ja kovaa myös surkeita hiekkatitä helsingin keskutaa talinnaa jne.Viime syksyna hankin fujin nojakin 28 millisillä renkailla ja vain takana jousitus ja yllätys yllätys etujosituksen puutteesta ei ole lainkaan haittaa. Fujin on jo melkomatala 35cm kuitenkin ketterä kapunki liikenteessä ja hikkateillä vaikka onkin erityisesti maantie pyörä.

Risto
reippaasti rekkulilla

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Totta!

En ohittaisi hollantilaisia semi-low racereitä, esim fujin, hurricane, lynx... enkä esim challengen tai optiman korkeampia malleja, kuten juuri wizard tai vaikka seiran....

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko muut kiinnittänyt huomiota noissa matalissa nojakeissa siihen, että pystypyöräilijöiden kanssa on vaikea ajaessa keskustella? Puhua voi ja pystypyöräilijä kuulee, mutta itse ei oikein kuule heidän puhettaan koska suu jää puhujan käden taakse. Ero tulee hyvin mielestäni esille, kun vaihdan LWB:stä(istumakorkeus n.55-60) Pythoniin(istumakorkeus n.30cm).

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Nyt olen enemmän sekaisin kun aiemmin.
Alkuperäisesti katselin noita Azubin ja Nazcan laitteita enka lainkaan noita matalia laitteita. Challengen tai optiman korkeampia malleja olen vähän kurkkinut ja HP:n suora alaohjaus näyttää hyvältä idealta. Kuitenkin Sinnerin ohjaus lienee mukavin, siinä "kahvat"/vaihtajat perinteisemmässä asennossa kuin muissa alaohjausmalleissa. Sinner myös näyttää pitemmältä kuin nuo muut.
Nyt on ehdoteltu jousia ja ei jousia eteen, ilmeisesti takajouset ovat must koska ne ovat melkein kaikissa jo vakiona. Sinnerin Demon 2026 on kumijousi, lienee kestävä vaan onko toimiva, onko lukijakunnalla kokemuksia Sinnerin Demonista.
Ajoasennon kulmaa jos pitää auton penkin asennosta katsoa niin ei taida niin pystyä ollakaan näissä fillareissa. Ilmeisesti kaikissa on istuinkulman säätö tehtävissä ilman työkaluja, ainakin noissa pystymmissä rauhallisemmissa versioissa.
Kukaan muuten ei ole itse istuimien eroja kommentoinut. Kun nyt auton istuimiin alettiin vertaileen niin eroja pitäisi olla materiaaleissa ja niissä "kurveissa" ristiselän kohdilla. Samoin istuimen koko ja eritoten istuimen ja selkänojan pituudet. Vai onko niissäkin tarvittavat säädöt. Onko istuimen pehvan ja selän välinen kulma mrkitsevä.

Tällä foorumilla on myös puhuttu etuvaihtajan jäykkyydesta, onko se isojen eturattaiden vika vai missä mättää.

Ovatko kaikki nojakit yhden käyttäjän pyöriä vai pystyykö ja missä rajoissa säätämään nojakkia useammalle kuskille järjellisellä työllä ja taas palaamaan edellisiin mittoihin. Meillä jälkikasvusta ainakin pari vanhempaa suhtkoht mun mittaisia.

Kuljetatteko te muuten autolla nojakkianne. Itselläni on ollut tapana pystypyöriä kuljettaa koukussa tai peräkärryssä, määrästä riippuen. Perheauto on ilman peilejä 195cm ja pienempi on 175cm joten ilmeisesti koukussa pikkuaton perässä poikittain kuljetus ei onnistu. Ei taida virkavalta mitata peilejä auton leveyteen. Tuo 195 taitaa riitttää tavallisemmille nojakeille. Katolle ei moista rakkinetta pysty nostamaan ainakaan niille telineille joita itse olen nähnyt.

/SauliA

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

SauliA kirjoitti:

Nyt olen enemmän sekaisin kun aiemmin.

Niinhän siinä kysellessä useesti käy että mielipiteitä saa niin monta kuin mies.. eh, henkilöäkin!

SauliA kirjoitti:

...
Nyt on ehdoteltu jousia ja ei jousia eteen, ilmeisesti takajouset ovat must koska ne ovat melkein kaikissa jo vakiona. Sinnerin Demon 2026 on kumijousi, lienee kestävä vaan onko toimiva, onko lukijakunnalla kokemuksia Sinnerin Demonista.

Yksi rakentamani nojakki on aika lähellä tuota Sinneriä. Hyvä puoli siinä on polkimien sijainti etupyörään nähden. Kantapäät ei tapaa eturenkaaseen oikeastaan missään tilanteessa. Kumijousitusta pidän varsin hyvänä ratkaisuna periaatteessa, ei yhtä mukava kuin iskari, mutta huoleton se on.

SauliA kirjoitti:

...
Kukaan muuten ei ole itse istuimien eroja kommentoinut. Kun nyt auton istuimiin alettiin vertaileen niin eroja pitäisi olla materiaaleissa ja niissä "kurveissa" ristiselän kohdilla. Samoin istuimen koko ja eritoten istuimen ja selkänojan pituudet. Vai onko niissäkin tarvittavat säädöt. Onko istuimen pehvan ja selän välinen kulma mrkitsevä.

Ei penkin pituuden säätöja taida olla kuin HPvelolla. Muissakin on kuitenkin aika laaja skaala sopivuuden suhteen. Pehvan ja selän välinen kulma on penkeissä yleensä kiinteä.

SauliA kirjoitti:

Tällä foorumilla on myös puhuttu etuvaihtajan jäykkyydesta, onko se isojen eturattaiden vika vai missä mättää.

Osittain kenties rattaiden suurista kokoeroista, mutta enemmänkin mutkikkaasta vaijerinviennistä johtuu tämä jäykkyys.

SauliA kirjoitti:

Ovatko kaikki nojakit yhden käyttäjän pyöriä vai pystyykö ja missä rajoissa säätämään nojakkia useammalle kuskille järjellisellä työllä ja taas palaamaan edellisiin mittoihin. Meillä jälkikasvusta ainakin pari vanhempaa suhtkoht mun mittaisia.

Tässä keskustelussa esille tulleet ovat kaikki sellaisia joissa säätö tehdään hankalasti keskiötä siirtämällä teleskooppiputkessa. Tämä ei oikeastaan ole se hankala juttu vaan ketjun pituuden muuttaminen. Joku voi sanoa että helppohan se on kun on pikalukolliset ketjut mutta sellainen nojapyörä jossa säätö tapahtuu penkkiä siirtämällä olisi paljon kätevämpi jos on eripituisia käyttäjiä. Mutta kuten aiemmin on todettu, järkeviä LWB-mallisia ei ole EU:ssamme kaupan, ainoastaan pari CLWB:tä, 16-20 pyöräiset Optima Hopper ja HPV Spirit. Nämä ovat lyhyille matkoille ja kaupunkiin tarkoitettuja pyöriä.
EDIT: Azubilla näyttää olevan penkissä säätövaraa pituussuunnassa noin 13 cm katso: http://www.azub.cz/en/IPS.asp

SauliA kirjoitti:

Kuljetatteko te muuten autolla nojakkianne.

:wink:

Peräkärrissä- silloin harvoin kun tarvitsee kuljettaa.

Tuolla muuten käyttäjien kommentteja erilaisista nojapyöristä:
http://www.ligfiets.net/fietsen/
Babelfishillä käsittämätön hollanti muuttuu ymmärrettäväksi tankero- enklanniksi :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

SauliA kirjoitti:

Nyt olen enemmän sekaisin kun aiemmin.

Jep, ja mitä pdemmälle vertailua teet sitä sekaisemmaksi menee. Nojakeissa kun on päätettävä 10x enempi asioita kuin pystypyörässä. Eikä nämä ole väri-kysymyksiä, vaan ihan oikeasti pyörän käyttäytymiseen, ajomukavuuteen, käytännöllisyyteen yms. vaikuttavia asioita. Yhden ku ostat ja kesän ajelet niin tiedät seuraavaa ostaessasi mitä haluat.

SauliA kirjoitti:

ilmeisesti takajouset ovat must koska ne ovat melkein kaikissa jo vakiona.

Ei suinkaan. Vakiona ovat koska toteutus teollisessa valmistuksessa helppo, eikä juurikaan lisää kustannuksia. Hyvin asfaltilla pärjää ilmankin.

Tuo autonpenkki vertaus oli vähän huono, koska autossa on yleensä polkimet alempana kuin näissä SWB-nojakeissa. Mutta toimii monessa "easy"-mallin LWB:sasä
Liian pehmyt penkki ei päästä selkää tuulettumaan ja sitten hikoilee hirveästi.

,_,/ukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Epäsuora alaohjaus toteutettuna vain yhdellä vipuvarrella (kuten teolliset valmistajat tuntuvat pääsääntöisesti tekevän) kehittää klappia käytön myötä niihin palloniveliin, ja ratkaisu ei mahdollista mitään tapaa säätää sitä klappia pois. Kuten Jori ja Sakari ovat pohtineet, kahdella vipuvarrella (molemmin puolin, symmetrisesti) saadaan rakenne jossa klappi voidaan kiristää pois kun sitä syntyy.

Epäsuoran alaohjauksen ohjaustuntuman epämääräisyys riippuu tuon klapin lisäksi paljolti siitä kuinka paljon vipuvarsi pääsee taipumaan. Pienet lisäykset pituuteen lisäävät hakemisen tuntua yllättävän paljon. Tuossa Nazcan Fierossa, joka minulla on, on niin lyhyt se varsi, että se ei sanottavasti aiheuta löysyyttä ohjaukseen, vaan kaikki epämääräisyys tulee siitä klapista. Toisesta ääripäästä Markun Visionissa oli valovuoden pituinen varsi, joka varmasti jousti havaittavasti. Tosin kyllä sekin oli ainakin Markun ajettava pyörä - olikohan siinä molemmilla puolilla ne varret? En muista.

Näin jälkiviisaana ottaisin kyllä tuohon retkipyörään suoran alaohjauksen, jos jotenkin järkevästi onnistuu. Se on kaikin puolin jämäkämpi ratkaisu pelkästään yksinkertaisuutensa vuoksi. Kääntösäde tosin kärsii, mutta käytännössä se ei ole minun huonolla tasapainollani ongelma, kun en yleensä uskalla ajaa mitään tiukkoja u-käännöksiä molemmat jalat polkimilla muutenkaan.

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Nyt tuli taas uusi asia, alaohjauksen klappi nivelistä ja vipuvarren taipumat. Klappi on selvää peliä, nivelet löystyvät ja sitä ei alkuun edes huomaa kun pikkuhiljaa tauti etenee. Vipuvarren taipuminen tuntuu aika ufolta mutta jos painoa säästetään niin heikkouksia tulee. Street machine lienee ainut suoralla alaohjauksella!

Se eri kuskien pituuseron kompensointi säädöilla lienee mahdollista vain Azubeissa, olenko oikeassa. Ei mikään ongelma yhden ajajan laitteissa. Miten sitten muissa hoidetaan kuskin kokoero vai onko pituustoleranssit niin isot että säätöihin ei kosketa. Jos esim pystypyörissö on keskiön ja satulan väli on minulla 74cm ja vaimolla 67cm. Voimmeko ajella samoilla säädöillä luontevasti vai ei. En ole ihan aluksi ostaa kahta nojakkia, kokeillaan ekaksi yhdellä!

/Sauli

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Alaohjausvarsi: Visionissa on alumiininen putki, joka on varsin työntöjäykkä. Välillä kokeilin siinä jotain kierretankoa, mutta se nurjahti jossain portaissa pyörää kantaessa ja sen jälkeen myös hitaassa vauhdissa jostain kuoppaisesta paikasta u-käännöstä tehdessä. Eli putkimainen rakenne on melkein pakollinen. Kannattaa huomata että tanko menee polkimien varsien sisäpuolelta, joten välityssuhde on aika iso ja sitä kautta tankoon kohdistuva työntövoima suuri. Visionissa on vain yhdellä puolella tanko. Laitoin siihen Optimalta ostetut triken ohjausniveliin tarkoitetut pallonivelet, joissa on sisällä palloa vasten jousena painava teräslangan pätkä, joka poistaa klapin lähes täysin.

Nykyinen kesäpyörä Fujin SL onkin sitten ilman jousia ja ohjaus on suora. Yksinkertaisuus on aina hyvä juttu, ja pieni koko jos joutuu kuljettamaan pyörää vaikka junassa. Tosin se aero/cockpit ohjaustanko on kyllä vähän ikävä jyrkissä käännöksissä kun se tahtoo osua jalkoihin varsinkin jos polkee. Ehkä tangon päitä korottamalla (tangon sarvien kulmaa ja etäisyyttä pyörän keskilinjasta voi säätää) saa paremman kääntyvyyden.

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

67-74 cm: kuulostaa pahalta. Jos lyhyemmälle säädetään optimiksi, pitempi joutuu ajamaan 7 cm liian lyhyellä välillä. Se menee varmaan lyhyillä matkoilla tai hiljaa ajaessa, mutta on se aika iso virhe. Virhe jonka huomaa on varmaan jotain 1 cm luokkaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

SauliA kirjoitti:

Jos esim pystypyörissö on keskiön ja satulan väli on minulla 74cm ja vaimolla 67cm. Voimmeko ajella samoilla säädöillä luontevasti vai ei. En ole ihan aluksi ostaa kahta nojakkia, kokeillaan ekaksi yhdellä!

Ei onnistu, tai ajokokemus toiselle ei ole mikään nautinto. Tuossa viimeisimmässä tekeleessäni on siirrettävä penkki. Noin 2cm muutokset ovat jo merkittäviä.
Jos säätäisi ketjun pituuden siten, että olisi sinulle hieman liian kireällä ja vaimolle vähän löysä, niin voisi olla että keskiötä siirtämällä löytyis kummallekkin siedettävä poljin etäisyys. Joku tehdasnojakki kuski voisi vahvistaa tai kumota. Kuitenkin muistettava, että 5cm siirto polkimissa tekee 10cm löysää kettinkiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Seitsemän sentin pituussäätö tietää kyllä 14 cm ketjun lisäämistä/poistoa aina pituussäätöä tehdessä. Olen tosin nähnyt jossain Hasen Kettwieselissä sellaisen säätimen, jolla voi säätää ketjun löysän puolen pituutta ilman että ketjuun tarvitsee koskea. Se kuitenkin taitaa vaatia jonkun kiinnityspisteen rungosta jo valmiina ja oli muutenkin vähän hurja viritys - lisää hammasrattaita ketjua ohjaamaan kun niitä muutenkin on ihan tarpeeksi.

Äkkiähän tuon lisäketjun lisää ja poistaa jos ketjussa on vain sopivasti pikalukot. Ketjun kuluminen pitemmän päälle tosin saattaa olla outoa, kun yksi pätkä ketjusta kuluu puolet hitaampaa kuin muut...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ajattelin tuossa että jos molemmat tinkis sentin optimi poljinetäisyydestä...
No miten toimis nämä varsinaiset aloittelijoiden kaupunkipyörät: http://www.khellstr.net/bikee/nojapyorat/spirit ja http://www.khellstr.net/bikee/nojapyorat/hopper
Ois penkin säätö, suora ohjaus, kohtuullinen istumakorkeus ja polkimet penkkiä alempana. Varmasti helppo oppia ja ehkä voisi kuljettaa pyöräkoukuissa. Pienet renkaat hieman verottaa mukavuuttaa epätasaisella alustalla. Ajoasento pysty ja pienet renkaat, eli ei huippunopeuden tavoittelijoille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Meiltä saa hakee hopperin pois milloin vaan!

Vastaa Viestiin