Nojapyöräkuumetta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Käytännön kokeet kyllä osoittaa, että pystypyörällä nimenomaan saadaan paljon paremmin täytettyä hetkelliset suuret tehotarpeet, kuten kiihdytys että pysyy peesissä autojonon kiihdyttäessä ylämäkeen yms.

Ja tuota pyörän massan aiheuttamaa hitautta kiihdytyksessä ei juuri erota siitä konkurssista mikä on ajoneuvon kiihdyttäminen lihasvoimalla.

Suurin vaikutus nopeuteen keskusta-ajossa millä tahansa polkupyörällä on siinä, että onko taitoa olla jarruttelematta vaivalla hankittua liike-energiaa. Jos jatkuvasti pumppaa, nojapyörä on pystypyörääkin huonompi, mutta pystypyöräkin on huono. Se avoin maantie kyllä tarvitaan, että nojapyörä voi olla mitenkään selkeästi nopeampi ratkaisu.

Joskus vähän harmittaa, ei niinkään se, että ihmiset esittävät omaksi pääasialliseksi nojakismin syykseen nopeuden tavoittelun, mutta se, kun ne esittävät sen minunkin nojapyöräharrastukseni syyksi.

Viimeksi muokannut Teemu Kalvas, 08 Helmi 2009, 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Jarcco kirjoitti:

Spirit on muuten ainoa lajissaan, en ainakaan tiedä toista samantyyppistä pyörää. Kumma juttu ettei tämä pyörätyyppi ole saanut suurempaa suosiota, vaikka on ilmeisen käyttökelpoinen. Sama juttu on tietysti nojapyörissä yleensä, mutta tässä se erityisesti korostuu.

Onhan noita keskipitkällä akselivälillä olevia ollut muillakin, M5:llä oli citymate ja Hopper tais olla Optimalta. Se on vähän sellanen välimalli ja parhaillaan tosiaan tuollaisessa "nurkka-ajossa". Ite tykkäsin Spiritistä kun kerran pääsin kokeileen, vois vaikka ostaa. Hopperia olen myös koeajanut ja aika lailla samat fiilikset siinäkin, paitsi että hiukan tuntu tahmealta pitemmälle siivulle, mutta tuokin on enempi asenteesta kiinni. Kiertää sen Suomen vaikka Jopolla jos niin haluaa :wink:

Nojaillaan!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Trek r200 kirjoitti:

Onhan noita keskipitkällä akselivälillä olevia ollut muillakin, M5:llä oli citymate ja Hopper tais olla Optimalta. Se on vähän sellanen välimalli ja parhaillaan tosiaan tuollaisessa "nurkka-ajossa". Ite tykkäsin Spiritistä kun kerran pääsin kokeileen, vois vaikka ostaa. Hopperia olen myös koeajanut ja aika lailla samat fiilikset siinäkin, paitsi että hiukan tuntu tahmealta pitemmälle siivulle, mutta tuokin on enempi asenteesta kiinni. Kiertää sen Suomen vaikka Jopolla jos niin haluaa :wink:

Nimenomaan on ollut, mm. BikeE, Flevo Oke-ja, Radius C4, Flux V220, Cannondale...
M5:n olin aivan unohtanut, sitähän myydään nykyisin taitettavana Cmpct- mallina:
Kuva
Hopperia ei löydy enää Optiman 2009- hinnastosta.
http://www.optima-cycles.nl/main/nl/fil ... ?Itemid=58

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Käytännön kokeet kyllä osoittaa, että pystypyörällä nimenomaan saadaan paljon paremmin täytettyä hetkelliset suuret tehotarpeet, kuten kiihdytys että pysyy peesissä autojonon kiihdyttäessä ylämäkeen yms.

Ja tuota pyörän massan aiheuttamaa hitautta kiihdytyksessä ei juuri erota siitä konkurssista mikä on ajoneuvon kiihdyttäminen kiihdyttäminen.

Totta tämäkin, mutta ei kumoa Pikametrin väitettä. Ensimmäisillä polkaisuilla kysytään voimaa ja vasta nopeuden kasvettua tulee rajoittavaksi tekijäksi teho. Muutama ensimmäinen polkaisu onnistuu varmasti suuremmalla voimalla kunnon selkänojasta ponnistaen, oli lukkopolkimet tai ei, mutta sitten kun kysytään maksimaalista hapennottoa (siis verestä lihaksiin), niin kyllä sieltä pystyasennosta löytyy rahtunen enemmän. Toistaiseksi ihmisiä kun on tehty vain pystymalleja. :)

Pyörien hitausmomenteista kirjoitin oman otsikon alle.
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=731

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jarcco kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Onhan noita keskipitkällä akselivälillä olevia ollut muillakin, M5:llä oli citymate ja Hopper tais olla Optimalta. Se on vähän sellanen välimalli ja parhaillaan tosiaan tuollaisessa "nurkka-ajossa". Ite tykkäsin Spiritistä kun kerran pääsin kokeileen, vois vaikka ostaa. Hopperia olen myös koeajanut ja aika lailla samat fiilikset siinäkin, paitsi että hiukan tuntu tahmealta pitemmälle siivulle, mutta tuokin on enempi asenteesta kiinni. Kiertää sen Suomen vaikka Jopolla jos niin haluaa :wink:

Nimenomaan on ollut, mm. BikeE, Flevo Oke-ja, Radius C4, Flux V220, Cannondale...
M5:n olin aivan unohtanut, sitähän myydään nykyisin taitettavana Cmpct- mallina:
Kuva
Hopperia ei löydy enää Optiman 2009- hinnastosta.
http://www.optima-cycles.nl/main/nl/fil ... ?Itemid=58

Mulla on siis tämän M5:n Azubin tekemä kopio takavuosilta. Epäilisin että tuo taittomahdollisuus tekee rungon joustavaksi - joten runko tuntunee hutakalta 184/90kg äijän alla. Siis - kun laittaa ruhosta kunnolla voimaa polkimiin alkaa pyörä hutkua ylös/alas - tuntuu kuin se taphtuisi tuosta rungon taitoksen kohdalta. Azubissa runko on siis tuosta kohdasta yhtenäistä putkea.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mulla on siis tämän M5:n Azubin tekemä kopio takavuosilta. Epäilisin että tuo taittomahdollisuus tekee rungon joustavaksi - joten runko tuntunee hutakalta 184/90kg äijän alla. Siis - kun laittaa ruhosta kunnolla voimaa polkimiin alkaa pyörä hutkua ylös/alas - tuntuu kuin se taphtuisi tuosta rungon taitoksen kohdalta.

Voi siihen hutkumiseen olla toinenkin syy. Takahaarukan keinunivel ei ole vetävän ketjun linjalla. Kiristyvä ketju vetää haarukkaa alemmas samalla kun vetävä rengas avittaa samaa liikettä. Apuna voisi olla suurempi vetävän ketjun taittopyörä, jousituksen säätäminen alemmas ja vaimennuksen lisääminen.

Ulkonäön takia näyttää tehdyn kompromissejä tämän ketjulinjauksen kanssa. Taittopyörille olisi tuon pompotuksen välttämiseksi parempi paikka vaaksan verran taaempana ja tuuman alempana, mutta ei se sitten olisi enää näyttänyt estettä ylittävältä ratsulta.
Ison näköinen jättö noin vinoksi haarukaksi, vai valehtelevatko silmäni. Miltähän vuodelta on tämä konsepti.
Kivasti saisit tuosta etuvetoisen. Siirrät vaan takapyörän etuhaarukkaan ja laitat lyhyet ketjut ja narullisen blokipyörän paluuketjulle.
Sori, rupesin säätämään pyörääsi ilman lupaa. :oops:

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Azubin vikana on 16 tuuman etuhaarukka joka vaikuttaa siltä että 20 tuumainen vetävä pyörä mahtuisi siihen kuin ultraohuella kumilla. Siinä on vaan ketjulle putket - yhdellä ketjurissalla voisi siis saada toimivamman kulkupelin.

Älä hermoile. Kyllä mä etuvetoisen teen, kuumottaa niin pahasti - mulla on nyt seuraavina 2:na kuukautena torstaisin hetki vapaata. Riittäisköhän se.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Nonnii, alkuperäiseen aiheeseen palataksemme - nojakkikuume nousee edelleen ja nyt olemme jo saaneet paljon selvitettyäkin, mitä haluamme ja mitä on saatavilla. Yhden HP Velotechnik Scorpioninkin olemme livenä nähneet. Se oli upea.

Kaipaamme vielä ajokokemuksia TW Bentsin Arrowsta ja Mantisista. Härmäpyöräkin kiinnostaa, mutta minkälaiset sen ajo-ominaisuudet on soratiellä?

Hinta ei ole ratkaiseva asia, mutta tietenkin mieluummin ostamme hyvät ja edulliset.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

musti&siippa kirjoitti:

Kaipaamme vielä ajokokemuksia TW Bentsin Arrowsta

Tuosta on tämmöinen ketju: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=318

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Juu, kyllä tuota ketjua on lueskeltu, mutta enemmän se oli kokoamista ja toimitussisältöä - lisää ajokokemuksia, kiitos!

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Itsellä on kyllä pääosin positiivisia ajokokemuksia arrowista. Enpä juuri muilla ole tosin ajanutkaan joten vertailua muihin on paha suorittaa mutta tykkään kyllä. Ajan pääosin kesäkelillä ja hyvällä talvikelillä ja hyvin kulkee. Hintaansa nähden asiapeli.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

Ensimmäisillä polkaisuilla kysytään voimaa ja vasta nopeuden kasvettua tulee rajoittavaksi tekijäksi teho. Muutama ensimmäinen polkaisu ...

Höh, pyörissä on vaihteet sitä varten, ettei voimaa tarvita. Kaksipyöräisellä liikkeelle lähtiessä kieltämättä ensimmäisellä polkaisulla tarvitsee, ja muutenkin kiihdytyksen välittömästi alkaessa voi olla, ettei vaihteita pysty käyttämään niin nopeasti kuin olisi optimaalista.

Trikellä on tietty jo ylittänyt risteyksen kun kaksipyöräisellä vielä laittaa toista jalkaansa polkimeen. Paitsi jos, ja kun, ennakoi valojen vaihtumisen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ensimmäisillä polkaisuilla kysytään voimaa ja vasta nopeuden kasvettua tulee rajoittavaksi tekijäksi teho. Muutama ensimmäinen polkaisu ...

Höh, pyörissä on vaihteet sitä varten, ettei voimaa tarvita. Kaksipyöräisellä liikkeelle lähtiessä kieltämättä ensimmäisellä polkaisulla tarvitsee, ja muutenkin kiihdytyksen välittömästi alkaessa voi olla, ettei vaihteita pysty käyttämään niin nopeasti kuin olisi optimaalista.

Trikellä on tietty jo ylittänyt risteyksen kun kaksipyöräisellä vielä laittaa toista jalkaansa polkimeen. Paitsi jos, ja kun, ennakoi valojen vaihtumisen.

Joo. Mun kokemus tukee tätä ekan polkaisun merkitystä, tokalla ei o niin enää väliä. Ja pitäähän se pystypyöräkin polkaista vauhtiin - ei sekään nyt ilman eka polkaisua liiku. Ainakaan mun lastissa 150 kiloinen kolho.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

oho. tuplaposti. sori

Viimeksi muokannut Pastori, 10 Maalis 2009, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maxwell
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Maalis 2009, 20:02

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Terve,

Mitä mieltä olette Flevobikesin nojakeista?

http://www.flevobike.nl/content/view/16/79/lang,en/

Vastaa Viestiin