Nojapyöräkuumetta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Tässä ollaan nyt siipan kanssa kovassa nojakkikuumeessa ja nettiä ollaan selattu niin, että pää on ihan pyörällä! :roll:
Olisiko joku niin ystävällinen (joo-o - tiedän, että tällä foorumilla surffaa vain ja ainoastaan ystävällistä porukkaa), että voisi vähän tiivistetysti kertoa, mitkä on ne realistiset nojakki-merkit, joita meidän kannattaisi ajatella. Ja mistä niitä saa Suomesta hankkia (tosin oltiin tossa jo kovin lähdössä Hollantiinkin pyöräostoksille)... Onkohan tonne fillarimessuille maaliskuussa tulossa nojakkikauppiaita / maahantuojia?

Eli tarkoituksemme on ajella ihan huviajelua ja pitkiäkin matkoja ja tällä hetkellä mielessä on vaihtoehtona kolmipyöräinen ja mielellään alaohjauksella.
Huollon helppous ja varaosien saatavuus ovat yhdet kriteerit. Ollaan Tampereen seudulta, joten jos vielä nojakisteja kokoontuu siellä Mustalahdessa, niin voimme jossain kohtaa poiketa.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Paljonhan riippuu siitä paljonko olette valmiit sijoittamaan. Ite kun aikoinaan hommasin tuon Arrowin http://www.khellstr.net/bikee/nojapyorat/arrow
niin yksi tärkeimmistä kriteereistä oli hinta joka oli vähintään puolet halvempi muiden vastaavan mallisten hintoihin verrattuna. Varmaan ne kalliimmat ovat laadukkaampia (puhdas arvaus), mutta sellaista ei auttanut ajatella vähien rahojen kanssa. Jos raha ei olis ollut ongelma, merkki olisi ehkä ollut joku toinen. Mikä sitä en tiedä, muuta kuin sen että noihin tadpoleihin ihastuin koeajaessani greenspeediä kaapelilla.http://www.khellstr.net/bikee/
Eikös joku maininnut että Ronin nojapyörät olis siellä fillarimessuilla? Sehän tosin tuo vain 2 pyöräisiä maahan. http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat
Siinäpä tuli pari myyntipaikkaaki mainittua, noista merkeistä en niin puhu kun en oo niin asiantuntija.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

musti&siippa kirjoitti:

mitkä on ne realistiset nojakki-merkit, joita meidän kannattaisi ajatella.
...
Eli tarkoituksemme on ajella ihan huviajelua ja pitkiäkin matkoja ja tällä hetkellä mielessä on vaihtoehtona kolmipyöräinen ja mielellään alaohjauksella.
Huollon helppous ja varaosien saatavuus ovat yhdet kriteerit. Ollaan Tampereen seudulta, joten jos vielä nojakisteja kokoontuu siellä Mustalahdessa, niin voimme jossain kohtaa poiketa.

Valintakriteerien perusteella voidaan päätyä monenlaisiin tuloksiin. Taiwanilaiset ovat halpoja, mutta dollarin kurssin muutos nostaa niidenkin hintaa.
Eurooppalaiset ovat laadukkaampia ja valinnan varaa on. Valintaa vaikuttaa missä ajetaan: sileää maantietä, vai monttuista soraa, ajetaanko talvella vai pelkästään kesällä.
Kuinka korkealle nopeus arvostetaan, pitääkö mukaan mahtua tavaraa? Kysymyksiä riittää.

Mustalahdessa ei ole nyt talvella kokoonnuttu, mutta katsotaan keväämmällä. Itsellä kynnykseksi muodostui logistiikka: autoon ei saa mahtumaan trikeä ja 3 lasta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja perttime »

Tässä yksi "toistaiseksi vain pystypyöräilijä" miettii, että Raptobiken lowracer olisi aika houkutteleva sporttisempi kaksipyöräinen. Ei edes maksa maltaita Hollannista tilattuna, mutta just nyt ei ole budjettia.... Siihenkin näkyy saavan kohtalaiset laukut ripustettua, jos retkeilemään on mieli.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Itselläni ja puolisollani on käytössä viime vuoden keväällä hankkimamme Greenspeedin GT3 series II triket. Hinta kyllä hirvitti silloin ja hirvittää vieläkin, mutta pyöriin ollaan oltu todella tyytyväisiä. Lisävarusteina tilasimme molempiin pyöriimme etulokasuojat, tavaratelineen, peilin myös toiselle puolelle ja niskatuen sekä vaihdoimme itse lukkopolkimet. Jos nyt ostaisin pyörät tilaisin niihin samantien vakiona tulevien Scorcher-renkaiden tilalle samanlaiset kevlar-vahvistetut Scorcher TR -renkaat (hinnanero ei ole suuri). Hyvin noilla perusrenkaillakin on pärjätty ja nehän rullaavat uskomattoman hyvin, mutta TR-renkailla uskaltaisi ajella huolettomammin myös renkaan puhkeamiskestävyyttä koettelevilla tienpinnoilla.

Greenspeed GT3 on todella ketterä, hyvin ohjautuva ja erittäin mukava ajettava. Sen saa taitettua kasaan ja vastaavasti koottua taas ajokuntoon parissa minuutissa, joten sitä voi kuljettaa myös auton peräkontissa. Kaksi pyörää, pyörän peräkärry ja viikon retkeilykamppeet sopivat keskikokoisen farkkumallisen auton sisälle, kun takapenkit kaataa kumoon.

J

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Kiitoksia vaan kommenteista! Kuume sen kuin nousee... 8)

Hinta on tietysti yksi kriteeri, mutta toisaalta laatu maksaa. Säästöaika pitenee, malttamattomuus kasvaa... :oops:
Todennäköisimmin pyöräilemme etupäässä kesäkeleillä, sekä asvaltilla että sorateilläkin. Tavaraa pitää saada mukaan.
Mikäs tuo HärmäPyörä on ? (Ainakin kallis!) Onko kokemuksia?

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja perttime »

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

musti&siippa kirjoitti:

Todennäköisimmin pyöräilemme etupäässä kesäkeleillä, sekä asvaltilla että sorateilläkin. Tavaraa pitää saada mukaan.
Mikäs tuo HärmäPyörä on ? (Ainakin kallis!) Onko kokemuksia?

Pienet sarjat ja kotimaisuus nostaa hintaa. Mielikuva on että kyseessä olisi "arkipyörä". Eli sopii kaikille muttei ole paras millään osa alueella. Aika vähän tästä taitaa kokemuksia olla?
Soratie käytössä kaksipyörä vs. trike:
-Kun jaloilla ei voi joustaa korostuu pyörän jousituksen merkitys. Kaupallisia kolmipyöriä, jossa olisi kaikki renkaat jousitettuja, taitaa olla aika vähän.
-Kaksipyörällä helpompi valita hyvin rullaava ja tasainen ajoura. Kolmipyörällä aina joku rengas osuu monttuihin tai laahaa irtosoralla.
-Kolmipyörällä ei kaadu(kovin helposti) eikä sitä tarvi alkaa taluttamaan hankalallakaan ajoalustalla. Kaksipyörällä tasapainon pito vaikeaa jos esim. muuta liikennettä väistellessä ajautuu irtosoralle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja pikametri »

musti&siippa kirjoitti:

Eli tarkoituksemme on ajella ihan huviajelua ja pitkiäkin matkoja ja tällä hetkellä mielessä on vaihtoehtona kolmipyöräinen ja mielellään alaohjauksella.
Huollon helppous ja varaosien saatavuus ovat yhdet kriteerit. Ollaan Tampereen seudulta, joten jos vielä nojakisteja kokoontuu siellä Mustalahdessa, niin voimme jossain kohtaa poiketa.

Tuo huviajelu kuulostaa minusta siltä ettei pyörälle tulisi talvikäyttöä. Jos ajelee vain kesäisin ja mukavia pyöräilyreittejä niin varmaan pärjää hyvällä kaksipyöräisellä retkinojapyörälläkin.

Itse olen käyttänyt työajossa HP Velotechnikin Spirittiä (sulan kelin aikaan). Se toimii erittäin hyvin työmatkakäytössä ja ahtaissa paikoissa, varmaankin johtuen sen pystystä ajoasennosta. Hieman matalampi ajoasento ja isommat renkaat alle niin eiköhän ne pidemmätkin retket luonnistu mukavasti. Eipä se pysty ajoasento mitään pitkän matkan ajamista estä, paikat eivät puudu tuollakaan ajaessa. Pisin päiväajoaika on jossakin 10-12 tunnin paikkeilla. Hintakin on kohtuullinen kun ei ota kaikkilla herkuilla, tai ostaa käytettynä Tampereelta ;-)

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Triken huollosta ei ole vielä järin paljon kokemusta, mutta suurin osa varsinaista huoltoa kaipaavista osista on GT3:ssa ja varmaan muissakin trikeissä standardiosia. Greenspeed lupaa toimittaa tarvittavat erikoisosat minne tahansa parissa päivässä. Omistajan manuaali huolto-ohjeineen on kohtuullisen selkeä ja se löytyy pdf-muotoisena seuraavasta linkistä: http://www.greenspeed.com.au/tech.html

Olemme käyttäneet trikeissämme ihan tavallisia Ortliebin sivulaukkuja ja ne ovat toimineet hyvin. Jos kaipaa paljon tilavuutta, kanadalaiselta Arkelilta löytyy nojapyöriin tarkoitettuja todella suuria sivulaukkuja (60 l). Arkelin sivulaukkuja saa nyt punnan edullisesta kurssista johtuen hiukan kohtuullisemmalla hinnalla Englannista tilaamalla. (Sieltä voi tilata muuten myös ICE:n Trice-trikejä aiempaa selvästi edullisemmin, jos ne vaikuttavat sopivilta. En vain tiedä, missä niitä voisi koeajaa täällä Suomessa).

Itselläni on ollut Burley Nomad tavaraperäkärry jo useita vuosia ja olen siihen tyytyväinen. Se on todella tilava (150 l/ 45 kg) ja erittäin mukava pakattava. Jos tila ei riitä siihen saa vielä erillisen telineen, johon sopii lisää tavaraa. Kärry tuntuu kestävän hyvin kulutusta. (Siinä on sama myös rengaskoko kuin GT3:ssa.) Kärry tulee triken perässä ilman merkittävää lisäilmanvastusta (pystypyörän perässä kärry lisää ilmanvastusta huomattavasti enemmän).

Kolmipyörän merkittävin etu kaksipyöräiseen nojakkiin verrattuna on mielestäni se, että sillä voi ajaa myös hitaasti ja että siitä ei tarvitse välttämättä nousta pois halutessaan esim. levätä, ruokailla, tutkia karttaa, lukea kirjaa tai vaikkapa valokuvata. Itse asiassa siitä ei usein edes halua nousta heti pois pitkänkään ajorupeaman jälkeen.

Jousitusta en ole trikeeni kaivannut. Hyvin suunniteltu runko ja sopivasti joustava penkki sekä hyvät renkaat riittävät useimpiin tilanteisiin. Jos jokin polku tai tie on kovin röykkyinen tai hankala, menen sinne maastopyörällä tai jalkaisin tai jätän kokonaan menemättä. Yllättävän epätasaisellakin polulla trike toimii ennakko-odotuksiani selvästi paremmin.

J

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

pikametri kirjoitti:

Tuo huviajelu kuulostaa minusta siltä ettei pyörälle tulisi talvikäyttöä. Jos ajelee vain kesäisin ja mukavia pyöräilyreittejä niin varmaan pärjää hyvällä kaksipyöräisellä retkinojapyörälläkin.

Itse olen käyttänyt työajossa HP Velotechnikin Spirittiä (sulan kelin aikaan). Se toimii erittäin hyvin työmatkakäytössä ja ahtaissa paikoissa, varmaankin johtuen sen pystystä ajoasennosta.

Etpä taida tietääkkään kuinka hyvä talvinojakki sinulla on. Johtuen juurikin tuosta ajoasennosta ja jousituksesta. Spiritistä ei ole kokemusta ole, mutta rakentamaani clwb:n ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm ) talviominaisuuksiin olen ollut varsin tyytyväinen.
Uusi spirit näyttää olevan samalla rengastuksellakin (20/20) :shock:
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... nik_e.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Juu, tyytyväinen olen ollut tuon Spiritin hallittavuuteen. Puskeehan se lumella aika hyvin, mutta ei kuitenkaan kaadu aivan yllättäen, jos ei nyt aivan jäätikölle aja. Syy miksi en ole nyt ajanut sillä talvella on se, että ei meinaa tuo schwalben takanastarengas kestää sepeliä. Pitäisi varmaan uskaltaa ajaa pelkillä slikseillä (schwalben marathon plus takana + big apple edessä), niin kestäisivät sepelinkin.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Spirit on muuten ainoa lajissaan, en ainakaan tiedä toista samantyyppistä pyörää. Kumma juttu ettei tämä pyörätyyppi ole saanut suurempaa suosiota, vaikka on ilmeisen käyttökelpoinen. Sama juttu on tietysti nojapyörissä yleensä, mutta tässä se erityisesti korostuu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kumma juttu ettei tämä pyörätyyppi ole saanut suurempaa suosiota, vaikka on ilmeisen käyttökelpoinen. Sama juttu on tietysti nojapyörissä yleensä, mutta tässä se erityisesti korostuu.

Se on se nopeuden tavoittelu. Tämän tyyppiset pyörät eivät nopeutensa puolesta pärjää matalammille ja loivemmassa asennossa ajettaville. Vaikka veikkaan kyllä että esim. keskusta-liikenteessä on vähintään yhtä nopea kuin muutkin nojakit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Pieni rangas käsittääkseni kiihtyy jonkin verran nopeammin, eli kyllä, muut pyöräilijät jäävät liikennevaloissa toiseksi :-) Varsinkin kun nojapyörällä voi polkaista ne ensimmäiset polkaisut aivan käsittämättömän paljon suuremmalla voimalla kuin pystypyärällä. Pystypyörällä liikkeellelähdössähän on ongelmana yleensä se, että jaloista löytyisi voimaa mutta kun sitä ei saa välitettyä renkaaseen asti, vaan takapuoli pompsahtaa satulasta ja sitten roikutaankin jo käsillä tangosta...

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Vastaa Viestiin