Nojapyöräkuumetta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen jo vähän aikaa yrittänyt tutkia noita sivuja mutta en edes tiedä mitä ne kaikki osat ovat kun en osaa pyöräilyyn liittyvää englantia kovin paljoa. Esim. jos nyt ottaisi sen ensimmäisen fx-mallin sieltä niin mistä tiedän millaiset vaihteet siinä on? Jos siinä on kuitenkin napavaihteet vaikka nimenomaan sais olla rattaat molemmissa päissä. Tai sitten täytyy vaan soittaa sähköpyörään, mahtaakohan kellään muulla liikkeellä olla noitten maahantuontia?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

A.S.H
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 13:35

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja A.S.H »

Premnas kirjoitti:

Joo. Ongelmana vaan se, että suoralla ja alamäissä kaipaisi polkea hitaammin ja ylämäissä taas tarvitsisi niitä nopean poljennan vaihteita tai ainakin sellasia vaihteita että niillä pääsee sen mäen ylös.

Tarkoitin tuolla 3x9-vaihteisella pyörällä että ne menevät tasaisesti asteittain pienemmästä rattaasta suurempaan ja eturattaat toisin päin, suurempi ratas on ulompana kuin pienempi. Näin on omassa pystärissä rattaat ja on toiminut hyvin, kun laittaa edestä 1-vaihteen ja takaa myös, pääsee oikein hyvin kiipeämään jyrkempiäkin mäkiä, tuntuu kuin tyhjää polkisi mutta silti pyörä liikkuu. Eikö nojapyörään voisi saada samanlaisia vaihteita? Ja pystypyörällä tuollainen systeemi, vaikkakin omassa pyörässä 24 vaihdetta, mutta eivät ole loppuneet kesken ja olen todella harvoin käyttänyt edestä kolmos- ja takaa kahdeksatta ratasta. Jotenkin ainakin näin logiikkani sanoo, että jos nojapyörässä olisi täysin samanlaiset vaihteet, en jaksaisi alussa käyttää noita isompia vaihteita lainkaan.
Eikös Sram DualDrive ole kuitenkin ihan laadukas vaihteisto? Tuossa ei muuten ole tangonpäävaihtajia, vaan tuollainen kahvassa oleva, kierrettävä. En tiedä tarkempaa nimeä, mutta tuossa nojapyörässä se on kätevä kun osuu sopivasti käden ulottuville, eikä kättä tarvitse siirtää eri asentoon ajaessa. Jarrukahvat voisivat olla hieman ylempänä, niin että voi vaihtaa vaihteita ja jarruttaa samaan aikaan, nyt ei kädet ihan yllä siihen.

Hmmm...Sram Dual Drive. Yksi maailman nerokkaimmista vaihteistoista. Pelaa juuri kuvamallasi tavalla. Siinä ei ole edessä rattaita koska ne on takakapassa sisällä.
Etuja on paljon. Lähes huolto vapaa. Silloin täälöin saattaa vauhteen siirtäjän ruuvia joutua kiristämään. n. joka toinen vuosi.
Aina oikea "etulimppu" liikkeelle lähtiessä. Täytyy sanoa et jos oot 3-alueen 8:lla vetäny ns.vieterin suoraks. Ni huh onnee vaa. Itse ajoin vuoden Scorpion fx:llä enkä kaivannut isompaa vaidetta kuin tarjolla on. Mutta nojiksen nopeudet on alamäissä ja loivilla osuksilla huomattavasti pystäreitä kovempia matalammasta ilmanvastuksesta johtuen, ikäänkuin huomaamatta. Eli isompien vaihteiden käyttö on ihan tavallista. Maintsemasi vaihteet kiertämällä on Shift Grip. Huomaa siis dualisssa on vaihteita molemmissa kahvoissa niin oikealla kuin vasemmallakin. Miksi haluat rattaat molempiin päihin? Todella paljon hankalampaa sihdata oikeeta vahdetta valoihin tullessa vaikka trikella on iisimpi lähtee ni isopykälä on aina iso pykälä, ja ketjuvaihtajalla siihen menee aikaa ja energiaa. Dualssa kuuluu RAPS. Ja oikea alue on päällä.
Jarrukahvojen paikan siirto ei oole ongelma 5mm 6-kulma-avain handuun ja sillä.
Ainoo huono puoli Dualissa on et alueilla 1 ja 3 se hukkaa hieman tehoa.
Yhtä kaikki Scorpion on hyvä pyörä. Kallis, mutta niin "mersuilla" on tapana.
Ain nii ota yhteyttä siihen Sähköpyörän Kansoseen vaan rohkeesti. Sillä noita ei tuo kukaan muu maahan ja Keijo kyllä tietää niistä kaiken.
Ei pidä antaa joskus mörkin ulkokuoren hämätä.
Syksyn jatkoo A.S.H

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

A.S.H kirjoitti:

Hmmm...Sram Dual Drive. Yksi maailman nerokkaimmista vaihteistoista. Pelaa juuri kuvamallasi tavalla. Siinä ei ole edessä rattaita koska ne on takakapassa sisällä.
Etuja on paljon. Lähes huolto vapaa. Silloin täälöin saattaa vauhteen siirtäjän ruuvia joutua kiristämään. n. joka toinen vuosi.
Aina oikea "etulimppu" liikkeelle lähtiessä. Täytyy sanoa et jos oot 3-alueen 8:lla vetäny ns.vieterin suoraks. Ni huh onnee vaa. Itse ajoin vuoden Scorpion fx:llä enkä kaivannut isompaa vaidetta kuin tarjolla on. Mutta nojiksen nopeudet on alamäissä ja loivilla osuksilla huomattavasti pystäreitä kovempia matalammasta ilmanvastuksesta johtuen, ikäänkuin huomaamatta. Eli isompien vaihteiden käyttö on ihan tavallista. Maintsemasi vaihteet kiertämällä on Shift Grip. Huomaa siis dualisssa on vaihteita molemmissa kahvoissa niin oikealla kuin vasemmallakin. Miksi haluat rattaat molempiin päihin? Todella paljon hankalampaa sihdata oikeeta vahdetta valoihin tullessa vaikka trikella on iisimpi lähtee ni isopykälä on aina iso pykälä, ja ketjuvaihtajalla siihen menee aikaa ja energiaa. Dualssa kuuluu RAPS. Ja oikea alue on päällä.
Jarrukahvojen paikan siirto ei oole ongelma 5mm 6-kulma-avain handuun ja sillä.
Ainoo huono puoli Dualissa on et alueilla 1 ja 3 se hukkaa hieman tehoa.
Yhtä kaikki Scorpion on hyvä pyörä. Kallis, mutta niin "mersuilla" on tapana.
Ain nii ota yhteyttä siihen Sähköpyörän Kansoseen vaan rohkeesti. Sillä noita ei tuo kukaan muu maahan ja Keijo kyllä tietää niistä kaiken.
Ei pidä antaa joskus mörkin ulkokuoren hämätä.
Syksyn jatkoo A.S.H

Olen vaan kuullut vähän juttua et napavaihde ei oo paras ja kestävin vaihtoehto? Tai ainakin kallis uusia. Tuossa on vielä joku säätövika tai mikälie vika kun joutuu säätämään aika paljon vaihteiden kanssa että vaihtuvat. Jatkuvasti saa eestaas venkslailla kun eivät meinaa vaihtua. Voi tietty olla että ketju tulee ihan väärässä kulmassa rattaalle, mutta ainakin isoin ja pienin vaihde rattaista ruksahtelee aika kivasti..

En ihan ymmärtänyt kaikkea viestistäsi, esim. oikea etulimppu liikkelle lähdössä, siis kolmosnapavaihde?? Tai että vedin "vieterin" suoraksi, eli mitä? Menin liian kovaa ja yleensä kolmipyöränojakistit eivät vedä tuollasilla vaihteilla vai?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Napavaihteet ovat siinä mielessä hyviä, etteivät ne kaipaa juurikaan huoltoa. Ne toimivat talvioloissa avovaihteistoja luotettavammin eivätkä kerää kuraa ja sohjoa sujuvaa toimintaa haittaamaan. Minulle ei ole henkilökohtaista kokemusta nykyisistä laadukkaista napavaihteista, mutta niiden jatkuva suosion kasvu kertoo varmaankin siitä, että niillä on runsaasti hyviä ominaisuuksia ja että ne ovat kehittyneet koko ajan paremmiksi. Haittoina voisi mainita keskimäärin hiukan suuremman painon sekä rakenteesta johtuvan suuremman energiahäviön. Näiden molempien haittojen osalta kysymys lienee jo aika tavalla marginaalisista tai periaatteellisista asioista. Parhaimmillaan napavaihteet ovat toiminnaltaan ja käytöltään huolettomia ja varmatoimisia. HP Velotechnik Scorpionin SRAM Dualdrive on varmasti toimiva ratkaisu ja kokemasi ongelmat johtuvat todennäköisesti ketjunkiristäjästä/pituussäätäjästä ja/tai kokonaan huoltamatta jätetystä tai kuluneesta voimansiirrosta. Öljynlisäystä napavaihdekin tarvitsee.

Mikäli haluat perinteisen vaihteiston, jossa on edessä kolme kiekkoa ja takana esim. yhdeksän hammasrattaan rataspakka, se on varmaankin saatavissa myös kaikkiin Scorpioneihin. Vaihteensiirron komponentteja voi myös jälkeenpäin muuttaa. Edessä pitää vain olla valmiina tuo jo edellä mainittu tolppa, johon etuvaihtaja kiinnitetään. Sen lisääminen jälkeenpäin ei liene kovin järkevää eikä helppoa (tai voihan senkin sinne hitsata, mutta asiallinen työn jälki vaatisi myös maalauksen uusimista).

Etuvaihtajan voi korvata monella tavalla. Taakse voi valita napavaihteen takavaihteen ja rataspakan lisäksi (kuten lienee koeajamassasi trikessä) tai laittaa valmiiksi sellaisen napavaihteen, jonka välitysalue riittää yksin kaikkiin tarpeisiin tai taakse sijoitettuja vaihteita voi täydentää edessä keskiöön sijoitetuilla vaihteilla.

Hinnaltaan edullisin, kevyin ja hyötysuhteeltaan paras vaihteisto lienee kuitenkin vielä edelleenkin jokin perinteinen esim. Shimanon tai SRAMin etu- ja takavaihteeseen sekä useampaan hammasrattaaseen perustuva vaihteisto. Nojapyörissä pitkä ketjulinja ohjaimineen antaa mahdollisuuden käyttää tätä perinteistä järjestelmää pystypyörää vapaammin, kun vastakkaispuoleisten hammasrattaiden käyttö edessä ja takana ei aiheuta samanlaista ongelmaa kuin lyhyen ketjulinjan pystypyörissä. Etuvaihtajaa on myös mukavampi ja helpompi käyttää nojapyörissä, kun etuvaihtajan häkin liikkeet on helppo nähdä suoraan edessä katselulinjalla olevan keskiön päällä.

Pienipyöräisessä takarenkaassa (20 " tai 16") perinteisen takavaihteen mekanismi ja ketjunkiristin asettuu aika lähelle maata ja on siten alttiimpi vaurioille. Napavaihteissa ei ole tätä vaaraa. Parhaissa napavaihteissa on muutenkin etunsa: on varmaankin todella mukavaa vaihtaa kevyempi vaihde päälle valmiiksi lähtöä varten jo pysähdyksen aikana, mikäli pysähtyessä on jäänyt päälle liikkeelle lähtöä ajatellen tarpeettoman iso vaihde (ja juuri näinhän usein käy). Trikeissä tällä paikallaan ollessa tapahtuvalla vaihtamisella on vielä korostunut etunsa.

J

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hmm, eli tuo napavaihde+takarattaat -systeemi olisi kait kuitenkin se toimivin vaihtoehto? Onhan noita napavaihteita kiva vaihtaa kun vaihtuvat heti ja paikalla ollessaankin.

Tuollainen etutolppa on joka tapauksessa saatava tulevaan nojakkiin vaikkei etuvaihtajaa tarvisi, kun siihen saa niin hyvin kiinni ajovalon. Minne te muut kolmipyöränojakistit oikeen kiinnitätte ajovalon ja esim. nopeusmittarin? Ohjauskahvoihin? Tuossa Scorpionissa ei ainakaan ole ihan kauheasti kiinnityspaikkoja lisälaitteille.

Palaan vielä vaihteisiin, eli pitäisi varmaan päästä kokeilemaan myös tuollaista 3 ratasta edessä ja 8 tai 9 takana -vaihtoehtoa, nyt on hankala kuvitella kumpi on kätevämpi. Kuinkakohan kauan tuollainen napavaihde kestää päivittäisessä käytössä, jos päivittäinen matka on keskimäärin vaikkapa 20-30km? Ja mitä vauhtiin tulee, niin ainakin tarvis olla isompia rattaita, mutta säilyttää kuitenkin myös ne pienimmät, ellei saada jopa vielä kevyempää vaihdetta mäen nousuun. Onkohan tämä mahdollista toteuttaa vai onko siellä sitten kauheita hyppäyksiä rattaiden koossa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja irakas »

En ole ehtinyt lukemaan tämän osion juttuja enkä siis tiedä onko seuraavasta puhuttu, mutta olen sitä mieltä, että napavaihde on pitemmän päälle hankala, kun huollon kannalta pitäisi olla vähintään kelloseppä, jos sen joutuu avaamaan, onhan se kalliskin ja 2-pyöräisessä nojakissa se on hankala, kun poljinta ei voi esim. mäkilähdössa asettaa oikealle kohdalle. :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Premnas kirjoitti:

Tuollainen etutolppa on joka tapauksessa saatava tulevaan nojakkiin vaikkei etuvaihtajaa tarvisi, kun siihen saa niin hyvin kiinni ajovalon. Minne te muut kolmipyöränojakistit oikeen kiinnitätte ajovalon ja esim. nopeusmittarin? Ohjauskahvoihin? Tuossa Scorpionissa ei ainakaan ole ihan kauheasti kiinnityspaikkoja lisälaitteille.

Itse olen kiinnittänyt kaiken tarvittavan Greenspeedin triken olkatappien jatkoksi liitettyihin tolppiin. Niihin kiinnittyvät myös taustapeilit ja etulokasuojat ja tilaa niissä on tarvittaessa monenlaisille härveleille. HP Velotechnikin Scorpioneista en ole varma, saako niihin vastaavia tolppia. Etulokasuojat niissä näkyy ainakin kiinnitettävän suoraan olkatappien yläpäähän. Kieltämättä etuvaihtajan tolppa on luonteva paikka valolle ja mittareille.

Erilaisia yleiskäyttöisiä ilmeisen laadukkaita kiinnikkeitä, joilla saa kiinni melkein mitä vain melkein mihin vain, valmistaa amerikkalainen Terracycle (http://www.terracycle.com) ja niitä myy myös saksalainen Euroopan edustaja Icletta (http://www.icletta.com).

Napavaihteen helppo huolto perustuu siihen, ettei sitä tarvitse koskaan avata. On ihan totta, että itse niitä ei kannata mennä (ainakaan tien päällä) availemaan. Aikanaan napa tietysti menee vaihtoon tai korjaukseen, mutta sitä ennen ajettavat kilometrimäärät pitäisi olla melkoisia (siis valmistajien ja joidenkin käyttäjien mukaan). On toki päinvastaisiakin kokemuksia raportoitu, myös SRAM Dualdrivestä ja jopa superarvokkaasta ja -arvostetusta Rohloffista, mutta pääsääntöisesti käyttäjät noita kehuvat.

J

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja yuruki »

irakas kirjoitti:

...ja 2-pyöräisessä nojakissa se on hankala, kun poljinta ei voi esim. mäkilähdössa asettaa oikealle kohdalle.

Nykypäivänä napavaihteissa ei ole aina jalkajarrua (ei varmaan missään nojakissa), joten polkimet pyörii taaksepäin ihan odotetusti.

Nazca Gaucho 24"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja irakas »

yuruki kirjoitti:
irakas kirjoitti:

...ja 2-pyöräisessä nojakissa se on hankala, kun poljinta ei voi esim. mäkilähdössa asettaa oikealle kohdalle.

Nykypäivänä napavaihteissa ei ole aina jalkajarrua (ei varmaan missään nojakissa), joten polkimet pyörii taaksepäin ihan odotetusti.

Minun sh2:ssa ja sh6:ssa on, mutta ovatkin onneksi kolmipyöräisiä. :)

On epämukavaa jos omassa nojakissa on kohtia, joita ei voi itse huoltaa ja avata.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

DualDrive

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Itsellä on Paseossa DualDrive 3x9 ja nyt vielä lisäksi kolme rattainen kampisetti (biltema, 15€) edessä. Vaihteita 3x3x9.
Tuolla systeemillä saa riittävän skaalan, ja minun kunnolle vähän ylikin. Suurimpia vaihteita en ole tarvinnut, pienimmän riittävyys tuli testattua Lukonmäen kiipeämisessä.

Etuna on äkki-pysähdyksessä mahdollisuus pudottaa paikallaan ollessa 'aluevaihtaja' pienemmälle, jolloin liikkeelle lähtö helpottuu. Hintaa paketilla on, koska pelkkä napa maksaa lähes 200€ ja koko setti 204/259€ (3x8/3x9). http://www.bike-components.de/products/ ... Drive.html
Ketjuvaihteet vastaavan laatuisena saa noin puoleen hintaan.

DualDrive mahdollistaa myös 20" vetävällä renkaalla järjellisen vaihdeskaalan. Yksittäisiä hammasrattaita saa kuinka isoja tahansa, mutta esim 28/42/58 kampisettiä ei ole olemassa, eikä taida olla mahdollista tehdä, ketjun kiristäjän mitta loppuu kesken.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: DualDrive

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

DualDrive mahdollistaa myös 20" vetävällä renkaalla järjellisen vaihdeskaalan. Yksittäisiä hammasrattaita saa kuinka isoja tahansa, mutta esim 28/42/58 kampisettiä ei ole olemassa, eikä taida olla mahdollista tehdä, ketjun kiristäjän mitta loppuu kesken.

Voi toki tehdä, kun ei välitä siitä, että pieni-pieni -yhdistelmällä ketju hankaa itseään vastaan. Tällaista yhdistelmää ei pitäisi käytännössä olla mitään tarvetta käyttää, ja pieni kolina seurauksena siitä että sille vahingossa vaihtaa on minusta ihan ok.

Mutta kieltämättä vaihtajien kanssa säätäminen alkaa mennä hankalaksi kun eturattaat on tarpeeksi isoja. DualDrive on helpompi saada toimimaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Kuinkakohan kauan tuollainen napavaihde kestää päivittäisessä käytössä,

Kauan, riippuu hyvin paljon käytöstä. Väkisin "väärillä vaihteilla" vääntämällä saa tommosen perus nexus 7:n rikki alle 10tkm, mutta oikein käytettynä ja pyörää kuivassa säilyttämällä kestää moninkertaisesti.
Vanhanajan 3-vaihteiset navat on kai ikuisia. Mulla pyörii niitä tuossa useampiakin, osan historia tiedossa uudesta asti ja osa on romulavoilta umpiruosteisista pyöristä kerätty, kaikki toimii moitteetta. Ainoat vanhat vialliset rumpuvaihteet jotka olen löytäneet on ulkoa päin mekaanisesti rikottu.
Uudemmat, ainakin shimanon osalta, ovat heikompia, arkoja kosteudelle ja vaikea saada yhtä häviöttömiksi kuin nuo vanhat, tai edellyttää että luopuu rumpujarrusta. Rikkinäisiä nexus7 on useampia ja yksi nexus 3. Kaikki nämä irroiteltu pyöristä jotka varmasti 20vuotta uudempia kuin nuo vanhat navat.
Rumpuvaihteethan on perinteisesti mielletty halvemman hintaluokan pyöriin kuuluviksi. Imagosta kai niin vaikea päästä eroon, että niistä on alettu myös tekeen halpoja :roll:
Kaikki edellämainittu koskee vanhoja shimanoja/torpedoja ja uusia Shimano Nexus 3 ja 7 napoja. Sramista en osaa sanoa.
Mun mielestä tuossa napavaihde+ketjuvaihde paketissa on onnistuneesti yhdistetty molempien vaihtoehtojen huonot puolet. Rumpuvaihteen hyvistä puolista on jätetty pois jalka jarru ja huoltovapaus, sen sijaan on napattu huonompi hyötysuhde. Ketjuvaihteisen hyvistä puolista jätetty pois hyvä hyötysuhde, mutta huonoista puolista on kerätty huollon tarve ja arkuus ulkoisille häiriötekijöille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eli? Ei taida olla mitään parasta vaihtoehtoa, on vaan kasa huonoja...toisaalta napavaihde ja ketjuvaihde molemmat takana ovat kätevät, ketjuvaihteet voi vaihtaa ajoissa ja paikalla ollessaan saa vaihdettua napavaihteen juuri sopivalle. Mitä tarkoittaa väärällä vaihteella ajaminen? Esim. tuossa 3 napavaihdetta ja 8 ketjuvaihdetta takana, ajelisi vaikka 1-napavaihteella ja 8-ketjuvaihteella? Tuossa kun ei kuitenkaan mene ketjut sen suorempaan vaikka mitä yrittäisi, kun edessä ei ole yhtä ratasta enempää ja ketju on kiinnitetty tiukasti runkoon kiinni (ei varmaan normaalisti olisi niin), niin ettei se voi tulla koskaan suoraan ainakaan eturattaalle.

No enpä tiedä mihin tässä oikein päätyisi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei ole parasta vaihtoehtoa, on vain kasa hyviä vaihtoehtoja, joissa on kaikissa omat kompromissinsa. Pitää itse miettiä omat tarpeensa ja sen avulla tehdä valinta. Kannattaa muistaa, ettei ihminen ole yhtään täydellistä konetta ikinä tehnyt, joten sellaisen etsimiseen ei kannata käyttää turhan paljon aikaa. (Sen sijaan sellaisen suunnittelu ja rakentaminen on oma palkintonsa.)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mitä tarkoittaa väärällä vaihteella ajaminen?

Tuossa omassa viestissäni yleisesti ottaen liian raskaalla/nopealla vaihteella ajamista. Runnotaan "putkelta" mäkeä hitaasti ylös suurella vaihteella sellaisella voimalla että otsasuonet pullistuu ja jalat tärisee. Oikeampi tapa olisi valita kevyt vaihde ja käyttää voima "vispaamiseen".
Tuollaisessa ketju+rumpuvaihde paketissa samaan tulokseen pääsee, kun pistää rummusta raskaimman ja ketjulta keveimmän vaihteen ja alkaa vääntään täysillä. Tällöin saattaa saada rummun pikkuhammasrattaille ja laakereille sellaiset vääntömomentit että jos eivät nyt heti hajoa, niin ainakin elinkaari lyhenee. Kestävyyden kannalta olisi järkevämpää käyttää aina keveintä mahdollista vaihdetta rummusta, tai jos keskimmäinen vaihde on "suora" niin sitä. Toivoisin kyllä että tällaisia pyöriä suunnitellessa niihin olisi valittu sellaiset välityssuhteet ketjupuolelle ettei käyttäjä tietämättään saa liian suuria vääntömomentteja rumpuun :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin