Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jil
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Touko 2007, 09:42

Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja jil »

Moikka,

Onko kokemuksia Nazcan penkeistä? Mietin tässä, kannattaisiko ottaa sport- vai comfort-malli?

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tuo näyttäisi olevan vaikea valinta tosiaan: ei missään voi kokeilla, eikä edes Nazcalla ole oikein sivuillaan mitään tietoja tai mittoja.

Sen verran olen tarpeeksi kuvia tihrustamalla ja kyselemällä tyhmiä saanut selville että:
Sport: on sellainen vähän kapeampi, rullalaudan näköinen penkki. Siihen tulee toki pehmuste, joka on ohuempi ja aika lailla penkin näköinen.
Comfort on sellainen jossa on sivuilla pienet "siivet" tukemassa vartaloa, ja siihen tulee pehmuste joka on huomattavasti paksumpi kuin Sportissa. Se näyttää jopa vähän upottavan paksulta. Ilmeisesti noiden kahden yhdistelmiä ei ole, että penkin ja pehmusteen voisi ristisiittää. Comfort sport-paksuisella pehmusteella saattaisi olla hyvä... No kunhan pääsisi ensimmäistäkään kokeilemaan!

Ja pitää kysellä penkkien pituuksiakin, että voi valita sitten oman kokonsa. Ainakaan T-paidan koko ja tuon penkin koko eivät liityt toisiinsa. Selkänojan muotoilun perusteella taitaa pituus olla se ehdottomasti määräävä, ja kaikki muut mitat pitää alistua sille.

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Kokeilin GoExpossa maaliskuussa ainakin kolmea erilaista Nazcan penkkiä. Perskuppi, eli alamutka on comfortissa jyrkempi ja leveämmällä etureunalla. Comfort on siis tarkoitettu pystympään asentoon ja voi makaavana painella takareisiä. Sportissa taas voi tuntua, että luisuu eteenpäin jos penkki on pystymmässä.

Ronin (Ronin nojapyörät) mielestä sport on mukavampi, mutta sehän riippuu kuskista ja kulmasta. Laskin Gauchon sport-penkin tänään ihan pohjaan (jousitus keskiasennossa), ja nyt tuntuu että mukavuus on huipussaan.

Nazca Gaucho 24"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Gauchossahan onkin kai aika matala penkkikulma, niissä muissa ei-sporteissa pystympi. Hyvä huomio tuo etureunan lippa, se näkyy kyllä kuvissakin. Ja vielä parempi huomio tuo että se vaikuttaa nimenomaan penkin kulman kanssa!

Uskoisin että Sport vs Comfort eroaa enemmän polkijan selan muodon vuoksi. Toiselle voi toinen olla parempi ja toiselle toinen. Patjan paksuudesta en sitten tiedä, se Comfort näyttää tosi paksulta... No, niitä pehmusteita voi modata sit itsekin. Toivottavasti tulee kerralla hyvä, siinä kun näyttäisi olevan enemmän vapausasteita kuin pystysatulassa.

aPay
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 13:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja aPay »

Terve vain kaikille foorumilaisille, olen uusi kirjoittaja täällä! Kiitos myös siitä kaikesta tiedosta, mitä täältä on saanut. Nyt on viimein itselläkin nojapyörä hankintavaiheessa.

Nazcan penkeistä kysymys. Sport on minun valintani, mutta mikähän olisi oikea koko? Pituutta on 178cm ja istumapituus 94cm. Minkähän kokoisia penkkejä Nazcojen omistajilla on ja mitkä ovat istumapituutenne?

Ronilla oli L-kokoinen penkki testattavana. Kokonaisuutena se oli varsin sopiva, tuki vielä hartiat, mutta pää ei ollut penkillä. Lannerangan kaarevuuden tuki meni kuitenkin itselleni vähän turhan ylös, jolloin selkäkaareni jäi ilman tukea ja tuo tuki painoi hieman ylempää. M-kokoa siis mietin, mutta kuinkahan radikaaleja penkkien kokoerot ovat?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Itse en tajunnut edes kysellä penkin kokoja mutta kaupan kohde olikin esittely/koekäytössä ollut valmis paketti. Vissiin tuo comfort -malli ja paksulla pehmusteella. Pitää vilkaista onko tuossa jakkarassa kokomerkintää, sattu ainakin kerralla hyvältä tuntuva. Tosin niskatuen aion vielä tilata, ilmankin pärjäisi mutta maksimoidaan nyt nautinto...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Aikaisemmassa Nazca Explorerissani oli ja nykyisessä Nazca Fuegossani on M-kokoinen comfort-mallinen istiun. Se sopii minulle, olen 173 cm pitkä. Comfort -pehmuste toimii niin työmatka- kuin sporttiajossa. Kesäkuumalla istuimen patja kyllä kastuu, mutta kuivuu helposti. Nyt olen tilannut Ronilta niskatuen Fuegoon, jossa istuinkulma on n. 22 astetta. Istuimen oikea koko on merkittävä mukavuustekijä. Mittaile tai kokeile ennen tilausta. Pitkässä matka-ajossa käytän Camelback-juomareppua, tai oikeastaan pelkkä juomapussia, jonka irtohihnoilla kiinnitän selkänojan taakse ja letku kulkee olkapään yli "ohjaamoon".
JormaL

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Olen 187cm pitkä ja otin omaan Gauchoon L-koon sport penkin ja sport pehmusteen. Kokeilin M koon penkkiä yuriki:n Gauchossa ja hatarien muistikuvien mukaan se olisi liihan lyhyt minulle. L-koon penkki loppuu kohtuu sopivasti lapaluiden keskelle, tukee sopivasti selkää ja niska ei kuitenkaan kipeydy. Pään tukea en ole omalla 18km työmatkallani kaivannut. Istumaanhan noita pitäisi oikeasti päästä koska oma selkä, selän muoto ja pituus on jossain määrin yksilöllinen.

Jos satut Espoossa päin pyörimaan niin heitä yv:llä, niin pääset koekeilemaan.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

aPay
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 13:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja aPay »

Kiitos vastauksista! Tässähän ollaan jo hyvin haarukassa, kun on pidemmän ja lyhyemmän kuskin kommentit penkeistään. Espooseen tai muuallekaan etelään en valitettavasti kovin helpolla pääse testaamaan, olen Oulusta. L-penkin olenkin siis koettanut ja mielestäni se oli vähän iso. Sen kanssa kuitenkin pärjäisin ja varmistelen tässä, etteihän M olisi liian pieni. Tuskin.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazcan penkit: Sport vai Comfort?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

170cm lyhyt, ja M Comfort on mielestäni melko pieni. EN voisi ottaa L:ää, mutta minulla tuo M:än yläkaari menee juuri niskarangan muodon mukaan. Kun poljen kovempaa niin penkki alkaa tuntua pieneltä kun paine kasvaa. Oma arvaukseni on että M olisi sinulle liian pieni, mutta... Eihän meissä niin paljon eroa ole. Selän muotokin ja persjalkaisuus voivat vaikuttaa.

Pehmuste on tosiaan hikinen, mutta ei kuppi-istuinta taida saada hengittäväksi. Eikä se haittaa. Kuivuu hyvin.

Tuossa teho-ketjussa on kuitenkin pakaroiden osalta syitä harkita sport-istuinta. En ole moista kokeillut, joten en osaa sanoa eroa. Minä halusin Comfortin sivusiivet ruhoani kannattelemaan. Molempi parempi.

Vastaa Viestiin