Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Batto
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 15:48

Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Batto »

Hei vaan kaikille, olen uusi käyttäjä foorumilla ja vähän aiheesta luettuani olen päättänyt sijoittaa omaan nojapyörääni. Pääasialliset tarkoitukset ovat auton käytön vähentäminen ja käytännöllisen, mukavan ja vihreän kulkupelin löytäminen. Tulen käyttämään pyörää työmatkailuun, kaupunkiajoon, ehkä pienimuotoiseen retkeilyyn aluksi ja tulevaisuudessa ehkä jopa pidempiin reissuihin. Luultavasti en tule ajamaan talvella. Tavoitteena on että liikkuisin pelkästään pyörällä paikasta toiseen, päivittäin. Nopeus on valttia, ja mukaan pitäisi mahtua eväätkin, ehkä jopa kauppakassit.

Olen päättänyt sijoittaa altaohjattavaan Challenge Hurricaneen joko Allround paketin, tai Heavy-duty paketin kanssa. Tilauskaavake/osat (pdf)

Pyörän varustus ilman mitään paketteja: SRAM X.7 rear derailleur, SRAM SX.5 twistshifters, KMC X9 chain aluminium 60/42/32 chainset, Cassette 9v 11-32, Jet rims, Sapim spokes, Avid BB5 mechanical brakes.

"Allround package", Avid BB7 mechanical diskbrakes, Day rack, Mudguards, Kickstand, Ventisit comfort / Novosport seatpad.

"Heavy-duty package", 3x9v SRAM X.9, Cassette 11-34, Heavy-duty hubs, Avid BB7 mechanical diskbrakes, Day rack, Mudguards, Kickstand, Ventisit comfort / Novosport seatpad.

Lisäksi Bar-end shifterit. Väriksi tulee Apple green metallic, koska se on yksinkertaisesti vaan niin päräyttävän hieno. ;)

Vaikein päätös on Allroundin ja Heavy-dutyn väliltä valitseminen. Haluaisin vähän vastakkainasettelua Allround ja Heavy-duty paketeille, kannattaako maksaa isommasta vaihdeskaalasta, 11-34 cassettesta ja heavy-duty hubeista 155€ ylimääräistä? Mitä käytännön hyötyä näistä ominaisuuksista on? En tunne pyörän mekaniikkaa kovin hyvin ja olisin kiitollinen jos joku ystävällinen henkilö voisi selventää minulle mitä ominaisuuksia nämä osat parantavat, mitä hyötyä niistä on ja mitä ne tekevät.

Tässä vielä muutama kysymys mihin en ole vielä löytänyt vastausta

  1. Mitä eroa on Ventisit comfort ja Novosport istuinpäällyksillä?
  2. Onko joku ominaisuus / osa niin tarpeellinen ettei sitä kannata jättää pois? esim. niskatuki, 3x9 vaihteet, tm?
  3. Mihin hurricanen kickstand tarkalleen ottaen asennetaan? ("mount on end of the rear swing arm")
  4. Mitä eroa on renkailla? (Kojak, Schwalbe Marathon, Big Apple [ei lokasuojia, ei vaihtoehto], Durano)
  5. Twistshifters vs. Bar-end shifters?

Tässä nyt kaikki mitä tulee mieleen tältä istumalta, suuri kiitos ja kumarrus kaikille jotka jaksavat vastata!

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Itse en ainakaan niskatukea jättäis pois, enkä lokasuojia.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Batto kirjoitti:

Vaikein päätös on Allroundin ja Heavy-dutyn väliltä valitseminen. Haluaisin vähän vastakkainasettelua Allround ja Heavy-duty paketeille, kannattaako maksaa isommasta vaihdeskaalasta, 11-34 cassettesta ja heavy-duty hubeista 155€ ylimääräistä? Mitä käytännön hyötyä näistä ominaisuuksista on?

Vaihdeskaala riippuu aika paljon siitä missä ajat. Jos liikut tasaisehkossa maastossa, vähempikin riittää. Jyrkässä mäessä mikään ei ole tarpeeksi.

Heavy-duty hubeista voisi olla ehkä hyötyä jos painat runsaasti (100 kg tai enemmän) ja ajat kovaa monttuisissa paikoissa. Muuten luulisi tavallisenkin riittävän.

Batto kirjoitti:

1. Mitä eroa on Ventisit comfort ja Novosport istuinpäällyksillä?

Ventisit on kai kaikista parhaiten hengittävä istuinpäällinen, selkä ei hikoa niin paljon. Ei kokemusta.

Batto kirjoitti:

5. Twistshifters vs. Bar-end shifters?

Pelkkä makuasia, itse ottaisin Twistshifters, eli kiertovaihtajat, en tykkää vivuista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

karpaazi
Viestit: 52
Liittynyt: 05 Touko 2009, 12:04
Paikkakunta: Kälviä

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja karpaazi »

Lisäksi Bar-end shifterit. Väriksi tulee Apple green metallic, koska se on yksinkertaisesti vaan niin päräyttävän hieno. ;)
Totta! Värillä ei ole väliä, kunhan se on vihreä!

  1. Mitä eroa on Ventisit comfort ja Novosport istuinpäällyksillä?
    Ventisit comfort pitää selän kuivempana

  2. Onko joku ominaisuus / osa niin tarpeellinen ettei sitä kannata jättää pois? esim. niskatuki, 3x9 vaihteet, tm?
    Niskatuki ei maksa paljoa. Kun totutteluvaihe on ohi, niin voit jättää tuen halutessasi poiskin. Retkeilykäytössä 3x9 ei ole liioittelua.

  3. Mihin hurricanen kickstand tarkalleen ottaen asennetaan? ("mount on end of the rear swing arm")
    Seisontatuki asennetaan takahaarukan päähän. Muita paikkoja ei oikein ole

  4. Mitä eroa on renkailla? (Kojak, Schwalbe Marathon, Big Apple [ei lokasuojia, ei vaihtoehto], Durano)
    Schwalbe Marathon on hyvä yleisrengas, joka kestää pieniä kiviä kiitettävästi mutta rullaakin. Big Apple on leveä "läski", eikä se tosiaan mahdu lokasuojiin. Schwalbe Durano on kapea ja nopea rengas asfaltille. Kojakista ei ole kokemuksia. Kuvailemaasi käyttöön mielestäni Marathon on paras vaihtoehto. Hanki Duranot kakkosrenkaiksi vauhdikkaita lenkkejä varten.

  5. Twistshifters vs. Bar-end shifters?
    Jos tilaisin alaohjauksella varustetun pyörän, niin ottaisin bar-endit. Makuasia.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

Itse käsitin että tuossa normiversiossakin on 3x9 voimansiirto, mutta takapakan isoin ratas on siis 32 hapainen 34 sijaan eli isosta erosta ei ole kyse. Sitä paitsi jos mäki on niin jyrkkä että tarvii tuon pienimmän välityksen 32-32, voi sen aivan yhtä hyvin jo taluttaa, varsinkin kun tuossa Hurricanessa on tuo 20 tuumainen takakiekko. Voihan tuo 34 hampainen pakka olla samalla kalliimpaa sarjaa ja kevyempi kuin 32 hampainen, mutta epäilen silti sen antamaa lisäarvoa hintaan nähden.

Miksiköhän nuo eivät kerro mitkä navat karvalakki mallin kiekoissa on, ja mitkä tuossa heavy-duty paketissa. Jos muutos on luokkaa Deore->XT ei se mielestäni tuohon hintaan kannata. Vaikea sanoa paremmin kun ei tiedä osista varmasti. Takavaihtajan päivitys X7->X9 ei luultavasti tuo kauheasti muuta kuin statusarvoa. Sitäpaitsi jos otat bar-end shifterit, niin ne taitaa käytännössä olla Shimanon tekemät eivätkä toimi Sramin takavaihtajan kanssa yhteen, X7 siis vaihtuu Shimanon vastaavaan, kenties Deoreen.

Mielummin ottaa halvemmalla versiolla ja ajaa ne ensin loppuun ja päivittää sitten tilalle parempaa jos tarvetta on. Se olisi varmasti kokonaisedullisin ratkaisu...

Niskatuen ottaisin sinuna heti alkuunsa mukaan pakettiin, itse en ottanut ja muutaman pidemmän yhtäjaksoisen ajorupeaman (luokkaa 4,5h) jälkeen, olen jo ruvennut miettimään että täytyy jotain virittää. Ei niskatuettomuus minua lyhyemmillä parin tunnin lenkeillä kyllä ole haitannut, mutta eihän siitä niilläkään haittaa ole.

Renkaista Kojak ja Durano taitavat olla kapeita, kevyitä ja pienellä ilmatilalla varustettuja, ei kenties niin kestäviä, kilpapyörä tyylisiä lähes sliksejä renkaita. Marathon on painavampi, isommalla kuviolla sekä isommalla ilmatilla varustettu (edellisiin verrattuna) suht hyvin pistosuojattu rengas, Big Apple puolestaa on erittäin leveä ja isolla ilmatilla varustettu hiukan kuvioitu rengas, joka käsittääkseni käytetään paljon vähän niinkuin jousituksen korvaajana, on myös ilmeisesti suht kestävä, mutta ei näköjään mahdu lokareiden alle...

Minä annan puolestani tuossa vaihtaja asiassa ääneni ehdottomasti bar-endseille...

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Taitaa olla erittäin yleinen mielipide sellainen, että alaohjaukseen sopii huomattavasti paremmin bar-endit kuin kiertovaihtimet. Itse en myöskään bar-endeistä luopuisi. Sen verran näppäriltä ne tuntuvat. Kiertovaihtimista minulla on tosin kokemusta vain maastopyörissä.

J

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

KMX trike alaohjauksella :
Kuukausi sitten vaihdettiin taka-swifterin (etuvaihtajaa mulla ei enää olekaan) tilalle bar-end,
aluksi tuntui tosi oudolta, varsinkin kun uusi systeemi on noin 5 senttiä korkeampi kuin entinen,
sen jälkeen on tullut mittariin lähes 700 km ja enää en missään nimessä halua swifteriä......

Onko joku ominaisuus / osa niin tarpeellinen ettei sitä kannata jättää pois?
Lukkopolkimet!

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Sekin vaikuttaa alaohjaujsessa onko sarvet pystyssä vai vaa-assa. Pystyssä bar-endit on ylivoimaset mutta vaaka asennossa pidän ihan normi peukalo etusormi systeemiä parempana.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Batto
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 15:48

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Batto »

Kiitos kaikista vastauksista. :D

Teidän mielipiteenne ovat auttaneet paljon päätöksenteossa.
Olen päätynyt nyt siihen tulokseen että tilaan Allround packagen ventisitillä + bar-end shifterit + niskatuen, renkaiksi Schwalbe Marathonit. Hintaa koko paketille rahteineen tulee noin 2407€
Heavy-duty paketti näyttääkin olevan suunnattu vähän isommille kuskeille, joten se ei hyödyttäisi minua muuten paitsi vaihdeskaalaa laajentamalla, mutta sekään ei ole välttämättömyys minun käyttötarpeita ajatellen.
Lukkopolkimet, laukut tarakalle, lipun ym. tarvikkeet hankin tarvittaessa pyörän saapumisen jälkeen.

Nyt onkin herännyt taas uusi kysymys, tilauslomakkeessa kysytään pituutta, "Length: (FH-CB)". Mitä nämä FH ja CB tarkoittavat? Olettaisin että CB tarkoittaa Center Back, eli keskiselkää mutta korjatkaa jos olen väärässä. Tarvitseeko valmistaja tiedon sisäjalan pituudesta?

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Niska tuki on täysin tarpeeton hurrin melko pystyn asennon takia hurreihin tarjottavat niskatueet on huonoja. Hevy pacci onoikein hyvä siinä kun on kunnon navat ja parenpi vanne etenkin levari pyörissä kun niissä ei jarrut kuluta vanteita roskis kuntoon muutaman vuoden välein perus setin deore navat ei montaa vuotta hyvinä pysy. Jarruihin kanattaa satsata jos suinkin budjetti kestää mielummin mehusetti ku narusetti bb 5 on huono.

Risto
reippaasti rekkulilla

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo näköjään Hurricanen penkin kaltevuus voi jykimmillään olla jopa 33 astetta, sillä ei varmaan niskatukea kaipaa... Toisaalta toisessa ääripäässä on 27 astetta, johon niskatuki pidemmillä matkoilla monelle jo varmasti kelpaisi. Hieman yllätti tuo penkin kaltevuus asia kun sitä paremmin katsoin. Challengen niskatuesta minulla ei kuitenkaan ole kokemuksia.

Kysy nyt ainakin sieltä mitkä navat, kehät ja puolat siinä heavy packissä on verrattuna allroundiin. Oman kokemuksen perusteella Deoren navatkin toimiin kyllä pitkän pätkää varsin mukavasti kun ne vaan pitää säädöissään. Toinen asia on sitten se, että missä pisteessä ne kulumisen takia muuttuvat liian huonosti rullaaviksi, se taitaa olla ajajan henkilökohtaisesta mielipiteestä pitkälti kiinni...

Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään valittamista Avidin bb7 jarruissa vaikka tokihan maastopyöräni Juicy 7 ovat tuntumaltaan selvästi paremmat. Eihän tuolla tuntumalla ja jarrutustehon tarkalla säädöllä oikeastaan ole niin väliä muualla paitsi sellaisessa maastoajossa, jota nojapyörillä ei voi todellakaan voi harrastaa. 380 euron lisäpanostus hydraulisista jarruista on kuitenkin mielestäni aivan liian kova hinta siihen nähden millä esimerkiksi tuolta http://www.bike-components.de/products/ ... remse.html saa XT:n levarit. Noitten letkuja tietysti pitäisi pidentää, mihin menee rahaa, mutta kuitenkin.

Kuinka muuten päädyit tuohon Hurricaneen? Oletko päässyt joskus kokeilemaan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Joo näköjään Hurricanen penkin kaltevuus voi jykimmillään olla jopa 33 astetta, sillä ei varmaan niskatukea kaipaa... Toisaalta toisessa ääripäässä on 27 astetta, johon niskatuki pidemmillä matkoilla monelle jo varmasti kelpaisi.

Hyvin yksilöllistä tuo niskatuen tarve. Itse olen kokenut sen tarpeelliseksi 40-45astetta loivemmissa nojakulmissa, koko aika pää ei tuolloin tuella lepää, mutta tarvittaessa. "lowracerissa" pää lepäsi tuella koko ajan kun penkki oli 30astetta tai alemmassa asennossa.
Eri asio on sitten se, että onko nuo esitteisiin painetut kulmat mitattu samalla tavalla kuin itse mittaan :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Batto
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 15:48

Re: Pari kysymystä Hurricanesta ennen tilausta.

Viesti Kirjoittaja Batto »

TMS kirjoitti:

Joo näköjään Hurricanen penkin kaltevuus voi jykimmillään olla jopa 33 astetta, sillä ei varmaan niskatukea kaipaa... Toisaalta toisessa ääripäässä on 27 astetta, johon niskatuki pidemmillä matkoilla monelle jo varmasti kelpaisi. Hieman yllätti tuo penkin kaltevuus asia kun sitä paremmin katsoin. Challengen niskatuesta minulla ei kuitenkaan ole kokemuksia.

Tilasin niskatuen ihan varmuuden vuoksi, luulen että asennan sen vasta jos huomaan niskassa rasitusta.

TMS kirjoitti:

Kuinka muuten päädyit tuohon Hurricaneen? Oletko päässyt joskus kokeilemaan?

Etsin jotain matalaa linjakasta pyörää johon saisi helposti tarakan, ja soveltuisi ajettavaksi vähän kaikkialla, niin kaupungissa kuin maantiellä. Kattelin eri valmistajien sivuilta erilaisia malleja ja jostain syystä Hurricane jäi mieleen. Ehdin hetken istuakkin Hurricanen päällä sähköpyörässä, liikkeelle en vaan päässyt. :lol: Tutkin vielä vähän Hurricanea ja päädyin siihen tulokseen että tämä se on.

Vastaa Viestiin