Nazca Gaucho 24" korkattu

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Moi,

Tänään oli ensimmäinen virallinen ajoni uudella Nazcalla. Sen verran täpinöissä lähdin baanalle, että lippis (kypärä hankittava, totta kai) ja lasit jäivät pöydälle ja seurauksena nojakin loistavan etusektorin näkökentän makustelu jäi siristelyn ja kyynelehtimisen takia toiseen kertaan. Jalat olivat myös hieman ihmeissään, varsinkin ylämäissä, mutta eipä silti taluttaa tarvinnut. Vastatuuli oli ensimmäistä kertaa eläissäni hauskaa. Matalammat kanttikivet menivät satulassa ilman ongelmia, ja luottamusta on huonommallakin pinnalla. Voisin kuvitella, että jousittamattomalla 20" renkaalla tilanne olisi toinen.

Asento on penkin medium-kulmalla yllättävänkin hyvä, jopa niska on rento eikä niskatukea tällä n. 20km reissulla kaivannut lainkaan. Reisissä rupesi jo lopussa tuntumaan kipuakin, mikä saattoi johtua hieman liian lyhyeksi säädetystä puomista. Olen ajatellut kokeilla jossain vaiheessa lyhyitä kampia (idea lähti Velo Vision numerosta 16). Käyttääkö porukka täällä sellaisia?

Erikoisuutena tässä pyörässä on SRAM i-Motion 9 vaihteisto. Vaihtaminen toimii pätevästi (tosin 3->4 ja 6->7 karkeahko), eikä ylimääräisiä napavaihdekitkoja tunnu. Jos sattuu räjähtämään yllättäen kappaleiksi, niin sitten laitan vaan taakse ison XT-kasetin, tai vastaavan. Etuvaihtaja tekisi hommasta jotenkin "rumaa" (joo, henk. koht. mielipide). Vaihdeskaala on vakiorattailla (42/18) liian kevyt, joten hommannen eteen 48:n.

Eli kallis oli (2100€ kotiin tuotuna), mutta hintansa väärti, sanoisin.

Liitteet
CIMG0199.jpg
CIMG0199.jpg (47.74 KiB) Katsottu 6203 kertaa

Nazca Gaucho 24"

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Hieno fillari
Lukkopolkimet kun vielä laitat niin menee
ylämäetkin mukavammin

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Ne lyhyet kammet kuulosti mielenkiintosilta. Mitä niillä haetaan. itse oon miettiny hieman isompiakin kampia. Sais pohkeellakin jotain tehtyy helpommin.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kiva kuulla.
Koska itse varmaan olen pian hankkimassa Explorerin, Gauchon tai Paseon, niin kysyn vähän lisää: oletko minkä pituinen? Itse olen vähän spädä (170-171) ja pelkään että korkea tai isopyöräinen Nazca tuppaa jäämään liian pitkäksi ja etupakkaa pitäisi siirtää liian lähelle. Olen miettimässä esimerkiksi 24" versiota, tai jopa Exploreria tuon vuoksi. Miten itse koet eturenkaan ja mahdollisen rengaskosketuksen?

Minä hankin varmasti SRAM Double Drivin, joten I-Motion ei ole niin tärkeä, mutta toki kiinnostaa että riittääkö siinä vaihdealue? Ainakin kuulostit positiiviselta, mitä nyt tuota eturatasta mielit vaihtamaan (mutta se on sivuseikka I-Motionin suhteen).

Otitko jotain lisävarusteita? Ja mihin käyttöön olet itse tuota ajatellut?

Minä himoitsisin kustomia, jossa olisi sekarengastus 24" ja 26", mutta riippuu nyt vähän Nazcasta että haluavatko minulle sellaista tarjota, vai pitääkö itse yrittää säätää. Monimutkaiseksi tuo menee jos haluaisin vielä jousituksenkin... Se pitäisi olla mahdollista jos sopiva haarukka löytyy, mikä taas ei ole ihan triviaalia.

Lisäkysymys: mitä tykkäät (noin lyhyellä ajolla, tiedän) penkin kulmasta? Itse epäilen Gauchoa kun se on niinkin matalakulmainen penkki, toisaalta taas Paseossa se tuntuu olevan vähän liian pysty.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Mun pituus on 169 cm ja kammet muistaakseni
175 mallia, ainakin Kmx-3-pyörällä ei ole tuottanut ongelmia.....
kammet on kerran vaihdettu.....muistaakseni olivat hivenen lyhyemmät

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Colvile kirjoitti:

Ne lyhyet kammet kuulosti mielenkiintosilta. Mitä niillä haetaan. itse oon miettiny hieman isompiakin kampia. Sais pohkeellakin jotain tehtyy helpommin.

Siellä kintussa on semmoinen kriittinen liitoskohta kuin polvi.
Mitä pidemmät kammet - sen karmeempi voima ajatus laittaa tietysti tämänkin työkalun kovemmalle.
Lyhemmillä kammilla haetaan apua polvivaivoihin.
Vähennetään voimaa - lisätään liikettä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aikaisempaa keskustelua lyhyemmistä kammista: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=379
Varsinaisia käyttökokemuksia ei sieltä juurikaan löydy...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jarkon aiemmat linkit:

Jarcco kirjoitti:

Tässä pari linkkiä aiheeseen:
http://bikesmithdesign.com/Short_Cranks ... _faqs.html
Paul Sims (Greenspeed) on testannut 175, 155, 120 ja 100 millisiä kampia ja todennut tehon pysyneen niillä vakiona paitsi maksimitehon hieman pudonneen 100 millisillä:
http://www.greenspeed.com.au/newsletter ... t%20Cranks
Itse olen havainnut 170 pituiset paremmiksi kuin 175, toisin kuin pystarissä. Pyörittäminen on jouheampaa ja tuntuu että lyhyemmätkin ne voisivat olla.
Järkevämpien polvinivelkulmien lisäksi lyhyistä kammista on etua kinnereissä, koska jalkojen tarvitsema tila on pienempi, = pienempi ilmanvastus.

Itse etsin tätä juttua aiemmin.
Koska linkki ei aiemmin toiminut kopipeistaan koko jutun tähän (lopussa konekäännös) - siis tämän Burrows pohjaisen jutun - lähde on tässä (Bikefix.co.uk sivusto)http://tr.im/mSq1:

What is the Right Crank Length?
When the HPV movement got underway in the early 80's, (writes Mike Burrows) it was not long before some people realised that the usual constraints of bottom bracket height were no longer a factor, and we saw a few 200-250mm cranks. But none of them won anything and it probably hurt a lot and so we got on with more important things like aerodynamics. And it was an attempt to improve the aerodynamics that saw Frank Reinhard from Germany fit a pair of 110mm cranks. This would allow him to reduce the size of his fairing, the idea being that the reduced drag would more than compensate for any power loss.

But Frank did not win anything either (the fairing was small but not very good) but his legs did not hurt, and he learned a couple of things. The first thing is that if you want to race on short cranks, you need to train on them, and after you have done this for a little while your performance is just as good as it was on the 170mm cranks, even with no fairing.

Over to me
I first adopted the idea for my son who had to have a knee joint replaced, the operation was successful but it rather messed up the tendons in the upper leg and he could no longer bend his leg far enough to cycle, at least not on 170mm cranks. So I cut them down to 125mm (he is 183cm tall) I also put a set on one of my own bikes (I am 177cm tall). They felt very strange, especially out of the saddle, and as I was using several different bikes at the time I could not get used to them. My son on the other hand, had no choice, and in a matter of weeks was totally at home with them. He has now been riding with them for about 15 years.

Today
It was a while before I got back to the idea, by which time it was becoming popular with many in the HPV movement. Some even going down to 100mm. I chose 150mm for although I no longer ride quite so many bikes as before, there is the occasional 8 Freight to deliver. I changed cranks on all three bikes in the same week to get off to a clean start. The first to be ridden was my Ratcatcher touring recumbent which I rode for about 70 miles at an 18mph average and the most remarkable thing was the complete lack of any sensation at all. It was just like it always was, possibly a bit nicer. That could have been placebo effect, I had to by the way reduce the chainring size by the same percentage so as to use more or less the same gears as before. Not quite the same on the uprights, an 8 Freight carrier cycle and a 2D city bike, both used for short things on a daily basis. It felt a bit odd for a week or more, neither is ridden hard so I cannot assess performance for them, but having got used to them, using 170mm is no longer very nice, especially using them in anger. And on my racing recumbent I am down to 145mm and going well for an old man, but the recumbent world is very variable, both machines and riders, so no real comparisons can be made other than they feel nice, are lighter, and the doctors say they are good for us.

Reasons
There are some similarities between the human body and the internal combustion engine, and being a bike rather than body centred person, and having raced noisy toys I know a bit more about the latter, and the direction that engine development is going is towards shorter strokes and higher RPM. This will allow more power strokes and the short stroke will reduce the inertia loads and losses, for even if our feet are restrained, reversing the direction of our upper leg will require an amount of energy and it can only come from one place.

The Question
One of the ways engines have changed to allow the shorter cranks to work is in the design of valves and cams. This is an area that seems to have been ignored in the studies of the human body. A lot has been written about how our bodies convert carbohydrates and how this is then converted into motion by the muscles, but not about the best way of getting it there, because once a muscle has tired it needs the blood to flow through it to remove waste product (exhaust gas?) and provide fresh fuel. But how long does this process take? For example, take two bikes, one with 200mm cranks and a 100 tooth ring, the other with 100mm cranks and a 50 tooth ring, in engineering terms, the same thing. The short cranks need to be turned twice for the bike to cover the same distance but the foot will not have travelled further or pushed any harder than with the 200mm cranks. So they are the same except for the fuel supply to the muscles which mainly occurs when the muscles are relaxed i.e. the upstride or in fact some 4/5ths of a revolution if you are pedalling correctly. It is then quite possible that when pedaling this gear at say 50 RPM there is so much time to refuel the muscles that they end up waiting to be used, so that by changing to 100mm cranks and 100 RPM you could get say 3/4 of the fuel per revolution, so 1 1/2 times as much usable energy per minute.

Or it could be the other side of the equation, with long cranks and low revs you are pushing and so the the muscle fibres are very much firing in sequence, as you shorten the cranks and increase the revs you get closer to a punch with the fibres simultaneously. To really find out for certain will take a lot of very serious testing of many athletes (not my department) but in the meantime I can tell you that a lot of recumbent riders are going very well on short cranks, and if someone like me can cut 1" off his cranks and not notice it, then changing from 170 to 172.5 is pure placebo!

Konekäännös tässä:

Mikä on oikea Kampiakselit Pituus?
Kun HPV liikkuvuus sai käynnissä alussa 80: n, (writes Mike Burrows) sitä ei ole kauan, ennen kuin jotkut ihmiset ymmärsivät, että tavanomaiset rajoitteet alhaalta hakasulku korkeus oli enää yksi tekijä, ja näimme muutaman 200-250mm kammet. Mutta yksikään niistä ei voittanut mitään, ja se luultavasti sattuu paljon ja niin saimme kanssa tärkeämpääkin kuin aerodynamiikka. Ja se oli yritys parantaa aerodynamiikkaa että näki Frank Reinhard Saksa sopivat pari 110mm kammet. Tämä antaisi hänelle pienentää hänen fairing, ajatus on se, että alennetaan vetämällä olisi enemmän kuin kompensoivat sen vallan menetystä.

Mutta Frank ei voittanut mitään joko (sen fairing oli pieni, mutta ei kovin hyvä), mutta hänen jalat ei loukkaantunut, ja hän sai pari asiaa. Ensimmäinen asia on se, että jos haluat rodun lyhyen veivaaminen, sinun täytyy kouluttaa niitä, ja kun olet tehnyt tämän, hieman samalla kun suorituskyky on yhtä hyvä kuin se oli, että 170mm kammet, vaikka ei fairing.

Yli minulle
Olen ensin hyväksynyt ajatusta minun poika, joka oli on polvinivel korvata, operaatio oli onnistunut, mutta se pikemminkin sekaisin ja jänteitä, että ylempi jalka ja hän ei voinut enää taipua hänen jalkansa riittävästi ajan, vähintään ei 170mm veivaaminen. Joten keskeytti heidät alas 125mm (hän on 183cm pitkä) Olen myös tehnyt joukon yhden oman bikes (olen 177cm pitkä). He kokivat erittäin outoa, erityisesti ulos satulaa, ja koska minulla oli useilla eri bikes hetkellä en voinut tottua niihin. Oma poikani Toisaalta ei ollut valinnanvaraa, ja muutamassa viikossa oli täysin kotona heidän kanssaan. Hän on nyt ollut ratsastus niitä noin 15 vuotta.

Tänään
Se oli aikaa, ennen kuin sain takaisin ajatus, jonka aika oli tulossa suosittu monet HPV liikkuvuutta. Jotkut jopa alaspäin 100mm. Valitsin 150mm sillä vaikka en enää ratsastaa aivan niin paljon polkupyörää kuin ennen, on satunnaista 8 tavaraliikenneverkko toimittamaan. Vaihdoin kammet kaikilla kolmella bikes vuonna saman viikon päästä puhdas alku. Ensimmäinen, joka on täynnä oli Ratcatcher farmari makaava jota ratsasti noin 70 mailia, joka 18mph keskiarvosta ja Merkittävin asia oli täydellinen puuttuminen tunne lainkaan. Se oli aivan kuten se on aina ollut, ehkä vähän mukavampaa. Se olisi voinut olla plasebo vaikutus, minun oli se tapa vähentää chainring kokoa sama osuus siten, että se käyttää enemmän tai vähemmän samaa pyydysten kuten ennenkin. Ei aivan sama annetun pystypuut, 8 tavaraliikenteen harjoittajan sykli ja 2D kaupunki pyörä, sekä käytetään lyhyitä asioita päivittäin. Se tuntui hieman oudolta, että viikko tai enemmän, ne eivät myöskään ole täynnä kovaa joten en voi arvioida suorituskyvyn niitä, vaan ottaa tottuneet niihin, käyttämällä 170mm ei enää erittäin mukavaa, varsinkaan niitä vihaa. Ja minun kilpa makaava Olen alaspäin 145mm ja menee hyvin, vanha mies, mutta makaava maailma on hyvin vaihteleva, sekä koneiden ja ajajat, joten ei ole todellisia vertailuja voidaan tehdä muita kuin he tuntevat nice, ovat kevyempiä, ja lääkärit sanovat, että he ovat meille hyväksi.

Syyt
On joitakin yhtäläisyyksiä ihmiskehoon ja polttomoottori, ja varsinkin kun Pyörän sijaan elin keskittynyt henkilö, ja ottaa ratoja meluisassa lelut tiedän hieman enemmän siitä, viimeksi mainittuja, ja siihen suuntaan, jonka moottorin kehitys on menossa kohti lyhyempi aivoveritulppia ja korkea-RPM. Tämä antaa lisää valtaa aivoveritulppia ja lyhyellä aivohalvaus vähentää inertia kuormituksia ja tappiota, sillä vaikka jalat ovat hillittyjä, Peruutusvalaisimien suuntaan meidän ylempi jalka edellyttää energian määrä, ja se voi tulla vain yhteen paikkaan.

Kysymys
Yksi keino moottorit ovat muuttuneet mahdollistaa lyhyemmät kammet työtä on suunnittelua venttiilien ja kamerat. Tämä on ala, joka vaikuttaa on sivuutettu tutkimuksissa on ihmisen elimistöön. Paljon on kirjoitettu siitä, kuinka kehomme muuntaa hiilihydraattien ja miten tämä on sitten muunnetaan liikkeelle lihaksia, mutta ei siitä, mikä on paras tapa saada sinne, koska kerran lihas on väsynyt se tarvitsee veren virtaus se poistaa jätteet (pakokaasussa?) ja tarjota tuoretta polttoainetta. Mutta kuinka kauan tämä prosessi kestää? Esimerkiksi kaksi polkupyörää, yksi 200mm kammet ja 100 hammas ring, toinen 100mm kammet ja 50 hammasta rengas, tekniikan kannalta sama asia. Lyhyellä veivaaminen on käännetty kahdesti polkupyörän kattamaan sama etäisyys mutta jalka ei ole matkusti edelleen tai työnnetään mitään vaikeampaa kuin kanssa 200mm kammet. Niinpä ne ovat samat lukuun ottamatta polttoaineen toimitukset lihasten joka esiintyy, kun lihakset on lievennetty eli upstride tai itse asiassa joitakin 4/5ths on vallankumous, jos olet polkemista oikein. On siis täysin mahdollista, että kun periksi pyydyksen klo sanoa 50 RPM on niin paljon aikaa tankata lihaksia, että ne päätyvät odottaa saa käyttää siten, että siirtymällä 100mm kammet ja 100 RPM voit saada sanoa 3 / 4 polttoaineen kohti vallankumousta, niin 1 1 / 2 kertaa niin paljon käyttökelpoista energiaa minuutissa.

Tai se voi olla toisella puolella yhtälö, joilla on pitkä kammet ja alhainen kierr olet työntöpalvelut joten lihaksen kuidut ovat hyvin paljon räjäytyksessä peräkkäin, kuten lyhentää kammet ja lisätä kierr saat lähemmäksi joka boolin kanssa kuidut samanaikaisesti. Todella selvittää tiettyjen tekee paljon erittäin vakava testaus monet urheilijat (ei minun osasto), mutta sillä välin voin kertoa teille, että paljon makaava ratsastajat ovat menossa hyvin lyhyen veivaaminen, ja jos joku minua voi leikkaus 1 "off hänen veivaaminen eikä huomaa, sitten muuttuvat 170-172.5 on puhdasta plaseboa!

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Colvile kirjoitti:

Ne lyhyet kammet kuulosti mielenkiintosilta. Mitä niillä haetaan. itse oon miettiny hieman isompiakin kampia. Sais pohkeellakin jotain tehtyy helpommin.

Tosiaan omaa kokemusta ei lyhyistä kammista vielä ole, mutta kun aloin harrastamaan "oikein polkemista" tamppaamisen sijaan, kun laitoin sinkulaan lukot, nopea poljinnopeus tuntui paljon mukavammalta jaloissa kuin hidas. Pohdin siinä, että vähän lyhemmät kammet tekisivät spinnaamisesta vielä vaivattomampaa.

Nyt kun nojakilla polkee, niin se tuntuu ottavan enemmän reisiin/polviin kuin pysty. Katsotaan miten käy kun sopivat nysäkammet (n. 155mm) saadaan kokeiltua. Huom! Tänään kun ajoin lukkopolkimilla, niin jaloissa tuntui jo paljon paremmalta.

TKorho kirjoitti:

Kiva kuulla.
Koska itse varmaan olen pian hankkimassa Explorerin, Gauchon tai Paseon, niin kysyn vähän lisää: oletko minkä pituinen?...

Olen n. 175cm. Pari kertaa olen kantapäätä eturenkaaseen hakannut, mutta siitä pääsee kun rentoutuu ja alkaa kääntymään enemmän kallistamalla. Ja jos mutka on tiukka, niin pitää käännöksen puolen polkimen ylhäällä. Yleensä sääntönä vissiin pidetään sitä, että jos poljin ei voi osua renkaaseen, niin kaikki ok.

I-Motion toimii tosiaan hyvin ja on vaivaton. Itse lähden vaihdealueesta siitä, että kunhan ykkönen on niin kevyt ettei sen hitaampaa kannata edes edetä polkemalla (ja kävely on pyörälenkeillä vain hyväksi), niin muut vaihteet tulee sitten perässä. Vakiovälityksillä kevyin käytetty on toistaiseksi ollut kakkonen. Ysikin loppuu jos alamäessä oikein painaa, mutta siinä alkaa olla jo vauhtia riittämiin. Sheldon Brownin välityslaskimen mukaan vakiorange on 2,4-8,3m/poljinkierros. 48:n eturattaalla skaala olisi 2,8-9,4.

Mitään lisävarusteita en ottanut, paitsi peili (vai olikohan sekin vakiona?).

Minusta on näppärää, että renkaat on samankokoiset. Eroa 24/24:n ja 24/26:n välillä tuskin huomaat muuta kuin renkaanvaihdossa. Etujoustolle en ole havainnut tarvetta.

Penkin kulma tuntuu hyvältä, ja säätövaraa on molempiin suuntiin kun alkaa kyllästyttää ;). Tyyppinä muuten Sport, M-koko.

Nazca Gaucho 24"

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Ajoin pari vuotta Nazca Explorerilla, 3500 km. Työmatkat, 6 km päivitäin, asfalttia ja hiekkaa, muutama töyssy. Kesäisin pitkiä pyörätapahtumia, alle 200 km/tapahtuma. Etujousitus on lyhyissä Nazcan pyörissä paikallaan, ohjaajan paino on varsinkin kuoppaan ajettaessa etupyöräällä! Etujousesta ei ole haittaa tasaisellakaan, mitä nyt turha paino. Explorerhan on retkipyörä. 20/26 kiekot toimivat, ajoin vain sulanmaan keleillä! Explorerin välitys: 172 mm kammet triplalla, 11-32 pakka ja tietenkin lukkopolkimet. Hyvin kuljin mäet taluutamatta (USS-ohjaus). Siirryn nyt Fuegon ohjaimen taakse, kuhan 5 viikon toimitusaika ja etunojaus "kärsitty".

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuo jousitus on muutenkin vähän semmonen juttu, että jos siihen tottuu niin ilman ei tule toimeen. Itse pitänyt sitä tähän kesään asti aika turhana, mutta nyt kun tottunut takajousitettuun CLWB:n ni tuntuu että sais olla muissakin nojakeissa ja vaikka molemmissa renkaissakin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Tuo jousitus on muutenkin vähän semmonen juttu, että jos siihen tottuu niin ilman ei tule toimeen.

...ja sit kun ajaa jousitetulla pyörällään paljon, huomaa halvan jousituksen haitat. Tai no, takajoustoelementtini on kyllä edelleen ihan hyvässä kunnossa. Etupää vain on melkoinen murheenkryyni. Jos olis enemmän rahaa, ostaisin kokonaan uuden täysjoustonojakin, tällä kertaa 26-tuumaisilla molemmilla päillä. Ehkä ensi vuonna sitten.

Tuolleen kun halvalla tehdään, tulee mieleen, että etupään kannalta olisi järkevämpää tehdä ns. risukeula, eli käytetään nivelöintiä ja tavallista takapään joustoelementtiä (joita saa mm. mopotarvikepuolelta melko edullisesti). Olen nähnyt sellaisia luonnossa pyörässä ehkä kaksi kertaa. Ei ole kovin yleistä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuolleen kun halvalla tehdään, tulee mieleen, että etupään kannalta olisi järkevämpää tehdä ns. risukeula, eli käytetään nivelöintiä ja tavallista takapään joustoelementtä niitä saa mm. mopotarvikepuolelta melko edullisesti). Olen nähnyt sellaisia luonnossa pyörässä ehkä kaksi kertaa. Ei ole kovin yleistä.

OT:ksi taas menee... Yleisempää taitaa olla tuola chopperi/customi puolella:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minä tosiaan perinteisenä pystypyöräilijänä - ja aika raskaana sellaisena - epäilen pienen pyörän etuja. Haluaisin isopyöräisen jousitetun SWB USS nojakin. Ja kun tuo Nazca muuten niin kiinnostaa. Pioneeria ja Gauchoa sanovat aika isoiksi, joten lyhyellä koollani en ehkä niitä kannata hankkia. Paseo ja Explorer on kovasti pienipyöräisiä, vaikka muuten hyviä ja jousitettuja. Bongasin jostain kuvasta täysjousitetun Pioneerin, mutta Nazca on kuulemma lopettanut sen valmistuksen. Kova Pioneer olisi kova, ja aika varmasti liian iso minulle.

Vaihdoin pystypyöräänikin 28" joustohaarukan (tosin aika huonon, mutta ei ollut valinnan varaa) ja ilman sitä olisi tosiaan kurja. Kun painoakin on vähän turhan paljon, niin taitaa joustohaarukka olla ihan pakollinen. Itse en tietenkään mitään osaa tehdä, nörtti mikä nörtti... :mrgreen:

Voiko tuon pienen renkaan edun "kiihtyvyydessä" ja painossa oikeasti edes huomata? Ja voiko pelkän renkaan ilmanvastus oikeasti olla merkittävä? Kai se on kun lowracerit ovat kaikista nopeimpia?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Iso etupyörä, SWB ja lyhyet jalat on yhdistelmä jossa käy niin, ettei ylety penkistä maahan. Vähän riippuu tietysti siitä kuinka suunnittelija on onnistunut sijoittelemaan penkin. Mutta tyypillisesti isopyöräisillä SWB:illä on aika korkeat istumakorkeudet. Tämähän on itse asiassa syy sille että näitä 24" pyöriä yleensä alettiin tehdä.

Vastaa Viestiin