Nazca Gaucho 24" korkattu

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Voiko tuon pienen renkaan edun "kiihtyvyydessä" ja painossa oikeasti edes huomata? Ja voiko pelkän renkaan ilmanvastus oikeasti olla merkittävä? Kai se on kun lowracerit ovat kaikista nopeimpia?

Pieni rengas mahdollistaa matalemman istumakorkeuden ja näinollen pienemmän ilmanvastuksen. Tuulisella kelillä/seudulla ero on huomattava pienemmilläkin nopeuksilla ja huonompikuntoisella kaverilla.
Esim. Azub tekee, tai ainakin mainostaa tekevänsä, hyvinkin maastokelpoisia nojakeita, mutta kuten teemu sanoi, ne on sitte korkeita:

Kuva

Jos haluat suuripyöräisen ja matalan, niin pitää tehdä julmetun pitkä tai Python. Ja nimenomaan tehdä, niitä ei myydä missään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Haluaisin isopyöräisen jousitetun SWB USS nojakin.

Sama vika täällä. Käsittääkseni ainoat vaihtoehdot ovat Azubin Max ja Ibex:

http://www.azub.eu/CZ/recumbent-bike-azub-ibex/
Kuva

http://www.azub.eu/CZ/recumbent-bike-azub-max/
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

24 tuumaisiin on tarjolla tolkuttoman huonosti renkaita.

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja yuruki »

R.reipas kirjoitti:

24 tuumaisiin on tarjolla tolkuttoman huonosti renkaita.

Näinhän se on. 24 on kuitenkin aika tuore koko nojakeissa, ja tuntuu olevan tähän käyttöön oikein hyvä. Veikkaan että kumivaihtoehdot lisääntyvät jatkossa. Omalla kohdalla ei paniikkia, sillä vakio-marathonkin sopii Gauchon all-road -meininkiin mainiosti.

Jos maailmanloppu tulee ja kumeja saa vain koossa 26, vauhtiin pääsee uudella etuhaarukalla.

Nazca Gaucho 24"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

yuruki kirjoitti:
R.reipas kirjoitti:

24 tuumaisiin on tarjolla tolkuttoman huonosti renkaita.

Näinhän se on. 24 on kuitenkin aika tuore koko nojakeissa, ja tuntuu olevan tähän käyttöön oikein hyvä. Veikkaan että kumivaihtoehdot lisääntyvät jatkossa.

Toivottavasti, tuo 24" on juuri oikea rengaskoko nojakki käyttöön. SWB:ssä se mahdollistaa 5cm alemman istumakorkeuden ja LWB:ssä 10cm lyhemmän akselivälin ja 20cm lyhemmän pyörän. 24" on kuitenkin aika paljon parempi epätasaisella kuin 20", muttei paljokaan huonompi kuin 26. Näitä varmasti olisi enempikin jos vain tuo kumi asia olisi kunnossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Haluaisin isopyöräisen jousitetun SWB USS nojakin.

Sama vika täällä. Käsittääkseni ainoat vaihtoehdot ovat Azubin Max ja Ibex

Tähän tuli oikaisu toisessa säikeessä, myös Optiman Condor ja Orca ovat vaihtoehtona:

http://www.optima-cycles.nl/main/en/mod ... ?Itemid=27
Kuva

http://www.optima-cycles.nl/main/en/mod ... ?Itemid=27
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Voi scheissendelis! Tässä on käytetty viikko jos toinenkin optioiden laskemiseen, osien selvittämiseen ja tehtaan kanssa viestittämiseen. Ja näyttää tosiaan siltä että jousitettua isorenkaista SWB:tä ei saa, vaikka lahjoisi ja kiristäisi. Ilmeisesti niissä pitkissä jousissa on jotain ongelmaa jos tehdas ei niitä edes kustomina suostu tekemään.
(Joo myönnän että kyse on lähinnä Nazcasta, joka mielestäni näyttää kaikkein kypsimmältä teknologialta tällaiseen tava-kuluttajakäyttöön.)

Nyt olen suostumassa perusajokkiin, mutta siihenkään ei tahdo saada säätöä. Ja itse olen niin huono rakentamaan että en alusta asti pysty millään tekemään. Ehkä myöhemmin jotain pientä tunausta uusio-osilla, mutta sen näkee vasta sitten joskun on jotain osaamista ja kokemusta.

Nyt kyse on siitä että jos ottaa USS + levyjarrut, niin ei saa oikeasti SRAM Dual-Drive-paketissa mitään hyötyä Nazca Paseolla. Jarrut + kahvat tulevat korvatuksi jokatapauksessa levyjarrujen myötä, USS syö paketin vaihtajien edun (pakko ottaa kahvanpäävaihtajat) ja ainoaksi eduksi Paseon SRAMissa jää takavaihtaja Shimano Deore vs Alevio. Onks niissä paljon eroa oikeasti?

Oi kun ei olis köyhis, ja ostaisi vain tuo Rohloffin. En siitäkään tiedä onko siinä oikeasti MITÄÄN järkeä, mutta olispa kiinteä yksi paketti, jossa ei ulkoisia rattaita tai huollettavaa olisi.

Myönnetään: Nazca on selkeästi jo kuluttajalle tehty pyörä, siinä on about kaikki valmiina ja teknologia alkaa olla aika kypsää. Mutta hinta on tietysti nelinkertainen pystypyörään verrattuna. Enkä siitäkään valita, liikoja, koska olen teknologiauskovainen ja ymmärrän että pienet sarjat tekevät kallista, ja kalliita osiahan jo Explorerissa olisi. On se vaan silti aika räikeä hinta. Jos nojakit aikovat vallata maailman, niin kyllä tässä aika first-adpoter olo on! :-}

Sinulla ei siis tuossa Gauchossa ole kuitenkaan mitään jousia? Kova etuhaarukka? Ja tuo 1x9 SRAM I-Motion on tietysti aika itseensäsulkeutuva vaihtoehto, toisin kuin Paseo SRAM 3x8 vs 3x9 jotka astuvat toistensa varpaille.

Onko sinulla kokemusta Pioneerista tai Exlplorerista, että miten tuo takahaarukan ripustus toimii? Tuo Paseo/Gauchon takahaarukan tukipala on nimittäin teknologisesti herkun näköinen, enkä yhtää valita etteikö Paseon paremmat jousitukset OIKEASTI olisi parempia. Se hintaero vain epäilyttää niin tuelta.

Ja minä sentään olen jonkin sortin inssinörtti... Tosin optimoiva sellainen. Mitä tämä olisikaan jos ei olisi. Grrh! :-D

Toki sama koskee kännyköitäkin: eihän sieltä saa sitä juuri mitä haluaa, vaan erilaisia kompromissejä.

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja yuruki »

I-Motionin kanssa saat Alivion kaupan päälle :wink:. Mutta näyttää se silti hyvältä... ja ennen kaikkea paketti toimii.

CIMG0231.jpg
CIMG0231.jpg (69.39 KiB) Katsottu 4583 kertaa

Tossa vielä parempi yleiskuva fillarista.

CIMG0233.jpg
CIMG0233.jpg (72.5 KiB) Katsottu 4585 kertaa

Ja uutta tänään 152mm kammet ja 44T ratas. Koeajo odottaa parempia säitä.

CIMG0234.jpg
CIMG0234.jpg (36.91 KiB) Katsottu 4579 kertaa

Nazca Gaucho 24"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Erikoista että rattaattomassa on tuollainen. Mutta tokihan siinä pitää niin pitkällä ketjulla joku kiristin olla. Hupaisaa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Tässä on käytetty viikko jos toinenkin optioiden laskemiseen, osien selvittämiseen ja tehtaan kanssa viestittämiseen. Ja näyttää tosiaan siltä että jousitettua isorenkaista SWB:tä ei saa, vaikka lahjoisi ja kiristäisi. Ilmeisesti niissä pitkissä jousissa on jotain ongelmaa jos tehdas ei niitä edes kustomina suostu tekemään.
(Joo myönnän että kyse on lähinnä Nazcasta, joka mielestäni näyttää kaikkein kypsimmältä teknologialta tällaiseen tava-kuluttajakäyttöön.)

Sanoivatko jotain syytä miksei alaohjattua Gauchoa saa etujousella? Tai ettei Pioneeria saa enää ollenkaan etujousella?

TKorho kirjoitti:

Ja minä sentään olen jonkin sortin inssinörtti... Tosin optimoiva sellainen. Mitä tämä olisikaan jos ei olisi. Grrh! :-D

Olisi tosi helppoa, ostaisit sellaisen jonka kuvaa katsoessa tulisi hyvä fiilis. Vaikka siitä että pyörä oli kivan värinen, ja sen kivasti hymyilevän tytön huulipuna sointui tosi hyvin yhteen sen pyörän värin kanssa.

Optimoivana insinöörinä ostaminen on vaikeaa, mutta sentään aika monissa tapauksissa saa vähän paremman lopputuloksen kuin ihan nopalla/fiiliksellä ostamalla.
Toivottavasti sinä jaksat tehdä valinnan kunnon perusteellisuudella, niin minä voin sitten ostaa samanlaisen kunhan rikastun :-)

TKorho kirjoitti:

Toki sama koskee kännyköitäkin: eihän sieltä saa sitä juuri mitä haluaa, vaan erilaisia kompromissejä.

Etenkin kompromissin 'nimelliset ominaisuudet ennen toimivuutta'.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

yuruki kirjoitti:

Ja uutta tänään 152mm kammet ja 44T ratas. Koeajo odottaa parempia säitä.

Mistä hankit lyhyet kammet?

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja TKorho »

tavasti kirjoitti:

Sanoivatko jotain syytä miksei alaohjattua Gauchoa saa etujousella? Tai ettei Pioneeria saa enää ollenkaan etujousella?

Ronin välittämä vastaus oli että "on ollut liian paljon ongelmia sen konfiguraation kanssa". Samantapaisen vastauksen sain sekä USS Gauchon että Pioneerin pois jääneen jousitetun osalta.

Kuvista katsomalla niiden ainoa selkeä ero on se että USS versiossa tulee etuhaarukan kohdalle todella ahdasta. Osathan ovat kuitenkin samoja kuin muissa pyörissä tai ASS versioissa. Eli veikkaan että harukan liike ja ahdas tila jäppistelee. Esim niin että kaapelit hiertyvät tai haittaavat USS-geometriassa. (Tämä teoria olikin syy että ehdotin heille sekarengastusta kompromissiksi.)

Jatkan "optimointia". Nyt vain tekijän on myös raha, joka vaikeuttaa yhtälöä! :oops:

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Pastori kirjoitti:

Mistä hankit lyhyet kammet?

Espoon Pyörätohtorilta. Hinta oli sikahalpa 15 eekkeriä.

Nazca Gaucho 24"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

yuruki kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mistä hankit lyhyet kammet?

Espoon Pyörätohtorilta. Hinta oli sikahalpa 15 eekkeriä.

Ei ihan saa kuvasta selvää, oliko ne nää:

kampisarja DOTEK ilman ratasta 110 jako pituus 152 mm hinta 15 euroa

Kuva

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Viesti Kirjoittaja yuruki »

@Pastori:
Kyseessä juurikin nuo dotekit. Ketjulinja pysyi alkuperäisenä kun laittoi rattaan "väärälle" puolelle spideriä.

Nazca Gaucho 24"

Vastaa Viestiin