Loimaa Premium?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10256
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Loimaa Premium?

ViestiKirjoittaja jori » 20 Heinä 2010, 13:17

Todennäköisesti kyse on ajoalustan epätasaisuuksien aiheuttamasta vierintävastuksen vaihtelusta ja polkemisen aiheuttamasta painon siirtymisestä sivusuunnassa, jotka yhdessä ohjausgeometrian kanssa tuottavat pieniä ohjausliikkeitä. Tien epätasaisuudet ja kuskin sivuliikkeet aiheuttavat olkapoikkeaman ja jätön takia pieniä ohjausmomentteja, joita kapeat kovaksi pumpatut eturenkaat eivät vaimenna.

Autoissa tätä ei juurikaan esiinny, koska auton ohjaus on alennusvaihteen takana ja renkaat leveät, eikä kaksipyöräisissä huomaa, koska ajolinja on aina mutkitteleva.

Lisäksi, jos runko ei ole jäykkä, tai takahaarukka on ripustettu pehmeästi, voi ketjuvoima vetää runkoa kaarelle tai takahaarukkaa vinoon ja aiheuttaa pientä koukkimista polkemisen tahtiin, kuten Jukka tuossa edellä mainitsi.

Mutkittelun lähteen saat selville laskemalla eturenkaiden paineet alas. Jos mutkittelu selvästi vähenee, on kyse ohjausgeomertiasta, jos mutkittelu jatkuu, kyse on rungon ja takapyörien taipumisesta. Geometriapohjaista mutkittelua voit vähentää vaihtamalla leveämmät eturenkaat, tai asentamalla ohjausvaimennin. Rungon taipuminen onkin sitten vaikeampi juttu.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Loimaa Premium?

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 20 Heinä 2010, 13:21

jviirret kirjoitti:
Hopea kirjoitti:Runko on todella pehmeähkö. Sehän on terästä ja aika ohuista putkista tehty, varsinkin takahaarukka. Siksikin se antaa niinkin hyvää kyytiä kuin se nyt jousittamattomana antaa.


Eli ne ei ole välttämättä eturenkaat jotka vipattaa, vaan takahaarukka joka taipuu sivusuuntaan polkemisen tahtiin?

Jukka


Juu ja myös kumeilla on vaikutusta kuin liike kertautuu, kumit ,takahaarukka ja puomi. Siihen lisätään polkijan luoma polkuvoima niin "ikiliikkuja" on valmis.
Mutta tuo polku tekniikka eka, sit voi tutkia kumit ja sit jopa rungon tukemista ovat harrastaneet.

Mutta nämä on niitä asiota joissa ne erot trikejen välillä tulevat, vaikka kaikissa on kolme rengasta ominaisuudet voivat vaihdella paljonkin...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 09:17

Re: Loimaa Premium?

ViestiKirjoittaja jarkko » 23 Marras 2010, 08:26

Lumi saapui Helsinkiin ja testailujen jälkeen pientä päivitystä tämän loimaasavenmaaperformerin Alku 406mm/622mm nuijapään talviajo-ominaisuuksista. Lähdin ensialkuun kokeilemaan, pystyykö lumella ajamaan kesärengastuksellani. Käytän takana 23-622 mm Specialized Armadilloa sen pistosuojaominaisuuksien ja suhteellisen hyvän rullaavuuden takia, edessä on 40-406 mm Schwalbe Marathon Racerit. Jäin pyörällä ensimmäisen kerran kiinni heti kotipihassa, kun pehmeänpuoleista lunta oli viitisen senttiä. Etupyöristä lykkimällä sain pyörän kadun varteen ja yritin lähteä ajamaan työmatkani ensimmäisiä satoja metrejä. Kevyen liikenteen väylä oli aurattu melko tasaiseksi, lunta oli pakkautuneena asfaltin päällä ehkä 2-3 cm. Tie nousee hyvin loivasti heti alussa, ensimmäisellä sadalla metrillä on nousua vajaa 3 metriä. Se yhdessä tuon lumimäärän kanssa oli liikaa kesärenkaille, jäin sutimaan paikalleni. Työnsin pyörän takaisin kellariin odottamaan seuraavaa päivää.

Takalokarin kiinnikkeistä lienen maininnut ennenkin, lokarin kanssa taakse ei mahdu helposti 28 mm leveämpi kumi. Tila loppuu penkin takana, rajoittava tekijä on kumin korkeus. Vaihdoin täyspitkän takalokarin muoviseen etulokariin a´la SKS, jotta saisin tilaa leveämmille ja korkeammille kumeille. Varastossa oli Marathon Winteriä 35 mm leveänä ja asensin sellaisen taakse. Tilaa runkoon ja lokarin kiinnikepaloihin sekä penkkiin jäi sen verran, että sohjolla on hieman kertymätilaa. Ahtain tila lienee edelleen penkin takana. Jos kumi olisi 5 mm korkeampi, se saattaisi ottaa penkin kaltevuudensäätömekanismiin kiinni. Voisi veikata, että Nokian 37 mm nastarenkaat saattaisivat vielä juuri ja juuri mahtua, tai sitten ei.

Odotukset ajamisen suhteen eivät olleet hirmuisen korkealla, koska pito oli niin selvästi loppunut kesärenkailla. Lähdin taas pihalta liikkeelle, takarengas löi jonkin verran tyhjää pehmeässä lumessa, mutta pyörä liikkui eteenpäin. Lunta oli kadunvarressa hieman edellisiltaa enemmän, mutta nyt ei ollut mitään merkkejä kiinnijäämisestä. Tehokasta eteneminen ei toki ollut, koska takarengas suti edelleen hieman. Tasamaalla meno oli varsin mukavaa, vaikkakin hieman tärisyttävää. Kovemmassa vauhdissa kurvaillessa pyörän saa mukavaan kolmipyöräluisuun ja liukkailla perä tahtoo hakea muutenkin paikkaansa. Luisutaipumuksia voisi vähentää laittamalla eteenkin Marathon Winterit, mutta se ei tunnu välttämättömältä ainakaan lumikeleillä.

Yhteenvetona voinee todeta, että Alku-nuijapää on varustettavissa talviajokelpoiseksi. Koviin lumipyrypäiviin en sillä kuitenkaan aio näillä kokemuksilla lähteä.


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: vetu ja 1 vierailija