Loimaa Premium?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Mun pyörä on se nojakki.fi sivulla esiintyvä sininen kiituri 2026, en ole varma mikä se on Savenmaan sivuilla kun ne on nimetty eri nimisiksi. Ehkä rockklock osaa kertoa paremmin.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Näitä pyöriä ei taida foorumilla vielä olla kellään?

On toki. Minulla on ollut jo huhtikuusta lähtien sellainen oranssi Tyyli 2026. Pikkuhiljaa lenkkiä heitellyt sillä n. 800 km toukokuun alusta lähtien (joka on paljon enemmän kuin viime kesänä pystypyörällä, jolla tuli silloin ajeltua vain 300 km koko kesänä...).

Hmm, fillari on toiminut toistaiseksi mielestäni oikein hyvin. Aluksi toki meni säätöjä ihmetellessä tovi, koska tekniikka on 19 vuotta uudempaa kuin vanhassa Kulkuri -pystypyörässäni. Ja kun vielä hoksasi liimailla ruuvit kiinni ruuvilukitteella, niin pysyvät lokasuojatkin matkassa mukana.

On minulla jossain levyn kulmalla jokin lokikin pyörän alkuajoista - pitääkin kaivaa se jostain esille...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Savenmaa esittelee Loimaa Premium nojapyöriä LowRide -09:ssä torstaina Kokkolan torilla n. klo 10 alkaen.

Eli tapahtumahan starttaa torilta juuri silloin, joten kiinnostuneet paikalle!

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Katsotaan mitä tästä tulee. Sain paketin eilen tehtyäni tilauksen vasta LowRide:n aikoihin. Silloin näitä oli kai vielä muutama vapaana, mutta suurin osa oli jo myyty ja laiva oli jo lähes matkalla Suomeen. Haku Vuosaaresta epäonnistui, joten laatikko tuli Matkahuollon kautta. Heti purkamaan ja tässä ensimmäisen tunnin työn tulos:

Kuva

Nyt on juuri töissä tiukkaa ja kaksi seuraavaa viikonloppua on ihan tuskaisen täyteen buukattu, mutta kyllä tämä kulkee tiellä vielä ennen lumisateita.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

On minulla jossain levyn kulmalla jokin lokikin pyörän alkuajoista - pitääkin kaivaa se jostain esille...

Noniin, tässä tulee. Aika pitkä, mutta kertoo nojakkini vaiheet.

---cut---

Kesällä 2008 juolahti mieleen, että nojapyörä voisi olla vänkä.
Retkipyörällä ajellessa tuli aina ranteet ja kämmenet kipeiksi. Nojakkien
kahden tonnin hinnat vaan hirvittivät. Surffailua vebissä...

Talvella 2009 Fillari-messuilla pääsi näkemään nojakkeja elävänä, mutta
kalleilta nekin vaikuttivat. Sitten yhdellä ständillä oli pakka pieniä
flaiereita Loimaan nojapyörästä. Soitto sinne alkuviikosta.

Sunnuntaina 22.3.2009 kävin Loimaalla koeajamassa nojapyöriä eli ajoin
kolmea kaksipyöräistä ja kolmea trikea. Jotenkin tuntui, että niillä
trikeillä en oikein päässyt mihinkään. Raskaita ja hitaita, vaikka kyllä
toki vaikuttaa tuntumaan myös se, että en ole pyöräillyt puoleeen vuoteen
pätkääkään.

Bikeista taas melkeinpä yksinkertaisin ja jousittamaton yläohjattava
keskikorkea malli
tuntui sopivan oikein hyvin ja ajelinkin sillä koeajoksi pari kilometriä.
Sen sijaan korkea yläohjattava malli ei iskenyt ollenkaan eikä myöskään
keskikorkea alaohjattava malli. Niiden hieno hiilikuituinen lowracer ei
ollut vielä ajokunnossa.

Sovittiin palata asiaan, kun tilaus tulee ajankohtaiseksi muutaman viikon
päästä.


13.4.2009 soittelin Loimaalle ja tiedustin tilauksen tilannnetta, jolloin
sain kuulla, että nojakeille ehkä olisi löytymässä kaupallinenkin
maahaantuoja. Silloin toimitus viivästyisi, joten kyselin, olisiko niitä
koepyöriä vielä myynnissä. Oli juuri se oranssi, joka minulle kelpaisi.
Kaupat syntyivät.


Kävin noutamassa nojapyörän Loimaalta tänään perjantaina 17.4.2009.
Se mahtui yllättävän hyvin Almeraan. Piti vain
irrottaa etupyörä ja pedaalit, vaikka aikamoisen pitkähän se on.

Kootessani punnitsin osia:

  • etupyörä 873 g
  • lasikuitupenkki + ruuvit + prikat 1748 g
  • pehmuste 239 g eli istuin yhteensä 1986 g
  • pedaalit 257 g
  • tavarateline + ruuvit 880 g
  • talla + ruuvit 242 g
  • pyörän kokonaispaino 13,5 kg joka siis sisältää kaiken, ml.
    • tavaratelineen
    • tallan
    • lokasuojat

Riisumalla nuo kolme saisi painoa alennetuksi varmaan jotain
880+242+250 g = 1370 g, jolloin painoksi jäisi vain 12,1 kg.

Ei siis ole varustukseensa nähden ollenkaan painava.

Takavaihtaja on Shimano Deore XT, rattaat 11-34
Etuvaihtaja on Shimano FD-R443
Kammet ja eturattaat Truvativ Elita GXP 52/39/30
Vaihteet SRAM Attack 27 speed (pyöritettävät kahvat)
Penkin korkeus alimmasta kohtaa on 43 cm

Mukavaa oli se, että sain sovituksi kohtuuhintaiset kaupat heidän
esittelypyörästään, jolla ei ole varmaankaan kovinkaan paljon ajettu, ihan
puhdas se on. Ja onneksi vielä oli jäljellä juuri tämä oranssi malli, joka
koeajolla neljä viikkoa sitten miellytti eniten. Silloinhan pääsin ajamaan
kolme bikeä ja kolme trikeä. Koskaan en päässyt sinuiksi niiden high
racereiden kanssa, mutta tämä midracer tuntui heti kivalta.
Eikä ne korkeat pyörät tuntuneet omilta myöskään Kaapelitehtaalla
kokeillessani.

Hyvä, että sain tämän, koska muussa tapauksessa olisi pitänyt osallistua
heidän järjestämäänsä yhteistilaukseen Taiwanista, jolloin toimitusaika
olisi ollut merirahdin takia ainakin kuusi viikkoa ja silloin olisi ollut jo
kesäkuun alkupuoli. Ja siihen vielä vähän normaalia viivästystä päälle, niin
juhannus olisi tullut vastaan... Nyt pääsee ajelemaan heti, kun ilmat
lämpenevät.

Nojakki maksoi 815 euroa, jonka laskuttivat. Enpä tiedä, onko se nyt
sitten kallis vai halpa, mutta näin ekaksi nojakiksi ei viitsi ostaa mitään
kahden tonnin värkkejä.

Laitehan on taiwanilaisen Performer -tehtaan malli Agenda 20/700c. Etupyörä
on 20 tuumaa ja takapyörä 700 mm tai mikä 26 tuumaa se nyt onkaan.
Tuo c viittaa siihen, että etuhaarukka on tehty hiilikuidusta. Turhaa
hienostelua.

Heidän vebbisivuillaan sanotaan:
http://www.performer.com.tw/

---cut---
Agenda 20/700c

Product Details

frame:alloy 7005
fork:carbon
B.B height : 58cm
seat height :47cm
wheelbase : 117cm
weight : 13kgs
seat:FRP w/headrest
shifter:SRAM Attack grip shifter 27speed
lever:Tektro 1.0
F/derailleur:R443 shimano
R/derailleur:XT shimano
crank:Truvativ Elita 52/39/30 170mm integrated
freewheel:SRAM PG-970 11-34T
chain:YBN 9S 320 links
wheelset : DRX4000 w/bearing hub
tire:Kenda 20x1(451) / Maxxis 700c x 23c
brake:Tektro R725
H/T : Speedmax

---tuc---

Nojakin rungon sarjanumero on RBAG0060.

Mittasin vielä YBN 9S -ketjujen pituuden:
x = 132,446 mm ja
10 mittauksen keskihajonta 0,0497 mm.

Ketjut olivat minun pituiselleni liian pitkät: pienimpiä takarattaita ei
voinut lainkaan käyttää, koska kiristäjästä loppui vara. Keskikokoisella
eturattaalla saattoi käyttää vain kahta suurinta takaratasta. Lyhensin
ketjuja kolme palaa eli 3 tuumaa. Nyt pystyy suurimmalla eturattaalla
käyttämään kaikkia yhdeksää takaratasta, keskimmäisellä eturattaalla viittä
suurinta takaratasta ja pienimmällä eturattaalla kahta suurinta takaratasta.
Eli ketjut ovat vieläkin liian pitkät. No, oppihan siinä käyttämään
ketjutyökalua...


Ostin Lidlistä nopeusmittarin, olikohan se 7,99 euroa. Näyttää toimivan,
vaikka alkuasetuksien nollaaminen on turhan helppoa. Anturin asennus
nippusiteillä etuhaarukkaan oli hieman hankalaa, koska haarukka on hoikka
soikio. Mutta onnistui lopulta.

Lidlistä myös jalkapumppu, jolla saa sen 7-8 baria renkaisiin. 9 euroa.


Ostin soittokellon täältä Nummelan Hong Kongista, 1,50 euroa. Ja se Kiinasta
tilaamani kompassilla varustettu kello meni pystypyörääni.

Kiinasta Dealextremeltä tilaamani etu- ja takalyhdyt eivät ole vielä
saapuneet, joten ruuvasin pystypyörässä olleen diodivalon nojakkiin
kiinni ainakin väliaikaisesti.

  • saapuivat: takavalojen kiinnitystapa pitää miettiä, toinen niistä on
    klipsillä, jolla sen saisi varmaan nojakin tavaratelineeseen kiinni.
    Etuvaloista toinen sopii vain huomiokäytöön. Mutta toinen musta alumiininen on
    hurjan kirkas vaikka siinä on vain yksi ledi - saas nähdä kehtaako sitä edes
    pimeällä käyttää, kun siinä ei ole lähivaloasetusta... Kirkas se on ja aika
    tyylikkään näköinen. Mainostavat sen olevan 50 lumenia. 8 taalaa eli jotain
    6 euroa.

Ajoja ja muita huomioita

23.4. Ensimmäinen ajoharjoittelukerta, 1,7 km.
26.4. Lisää harjoittelua rauhallisilla lähistön kaduilla, 4,3 km.
29.4. Enemmän ihmisten ilmoilla, Lohjantien ylä- ja alamäet, 7,4 km.
3.5. Lyhensin ketjut kolme tuumaa.
4.5. Pikkupyrähdys Juhanintien ylämäki ja alas, Lohjantie, 4,8 km.
Ketju ei asetu kunnolla 5. ja 6. takarattaalle. Pitää varmaan lukea
Deore XT:n huolto-ohjeesta, miten se säädetään.
10.5. Betonilaan, 10,2 km, 21,1 km/h.
11.5. Tilasin Zenniopticalista tuulelta suojaavat ajolasit vahvuuksilla,
koska ajoviima alamäissä verestää silmät näillä pienillä
normaalilaseilla.
12.5. Nummenkylän Neste. 10,9 km, 23,4 km/h.
Takalokasuojan kannatintankojen ruuvit eivät pysy kireällä:
ne aukeavat tärinässä vuorotellen vasemmalta ja oikealta
puolelta. Asiaan toi toivottavasti ratkaisun 18.5. ostamami
ruuvilukite, jota tungin kierteisiin ja kiristin sitten ruuvit.
14.5. Muijala 21,9 km/h
15.5. Muijala 22,2 km/h
17.5. Alppilux 21,6 km/h, ajoin pitkän pätkän kahden tytön perässä, jotka
olivat liikkeellä hitaasti kickbikeillä ja sitten yhdessä ylämäessä
he sitten väsyivät ja pysähtyivät...
18.5. Ojakkala, tämä on paljon tasaisempi reitti kuin Muijala, joka on lähes
jatkuvaa mäkeä, 23,7 km/h. Nyt alkaa huomata, että pystypyöräilijöitä
alkaa tulla selkä edellä vastaan yhä enemmän ja enemmän, tällä
reissulla ohitin neljä. Pikkupojat huutelevat, että makee pyörä,
paljonks maksoi...
20.5. Muijala aina Maijan kioskille asti.
24.5. Ojakkala
25.5. Muijala
29.5. Muijala
31.5. Muijala

31.5. Sain tilaamani GPS-loggerin toissapäivänä ja tietenkin nyt fillariin
kiinni ja datat sitten Traxmeet -palveluun. Piti vaan rakentaa linuxiin
virtuaalikone, johon asensin Windows 2000:n jotta siinä saa ajettua
tietojen siirto-ohjelman. Se näet on Windows-ohjelma. Datat saa toki
linuksissakin ulos laitteesta GPX-muotoisena XML-tiedostona, jonka Excel
osaa lukea, mutta OpenOffice ei. Olenkin siirtänyt ne Exceliin toistaiseksi
töissä.

01.6. Koivissilta-Ojakkala, ajelin vanhaa tietä pitkin Koivissillan
risteykseen ja täytyy sanoa, että tie on kauheassa kunnossa, tulevaisuudessa
ajan kakkostien pientareella, koska siinä ainakin on kestopäällyste. Ja
olihan se nähtävä, että siinä ensimmäisessä jyrkässä mäessä kakkostieltä
käännyttäessä yläosan jyrkin kohta meni taluttamiseksi, koska vauhti hiipui
niin hiljaiseksi, että ei enää pysynyt pystyssä. Mutta sitten vastaavasti
harjun toisen puolen alamäessä sain nopeusennätykseni polkupyörillä
yleensäkin: 64 km/h. Aika haipakkaa!

05.6. Tilasin perjantai-iltana englantilaisesta Wiggle urheiluvebbikaupasta
Shimanon M520 -lukkopolkimet ja samaan syssyyn Shimanon pyöräilysandaalit.
Yhteensä 110 e ja posti 20 e.

06.6. Ajelin vertailun vuoksi retkipyörällä Muijalaan Maijan kioskille:
keskinopeus retkifillarilla oli 23,5 km/h, kun edellinen lenkki nojakilla
sinne oli sama 23,5 km/h. Alkaa jo pikku hiljaa päästä vauhtiin
nojakillakin, kun etenkin reidet alkavat tottua uuteen meininkiin. Ero
noiden välillä toki on edelleenkin se, että nojakki on tasamaalla ja
alamäessä nopeampi, mutta ylämaissä vielä edelleenkin hitaampi kuin
retkipyörä.

08.6. Oravala, edelleen huonoja vanhoja teitä.

08.6. Zenniltä tilaamani ajolasit vahvuuksilla saapuivat Kiinasta kirjattuna
kirjeenä yhdessä rosterisankaisten lasieni kanssa. Ajolasessa vaan tuntuu
olevan linnssit niin virtaviivaisesti vinossa, että katse kohdistuu linssien
reunaosan läpi, jolloin tarkkuus kärsii hieman. No pitää nyt kuitenkin
kokeilla niitä, koska maksoivatkin peräti 40 e.

10.6. Huhmari-Nummenkylä, tämä on kiva lenkki ja mukava ajaa, vaikka aluksi
joutuukin pujottelemaan Nummelan keskustan läpi.

11.6. Huhmari-Nummenkylä uudestaan. Ajo alkaa jo pikkuhiljaa sujua.
Olen ajanut nyt n. 300 km eli jo yhtä
paljon kuin retkipyörällä koko viime kesänä.

11.6. Sain Wiggleltä Englannista tilaamani paketin lukkupolkimet ja
pyöräilysandaalit. Pitää viikonloppuna ruuvata ne kiinni ja alkaa
harjoitella klossien käyttöä ja ennen kaikkea irrottautumista. Kokeilua
tosin jo: ruuvasin klossit sandaaleihin, mutta paikasta en vielä päässyt
sanomaan juuta eikä jaata. Polkimien kireyden ruuvasin kaikkein löysimpään
asentoon, koska nojakissa on hankalaa painaa kenkä kiinni polkimeen, jos se
on kovin jäykällä - pyörä vaan sellaisesta tallomisesta lähtee kerkeästi
liikkeelle eteenpäin...

Kesäkuussa paljonkin lenkkejä Nummelan ympäristössä lukkopolkimilla ja kyllä
se sujuu jo niillä. Hyödyt:

  • jalat eivät tipu polkimilta
  • alamäissä voi lepuuttaa rentona
  • pääsee pyörittämään ja myös vetämään polkimia etenkin ylämäissä

9.7.2009 Kävin Biltemasta ostamassa lukkikset myös vanhaan
Kulkuri-retkipyörääni. Ovat Wellgon toispuoliset lukkikset, koska
retkifillarilla tulee ajeltua myös kauppareissuja ihan tavallisilla
sandaaleilla.

Samasta Biltemasta myös taustapeili nojakkiin, koska alkoi hirvittää ajella
ilman sitä. Kohtuuhintaan pari kolme euroa, nyt on hyvä tihruta taaksepäin.

Lisää ajoa kesäloman aikana lähes päivittäin ja hieman pitempiä lenkkejä. Kun
ajaa 25 - 40 km:n lenkkejä Nummelasta, niin löytyy yllättävän paljon
erilaisia reittejä, joita voi ajaa kestopäällysteisillä vähäliikenteisillä
maanteillä. Mäkisiä ne ovat ja kippuroita, mutta kivoja ajaa.
Sorateille ei oikein hirviä mennä irtosoran takia.


Pari vaaratilannettakin on ollut:

Ojakkalasta tulevalle hyvälle pyörätielle oli jokin kaatosade kasannut lähes
10 cm paksun vallin hiekkaa, joka oli kuivunut. Ajoin siitä jotain
kolmeakymppiä ylitse ja olin kaatua, kun kapeat renkaat upposivat hiekkaan
ja takapyörä heitti ikävästi sivuttain. Puoliksi onnella selvisin siitä
kaatumatta.

Toinen kerta oli Yövilässä. Tein T-risteyksessä U-käännöstä
kävelyvauhtia, kun keskellä risteystä asfaltin päällä olleet
kivenmurikat heittivät etupyörää sivulle ja muksis.
Olisi pitänyt irrottaa sandaalit lukkopolkimista ennen uukkaria...


Elokuun lopussa sain nojakilla 1000 km täyteen. Hip! Täytyy sanoa, että
jalat ovat sitten alkukevään tottuneet nojakilla ajamiseen. Nämä Nummelan
ympäristön Salpausselkään kuuluvat mäet eivät enää tunnu hirveiltä niin kuin
keväällä. Silloin sai ajaa keski-ykkösellä joitain mäkiä, jotka nyt menevät
jo isolla kakkosella. Tosin enpä vieläkään ole viitsinyt lähteä ajamaan
Vesikansantietä läpi, vaikka Nurmijärventien ajoinkin Siippoosta
kirkonkylään, puuh.

Lisäksi on kiva huomata, että nojakilla ajaessa mikään paikka ei tule
kipeäksi, vaikka sillä tuleekin ajeltua yleensä kaksi kertaa pidempiä
lenkkejä, joihin kuluu kaksinkertainen aikakin. Vanhalla retkipyörällä ei
tulisi mielleenkään ajaa vapaaehtoisesti yli 20 km lenkkiä: ranteet ja kädet
eivät kestä sitä. Joillakin muilla taas tulee kipeäksi takapuoli, selkä,
niska... Mutta nojakilla ei tule mikään paikka kipeäksi, se on kiva.

Reittisuunnitteluun on Map my ride -palvelu erinomaisen hyvä: useimmista
teistä se tietää jopa mäkiprofiilit. Kiitos siitä. Vielä kun löytäisi
jostain kartan, jostä kävisi selville kestopäällysteiset tiet. Kun ei viitsi
lähteä sorapintaisille teille.

---tuc---

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Laitehan on taiwanilaisen Performer -tehtaan malli Agenda 20/700c. Etupyörä
on 20 tuumaa ja takapyörä 700 mm tai mikä 26 tuumaa se nyt onkaan.
Tuo c viittaa siihen, että etuhaarukka on tehty hiilikuidusta. Turhaa
hienostelua.

Oletkin varmaan jo huomannut, että tuo C ei tarkoita hiilikuitua, vaan nuo kirjaimet kuuluvat ranskalaisiin kokomerkintöihin.
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja SauliA »

ajarmala kirjoitti:

>

Tosin enpä vieläkään ole viitsinyt lähteä ajamaan
Vesikansantietä läpi, vaikka Nurmijärventien ajoinkin Siippoosta
kirkonkylään, puuh.

-----

Mene vaan sinne Vesikansantielle, näin syksyllä ylämäet vähä helpompia puuh ja ne pitkät alamäet on vauhdikkaita
Ehkä menee se 70 rikki, ainaskin keväällä mulla aika lähellä. Sinnerin sigmassa ei max näyttöä mutta ohitin emännän mäessä jossa hänellä oli just tuo 64 vauhtia.

Sauli

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

SauliA kirjoitti:

Mene vaan sinne Vesikansantielle, näin syksyllä ylämäet vähä helpompia puuh ja ne pitkät alamäet on vauhdikkaita
Ehkä menee se 70 rikki, ainaskin keväällä mulla aika lähellä. Sinnerin sigmassa ei max näyttöä mutta ohitin emännän mäessä jossa hänellä oli just tuo 64 vauhtia.
Sauli

Kiitoksia rohkaisusta, ehkäpä tässä vielä tänä syksynä suuntaan sinne. Ajoitteko muuten Vesikansantien koilliseen vai lounaaseen? Vai onko sillä mitään väliä?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Viimeksi ajoin Nummelasta Lehmijärvelle päin. Olen myös ajanut sen Lohjan vesitornilta sinne Nummelaan. Ei niin kovin väliä, pinta on hjuva lukuuottamatta pikku pätkää siinä Nummelan puoleisessa päässä.
Itse asiassa ei niin miellyttävää kuin tasaisemmat tiet mutta ne alamäkispurtit kyllä maistuvat makealle!
Ylämäissä ne sitten maksetaan.

/Sauli

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

SauliA kirjoitti:

Mene vaan sinne Vesikansantielle, näin syksyllä ylämäet vähä helpompia puuh ja ne pitkät alamäet on vauhdikkaita
Ehkä menee se 70 rikki, ainaskin keväällä mulla aika lähellä. Sinnerin sigmassa ei max näyttöä mutta ohitin emännän mäessä jossa hänellä oli just tuo 64 vauhtia.

Sauli

Noniin, vihdoinkin rohkaisin mieleni ja suuntasin Vesikansantielle. Ajoin sen koillisesta lounaaseen, joka on se helpompi suunta, koska näin päin tiellä on kokonaisuutena hieman laskua. Kivoja alamäkiä ja niistä keskimmäisessä sainkin kaikkien aikojen nopeusennätyksen: pyörän mittari sanoi 66,4 km/h. Siinä korkeuseroa 69 metriä ja pituus 1900 m eli 3,7 % mäkeä keskimäärin. Ja olihan siinä muutama muukin vaihdikas alamäki.

Sitten on toki samalla todettava, että vastaavasti ylämäkiäkin löytyi aivan tarpeeksi. Niitä sai sitten tahkota pikku ykkösellä (edessä 30T, takana 34T, 622 -rengas) naurettavalla 8 km/h nopeudella... Kaikkiaan viisi varteenotettavaa nousua: 57, 59, 39, 30 ja 48 metriä. Eli siis esim. 3,0 % nousua 1900 m, 6,5 % nousua 500 m ja varsin jyrkkä pätkä 7,2 % mäkeä 190 m pitkä. Mutta niinpäs vaan pääsin nekin ylös, eivätkä ne nyt niin hirmuisilta tuntuneet. Onneksi olivat aika lyhyitä kuitenkin - ei sentään mitään 25 km:n mäkiä niin kuin jossain etelän maissa...

Pitääkin vielä ajaa se joku päivä toiseen suuntaan - siinä taitaa olla jyrkemmät mäet niin päin...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Nyt trikessä on melkein 1300 kilometriä omaa ajoa. Kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Tekniikka toimii, levyjarrut ovat kaupungissakin tarpeeksi tehokkaat ja korjattavaa ei ole vielä ainakaan ollut.

Kuva

Ketjuputkien kiinnitykset ovat vähän sitä-sun-tätä, niitä varmaan joutuu ensimmäisenä fiksaamaan. Yksi kiinnitys on jo pettänyt, mutta sen sai korjatuksi nippusiteellä ja pienellä taivuttelulla. Pystyjen ohjauskahvojen kumien päät ovat molemmat puhjenneet, laitoin putkien päihin muovitulpat ettei mene vesi ja on mukavampi ottaa tukea ajaessa/ylös noustessa.

Ohjaus on vähän epävakaa. Käden kiinni kahvoissa (toisessa edes) menee hyvin. Jos päästät vauhdissa irti, ohjaus alkaa vatkata kevyesti ihan parissa sekunnissa. Mikähän ominaisuus tuo on? Klappia en ole löytänyt ja toiminta on ollut sama ihan uudesta.

Rungon alin kohta kulkee kymmenen sentin korkeudella maasta, se pitää muistaa kun ylittelee vähäisiäkään esteitä. Ja kellarin portaissa...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Hopea kirjoitti:

Nyt trikessä on melkein 1300 kilometriä omaa ajoa. Kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Tekniikka toimii, levyjarrut ovat kaupungissakin tarpeeksi tehokkaat ja korjattavaa ei ole vielä ainakaan ollut.
...
Ohjaus on vähän epävakaa. Käden kiinni kahvoissa (toisessa edes) menee hyvin. Jos päästät vauhdissa irti, ohjaus alkaa vatkata kevyesti ihan parissa sekunnissa. Mikähän ominaisuus tuo on? Klappia en ole löytänyt ja toiminta on ollut sama ihan uudesta.

Omassani on tuota samaa ohjausominaisuutta. Ajattelin alkuun, että se johtuisi aavistuksen pielessä olevista aurauskulmista. Testailin kuitenkin täysin sileäksi pinnoitetussa parkkihallissa, ja siellä vatkaamista ei esiinny, jos ei polje. Luulisin, että se siis johtuu rungon joustosta. Asfaltin epätasaisuus ja polkeminen saavat rungon joustamaan hieman, ja se välittyy syystä tai toisesta ohjaukseen.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jarkko kirjoitti:

Omassani on tuota samaa ohjausominaisuutta. Ajattelin alkuun, että se johtuisi aavistuksen pielessä olevista aurauskulmista. Testailin kuitenkin täysin sileäksi pinnoitetussa parkkihallissa, ja siellä vatkaamista ei esiinny, jos ei polje. Luulisin, että se siis johtuu rungon joustosta. Asfaltin epätasaisuus ja polkeminen saavat rungon joustamaan hieman, ja se välittyy syystä tai toisesta ohjaukseen.

Tuo on kuullemma ihan yleinen oire trikeissä kun on lueskellut ameriikan poikien juttuja.
Kutsuvat sit termillä "pedalsteering". Siihen voi vaikuttaa polkemista tekniikalla Itsellä myös puomin jatkaminen helpotti omassa jota on vähän vaikea rinnastaa kun mulla takanen kääntyy.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ahaa. Se on siis ominaisuus.

Runko on todella pehmeähkö. Sehän on terästä ja aika ohuista putkista tehty, varsinkin takahaarukka. Siksikin se antaa niinkin hyvää kyytiä kuin se nyt jousittamattomana antaa.

Sen kanssa sitten vain pitää elää.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loimaa Premium?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Runko on todella pehmeähkö. Sehän on terästä ja aika ohuista putkista tehty, varsinkin takahaarukka. Siksikin se antaa niinkin hyvää kyytiä kuin se nyt jousittamattomana antaa.

Eli ne ei ole välttämättä eturenkaat jotka vipattaa, vaan takahaarukka joka taipuu sivusuuntaan polkemisen tahtiin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin