Raptobike

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Saa sillä ajaa 25 ylämäet, mutta näppäränä miehenä laskeppa miten jyrkässä mäessä 120 kg pyörä + kuski + varusteet kulkee sen 25 km/h 250W tehoilla.

Mutta jos kuski polkee toiset 250W ;)

Jukka

Jos kuski polkee helposti 250W teholla lienee moottori aika turha. Piikkitehot voi käyttää vielä mäessä. Normaali tasamaalla pääsee reilusti kovempaa ja lyhyet ja/tai loivat mäet menee myös ilman moottoria. Jyrkkiä ja pitkiä taas on harvassa. Moottori ja akku siis lähinnä jarruttavat. Kuskin kunto sanelee maaston lisäksi paljon.
Huono kuntoiselle ne onkin hyvä apu(jopa tasamaalla), mutta käsittääkseni Wackya ei uskalla sellaiseksi sanoa :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pyörän, kuoman ja ksukin paino vaihtelee ja ulkopuolinen ei niitä osaa arvioida. Moottorien manuaaleissa lukee, ettei saisi pitkiä matkoja ylämäissä ajaa täydellä teholla moottorista. Joten mäen jyrkkyys ja pituus sekä lompakon paksuus määrittää, voiko edes moottorista ottaa 250 w ulos koko nousun ajan. Suomessa monin paikoin mäet ovat sen verran lyhyitä, että mörkömäet eivät ole sääntö useimmilla reiteillä. Jos kuski ajaa helposti leväten esim. 100 watin teholla ylämäessä moottorin avustaessa 250 w, summa on ihan kiva monellakin massalla nopeuden puolesta. Ei edes tarvitse mäkisessä maastossa nousta lakisääteisellä nopeudella päästäkseen yli 25 km/h keskivauhtiin, jos koivet riittävät tasaisella yli 25 vauhtiin ylämäissä ja ehkä alamäissäkin osin lepää, ottaakseen mehut pois tasaisella. Levot välissä tekevät ihmeitä ulosmitattaville tehoille silloin, kun sitä tarvitaan. Vaikka moottori kasvattaa massaa, sen vaikutus ylämäkeen ei tunnu ja pyörä käyttäytyy ikään kuin se olisi kevyempi ja kiihdytettäessä suurimman osan tasaisen maan nopeuteen ylämäen jälkeen pitäisi tapahtua edelleen laiskasti kampia pyörittämällä, joten yksi tehontuottotarve eliminoituu siinäkin ja lepo-osuus työ/leposyklistä pidentyy, joten massa ei huoleta useimmissa nousukulmissa, mitä tässä maassa esiintyy.

Noin takakenoisella pyörällä pitäisi pystyä aika pitkään pitämään yllä yli normitasaisen nopeutta alamäen jälkeisellä tasaisella. Jos pääsee puoli-ilmaiseksi 50 km/h alamäessä, menee polkiessa aika pitkä matka yli tasaisen matkanopeuden. Tuolla tavalla tri pyörällä ajoin useimmat pitkät reissut, mukaanlukien pisimpäni. Jos tri pyörällä marathonmatkalla pystyy mäen jälkeen pitämään vähintään puoli kilometriä ylivauhtia, paljonko nopammin ylivauhti keskiarvona menee ja kuinka paljon pidempään jaksaa pitää ylivauhtia kilpanojakilla? Luulen eron olevan todella merkittävän. Lisäksi alamäkinopeus voi kasvaa selvästi suuremmaksikin low racerila kin tuo 50 km/h. Jos joka mäen jälkeen pääsee kilometrin esimerkiksi 10 km/h keskiarvona yli norminopeuden, keskiarvonopeus nousee kummasti.

Kun toisaalla on mietitty Hki-Porvoo lenkkiä nojapyörätapaamiseen, reitillä on kolme isoa mäkeä etelän mittakaavassa ja monta pienempää, eli voi hyvin saada 50 km matkasta yhteen suuntaan 4-8 km ajettua ylivauhdeilla. Tuttu retkipyöräilijä sanoi, ettei ole törmännyt yhtä korkeisiin mäkiin salpausselän eteläpuolella kuin tiellä 170 olevat kolme suurinta mäkeä. Jos alamäen jälkeisiä suoria ajaa 5 km, joka on realistista HKi-Porvoo reitillä, se tarkoittaa 10 % matkasta ylivauhdeilla. Jos ylivauhti on keskimäärin 10 km/h yli matkavauhdin, on varaa ajaa vaikka alle 25 km/h ylämäissä ja silti jää reilusti voitolle, koska nousut ovat selvästi lyhyempiä kuin alamäet+ylivauhtiset tasaiset osuudet. Silloin puhutaan melkoisista keskinopeuden kasvuista väkisin. Kun vain pyöräilijä tuottaa edes jotain tehoa ylämäkeen, jolla ei kuitenkaan kulu, vaan palautuu. Joillekin esimerkinomainen 100 wattia voi olla liikaa em. spekseillä, mutta ei tarvitse olla ihmeellinen polkija tuottaakseen 50 W ja palautuakseen sitä tuottaessa, joten 300 W vähintään koskenee useimpia ylämäissä täydellä moottoriavustuksella. En pitäisi mitenkään mahdottomana tuollaisia lukuja käytännössä. Vasta tasamaastossa tulee vaikeuksia moottorin massasta ja yli 25 km/h keskiarvoon pyrkimisestä. Ihan kaikkialla ei ole aakeeta laakeeta, mutta silläkin alueella on tuulia, mutta eipä ihan vähäiset puhurit taida tuota pyörää hetkauttaa.

Muoks: Unohtui seuraavan kirjoittaminen: Kun lisämassan kanssa ajaa pitkän matkan tasaisella, vierintävastus kasvaa ja kai mootorista tulee myös ilmanvastusta. Toisaalta kun massaan on sanut liikkeeseen, painavampi härveli pitää vauhtinsa paremmin kuin kevyt. Jos pyrkii 29 km/h keskinopeuteen mäkisessä maastossa ja koivet riittävät moottorin avulla rennolla työllä ylämäissä ja alamäen jälkeisessä ylivauhdissa (helppoa tri pyörälläkin), moottorin lisämassaa ei tarvitse nostaa kuin ehkä 3-4 km/h yli laillisen nopeuden. Toisaalta aineenvaihduntaa ajatelen pitkällä tasisella ei ehkä ole synti lepuuttaa nollatehoilla jaloista hetkittäin moottorin hoitaessa 25 km/h vauhdin ja kun lepo riittää, voi taas tuutata kovaa, vaikka ylikin sen keskiarvotavaoitteen. Pienet tauot tekevät ihmeitä kyvylle tuottaa tehoa suurimman osan ajasta, joten moottorista on iloa pitkillä tasaisilla osuuksillakin, kun pyritään noin vähän yli lakisääteistä nopeutta suurempaan keskinopeuteen. Maastosta ja kuskista riippuen. On aika kätevää saada aikaan alamäkityyppinen lepo tasaiselle. Harva pystyy tuomaan alamäen mukanaan tasaiselle, motoristi pystyy :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vaaka kirjoitti:

Pyörän, kuoman ja ksukin paino vaihtelee ja ulkopuolinen ei niitä osaa arvioida. Moottorien manuaaleissa lukee, ettei saisi pitkiä matkoja ylämäissä ajaa täydellä teholla moottorista. Joten mäen jyrkkyys ja pituus sekä lompakon paksuus määrittää, voiko edes moottorista ottaa 250 w ulos koko nousun ajan. Suomessa monin paikoin mäet ovat sen verran lyhyitä, että mörkömäet eivät ole sääntö useimmilla reiteillä. Jos kuski ajaa helposti leväten esim. 100 watin teholla ylämäessä moottorin avustaessa 250 w, summa on ihan kiva monellakin massalla nopeuden puolesta. Ei edes tarvitse mäkisessä maastossa nousta lakisääteisellä nopeudella päästäkseen yli 25 km/h keskivauhtiin, jos koivet riittävät tasaisella yli 25 vauhtiin ylämäissä ja ehkä alamäissäkin osin lepää, ottaakseen mehut pois tasaisella. Levot välissä tekevät ihmeitä ulosmitattaville tehoille silloin, kun sitä tarvitaan...

Voin puhua vain omasta puolestani, ja entisenä triatleettina... ei tämä nojapyörillä ihan näin mene. Etenkään etuvetosella. Jos tarkoitus on edetä mahdollisimman nopeesti ei alamäissäkään juuri rullailla. Vauhtia pidetään tasaisena, alkaviin nousuihin lisätään tehoja joka etuvetosella ei ole mikään ongelma ja sitten otetaan alamäessä hyvät alkuvauhdit joita pidetään seuraavalla suoralla...

Tämä siis tämmöselle kuivan kesän oravalle joka tavoittelee kovaa aika-ajo kuntoa ja/tai hyviä keskinopeuksia satasen-kahden tai 12h suorituksiin. Ihan samanlaista kuin asiat ymmärtävälle Tri- tai TT-pyöräilijälle siis. Täällä Oulussa kun ajetaan muulloin kuin porukkalenkeillä, ei vauhti laske mulla alle 25:n monestikaan paikallisissa "vuoristoissa" tai tuuliolosuhteissa.

Sen sijaan hitaampaan ajoon kuten talvella hangessa tai maastossa tuosta sähköavusta voisi olla apuja. Mutta tähän asti näissäkin on pystynyt pitämään riittävää vauhtia ettei mokomalle ole tarvetta.

Muuten on aika pitkiä nämä vaaka-nimimerkin vastaukset, vähän huonosti jaksaa lukea ajatuksella loppuun asti... siis pidempi kuin mun liian pitkät jorinat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En minäkään rullaile alamäissä tri pyörällä, sieltähän vasta kivan alkuvauhdin saa tasaiselle pidempää ylivauhtia ajamisen pohjaksi. Ei kokemusta nojakeista etuvetoisena, mikä ero on takavetoiseen?

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

vaaka kirjoitti:

En minäkään rullaile alamäissä tri pyörällä, sieltähän vasta kivan alkuvauhdin saa tasaiselle pidempää ylivauhtia ajamisen pohjaksi. Ei kokemusta nojakeista etuvetoisena, mikä ero on takavetoiseen?

En mä tuohon paljoo osaa sanoa - ei mulla ole kokemusta Raptobiken lisäksi muista kuin Trikestä. Luulisin etä etuvetoisen vetopuolesta on helpompi tehdä "jäykkä"(?). Pitkä runko saattaa notkua - eri tavalla eri fillareilla. Huonoja puolikakin sitten tietysti on kun ketjun pitää mahtua kulkeamaan polvien välistä. Ainahan nämä on kompromissejä.

Alan olla täysin vakuuttunut siitä että 700C eturenkaalla Rapto on selkeästi liukkaampi. Joskus postasin videon jossa nopeus kävi 52kmh tietämissä. Tänään samassa kohtaa nopeus oli 57.1kmh (Garmin Connect'in mukaan - Straava imppaa tiedot sieltä ja kertoo että 56.9km). Pieni kiusaus on ottaa SM kisoihin lentävälle 200m tavoitteeksi 60kmh. :shock: hehe

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

vuoltu kirjoitti:

Alan olla täysin vakuuttunut siitä että 700C eturenkaalla Rapto on selkeästi liukkaampi. Joskus postasin videon jossa nopeus kävi 52kmh tietämissä. Tänään samassa kohtaa nopeus oli 57.1kmh

Kyllä kulkee!! Siellä lakeuksilla on pian autotkin tiukoilla!! :)

Oon seuraillut jonkin verran vallalla olevaa keskustelua, jossa "isot pyörät on nopeampia". En ole ihan varma, että laitanko nimeäni tuohon paperiin... Nimittäin tässäkin tapauksessa sun ajoasento meni niin vaakaan, että nokkapinta-ala laski tod.näk. aika monta prosenttia. Eli ehkä olisit saanut yhtä nopean pyörän vaihtamalla takarenkaankin 20"... tai jopa nopeamman, kun olisit vielä lähempänä maanpintaa. :)

Ja nyt laitan asbestipuvun päälle, koska kohta alkaa liekit lentään. :D

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja jori »

J-Drums kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Alan olla täysin vakuuttunut siitä että 700C eturenkaalla Rapto on selkeästi liukkaampi. Joskus postasin videon jossa nopeus kävi 52kmh tietämissä. Tänään samassa kohtaa nopeus oli 57.1kmh

Kyllä kulkee!! Siellä lakeuksilla on pian autotkin tiukoilla!! :)

Oon seuraillut jonkin verran vallalla olevaa keskustelua, jossa "isot pyörät on nopeampia". En ole ihan varma, että laitanko nimeäni tuohon paperiin... Nimittäin tässäkin tapauksessa sun ajoasento meni niin vaakaan, että nokkapinta-ala laski tod.näk. aika monta prosenttia. Eli ehkä olisit saanut yhtä nopean pyörän vaihtamalla takarenkaankin 20"... tai jopa nopeamman, kun olisit vielä lähempänä maanpintaa. :)

Ja nyt laitan asbestipuvun päälle, koska kohta alkaa liekit lentään. :D

Mielenkiintoinen koe. Kokeile itse omalla pyörälläsi vaihtaa takapyörä pienemmäksi. Eikös tuon pitäisi olla täysin analoginen vaihdos etuvetoisen pienen etupyörän vaihto suurempaan tai takavetoisen ison takapyörän vaihto pienempään. Vaihda pois ja aja kovempaa. Asbestipuku on hyvä olla, jos vaikka äänen nopeus ylittyy. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

J-Drums kirjoitti:

Oon seuraillut jonkin verran vallalla olevaa keskustelua, jossa "isot pyörät on nopeampia". En ole ihan varma, että laitanko nimeäni tuohon paperiin... Nimittäin tässäkin tapauksessa sun ajoasento meni niin vaakaan, että nokkapinta-ala laski tod.näk. aika monta prosenttia. Eli ehkä olisit saanut yhtä nopean pyörän vaihtamalla takarenkaankin 20"... tai jopa nopeamman, kun olisit vielä lähempänä maanpintaa.

Kokeilemalla tuo selviää :) Veikkaan että halliolosuhteissa ei ole suurta merkitystä minkä kokoinen renkaan halkaisija on (lähinnä ajattelen ajoradan pinnoitusta).

Voin tuoda kesätapahtumaan tahi Nokialle originaalin vetävän renkaan. Kunhan vain muistan. 10v kasetti siihen niin pääsee kokeilemaan.

Se eilisen lenkki jäi hieman suunniteltua lyhyemmäksi kun loppui asvaltti yllättäen. Viime kesänä ajoin tästä vielä useamman kerran.

End of road....
End of road....

Tuosta selvisi kantamalla. Mutta sitten meni eturengas kohtuu hyvässä vauhdissa. Isommalla renkaalla ei muuten tuntunut meno läheskään yhtä huteralta tyhjällä kumilla kuin sillä 20 tuumaisella. Mielestäni pyörä on nyt yleisesti helpompi ajaakin lukuunottamatta ihan matalia nopeuksia. Oli tarkoitus testata mäennousukykyä Lapuan Simpsiönmäessä vaan päädyin soittamaan kotijoukot apuun kun oli pumppu jäänyt pois varusteista... :oops:

Sen verran paremmin pyörä ottaa nyt huonon päällysteen että paluuta pieniin renkaisiin ei enää taida olla...

EDIT: kirjoitus/ajatuskatkoksia korjailtu... :p

Viimeksi muokannut vuoltu, 12 Huhti 2015, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

vuoltu kirjoitti:

Veikkaan että halliolosuhteissa ei ole suurta merkitystä minkä kokoinen renkaan halkaisija on (lähinnä ajattelen ajoradan pinnoitusta).

No joo, toi pinta-asia on kyllä aika iso juttu. Eksyin itse tänään sellaiselle ihan loppuunajetulle asvalttipätkälle, joka yhdistää Lempäälän ja Valkeakosken. Samantien kyllä muistin miksei siellä tullut trikellä pahemmin ajeltua. :) Paikat meinas irrota hampaista siinä tärinässä. Raaserilla nyt sai onneksi etsittyä "tasaisinta linjaa", trikellä se tie on ihan no-go. Että ton puoleen ymmärrän kyllä ison pyörän edut.

vuoltu kirjoitti:

Voin tuoda kesätapahtumaan tahi Nokialle originaalin vetävän renkaan. Kunhan vain muistan. 10v kasetti siihen niin pääsee kokeilemaan.

Kiitti, mutta ei mun takia ainakaan tarvi. Sehän sotkisi mun vahvat teoriat ihan tyystin, jos jotain ärsyttävää faktaa ja testausdataa sotkettaisiin mukaan. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

mhelander kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Olen miettinyt jos holkittais etuhaarukkaa hieman niin että rengas siirtyisi esim. 5mm alaspäin.

Samaa katsoin minäkin mutta joo. Et ehkä kaipaa että kovemmassa (etu-) jarrutuksessa ohjaus takertelee (kun sivuttaissuunnassa tulee kitkaa runkoon laahaavasta eturenkaasta) ja tietysti tulee yllätys jarrutusmomentti vielä peliin mukaan.

Holkin voi tehdä mutta normaali haarukan ohjainputki on tilkan leveämpi juurestaan. Periaatteessa stemmin ja ylemmän ohjainlaakerin väliin tulevia holkkeja voisi käyttää mutta sitten joudut vaikkapa juomatölkin pellistä tekemään alalaakerin koolille sovituksen ettei lonksu.

Mulla tämä sama ongelma kun pitää maasturiin tehdä etäohjaukselle laippa joka pukkaa alakoolia ylöspäin. Kuten myös että etäohjauksen stemmiputki tulee toimimaan myös "ohjainputkena" jolloin toiselle laakerikoolille tarvitaan sama käsittely.

Holkki on ollu nyt parin lenkin ajan paikallaan:

7mm holkki
7mm holkki

Syväri auttoi ja teki tuon holkin. Renkaan ja rungon välissä on nyt noin 10mm tilaa.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vuoltu kirjoitti:

Holkki on ollu nyt parin lenkin ajan paikallaan:
Kuva
Syväri auttoi ja teki tuon holkin. Renkaan ja rungon välissä on nyt noin 10mm tilaa.

Siisti. Onko siinä joku olake joka kiristää ohjainlaakerin alakoolin ohjainputken suhteen liikkumattomaksi, vai onko välissä vaan mellapeltiä tms ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Tälläinen se holkki on (alumiinia):

Holkki (ulkomitat: 35mmx12mm)
Holkki (ulkomitat: 35mmx12mm)
holkki.png (2.53 KiB) Katsottu 15980 kertaa

S

mhelander kirjoitti:

Onko siinä joku olake joka kiristää ohjainlaakerin alakoolin ohjainputken suhteen liikkumattomaksi, vai onko välissä vaan mellapeltiä tms ?

Siinä on tämän kaltainen pellistä(?) prässätty osa yllä olevassa kuvassa näkyvää olaketta vasten:

Periaatteessa tälläinen
Periaatteessa tälläinen
Kartiopelti.png (62.01 KiB) Katsottu 15980 kertaa

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vuoltu kirjoitti:

Siinä on tämän kaltainen pellistä(?) prässätty osa yllä olevassa kuvassa näkyvää olaketta vasten:

Aha. Eli tuo työstetty holkki on alemman ohjainlaakerin alakooli samalla.

Mulla on etäohjauksen nivelelle laippa tehty siten että se nostaa alakoolia 5-6mm jolloin se asettuu vielä ohjainputken leveämmälle osalle välyksettömästi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

mhelander kirjoitti:

vuoltu kirjoitti:
Siinä on tämän kaltainen pellistä(?) prässätty osa yllä olevassa kuvassa näkyvää olaketta vasten:

Aha. Eli tuo työstetty holkki on alemman ohjainlaakerin alakooli samalla.

Mulla on etäohjauksen nivelelle laippa tehty siten että se nostaa alakoolia 5-6mm jolloin se asettuu vielä ohjainputken leveämmälle osalle välyksettömästi.

Mulla kun on sähköpuolen koulutus niin en täysin ymmärrä mitä Mika kertoi. Ja silloin mun käyttämät termit ovat varmaankin melko kehnoja.
Kuvat viestivät asian aina parhaiten. Tässä haarukan kriittinen kohta:

Haarukka
Haarukka
Haarukka.png (643.7 KiB) Katsottu 15806 kertaa

Latasin FreeCADin ja aika nopeasti sain aikaan 3D kuvan siitä holkista:

Holkki
Holkki

Ajatuksena tuli nyt vasta mieleen että oliskohan 3D tulostettu muoviholkki kestänyt tuossa?

Tuomo

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vuoltu kirjoitti:

Ajatuksena tuli nyt vasta mieleen että oliskohan 3D tulostettu muoviholkki kestänyt tuossa?

Ei. Puristuu varmasti kasaan sitä mukaa kun laakeria kiristää ja sitten on väljä ja johtaa taas kiristämiseen...
Teollisuudesta hyvä ottaa mallia. Jos muovi kestää jossakin niin siinä ei metalli rakennetta käytetä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin