Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
mmikkone
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 14:01

Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja mmikkone »

Moi,

On nojapyöräinnostus iskenyt ja olen miettinyt nojapyörän ostamista tai rakentamista. Millainen pyörä olisi sopiva pitkille matkoille? Nyt kiinnostaisi enimmäkseen kaksipyöräinen, jonka perään voisi laittaa yksipyöräisen peräkärryn. Tämä siksi, että olen kuvitellut tuollaisen yhdistelmän olevan helpompi ajaa kapeilla pientareilla, kun voi mahdollisesti paremmin väistää autoille asfalttiin tehtyjä pykellyksiä ja myös tien kuoppia tai kiviä. Pyörä saisi olla myös poljettavissa kohtuu jyrkkään ylämäkeen ja mahdollisesti myös sora- tai hiekkateillä. Pyörä saisi olla kohtuu vakaa ja helposti ajettava. Miksei myös nopea. :) Eli etsin kaupallisia merkkejä tai vaihtoehtoisesti tyyppejä/ominaisuuksia siltä varalta, että päätän rakentaa pyörän itse.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mmikkone kirjoitti:

ä. Pyörä saisi olla myös poljettavissa kohtuu jyrkkään ylämäkeen ja mahdollisesti myös sora- tai hiekkateillä. Pyörä saisi olla kohtuu vakaa ja helposti ajettava..

Nuo ominaisuudet ajavat kohti isompia renkaita ja pystympää ajoasentoa. Myös etu-ja takajousitus voisivat olla mukavia ominaisuuksia, varsinkin jos karkeammalle alustalle päädyt. Vaikkapa tyyliin Nazca pioneer:
Kuva
Taikka azub max:
Kuva

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tähän on pakko laittaa linkki parhaan matkanojakin valmistajan sivuille:
http://www.easyracers.com/06-tour_easy.htm

Ko laitteen omavalmistuskin on aika helppoa. Ja ohjeita löytyy, seuraavalla sivulla on helpoimmat:
http://www.recycledrecumbent.com/

Mulla on pdf:nä alkuperäset Easy Racerin valmistusohjeet, jos on tarvetta...
Niillä syntyy tämmönen:
Kuva
Täällä on valmistuksesta kuvia:
http://kuvablogi.com/blog/2314/12/

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No lowracer ja highracer tyyppiset saa mun mielestä jättää heti pois laskuista, liian loiva ajoasento ympäristön katseluun ja edessä olevien esteiden väistelyyn, eikä ne oikeen toimi sorallakaan. Nimensä mukaisesti kilpureita.
Itse olen tällä hetkellä ihastunut pienirenkaiseen clwb-tyyppiin, eli hpvelotechnik spirittiin 20" rengastuksella. Itseltä ei toki sellaista löydy mutta samoista lähtökohdista suunniteltu omavalmiste on. On helppo hallita, tarkka ohjata, hyvä jousitus siinä renkaassa joka kantaa kuljettajan painon, ainoo haittapuoli on nopeudettomuus. Pärjää toki pystypyörälle, mutta tekemistäni nojakeista hitain.
Jousitettu isopyöräinen swb(kuten pioneer) on varmasti hyvä valinta jos ylöspäin polkeminen ei haittaa eikä ole kovin lyhyt jotta jalat ylettää tukevasti maahan.
Toureasy on taatusti myös mukava ja rento menopeli, jousittamattomuus korvautuu varmaan osin pitkän rungon joustolla? Pitkä akseliväli tuo tiettyä epävarmuutta ohjaukseen pehmeämmällä alustalla, mutta näihinhän harvemmin kesällä vasten tahtoaan joutuu. Lähinnä jos soratiellä joutuu ajouralta pallosoralle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

A.S.H
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 13:35

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja A.S.H »

Kaikista ajamistani kaksipyöräisistä tasapainoisin esitys on HP velotechnikin GrassHopper.
20" fillareilla ja dualdrive vaihteistolla, ni o aina oikee pykälä lähtiessä, turvallisuutta lisäävä tekijä etenkin taajama ajossa. Oma rattailla vaihtava Speedmachine on itsestään belsebuupista verrattuna dualiin Spiritissä.
Itselläni Spirit kaupunkiin ja Speedmachine maantielle, ja niin on hyvä.
Grashopper ei viskaa satulasta, paniikkijarrutuksessakaan. Painopiste on alhaalla mutt silti ajoasento on kohtalaisen pysty, näkyvisyys hyvä, nojakiks. Parilla meikkipeilillä asia kohenee huomattavasti.
Ylä tai alapuoleinen ohjaus on sit makuasia. Itse suosin yläpuoleista. Pienempi ilmanvastus...jne...seli..seli
GH:n hallinta ruumiinpainoa siirtelemällä on hallittua / helppoa. Pyörä on kuormattuna hyvin samankaltainen kuin ilman kuormaa. Ja se kuuluisa ylämäkiajo sujuu mielestäni ihan jees.
Tämä koettuna noin 2000 km GH:lla ajettuani. Onneksi pyörä lainassa. Muute ois joutunut ostaan.
Trike on sit oma juttunsa yhen kesän ajoin scorpparilla eikä käy moittiminen, mut onhan se vähän sellaista köröttelyä. Ei n iiinkään pyörästä johtuen vaan pikemminkin pyörätie verkostomme sekavuudesta ja kunnosta johtuen triken ajolinjat on pikkaisen toisenlaisia kuin 2pyöräisten.
Olen ajanut muidenkin valmistajien pyöriä tyyliin... Nazcat on jees.... Optimallakin pääsee...mutta jostain syystä HPV istuu mulle.
Mut universaalii matkapyörää joka pysyy sorallakin handus, etsiessäs ni razaa ehdottomasti GH.
renkaiden valintaa emme voi väheksyä mut se ois oman thredin laajuinen kusymys.
P.S
Kansosella saattais olla Kaapelilla koeajo kappale.

mmikkone
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 14:01

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja mmikkone »

Tuo Easy Racer kiinnostaisi. Todella hienosti on muuten rakennettu! Saisikohan tuosta vielä vaikka muutamalla ruuvilla katkaistavan, niin menisi pienempään tilaankin? Penkin ja tangon vielä irrottaisi, niin voisi ehkä laittaa isoon kassiin ja kantaa junaan? Jos laittaisit ohjeet mulle sähköpostiin, niin voisin tutkia niitä. Kiitos kovasti etukäteen! Osoite on mmikkone at paju.oulu.fi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja jori »

Rohkenen epäillä tuon Toureasyn pätevyyttä nimenomaan pitkille matkoille. Ajoasento on niin pysty, että jatkuvasti yli sadan kilometrin päivämatkoja kestää tuolla vain amerikkalainen takapuoli. Se on myös painavampi ja hankala pakata bussiin, junaan tai hotellin varastokoppiin, kuin lyhytrunkoinen.

Olen Jukan kanssa täysin eri mieltä pitkän matkan ajokin ajoasennosta. Melko makaava asento jakaa istumapainon (kellä suurempi, kellä pienempi) isommalle alalle ja asennon vaihtelu on helpompaa. Hivuttautumalla istuimella ylemmäs voit väliaikeaisesti helpottaa pakaran puristusta, kunhan istuimen kulma on tarpeeksi loiva. Tarpeeksi loiva on minusta alle 45 astetta, ei kuitenkaan ihan makaava tuon maisemien katselun takia. Jalkojen yläkulmat heikentävät jalkojen verenkierron tehoa, mutta pitkillä matkoilla ei kovia tehoja voi muutenkaan käyttää, jos mielii päästä perille. Yläkulmat ovat alamäissä lepäämisen kannalta kuitenkin parempia. Verenpaine asettuu alemmas ja päivän kokonaisajoaika voi olla pidempi. Jalkojen yläkulmissa on tietysti tolkullisuuden raja. Arvelisin tuollaisen pythonin ajoasennon olevan pitkän matkan ajoon parhaimmillaan. Sopivan makaava asento, mutta jalat maltillisella korkeudella. Lisäksi kädet vapaana kartan lukemiseen tai kitaran soittoon :)

Highracer, jonka istuin on nostettu 35-45 kulmaan on mielestäni paras kompromissi pitkille matkoille. Highracerin suuremmat pyörät vierivät hitusen paremmin, millä on pitkän matkan hitaalla vauhdilla taivaltamisessa suurempi merkitys. Suuret pyörät selviävät myös tietyötaipaleiden sora ja sepelipätkistä selvästi pienipyöräistä paremmin.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja JTH »

mmikkone kirjoitti:

Tuo Easy Racer kiinnostaisi. Todella hienosti on muuten rakennettu! Saisikohan tuosta vielä vaikka muutamalla ruuvilla katkaistavan, niin menisi pienempään tilaankin? Penkin ja tangon vielä irrottaisi, niin voisi ehkä laittaa isoon kassiin ja kantaa junaan? Jos laittaisit ohjeet mulle sähköpostiin, niin voisin tutkia niitä. Kiitos kovasti etukäteen! Osoite on mmikkone at paju.oulu.fi.

On niitä tehty jenkkilässä katkaistavia mallejakin ja ER tekee taittuvaperäistä Fold Easy-fillaria.
Ei tunnistanut sun postiosoitetta, tuli piirrutuspostit bumerangina takas. lLaita mulle posti, niin koitan uudestaan. janne.heila(at)gmail.com

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja JTH »

Jorin kanssa olen osittain samaa mieltä ja osittain erimieltä, :D
26/26 SWB:llä olen tehnyt yhden retken ja toimi loistavasti ainoa mikä voisi olla haittana on lyhytakselisen eijousitetun epätasaisuuksien korostaminen, tätä ongelmaa ei LWB:ssä ole. Ja penkin muoto ja pehmustus on se avain perssiin puutumiseen. Olen nyt ajanut sen verran TE-kloonia, että voin sanoa ettei puudu. Hikoaa kyllä, mutta tunto säilyy.
Suuret pyörät olivat mullakin mielessä 2626-fillarissa, mutta TE-klooni on huomattavasti nopeampi ajaa kuin omaSWB. Ja kevättalvella kokeilin ajaa kymmensenttisessä lumisohjossa ja hyvin meni, ei puskenut ja ohjattavissa koko ajan. SWB:llä en olisi edes kokeillut! Tietysti pito on erinlaista pehmeällä soralla, mutta kertonee jotain. Loppuviimeksi, nämähän on makuasioita. Suosittelen kokeilemaan eri fillareita, itse joudun rakentamaan jos haluan kokeilla uutta :wink:
Pakko sanoa, että tuo python villitys on mennyt multa täysin yli hilseen, musta ne on lähes rumimpia laitteita mitä on... :shock:

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kun nyt pystypyöriäni kutsuttiin etunojapyöriksi, niin samassa hengessä voisin ilmoittaa, että jos istuinkulma on pystympi kuin 45 astetta, ei kyseessä ole nojapyörä vaan pystypyörä.

Koko päivän kun löhöää siinä penkissä, kaikenlaiset epämukavuudet korostuu. Jos kysymyksenasettelussa ei olisi tuota soratieosuutta, voisin suositella jotain matalaakin pyörää, mutta soralla isot renkaat ovat paljon mukavammat ja stabiilimmat. Korkeassa pyörässähän vastaavasti on ongelmana, että sen asentoa on huomattavasti vaikeampi säätää paikallaan jos joutuu kulkemaan jostain tosi ahtaista raoista, koska jalka ei ylety yhtä mukavasti ja tukeavasti maahan kuin matalammasta penkistä.

Hyvä istuinkulma on jossain sillä välillä ettei tarvitse pitää leukaa rinnassa että näkee eteensä, mutta kuitenkin niin loiva ettei takapuoli kannattele turhan suurta osuutta painosta. Tällaisilla kulmilla on ehkä syytä käyttää taustapeiliä jos ajaa liikenteessä, koska pään kääntäminen suoraan taakse alkaa mennä akrobatian puolelle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Olen Jukan kanssa täysin eri mieltä pitkän matkan ajokin ajoasennosta. Melko makaava asento jakaa istumapainon (kellä suurempi, kellä pienempi) isommalle alalle ja asennon vaihtelu on helpompaa. Hivuttautumalla istuimella ylemmäs voit väliaikeaisesti helpottaa pakaran puristusta, kunhan istuimen kulma on tarpeeksi loiva. Tarpeeksi loiva on minusta alle 45 astetta, ei kuitenkaan ihan makaava tuon maisemien katselun takia. Jalkojen yläkulmat heikentävät jalkojen verenkierron tehoa, mutta pitkillä matkoilla ei kovia tehoja voi muutenkaan käyttää, jos mielii päästä perille. Yläkulmat ovat alamäissä lepäämisen kannalta kuitenkin parempia. Verenpaine asettuu alemmas ja päivän kokonaisajoaika voi olla pidempi. Jalkojen yläkulmissa on tietysti tolkullisuuden raja. Arvelisin tuollaisen pythonin ajoasennon olevan pitkän matkan ajoon parhaimmillaan. Sopivan makaava asento, mutta jalat maltillisella korkeudella. Lisäksi kädet vapaana kartan lukemiseen tai kitaran soittoon :)

Tämä nyt on taas sitten niitä painotus juttuja. Aloitus viestissä kerrottiin yhdeksi vaatimukseksi vakaus ja helppo ajettavuus. Parhaana nämä ominaisuudet löytyvät pyöristä joita poljetaan alaviistoon pystyssä asennossa. CLWB:lläni uskallan vetää ajovauhdista soratien reunuksen irtosoralle pelkäämättä kaatumista, LWB:llä vastaava suoritus jää tekemättä.
Tuo nojakulman vaikutus perseen puutumiseen on kiistaton. LWB:ni 45asteen selkänojalla ja 5mm pehmusteella ei puuduta persettä, mutta CLWB monin kerroin paksummalla pehmusteella ja pystyhköllä selkänojalla puuduttaa. Puutumisen takia taukojen tarve suurempi, mutta jostakin syystä niitä tulee kyllä LWB:kin pidettyä.
Pitkälle asfaltti reisulle valintani omista pyöristäni on LWB(esim. lowride-tapahtuma tai tuntien ajotreenit ko. tapahtumaa varten). Soralle, lyhyemmille ja epätasaiselle taas CLWB(esim. työmatkat ja "tutkimusmatkat" lähiseudun sorateille). Python taas olisi pyöränä jos ajaisin tutulla hyväpintaisella reitillä kuntoilu mielessä.
Eikä esteettisiä arvojakaan voi täysin ohittaa, eniten huomiota tuntuu saavan Chopperilla, se ei mee liikaa yli suuren yleisön hilseen :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pitkän matkan nojapyörän valintaan vaikuttaa paljon nojailijan pituus. Korkeissa ja isopyöräisissä nojakeissa on istuin niin korkealla, että normaalipituinen (175) ei saa pysähtyessä jalkojaan tukevasti maahan, ja vielä, jos maa on liukas tai soran peittämä on kaatuminen aina lähellä.

Selkänojan kaltevuuden suhteen olen samaa mieltä Jorin kanssa, ja kun vielä huolehtii, että riittävän loiva (45-30 astetta) istuin ei ole kuppimainen ja ristiselän kohta on tuettu, on matkan teko varsinaista nojatuolimatkailua. :mrgreen:

CLWB-tyyppi voi olla mukava kaupunkiajelussa, mutta rungon pituus ja takapainoisuus aiheuttaa liukkaissa paikoissa etupyörän luisuun. Olen muutaman kerran kaatunut pitkärunkoisella nojakilla syksyllä, kun etupyörä liukastui märissä lehdissä. :cry:

Ja kyllä pitkällä matkalla on nopeus aika tärkeä tekijä. Siinä suhteessa kannattaa triket unohtaa ellei sitten ole kysymys virtaviivaisista kinnereistä..

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Huomatan tuohon alkupäähän ketjua että Nazca Pioneeria tai Gauchoa ei nyt sitten enää saa jousitettuna.

Eli jos haluat jousitetun keulan, niin täytyy tyytyä muuhun kuin 26/26 pyörään. Tuo kuvassa oleva on vanhaa tuotantoa ja eivät enää kiristämälläkään halunneet sellaista tehdä. Kyllä, ehdotin toista merkkiä jos eivät halua tehdä minulle sellaista! Syy oli joku määrittelemätön tekninen ongelma, käsitykseni mukaa emäputken ja kiekon/haarukan välinen ahtaus kaapeloinnin ja ohjauksen kannalta. Toinen vaihtoehto voisi liittyä jarrukaapelien liikkeeseen tiukassa kohdassa. Jos taas emäputki on pidempi ja ylempänä, tulee poljinkeskiön korkeudeksi ilmeisesti liian keskimittaiselle. Tuo Asub Max onkin pitkille tarkoitettu, ja minä en 170cm pystyisi sitä kai ajamaankaan.

Mikä on TE? TourEasy?

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja JTH »

TE on Tour Easy. TE-klooni on ko. esikuvan mukainen omavalmiste.

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Millainen pyörä paras pitkille matkoille?

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Kuva

Mitenkäs tuollainen Rans X-Stream soveltuisi matka-ajoon? Ainakin RAAM 2009:ssä tuntui toimivan..
http://www.ransbikes.com/X-Stream.htm

Vastaa Viestiin