Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ivie
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 16:39

Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja ivie » 11 Heinä 2009, 14:33

Vähän vaikea asennoitua miettimään talviajon problematiikkaa heinäkuussa, mutta ei voi mitään. Nojapyörä kiinnostaisi ja ajatukseni on käyttää sitä työmatkapyöräilyssä vuoden ympäri, ehkä muutamia lumisateisia aamuja lukuunottamatta.

Kiinnostukseni kohdistuu kolmipyöräisiin nojakeihin. Mielessä ovat olleet ICE Tricen ja HPVelotechnikin Scorpionin eri mallit, sekä hieman myös Hasen Kettwieselin mallit. Ehkä muitakin merkkejä (ja trike-tyyppejä) kannattaisi harkita, mutta näissäkin on riittänyt pähkäiltävää. Kokemukset menestyksekkäästä talvikäytöstä muilla kolmipyörillä kiinnostavat toki.

Nojakkien talvikäytöstä on ollut jonkin verran juttua tälläkin palstalla. Jousituksen tarpeellisuutta ei ole siinä yhteydessä kuitenkaan paljon korostettu. Oma kokemukseni talviajosta jousittamattomalla kaksipyöräisellä on, että ajaminen on usein hyvinkin epämukavaa epätasaisen alustan takia. Liukkaus ja pyörän hallinan työläys ovat toki kelistä riippuen vieläkin suurempia riesoja, mutta joka tapauksessa jousitus tuntuisi kolmipyörässä vähintäänkin hyvältä idealta.

Scorpionin tapauksessa (täys)jousitus tarkoittaisi fs-mallia, josta saa maksaa 600 e lisää pelkästään takajousitettuun fx-malliin nähden. ICE:n Trice -triket olisivat edullisempia ja niissä on periaatteessa täysjousitus (etujousitus ei kai ole Scorpionin fs:n luokkaa), mutta luin jostain käyttökokemuksena, että takapään elastomeerijousitus jäykistyy kylmässä. Siispä valinta näyttäisi kääntyvän helposti Scorpionin fs:n suuntaan. Hasen Kettwieselin tapauksessa täysjousitusta ei ole tarjollakaan, mutta geometriasta johtuen pelkkä takajousitus saattaisi sen tapauksessa riittää. Takajousitus löytyisi Lepus-mallista. Lepuksen korkea paino (25 kg) kuitenkin epäilyttää, ja tuon trike-tyypin soveltuvuus talviajoon muutenkin.

Scorpion fs ei ole suorastaan halpa, joten ennen tilaamista kuulisin mieluusti ehdotuksia muista talviseen työmatkailuun soveltuvista trike-vaihtoehdoista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja jviirret » 12 Heinä 2009, 10:28

Lähes kaikissa tehdasnojakeissa taitaa olla sama ongelma, vetävällä pyörällä liian pieni osa pyörän painosta. Osittain asia korjaantuu karkeakuvioisella nastarenkaalla. Mun mielestä vähintään 50% ajokin ajopainosta pitäisi talvella saada vetävälle pyörälle, sekä kaksi että kolmipyöräisillä. Kettwiselissä tämä onnistuisi jos taka-akselin saisi lukittua jäykäksi ja tadpolessa jos se on riittävän korkea ja penkki takana. Valitettavasti tadpolet suunnitellaan nopeaan kaarreajoon joka edellyttää mataluutta ja mahdollisimman lähellä pyörän leveintä kohtaa (etuakselia) olevaa painopistettä.
20" renkaat ei vaadi paljokaan lunta kun kolmipyörä on kevyenliikenteen väylän hitain ajoneuvo.
Harmi kun python trikeä ei tehdä teollisesti, soveltuu talviajoon muita trikejä paremmin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja R.reipas » 12 Heinä 2009, 12:42

Kunnon maasturi ja nastarenkaat. Nojakit on talvella nin huonoja
Risto
reippaasti rekkulilla

ivie
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 16:39

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja ivie » 12 Heinä 2009, 16:32

Lisää lueskeltuani näyttää kyllä olevan juuri noin: tadpolesta ei oikein ole talviolosuhteisiin. Harmi sinänsä. Toisaalta hankinnasta tulee halvempi, koska lumettomalla ajokaudella (etu)jousitus ei ole niin kriittinen ominaisuus. Valinta vain tulee vaikeaksi runsaudenpulan takia.

Tosin deltoista Sinner Comfort näyttäisi olevan lupaava talvikäytössä ainakin painojakauman ja kaksipyörävedon puolesta (http://web.ncf.ca/adamandruth/quadracyc ... er2008.pdf). Jousituskin löytyy, ja ajokki on painoltaan kohtuullinen. Pyörät ovat siinäkin pienet, joten kovin puuroisissa olosuhteissa tuo ei varmaan toimi. Kovin vähän tuosta mallista on käyttökokemuksia kirjoitettu.

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 627
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja ajou » 13 Heinä 2009, 14:33

Kyllä jousittamattomallakin pärjää ja jos on sähköä apuna, niin kuin mulla. Matka taittuu ihan mukavasti muutamia lumisimpia aamuja lukuunottamatta, ja niitähän täällä PK seudulla on muutama talvessa.
Mulle ei olekaan tärkintä, että on nopein siellä kevyen liikenteen väylällä, vaan että meno on turvallista eikä kaatumisia tarvitse pelätä.
Tsekkaa tämä
http://homepage.mac.com/artoj/iblog/C16 ... index.html

Artsi
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja tavasti » 15 Heinä 2009, 07:42

jviirret kirjoitti:Kettwiselissä tämä onnistuisi jos taka-akselin saisi lukittua jäykäksi ja tadpolessa jos se on riittävän korkea ja penkki takana. Valitettavasti tadpolet suunnitellaan nopeaan kaarreajoon joka edellyttää mataluutta ja mahdollisimman lähellä pyörän leveintä kohtaa (etuakselia) olevaa painopistettä.

Se on ainakin varmaa, että vain yhdellä renkaalla vetävä Kettwiesel ei toimi, vehje sutii vaikka tasaisella soralla/nurmikolla.

Tadpoleista http://www.anthrotech.de/ toimii talvellakin. Ainakin liikkumaan pääsee jos ylipäätään jollain pyörällä pääsee. Etenee paksummassa lumessa kuin missä itse pysyn pystyssä maastopyörällä, ja jäätiköllä olen kiivennyt sellaiselle mäelle jolle ei kävellen pääsisi ilman jääkenkiä. Ei ole mikään nopea, kesäkelissä vastaa nopeudeltaan normaalia maastopyörää, ja pitkillä (kymmeniä kilometrejä) ajomatkoilla ainakin itse kaipaisin loivempaa lonkkakulmaa.

Jos myös myös kiire vaivaa, moottori avuksi. Moottorin kanssa menee pahemmistakin paikoista, koska moottori vetää tasaisesti, eikä jäädä sutimaan kuten huonosti pyörittämisen osaavalle polkijalle käy.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja MikSam » 17 Heinä 2009, 06:22

tavasti kirjoitti:Tadpoleista http://www.anthrotech.de/ toimii talvellakin. Ainakin liikkumaan pääsee jos ylipäätään jollain pyörällä pääsee. Etenee paksummassa lumessa kuin missä itse pysyn pystyssä maastopyörällä, ja jäätiköllä olen kiivennyt sellaiselle mäelle jolle ei kävellen pääsisi ilman jääkenkiä. Ei ole mikään nopea, kesäkelissä vastaa nopeudeltaan normaalia maastopyörää, ja pitkillä (kymmeniä kilometrejä) ajomatkoilla ainakin itse kaipaisin loivempaa lonkkakulmaa.

Täällä toinen trikeistä kiinnostunut haluaisi tietää minkälaisella rengastuksella tuo pyörä sinne mäelle kiipesi, ja onko näihin rengaskokoihin yleensäkään saatavilla vaihtoehtoja?
Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 17 Heinä 2009, 10:31

Riippuu nyt vähän paikkakunnasta kuinka pahoja olosuhteita työmatka-ajossa on talvellakaan odotettavissa. Täällä etelärannikolla voisi varmaan ihan hyvin ottaa minkä tahansa triken ja mennä bussilla niinä kolmena aamuna vuodessa kun lunta on väylillä yli kaksi senttiä. Itseäni vain ahdistaa YTV nykyään niin paljon että kolme kertaa vuodessa on aivan liikaa. Niinpä liikun talvella aika paljon pystypyörällä. Mutta tosiaan keskimääräisenä talvipäivänä pääsee vaikka 20" kaksipyöräisellä nojakilla, kunhan on nastat.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Jousitettu trike ympärivuotiseen työmatkakäyttöön

ViestiKirjoittaja tavasti » 08 Syys 2009, 13:17

MikSam kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Tadpoleista http://www.anthrotech.de/ toimii talvellakin. Ainakin liikkumaan pääsee jos ylipäätään jollain pyörällä pääsee. Etenee paksummassa lumessa kuin missä itse pysyn pystyssä maastopyörällä, ja jäätiköllä olen kiivennyt sellaiselle mäelle jolle ei kävellen pääsisi ilman jääkenkiä.

Täällä toinen trikeistä kiinnostunut haluaisi tietää minkälaisella rengastuksella tuo pyörä sinne mäelle kiipesi, ja onko näihin rengaskokoihin yleensäkään saatavilla vaihtoehtoja?

Anteeksi hidas vastaus. :oops:
Renkaina oli Schwalben Marathon Winter. Ei taida 20" nastarenkaita juuri muita olla?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija